Le Notti di Cabiria (1957)

Alternatieve titel: Nights of Cabiria

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Federico Fellini
met Giulietta Masina, François Périer en Franca Marzi

Cabiria is een prostituee in een arme wijk in Rome, die door de louche straten van Rome dwaalt. Ze is op zoek naar liefde en een uitweg uit haar rommelige leven. Ze vindt echter alles behalve dat.

De grootste irritatie in films zijn voor mij zonder twijfel personages die dingen doen die ik totaal niet begrijp. Dat is ook de reden dat La Notti di Cabiria niet voor mij is weggelegd. Het begint al meteen in de eerste scéne waarin de prostituee Cabiria meer dood dan levend uit een rivier komt nadat ze door haar vriend is beroofd. De manier waarop zij vervolgens toch weer op zoek gaat naar deze man is totaal onbegrijpelijk en ongeloofwaardig. La Notti di Cabiria was mij door bovenstaande gebeurtenis en soortgelijke momenten al snel kwijt. Maar mocht dat nog niet het geval zijn geweest dan had het acteerwerk dat wel voor elkaar gekregen. Vooral hoofdrolspeelster Giulietta Masina is de overtreffende trap van irritant. Masina acteert zo theatraal dat het bijna pijn doet aan de ogen en haar extreme geschreeuw is minsten net zo verschrikkelijk. Het moge duidelijk zijn dat La Notti di Cabiria voor mij de zoveelste totaal mislukte Fellini was.

avatar van trebremmit
Mijn eerste film van Fellini en meteen al onder de indruk, een aangrijpend verhaal over een vrouw die de hoop heeft dat er ooit iemand van haar gaat houden maar dit blijkt telkens weer een illusie. Prachtige beelden en een glansrol van Masina, vooral de hypnose-scene was ik zwaar van onder de indruk, wat een emotioneel stukje was dat.

Ik stel me zo voor dat het in 1957 heel controversieel was om een film te maken over een prostituee. In het bijzonder over een vrouw die grofgebekt is en geen bijzonder goede opvoeding genoten heeft. 55 jaar na dato zag Skinny Binny een vervelende vrouw die haar klep niet kan houden; ze zou nu one of the guys genoemd worden. Op IMDb staat dat het een drama / romance is, ik vermoed zonder gekheid dat het bedoeld is als komedie. Je ziet vaker dat jaren later een status wordt toegedicht aan een werk terwijl het in eerste instantie helemaal niet zo serieus bedoeld is. De liedjes van de Beatles gaan immers nergens over en Hitchcocks waren de blockbusters van de jaren vijftig. Le notti di Cabiria is eigenlijk een opeenvolging van bizarre situaties waar Cabiria in verzeild raakt - ik vond het niet bijzonder grappig. Een heel ander slag film dan Otto e mezzo. (Juliet Maizena speelt haar rol trouwens wel goed.)

Mooie film en mooie thematiek: geluk en ondeluk zijn niet elkaars tegengestelden, maar elkaars verlengden en complementen... Zo begrijp ik ook de eindscène...
Alleen vond ik Masina niet echt overtuigend als straathoertje. Daar is ze voor mij wat te "intellectueel" voor, wat resulteert in... overacting...

Gewoon: wondermooie film van de grootmeester. Ben wel helemaal verzot op Fellini. Verhaal zat best wel goed. Visueel toch ook al een voorbode van wat hij in latere werken laten zien. Dialogen die ook hier al schijnbaar pas naderhand aangepast zijn. Thema's zoals circus die ook weer naar voren komen in zijn film. Ik vond het een absolute aanrader!

Ik heb deze film heel erg lang geleden in de bioscoop gezien en wat mij altijd is bijgebleven, is de mooie slotscène met de ontroostbare Cabiria, die door haar tranen heen begint te glimlachen te midden van vrolijk feestende jongelui. Die tegengestelde gevoelens vormen de rode draad in de film, die een haast wanhopige, maar tegelijkertijd blijmoedige zoektocht is naar liefde en een beter leven.

Tijdens deze zoektocht laat Fellini de kijker aan de hand van Cabiria kennismaken met diverse aspecten van de Romeinse samenleving in de jaren na de oorlog, zoals straatprostitutie, armoede, decadentie, barmhartigheid, devotie, misbruik van vertrouwen en hoop. Het hele verhaal is continu af te lezen op het gezicht van Giulietta Masina, die een geweldige rol vertolkt.

Een erg mooie film, al vind ik Fellini’s eerdere La Strada –ook met Masina– nog mooier. Maar dat is naar mijn mening dan ook een meesterwerk.

avatar van 93.9
Mooie film. Fantastische Giulietta Masina. Zag de in 2006 verschenen DVD uit Nederland. Wat een onduidelijke verschrikkelijke DVD hoes trouwens.

avatar van royals
Erg goede film in typische avontuurlijke Fellini stijl. 207 stemmen?

avatar van John Milton
Mijn vierde Fellini na La Strada, La Dolce Vita en 8 1/2. And nothing much changed.

Zoals ook bij die andere films, blijft het bij mij toch een soort oppervlakkige, intellectuele filmhistorische bewondering die ik voor de mans werk heb. Er is toch een soort afstand. Waar anderen wel geëmotioneerd raken door de persoon Cabiria, wat haar overkomt en hoe ze in het leven staat, krijg ik op de een of andere manier in het grootste gedeelte van de film de suspension of disbelief maar niet voor elkaar. Dit zou met de manier van acteren te maken kunnen hebben, maar ook de drukke, wat schreeuwerige manier van praten werkt niet mee. Theatraal is geen gekke kwalificatie. Dat lijkt bij Fellini en Masina overigens een bewuste stijlkeuze (Ebert meent dat ze Chaplins the tramp echoot in La Notti di Cabiria), maar het is er een die mij op zekere afstand lijkt te houden, er er wellicht voor zorgt dat ik Fellini nooit helemaal ten volle zal kunnen waarderen.

Los van sommige stijlkeuzes, is het verhaal an sich erg aangrijpend. Het is niet moeilijk je te verplaatsen in de met grote penseelstreken neergezette zoektocht naar liefde van deze vrouw. Maar helaas ook in de sleutelscènes aan het einde van de film tonen Fellini en Masina zich net wat teveel liefhebbers van het grote gebaar, rollend en klauwend in het zand, de handen verkrampt ten hemel geheven. Zonde, want de scène daaropvolgend, waarin Cabiria huilend voortschrijdt in een processie van lachende, muziekmakende mensen en door haar tranen heen nog steeds een gemeende lach heeft, is misschien wel een van de mooiste eindshots uit de filmgeschiedenis.

Fellini is wel degelijk een meester, maar het is jammer voor me dat sommige aspecten van zijn cinema een 'onvoorwaardelijke' liefde in de weg staan, waardoor volledige waardering buiten bereik blijft. Het zij zo.

4* (door de eindscène, anders was het 3,5* geweest)

'Le Notte Di Cabiria' is de verbindende schakel tussen Fellini's meer bekende 'La Strada' en 'La Dolce Vita'. Cabiria is net zo onnozel (en innemend) als Gelsomina (uit 'La Strada), maar komt wel in aanraking met de Romeinse jet-set (die we later leren kennen in 'La Dolce Vita'). Het hoerenbestaan van Cabiria is al niet vrolijk en de mannen die ze uitkiest duwen haar nog verder in de shit. Toch eindigt de film met een optimistische scene en een lachende hoofdrolspeelster Giulietta Masina.

Vond je Masina niet wat te "beschaafd" voor haar rol als straathoertje, Sir Djuke?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een leuke Fellini die zich afspeelt in het milieu van aan lager wal geraakten: hoertjes, pooiers, gladjanussen. Masina is geweldig en draagt de film. Was ze in La Strada een naief en niet helemaal 100 % kindvrouwtje, hier is ze een grofgebekte maar emotioneel onstabiele vrouw van de straat. Maar ook hier heeft ze weer iets kinderlijks en onschuldigs, iemand die zich makkelijk laat meevoeren door vage beloftes- iemand van wie keer op keer misbruik wordt gemaakt. Haar acteren mag soms theatraal overkomen, toch vond ik het niet gekunsteld over komen- Italianen zijn nu eenmaal meer van het grote gebaar.

Verder mooi camerawerk, fijne muziek van Nini Rota, en een prachtige eindscene- haar leven ligt min of meer in duigen maar een enkel vriendelijk woord en vrolijke jongelui met instrumenten maken dat er toch iets van hoop aan de horizon gloort.

avatar van durange
Jezus deze is heftig om te zien. Deed me heel erg denken aan Vivre Sa Vie maar dan portretteert Masina een wat minder elegante prostituee dan Karina. En daar waar Vivre Sa Vie nogal donker eindigt, eindigt Notti Di Cabiria met hoop. Van dat einde krijg je gewoon kippenvel.

Cabiria is een niet op d'r mondje getrapte vrouw die al van kinds af aan de lelijke wereld van de prostitutie is ingesleurd door haar moeder. Ze heeft felle standpunten en meningen en wil ook zeker geen bescherming van een pimp, met alle consequenties van dien. We volgen haar de nachten door terwijl ze op zoek gaat naar liefde, stabiliteit en vergiffenis, al deze dingen lijken echter niet voor haar weggelegd te zijn. Ze wordt het slachtoffer van roof, ze wordt uitgelachen tijdens een show en wordt telkens verliefd op de verkeerde man. Alles wat ze bereikt wordt weer van haar weggenomen, en dat is inderdaad hoe het gaat in die wereld. Een krachtige kritiek van de prostitutie.
Ik las op sommige sites dat dit een 'sekswerkpositieve' film is. Nou dat vind ik juist niet. Het laat zien hoe destructief deze wereld is en hoe het juist niet om keus gaat.

avatar van tbouwh
U vraagt, wij draaien. Komt morgen op mubi. Nu The White Sheik.

avatar van Woland
Ik snap aan de ene kant de reputatie van de film wel, maar Le Notti di Cabiria raakte me toch minder dan bij velen hierboven het geval was. We zien de zoektocht naar liefde van Cabiria, een prostituee in Rome die de eindjes aan elkaar probeert te knopen en niet veel geluk heeft in haar zoektocht naar de juiste man - ook omdat ze nogal eens zelf haar eigen glazen in wil gooien als het geluk te nabij komt. Regelmatig voelde ik mee met haar sores, en er zitten prachtige scenes in de film, maar toch pakte de film me niet echt.

En hoewel veel geprezen, is de reden daarvan voornamelijk Giulietta Masina. Gelukkig wordt het gedurende de film wat minder, maar ik stoorde me enorm aan haar theatrale acteerwerk, haar maniertjes, en wat meer in-karakter aan haar gedrag en (voor mij) onbegrijpelijke keuze. Überhaupt vind ik haar niet zo'n gelukkige keuze voor een rol als deze, ik vond haar niet geloofwaardig overkomen als prostituee. Ik heb ook meerdere keren gelezen dat haar rol enigszins geïnspireerd is door de Tramp van Charlie Chaplin, en dat zou het euvel wel deels verklaren: ik vind ook de Tramp een verschrikkelijk irritant, overdreven theatraal karakter waar ik de charme niet van in kan zien. En daarbij ben ik dan misschien in de minderheid, maar het is niet anders.