I Nuovi Mostri (1977)

Alternatieve titels: De Nieuwe Monsters | Viva Italia! | The New Monsters

Italië

geregisseerd door Mario Monicelli, Dino Risi en Ettore Scola
met Vittorio Gassman, Ornella Muti en Alberto Sordi

In deze anthologie vind je twaalf sketches vol zwarte humor, waarin vooral een aantal toestanden uit de samenleving gepersifleerd worden. Zo is er bijvoorbeeld een terrorist die een air-hostess verleidt en de nietsvermoedende dame een bom in haar koffer stopt op het moment dat ze naar haar vliegtuig moet. In een Italiaans restaurant is het maar best dat de klanten niet op de hoogte zijn van wat er tijdens een hilarisch gevecht in de keuken met hun eten is gebeurd vooraleer ze het op hun bord krijgen. Verder is er een sekwens over een begrafenis waarbij de treurige stemming helemaal omslaat wanneer men een aantal grappige feiten over de gestorvene nog eens aanhaalt.

avatar van Mac Hammer Fan
Sommige verhalen uit deze anthologie zijn echt juweeltjes van zwarte humor. Deze bittere satire kreeg in 1979 een Oscar Nominatie voor de beste buitenlandse film.