Four Christmases (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Seth Gordon
met Reese Witherspoon, Vince Vaughn en Robert Duvall

Kate (Reese Witherspoon) en Brad (Vince Vaughn) zijn een gelukkig stel samen. Met de kerst in aantocht schijnen ze alles voor elkaar te hebben totdat hun ouders vragen dat ze kerst bij hun komen vieren. Omdat al hun ouders gescheiden leven zorgt dit voor problemen.

avatar van nightbreed
Nergens leuk en de karakters komen ook nergens tot leven.

avatar van Aapje81
Ik zie Reese ontzettend graag en eigenlijk was zij de enige reden dat ik dit gedrocht tot het einde heb uitgezeten. De contrasten tussen haar en Vaugn vond ik af en toe best vermakelijk maar het was te weinig om de film echt genietbaar te maken. Daarvoor waren de bijrollen ook veel te slecht bezet en de grappen niet leuk.

Tegenvaller.

avatar van VierkanteOogjes
kos schreef:

Erg mee eens, vreselijk dom.

Totdat ze bij het eerste huis aankwamen dacht ik echt; dit kan best leuk worden, zo'n roadtrip langs de ouders.
Toen Robert Duvall de deur opendeed dacht ik; leuk; goede acteur! Tot die broers erbij kwamen en viel de film ineen als een kaartenhuis. De film is dus over-the-top en dat was precies waar ik bij deze film geen zin in had. Oh haha, wat grappig dat hij door zjin broer in in de houdgreep wordt gelegd in de woonkamer. Oh wacht, daar komt zijn andere broer; krak, dreun, baf!
Echt aanstekelijke grap. Zodra ik hierom ga lachen, please beat me!

avatar van Waackx
2,56 is nog gigantische hoog voor deze boutfilm, verdiend eigenlijk in de Flop 100 te staan.

avatar van Zizzo
Deze in de Flop 100 vind ik erg overdreven, ik vond het nog wel een aardige film. Leuke cast, matig verhaal, Einde was te gehaast. Begreep dat de regisseur Reese en Vaughn veel liet improviseren in scenes die ze samen deden, jammer genoeg viel me dat niet op tijdens de film.

Zizzo schreef:

Vind ik niet, als ik kijk naar de films die er wel in die Flop 100 staan, dan zie ik heel wat films die echt beter zijn dan deze film.
Zelfs Home Alone 3 en 3 Ninjas vind ik veel leuker en grappiger dan deze film.
Ik vind het samen met Norbit de slechtste komedie (die voorzien is met grote namen)van pakweg de laatste 5 jaar.
Want al die parodiefilms zoals: Vampires Sucks en die Highschool-komedies zoals:die American Pie vervolgdelen waren ook reteslecht.

Reese is wel een favorietje van mij en sommige scenes waren nog wel grappig, maar over het algmeen niet echt hoogstaand. 2,5*

avatar van b00ts
Schoteltje installeren.......spelletje doen met de familie...... onbetaalbaar! Verder wel aardig......

Matige comedie waarin een koppel voor het eerst genoodzaakt is om kerst met hun familie te vieren, en er zo achter komen dat ze elkaar eigenlijk nog helemaal niet goed kenden. De grappen zijn nogal flauw en overdreven. Wel zit er een lekkere vaart in het verhaal, maar als de film tegen het einde wat serieuzer wordt, is de vaart er ook wat uit. Vince Vaughn en Reese Witherspoon vormen een leuk duo, en ik hoop ze nog eens samen te zien in een wat betere film.

En voor de oplettende kijker die ook de documentaire van Seth Gordon heeft gezien over Donkey Kong: Steve Wiebe heeft een klein rolletje als de zwager van Reese Witherspoon.

avatar van cordiacovens
het einge pluspunt was witherspoon, niet voor d'r uiterlijk..maar omdat ze goed acteert zoals altijd. ik vond dit echt een slechte film, had het niet verwacht had het idee dat deze best wel vermakelijk kon zijn, maar het verhaal was naar mijn mening echt te slecht.

cordiacovens schreef:

Het verhaal is niet eens zo slecht bedacht maar de "grappen"zijn totaal niet grappig.

avatar van soom
Jaaa... Nou ja, op zich wel, ja. Vooral vanwege Reese, Vince en wat lolliger stukjes scene dan de rest van de ietwat onleuke scenes.

Google me, bitch.

Acting is reacting.

Deze 2 quotes sprongen er meteen uit, ghehe. Quote 2 vanwege het bijzondere vak dat acteurs en actrices nu eenmaal beoefenen. En maar roepen dat ze zo gewoon zijn, en zo...
Einde had wel iets anders mogen zijn, eerlijk gezegd, vond dat eindshot niet helemaal leuk. Maar goed, zo is er altijd wel iets te zeuren .

avatar van Skrean
Moest af en toe wel lachen, het babykots moment was herkenbaar.

avatar van miss_efron
leuke kerstfilm maar toch niet echt het christmas feeling.met een ook niet zo verassend einde!

wat saaie, slome en waardeloze slechte film. kon er ook totaal geen kerstfilm van maken, ze zouden hem zo midden in de zomer kunnen uitzenden.

Nergens speciaal. Grappen waren totaal niet grappig. Personages waren in mijn ogen erg oninteressant. En verder was de loop van het verhaal erg voorspelbaar.

avatar van Ninto
Niet kijken. Wat een slechte film.

Het is inderdaad geen beste kerstmis komedie (ook natuurlijk niet het ideale moment om deze film in augustus te bekijken). Het verhaal is flauw en de situaties zijn belachelijk, overdreven en totaal niet komisch (dieptepunt waren de overdreven worstel broers). De cast was ook niet bepaald lekker op dreef met als dieptepunt Vince Vaughn. Reese Witherspoon deed het nog redelijk en zag er ook best aardig uit. Er zit overigens best veel mooi vrouwelijk schoon (van alle leeftijden) in deze film met Mary Steenburgen, Kristin Chenoweth en Katy Mixon en mede daardoor is deze film nog het kijken waard.

avatar van TragieStar.*
Fijn, je drukt op plaatsen en dan is opeens de site met onderhoud bezig en jahoor dan kan je alles weer opnieuw gaan typen.

Ik heb de film hier al een tijdje liggen en dan eindelijk bekeken. Reese Witherspoon vind ik echt een heerlijke actrice en ook leuk om naar te kijken. Vince Vaughn die ik eigenlijk nooit in andere films zie, vind ik ook erg fijn om naar te kijken en hij is ook nog een eens een knappe man om te zien. Dus dat zit allemaal in orde.

Het verhaal is allemaal minder in orde, maar toch nog redelijk kijkbaar. De openingsscene vond ik vrij geestig met een kleine twist daarna. Daarna zakte de film wat in en viel het allemaal wat tegen. Later werd het weer lekker grappig en leuk dat je weer lekker in de film zat. De situatie rond de 4 families is erg leuk, maar gaat ook met de nodige cliches gepaard. Tegen het einde moet er zoals gewoonlijk weer een dramatische keerpunt komen waardoor je op het einde een happy end krijgt, dat is niet echt aan mij besteed. Dat word langzamerhand een beetje standaard.

Toch een leuke film die lekker wegkijkt op een avond als je niks te doen hebt. Dat komt alleen maar goed uit omdat de film niet zo lang duurt. Ook al is het nog geen kerst toch geschikt om lekker bij te genieten. Al verwacht er niet teveel van.

avatar van manno
na deze commentaar te hebben gelezen van iedereen hecht ik weinig waarde meer aan de mensen op deze site !! humorloze mensen als je het mijn vraagt ! goede film ,moet niet vaak lachen om comedy films maar bij deze lag ik regelmatig in een deuk !! goede road movie met bizarre types !! gewoon kijken deze film ........! p.s ben benieuwd welke comedy films deze mensen wel leuk vinden op deze site !! grijns ballen !!

avatar van drlina
Een hele vermakelijke film waar ik enorm om kon lachen! Sommige stukjes waren best wel voorspelbaar, maar toch blijft het wel leuk.

Simpel een feel good movie, 13 in een dozijn, maar lekker om samen met je vrouwtje naar te kijken.

avatar van esoxlucius
Deze film heeft me aangenam verrast, het is geen superfilm maar ik heb toch regelmatig moeten lachen. Ik moest vooral erg lachen om de opmerking van "gran".

Dick2008
Barslechte film, leek me vorige keer ook al niks, maar ik dacht laat dan maar kijken maar dan toch alleen voor Witherspoon, maar had ik net zo goed niet kunnen doen. Ik vind haar hier maar misplaatst al is ze juist nog het leukste aan de film. Wat een kleine vrouwtje is het, naast Vaughn helemaal maar toch in verhouding met die andere mensen. Alleen valt het me nu pas op.

Heel flauwe situaties, veel geklets en slechte dialogen, alleen het kotsende kindje en dat Reese, die kinderen gaat aanpakken in de tent was het enige grappige en dat laatste is trouwens ook wel een wat herkenbaar rolletje voor Witherspoon. Ik vind het maar een slappe film en niet leuk. Vince Vaughn is maar knap irritant en de rest eigenlijk ook. 1.0.

avatar van DonOswaldo
Aardig. Vermakelijk script dat voor de nodige humor zorgt, al is het voornamelijk de cast die het naar een genietbaar niveau trekt. 3,5*

avatar van ILDIB
Zijn er films met vince vaughn die wel het niveau onderbroekenlol ontstijgen? Wat een ergernis. Met zijn vaste vriendenkring van waardeloze acteurs. Pseudo lollig gedoe. Grow up.

avatar van Pollypeachum1
Waardeloze film. Als je van poep-, pies- en kotshumor houdt,kun je misschien een keer glimlachen, maar anders kun je deze gerust overslaan.

avatar van Alexander1900
Af en toe leek het als of ik naar een drama zat te kijken i.p.v. een komedie. En van leuke grappen is er nauwelijks sprake. Ook is er haast geen kerstsfeertje aanwezig.

Matig.

avatar van cantforgetyou
Ik had deze in 2008 al in de bios gezien. Was toen niet onder de indruk. Nu ook niet, maar voor een duffe 1e kerstdag ochtend best leuk. Veel slechte grappen en een paar best leuke.

avatar van Brabants
Leuke kerstfilm met een origineel verhaal en een sterke chemie tussen de hoofdrolspelers(Reese Witherspoon en Vince Vaughn), De film staat bol van de foute grappen, maar ken ook rake humor. Dit levert dan ook best wat hilarische scenes op. Onlangs een tweede keer gezien en toen werd ik mezelf bewust van het feit dat ik hem de eerste keer toch beter vond. Dus voor mij geen film die ik drie keer zal zien.

avatar van BlueJudaskiss
Ik weet nog steeds niet of ik hier 2,5* voor moet geven of 3,0*. Ik zat eerst op 2,5, toen op 3,0, nu op 2,5 en neig nu weer naar 3,0. Het had wel wat. Soms. Erg Amerikaanse lach-of-ik-schiet-humor (van het dak afvallen, kotsende kinderen) en dito sentimenten, maar Reese Witherspoon en Vince Vaughn zijn toch altijd leuk, en natuurlijk ook heldin Sissy Spacek. Ja oke oke, om de kerstgedachte dan... Weer een half puntje omhoog naar 3,0*.

3,0* dus.

Eenvoudig maar best lollig.

Een simpele opzet die de film al snel in vier hoofdstukken verdeeld. Koppel dat geen verplichtingen wil wordt toch verplicht met kerst hun vier families te bezoeken (want de ouders zijn allen gescheiden). Ideaal om warm te lopen voor het familiale leven!

Elk gezin is als een mini-film, het helpt om het allemaal wat leuk te houden. Wanneer je de ene familie beu begint te raken zijn Vaughn en Witterspoon alweer op weg naar de volgende. Dat het naar het einde toe iets dramatischer wordt is voorspelbaar, gelukkig duurt dat segment niet al te lang.

Humor is wel oké, al is het dan zelden écht grappig. Vaughn en Witterspoon zijn niet het meest logische komische duo, maar ze trekken hun plan. Zoals wel vaker zijn het de randpersonages die in dit soort films voor de meeste humor zorgen. Persoonlijk erg kunnen lachen om de rol van Favreau, past compleet niet bij hem maar daarom extra lollig.

Memorabel is het niet, maar dat hoeft een film als deze eigenlijk ook niet te zijn. Als kerstkomedie is het redelijk geslaagd, meer verwachtte ik er ook niet van.

avatar van tommykonijn
De laatste kerstfilm van dit jaar. Ik had wel enkele gemengde verhalen gelezen vooraf, maar mij leek dit oprecht een leuke komedie. Het verhaal biedt mogelijkheden en de twee hoofdrolspelers hebben zich inmiddels wel bewezen van hun kunnen. Genoeg redenen om Four Christmases dit jaar de revue te laten passeren.

Totdat het koppel bij de eerste deur aanklopt, is alles nog koek en ei. De openingsscène zet de juiste toon (deed wat denken aan de rollenspellen van Phil en Claire in Modern Family enkele jaren hierna) en ook Vaughn's reactie op de camera op het vliegveld is leuk. Daarna zakt de film als een plumpudding in elkaar. Ik heb eigenlijk niet meer hoeven te lachen en heb me zelfs veelal zitten irriteren. De bijrollen lijken vooral zo irritant mogelijk te moeten zijn en dat is dusdanig goed gelukt dat ik al heel snel klaar met hen was. Reese Witherspoon en Vince Vaughn zijn prima acteurs en ze doen zichtbaar hun uiterste best om hier iets van te maken, maar het mag niet baten. We krijgen vier familiebezoekjes voorgeschoteld, maar geen een daarvan is de moeite waard. Teleurstellend ook dat die vervelende bijrollen telkens blijven terugkeren. Het kijkt niet lekker weg, laat staan dat het op de lachspieren zou werken. Tenenkrommende scènes stapelen zich op (de vechtende broers, het gedoe met het springkussen, het toneelstukje, het gezelschapsspel...), waardoor het korte speelduur halverwege toch nog lang begint aan te voelen. Op het 'kerstgevoel' hoef je als kijker ook niet te rekenen bij deze film.

Eigenlijk zijn enkel het begin en het einde van de film leuk. Ondanks dat het einde nogal afgeraffeld is, werden daar wel op geslaagde wijze een aantal grappen gerecycled. Maar ja, dat is natuurlijk te karig om een film als deze aan te bevelen. Four Christmases is absoluut een van de minste kerstfilms, zo niet dé minste, die ik gezien heb. Behoorlijk jammer, want volgens mij had dit met een beter script echt helemaal niet slecht hoeven te zijn.