• 8.611.118 stemmen

Releasedatum: 18 december 2008

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Four Christmases

"His father, her mother, his mother and her father all in one day."

Kate (Reese Witherspoon) en Brad (Vince Vaughn) zijn een gelukkig stel samen. Met de kerst in aantocht schijnen ze alles voor elkaar te hebben totdat hun ouders vragen dat ze kerst bij hun komen vieren. Omdat al hun ouders gescheiden leven zorgt dit voor problemen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ik weet nog steeds niet of ik hier 2,5* voor moet geven of 3,0*. Ik zat eerst op 2,5, toen op 3,0, nu op 2,5 en neig nu weer naar 3,0. Het had wel wat. Soms. Erg Amerikaanse lach-of-ik-schiet-humor (van het dak afvallen, kotsende kinderen) en dito sentimenten, maar Reese Witherspoon en Vince Vaughn zijn toch altijd leuk, en natuurlijk ook heldin Sissy Spacek. Ja oke oke, om de kerstgedachte dan... Weer een half puntje omhoog naar 3,0*.

3,0* dus.

Onderhond

Eenvoudig maar best lollig.

Een simpele opzet die de film al snel in vier hoofdstukken verdeeld. Koppel dat geen verplichtingen wil wordt toch verplicht met kerst hun vier families te bezoeken (want de ouders zijn allen gescheiden). Ideaal om warm te lopen voor het familiale leven!

Elk gezin is als een mini-film, het helpt om het allemaal wat leuk te houden. Wanneer je de ene familie beu begint te raken zijn Vaughn en Witterspoon alweer op weg naar de volgende. Dat het naar het einde toe iets dramatischer wordt is voorspelbaar, gelukkig duurt dat segment niet al te lang.

Humor is wel oké, al is het dan zelden écht grappig. Vaughn en Witterspoon zijn niet het meest logische komische duo, maar ze trekken hun plan. Zoals wel vaker zijn het de randpersonages die in dit soort films voor de meeste humor zorgen. Persoonlijk erg kunnen lachen om de rol van Favreau, past compleet niet bij hem maar daarom extra lollig.

Memorabel is het niet, maar dat hoeft een film als deze eigenlijk ook niet te zijn. Als kerstkomedie is het redelijk geslaagd, meer verwachtte ik er ook niet van.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

De laatste kerstfilm van dit jaar. Ik had wel enkele gemengde verhalen gelezen vooraf, maar mij leek dit oprecht een leuke komedie. Het verhaal biedt mogelijkheden en de twee hoofdrolspelers hebben zich inmiddels wel bewezen van hun kunnen. Genoeg redenen om Four Christmases dit jaar de revue te laten passeren.

Totdat het koppel bij de eerste deur aanklopt, is alles nog koek en ei. De openingsscène zet de juiste toon (deed wat denken aan de rollenspellen van Phil en Claire in Modern Family enkele jaren hierna) en ook Vaughn's reactie op de camera op het vliegveld is leuk. Daarna zakt de film als een plumpudding in elkaar. Ik heb eigenlijk niet meer hoeven te lachen en heb me zelfs veelal zitten irriteren. De bijrollen lijken vooral zo irritant mogelijk te moeten zijn en dat is dusdanig goed gelukt dat ik al heel snel klaar met hen was. Reese Witherspoon en Vince Vaughn zijn prima acteurs en ze doen zichtbaar hun uiterste best om hier iets van te maken, maar het mag niet baten. We krijgen vier familiebezoekjes voorgeschoteld, maar geen een daarvan is de moeite waard. Teleurstellend ook dat die vervelende bijrollen telkens blijven terugkeren. Het kijkt niet lekker weg, laat staan dat het op de lachspieren zou werken. Tenenkrommende scènes stapelen zich op (de vechtende broers, het gedoe met het springkussen, het toneelstukje, het gezelschapsspel...), waardoor het korte speelduur halverwege toch nog lang begint aan te voelen. Op het 'kerstgevoel' hoef je als kijker ook niet te rekenen bij deze film.

Eigenlijk zijn enkel het begin en het einde van de film leuk. Ondanks dat het einde nogal afgeraffeld is, werden daar wel op geslaagde wijze een aantal grappen gerecycled. Maar ja, dat is natuurlijk te karig om een film als deze aan te bevelen. Four Christmases is absoluut een van de minste kerstfilms, zo niet dé minste, die ik gezien heb. Behoorlijk jammer, want volgens mij had dit met een beter script echt helemaal niet slecht hoeven te zijn.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Matige kerstfilm. aardig om eens te bekijken maar dat is het dan ook wel. Geen kerstfilm die ik volgend jaar weer zal kijken.

avatar van Hanszel de P.

Hanszel de P.

Kennelijk was ik er erg voor in de stemming. Lees; melig, puberaal en niet erg nadenkend.

Ik vond 'm hilarisch! Superflauw maar de kinderachtige poep en pieshumor beviel me goed, ik heb vaak hardop zitten lachen. Mijn vrouw zat naast me en keek me aan met een blik van 'vind je dit leuk???'

Er is zelfs geprobeerd een kerstgevoel mee te geven maar gelukkig heb ik geen vlokje nepsneeuw gezien. De families waren leuke karikaturen, religieuze mensen, rednecks/hillbillies, de hippie-moeder en de gezellige vader.

Niet heel diepgaand, zelfs verre van, maar als je 'm met de juiste mindset ziet is ie misschien wel geweldig grappig.

avatar van Daan258

Daan258

Best aardig!

Lekker simpel en een korte film voor rondom de kerst.

Ik ben niet zo'n fan van Vince Vaughn, maar gelukkig vond ik hem hier nog niet zo vervelend.