Jeux Interdits (1952)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door René Clément
met Georges Poujouly, Brigitte Fossey en Amédée

Als de Nazi's in 1940 Parijs binnenvallen, verliest een klein meisje haar beide ouders. Een familie van lijfeigenen vangt haar op, en ze raakt snel bevriend met de zoon. Beiden proberen ze de sterfgevallen om hen heen te verwerken, wat ze doen door middel van het aanleggen van een begraafplaats voor dieren.

Erg goed. Oorlog (en de gevolgen daarvan) gezien door de ogen van twee kinderen, die dat alles gewoon integreren in hun fantasieën. Het maakt hun spelletjes spannender.
Het meisje op de foto was de vijfjarige (!) Brigitte Fossey. Ze is volstrekt naturel en draagt de film. Ze ging daarna weer naar school, werd vertaalster in Genève en ging toen ze een jaar of twintig was weer voor de camera. In Les Valseuses met Depardieu, in Chanel met Rutger Hauer, in een film met Paul Newman, en in Offret van Tarkowski. Om maar wat te noemen.

Deze Franse film heeft een gevoelige snaar in mij weten te raken, maar dat komt dan vooral door de schitterende muziek van de film. Doordat mijn moeder me deze prent zodanig aanraakte dat ik er verslaafd aan werd voordat ik 'm gezien had, was ik zwaar teleurgesteld over het einde. Dit neem ik mijn moeder kwalijk en alle schuld voor mijn slecht gevoel na de film leg ik dan ook bij haar. De acteerprestaties van de kinderen zijn prachtig en het verhaal zit goed in elkaar. Conclusie: prachtige film die je het best ziet zonder voorkennis van de feiten.

avatar van alpa
Prachtig oorlogsdrama, 5*****

avatar van thomzi50
Jammer dat deze schitterende oorlogsfilm, die ook in de prijzen viel toentertijd, op deze site een beetje ondergesneeuwd lijkt. Misschien doe ik deze op den duur wel in de pakketservice, want 15 stemmen is natuurlijk wel erg weinig voor een film van deze kwaliteit. Er zijn overigens twee versies, de ene zoals die nu op dvd is, dus met het droeve einde en een andere met een tamelijk vrolijk einde, waarin de twee hoofdpersonen rijk zijn en dit slechts als een verhaaltje de revue passeert, maar de slotscène daar is dus dat de twee kinderen allebei in een net pakje naast elkaar zitten nadat ze het verhaal van deze film in een of ander sprookjesboek hebben gelezen. . De film met het laatste einde draaide vroeger in (een deel van) de Nederlandse bioscopen, maar mijn dvd had gelukkig het eerste, veel beter passende, einde.

dragje
Ik ben benieuwd geworden naar deze film. Ik zal morgen eens in de speciaalzaak koekeloeren of ik hem op DVD kan vinden.

En?

avatar van Mac Hammer Fan
Deze filmparel is alleen te krijgen in Frankrijk en in de States:
Forbidden Games (Criterion) - axelmusic.com
(Criterion) opgelet Regio 1
Jeux interdits: Amazon.fr
(Studio Canal)
Beide hebben Engelse ondertitels.
Eén van mijn favoriete films aller tijden. Brigitte Fossey in een glansrol. Een buitengewoon originele, pakkende prent over de zinloosheid van de oorlog en de confrontatie met de dood van dierbaren, gezien door de ogen van twee kinderen.
*5*

avatar van thomzi50
Ik heb de onderste, Studio Canal editie in mijn bezit. Of althans, die editie is hier in huis. En ik kan 'm alleen maar aanraden.

avatar van danuz
Jaren geleden werd deze film ons getoond door de lerares Frans, die was werkelijk lyrisch over het kleine telg (met name Brigitte Fossey). Op mij maakte hij destijds mondjesmaat indruk. Wel zou ik hem nu graag eens herzien om mijn mening wat bij te kunnen stellen, verwacht er namelijk best nog iets van. Meen me te herinneren dat bepaalde scènes in een oude schuur en die van een processie erg mooi waren.

avatar van Legan
Een prachtige dramafilm dat al snel heel hartverwarmend is. Grootste pluspunten zijn de algehele sfeer, de mooie muziekscore en qua cast vooral Fossey die zeer naturel bezig is. De andere castleden zijn toch wel vrij zwak (op de oude man na). Inhoudelijk zou je kunnen zeggen 'niets bijzonders', maar toch straalt de film een innerlijke kracht uit. Daarnaast is er, voor wie wil, genoeg aanwezige symboliek om dieper op in te gaan. Maar voor wie daar geen behoefte aan heeft, valt het nauwelijks op. Dus voor ieder wat wils.

Wat op zijn minst wel een verrassing is, is de vrij luchtige uitwerking. Natuurlijk zitten er 'zwaardere' en emotionelere stukjes in, maar het geheel is een stuk lichter en minder zwaarmoedig dan ik op voorhand had gedacht. Voor de één een minpunt, voor de ander een pluspunt, voor mij om het even. Het (bedoeld of onbedoeld) abrupte einde zorgde wel even voor wat 'verwarring', maar bleek uiteindelijk zeer bevredigend te zijn.

avatar van Humphrey
Zeer emotioneel geladen film. Als je als kind de prent voor het eerst zag, maakte dit een enorme indruk. Je scheen dan pas te beseffen hoe afschuwelijk oorlog was.*4*
Zou mogelijks binnenkort verkrijgbaar zijn in België/Nederland op dvd.

avatar van Baggerman
Mooie en zeer vakkundig gemaakte film. Opvallend goed en naturel acteerwerk van de twee kinderen.

Het wordt nergens zwaarmoedig, terwijl er toch ernstige dingen gebeuren. Duidlijk wordt zo wel dat de kinderen de gruwelen wel meemaken, maar zo een beetje op hun eigen manier verwerken. De dood van Paulette's ouders en de broer van Michel dringt niet echt tot hun door..

Het gitaargepingel van de soundtrack lijkt wel vele jaren later gebruikt (misbruikt) door Julio Iglesias in 'Quiero'???

avatar van Jan met de pet
Had me meer van de film voorgesteld, de 2 kinderen leuk in hun fantasie wereld, de burenruzie leuk, verder het einde gevoelig : 3,0

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ode aan de veerkracht van kinderen, mede daardoor nergens topzwaar. De werkelijkheid van de oorlog verwerken ze op hun eigen manier. Het boerengezinnetje is een beetje karikaturaal en daardoor komt de tegenstelling met de kinderwereld minder tot zijn recht dan had gekund, maar de scenes met alleen de kinderen zijn mooi. En die klotevolwassenen begrijpen er natuurlijk niks van.

Bij zulke mooie kinderrollen vraag ik me altijd af wat ervan die kinderen geworden is. In dit geval blijken ze toch nog in aardig wat beroemde en interessante films te hebben gezeten. Fossey in Cinema Paradiso, Les Valseuses, L'homme qui aimait les femmes en Quintet. Poujouly in Les Diaboliques en hij was Louis in Ascenseur pour l'échafaud, pas nog gezien. Ik had 'm niet herkend.

Onbeschaamd sentimentele film met als hoogtepunten de oorlogsbeelden aan het begin en het open einde,waaruit blijkt dat het Clement niet alleen om crowdpleasing te doen was.
C. stelt hier kinderkens voor als onbezoedelde engelkes temidden van vuige volwassenen,een wat...infantiele benaderingswijze natuurlijk,maar je moet toegeven dat de jonge protagonistjes wel erg schattig zijn.Of je in het geval van een 5-jarig kind,Fossey dus,überhaupt kunt spreken van acteren is een vraag die ontwikkelingspsychologen maar moeten beantwoorden.
De titel lijkt te slaan op de kinderspelletjes,maar slaat dus eigenlijk op het smerige spel dat oorlog heet en verboden zou moeten worden.
In deze film wordt alles wat boers,agrarisch,kleinstedelijk ,kortom:niet van Parijs afkomstig is voorgesteld als volkomen bruut en achterlijk,daarmee passend in de Franse traditie.De ongedwongen manier van omgaan met de doden (zacht uitgedrukt) en vendetta-toestanden maken duidelijk dat deze film nooit een Noordeuropees product had kunnen zijn.
Dat Julio Regenjas de overbekende muziek heeft geript zal wel kloppen,die muziek is onderhand ook veel bekender dan de film zelf.Geen flauw idee hoe ze op die Spaanse gitaar kwamen,maar het was een gelukkige inval.

Herinner mij dat bij het verschijnen de film kritiek kreeg omwille van het feit twee kleine kinderen in de hoofdrol van een oorlogsdrama met de dood als centraal punt werden geplaatst.
Ondertussen is er veel water naar de zee gevloeid...en het heeft niet belet dat "Jeux interdits" een indrukwekkende film is en blijft.
Een hartverscheurend aanvangsscène is de aanzet naar een film die de onschuldige logica van twee kinderen tov het leed van de oorlog maar ook tov de stompe onwetendheid en eigenlijk ook domme onverschilligheid plaatst van een deel van de bevolking plaatst. Ook de kerk krijgt een veeg uit de pan en de muziek van de film is onsterfelijk gebleven.

Is het bij iedereen bekend dat er een ogenschijnlijk prima dvd van Forbidden Games voor een euro of 5 eigenlijk overal te koop is? Of was ik de enige liefhebber die dit was ontgaan?

kappeuter (moderator)
Ah, nee, dat wist ik ook niet. Bedankt voor de tip!
Forbidden Games dvd | BESLIST.nl | v.a. € 4,99 bij 9 webshops

Ik ga 'm bestellen!

avatar van Spetie
Mooi oorlogsdrama, waarin de onschuld van kinderen op een erg mooie wijze naar voren komt.

Het acteerwerk van de twee hoofdrolspelertjes is ontzettend goed. Vooral het meisje is ontzettend goed en zet haar toch niet zo heel makkelijke rol op zeer overtuigende wijze neer. De kinderen zijn sowieso erg belangrijk in deze film. Zoals anderen ook al aangeven, zorgen zij er voor dat de film ondanks het vele drama dat er voorbijkomt, toch niet als te zwaar overkomt. Het blijft allemaal heel goed verteerbaar.

Wat verder opvalt, is de zeer mooie fotografie van de film. Sommige films hebben door hun zwart/wit iets extra’s en deze film heeft dat ook. Er zitten enkele echt schitterende zwart/wit plaatjes in. Ook de omgeving helpt daar trouwens wel aan mij. Het Franse platteland en de idyllische dorpjes zijn mooie locaties voor een film. Verder kent de film opvallend vrolijk nogal Spaansachtig klinkende muziek, alsof de regisseur reeds daarmee wil zeggen, dat we ondanks de ellende toch positief moeten blijven.

Het enige mindere aan de film zijn de volwassenen zelf. Ze acteren niet allemaal even goed en hun personages blijven ook nogal oppervlakkig. Gelukkig maken de scènes met de kinderen enorm veel goed. Dat zijn de echte hoogtepunten van de film. Krachtig en zelfs een klein beetje ontroerend.

Mooie film waarin een jong meisje wordt opgenomen door een boerenfamilie en hun jonge zoon, als haar eigen ouders gesneuveld zijn aan het begin van de tweede wereldoorlog. De twee kinderen gaan op hun eigen manier met de dood om, en die 'verboden spelletjes' worden door de volwassenen niet begrepen. Mooie muziek en een ontroerend einde. Het acteerwerk van de kinderen is bijzonder goed, waarbij de schattige Brigitte Fossey je hart weet te stelen vanaf het eerste moment dat ze in beeld verschijnt.

avatar van wendyvortex
Bij vlagen zekers charmant, maar de tand des tijds heeft wel een beetje de scherpe randjes er afgesleten.
Feitelijk een lieve kinderfilm spelend aan het begin van de Duitse bezetting van Frankrijk met wat flink wat katholieke invloeden en een jolige burenruzie.
Zal 7 jaar na WO2 een stuk meer emotionele impact hebben gehad al blijft het dieren-kerkhofje erg mooi, maar echt literair is het niet en ook visueel niet echt heel interessant.
Charmante kinderfilm uit de jaren vijftig.

avatar van adso
Stelde me zwaar teleur. Alleen het begin en einde maakten indruk.
Vond het verder meer een klucht / komedie op Fernandel niveau…
Nergens is de oorlog echt te ‘voelen’ en Michel laat zich wel erg makkelijk
meeslepen door de kruizenfetisj van zijn vriendinnetje…
Maar goed, ** voor (het acteren van) elk kind *.

avatar van The One Ring
Kleine, poëtische film van het type dat je eigenlijk alleen in Frankrijk vindt. Helaas zijn de flauwe, kluchterige scènes rond de burenruzie die af en toe de sfeer komen verpesten even typisch Frans, maar het hoofddeel van de film is gelukkig sterk genoeg om Jeux Interdits boven het gemiddelde uit te tillen.

Het deed me allemaal sterk denken aan Grave of the Fireflies, uiteraard vooral door de focus op twee kinderen, maar ook omdat in beide film die jonge hoofdpersonen een soort eigen wereld moeten creëren, zelfs al hebben de kinderen in Jeux Interdits wel mensen die voor hun zorgen. De sterkste momenten in de film zijn die waarin de twee hoofdpersonen gevolgd worden en ze bezig zijn met hun begraafplaats. Dat veel van de mooiste momenten dieren bevatten is dan ook geen toeval. Zo'n scène met zo'n uil of met kuikentjes passen hier prima bij de warme sfeer die neergezet wordt en die als schild moet dienen voor de oorlog, iets wat ook bereikt wordt door de zeer lichte fotografie. Het werkt als een warme deken over een harde realiteit, want de dood is natuurlijk sterk aanwezig in dit verhaal.

NIettemin werkt de warme deken misschien iets te goed. Je zou bijna vergeten dat het oorlog is in deze film, ondanks de heftige eerste minuten waarin Clement bewijst zeer goed de gruwelijkheid van de oorlog te kunnen verfilmen. De massa mensen die uit Parijs vluchten worden gefilmd als mieren. Dat levert intense beelden op. Maar dit zie je later niet meer terug. Je moet het doen met het begin en in iets mindere mate de slotscène, die even hartverscheurend is. Voor de rest van het verhaal konden de ouders van Paulette net zo goed in een auto-ongeluk buiten de oorlogstijd zijn omgekomen. Wellicht was het nog net iets sterker geweest als dan ook de kluchtscènes vervangen waren door wat meer oorlog.

Gelukkig is de film in veilige handen zolang die handen tot de kinderen behoren. De twee hoodrolspelers zijn erg naturel, zoals wel vaker bij kinderen in Franse films. Dat maakt een hoop goed.

avatar van 606
Heel zielig einde, geen happy ending in ieder geval.
Mooie en vooral soms droevige film.
Sterk geacteerd door de 2 kids.

4 sterren

Mooie film over hoe een simpele boerenfamilie zich probeerft af te schermen van de gruwelen van de oorlog én over hoe kinderen omgaan met de dood om hen heen. IJzersterke, ongekunstelde rol van de schattige Brigitte Fossey, die nog een extra benadrukt wordt door sprankelende gitaarmuziek ("Romance" van Narcisco Yepes).
Een eenvoudig, maar bijzonder oorlogsdrama.

avatar van Decec
Een mooie oorlogs/drama film...
Mooi verhaal, maar het is wel geschikt voor de jeugdige leeftijd...
Prima oudewetse camerawerk...
Prima oudewetse acteerwerk...
Prima oudewetse achtergrond muziek/geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Mooi breedbeeld (geen HD)...
Prima Franse film...

avatar van Phantasm
Film dat voor die tijd mooi in elkaar is gezet met een leuk verhaal, kijkt lekker weg.

Was wat verrast door Jeux Interdits. Had kommer en kwel verwacht in een troosteloos oorlogsdrama. En zo vangt de film ook aan. Het begin was sowieso ijzersterk zeg, waarbij ik de dood van dat hondje minstens zo tragisch vond als de dood van de ouders. Een film waar je direct wat bij voelt dus. Dat is knap, aangezien je nog geen kans hebt gehad de karakters te leren kennen of in het verhaal te komen. Het eind was trouwens ook best sterk en behoorlijk aangrijpend.

Wat me verraste is dat alles daartussen (dik een uur) uitermate luchtig is. Het is dat de ondertoon en achtergrond wat treurig blijft, maar zelfs de dood van de oom was eigenlijk vrij luchtig. Ik had ook niet raar staan te kijken als ie opeens was opgesprongen met de woorden "haha, gefopt". De boerderij was sowieso een soort toevluchtsoord waar de oorlog niet kwam. "Ah de bombardementen zijn nog heel ver weg" zegt het meisje tegen de deserteur, De oom vindt de dood.......Omdat ie geschopt is door een paard...... Niemand maakt zich druk om 1 en misschien wel 2 deserteurs. Sowieso lijkt niemand zich bovenmatig druk te maken om de oorlog.

Het zwaartepunt ligt natuurlijk bij hoe de twee kinderen omgaan met de dood. Of beter, daar niet mee om weten te gaan. Aan de ene kant toon het meisje haar veerkracht door snel een nieuw leven op te pakken. Tegelijk zie je aan alles dat haar gedrag voortkomt uit onvermogen om op zo'n jonge leeftijd met zo veel veranderingen om te gaan. De 'kruizenjacht' is tragisch en komisch in één. De gitaarmuziek doet wat vreemd aan, maar begeleidt het wat bevreemdende gedrag van de twee kleptomanen eigenlijk wel goed.

Mooie film, maar het tussenuur is niet meer dan zeer aardig. Het begin en slot brengt hem op 4 sterren.

avatar van stefan dias
Snoeihard oorlogsdrama, waar levens vernield worden en elk greintje sentimentaliteit geschuwd wordt. Ook wordt het plattelandsleven niet bepaald verheerlijkt, met die achterlijke karakters… En de twee jonge hoofdrolspelers spelen werkelijk verbluffend. Knoop daar nog eens een einde aan dat geen gram zoetigheid toelaat en je hebt een klassieker die heel terecht nog steeds overeind blijft.

ipman-99
"-'Jeux Interdits' aka 'Forbidden Games'-" ... " !!!

Fantastisch drama !!! Een kleinschalige productie uit 1952 die zeer rustig vooruit
kabbelt en die vooral de 2 kinderen in de kijker neemt.
Hartverwarmend drama die een uitstekende sfeer kende en geweldige prachtige
meelevende muziek !