Genre: Komedie / Misdaad
Speelduur: 97 minuten
Alternatieve titel: J.C.V.D.
Oorsprong:
België / Luxemburg / Frankrijk
Geregisseerd door: Mabrouk El Mechri
Met onder meer: Jean-Claude Van Damme, Zinedine Soualem en François Damiens
IMDb beoordeling:
7,0 (41.282)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot JCVD
"The Biggest Fight of His Life!"
J.C.V.D. is een lichtelijk uitgerangeerde filmster die bezig is met de opnames van alweer een straight-to-video actiefilmpje. Hij heeft pas het afkickcentrum verlaten en de voogdij over zijn dochtertje verloren. Hij reist naar zijn geboorteland België om daar de rust te vinden die hij in Amerika niet heeft. Tevergeefs uiteraard.
Externe links
Acteurs en actrices
J.C.V.D.
Bruges
L'homme au bonnet
Le vigile
Le trentenaire
La guichetière
Avocat ex-Femme
Assistante JCVD
Client Video Club
Video's en trailers
Reviews & comments
100%VANDAMME
-
- 76 berichten
- 58 stemmen
Verhaallijn klopt niet helemaal, bn verder wel benieuwd naar deze film, is heel iets anders dan de wat mensen van hem verwachten te zien.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Tof concept, ooit eens een promo van gezien en die was best leuk. Altijd wel fijn als sterren met hun status kunnen lachen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
De eerste keer dat ik best benieuwd ben naar een Jean Claude van Damme film.
Zuzuu
-
- 557 berichten
- 757 stemmen
Klinkt wel aardig, ben er benieuw naar.
Maar wat houdt dat poster in?
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8156 stemmen
Zelfspot is iets wat mensen in mijn ogen sympathieker maakt. Denk dat deze film daar wel toe aan kan bijdragen. Ben ook best benieuwd moet ik zeggen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Wil dit wel heel graag zien. Twitch en Joblo zijn uiterst positief.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Volgens mij mogen de puntjes ook uit de titel, maar weet niet juist waarop MM zich baseert bij zulke zaken.
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
Volgens mij mogen de puntjes ook uit de titel, maar weet niet juist waarop MM zich baseert bij zulke zaken.
Omdat het zo staat op imdb 
DiDa
-
- 3648 berichten
- 2800 stemmen
Ik kijk echt heel erg uit naar deze film. De film krijgt echt verpletterend goede recensies! En dat is lang geleden voor een film met Van Damme. Van Damme heeft er goed aan gedaan om eens een keer iets anders te proberen. Zo kruip je in ieder geval wel uit de dtv shit....En de reacties zijn nog goed ook. Wat wil je nog meer? Volgens mij is JCVD een erg leuke film....
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
Verhaallijn klopt niet helemaal, bn verder wel benieuwd naar deze film, is heel iets anders dan de wat mensen van hem verwachten te zien.
Weet jij dan alles beter? Jij geeft aan alle Van Damme films een 5 en zulke mensen neem ik niet serieus.
Van Damme heeft zeer veel slechte films gemaakt, zoals Derailed, Street Fighter,... Hij gaat dezelfde weg op als Steven Seagal.
Noem eens 1 film van hem dat minstens 7 op 10 heeft op imdb. (uitgezonderd Sinav, hij speelt er niet de hoofdrol).
De rest, 2,9 op 10 (Black Eagle), Street Fighter 3,1/10, Death Warrant 4,9/10 enz....
Juist daarmee ben ik heel benieuwd naar J.C.V.D. wat hij ervan bakt.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Van Damme maakt geen films, hij speelt in films.
Overigens zijn er genoeg films uit zijn hoogjaren (Hard Target, Timecop, Sudden Death) die erg de moeite waard zijn en veel plezier geschonken hebben aan een grote groep uit de bevolking. Daarom ook niet voor niks de vele cinemareleases destijds.
Dat de IMDB cijfers ook bij die films slechts rond de 5 draaien heeft ondermeer te maken met het feit dat natuurlijk niet enkel de 'fanbase' stemt, en een hele hoop cinefielen meestemmen die veel liever een of ander Italiaans drama of old style dialoogfilm zouden zien in de bios dan de laatste blockbuster van bv Bay, en doorgaans min of meer neerkijken op 'dat soort films' waar Van Damme gewoonlijk in opduikt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de meeste vrouwen niet veel hebben met dit type actiefims enzovoorts. Deze films hebben nu eenmaal een specifiek publiek.
Daarbij... Alsof een stemgemiddelde zou bewijzen of iets al dan niet slecht zou zijn. Je hebt toch een eigen mening?
Dit wordt sowieso iets helemaal anders, een soort parodie op zichzelf. Het idee lijkt me alvast super. Het siert Van Damme trouwens dat hij deze zelfspot kan hebben.
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het gaat over zich correct uitdrukken. Een film maken is iets helemaal anders dan als acteur in een film spelen.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Het gaat over zich correct uitdrukken. Een film maken is iets helemaal anders dan als acteur in een film spelen.
Als acteur 'maak' je een film weldegelijk. Als Jean Claude, laten we zeggen Jelle, had geheten... was de film 'niet gemaakt'. In die zin 'maakt' JCVD de film weldegelijk.
Of druk jij je nu ook vaag uit en bedoel je met 'maken', regisseren? Want de producent 'maakt' de film net zo goed... Dus wees eens wat duidelijker...
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Mensen die 'films maken' zijn voor mij nog altijd de artiestieke geesten achter het project. Alszijnde scriptschrijvers, regisseurs (al dan niet onder invloed van bemoeizucthige producenten inderdaad). Uit deze personen komt het leeuwendeel van wat je uiteindelijk op het scherm ziet. Een acteur heeft strikt genomen slechts een invullende functie. Hij bedenkt niks, hij filmt niks, hij bepaalt niet hoe iets eruitziet. Zijn taak is slechts de lijnen uitspreken die hem zijn voorgeschreven.
Zo kan JCVD onmogelijk verantwoordelijk gesteld worden voor het slechte scenario, effecten, dialogen of wat dan ook van pakweg Streetfighter. Het enige wat hij kan doen is slecht acteren, hetgeen het resultaat wat naar beneden kan halen. En zelfs dat is nog deels in handen van de regisseur, die moet sturen en duiden. Bovendien spreken we hier over een soort films waarbij acteerwerk nog niet eens belangrijk is.
In elk geval is een regisseur de hoofdverantwoordelijke. Deze film staat bv nog altijd op naam van Mabrouk El Mechri, niet op Jean Claude Van Damme. Of zoals ik al zei: hij speelt erin, hij heeft de film niet gemaakt (bedacht, gecreeerd... whatever).
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Leuk dat je me uitlegt hoe de rolverdeling bij een film in elkaar zit.
JCVD kan bij het lezen van een slecht script bedanken voor de rol. Bij het zien van het eerdere werk van de regisseur eisen dat er een ander op gezet wordt. De dialogen aanpassen zodat het wat beter bekt.
JCVD is een 'naam' in dit geheel en heeft daarmee dus macht. Nogmaals, als Pietje Puk de rol zou spelen heb je gelijk, maar JCVD kan zijn films tot op grote hoogte zelf 'maken' of breken.
Uiteindelijk ging het hier om een zin (woord) die Finalman gebruikte. In de context is het helemaal in orde.
_dangerous_
-
- 207 berichten
- 0 stemmen
Van Damme maakt geen films, hij speelt in films.
De vergelijking met acteurs en de makers van films klopt wel.
Maar je zegt wel dat Van Damme alleen acteert in zijn films (althans zo komt je uiteenzetting over). Van Damme is wel meerdere malen betrokken geweest in het creëren van zijn films als schrijver en zelfs als regisseur. Dus hij is wel meer dan acteur.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4896 stemmen
Van Damme maakt geen films, hij speelt in films
Hihi. Soms beide 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
JCVD kan bij het lezen van een slecht script bedanken voor de rol. Bij het zien van het eerdere werk van de regisseur eisen dat er een ander op gezet wordt. De dialogen aanpassen zodat het wat beter bekt. JCVD is een 'naam' in dit geheel en heeft daarmee dus macht. Nogmaals, als Pietje Puk de rol zou spelen heb je gelijk, maar JCVD kan zijn films tot op grote hoogte zelf 'maken' of breken.
In die zin kan je hem deels verantwoordelijk stellen voor de films inderdaad. Maar zoals je zegt is dat maar tot op zekere hoogte. Je kan onmogelijk stellen dat ie films 'maakt' (enkele exemplaren daar gelaten).
Als hij het bedoelde zoals jij het uiteenzet wel. Maar dat valt helemaal niet af te leiden uit zijn post. Hij was dan op zijn minst onvolledig daarin.
Van Damme is wel meerdere malen betrokken geweest in het creëren van zijn films als schrijver en zelfs als regisseur. Dus hij is wel meer dan acteur.
Ja, maar dus niet in Streetfighter of Derailed, de films die Finalman opnoemt.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5886 stemmen
In die zin kan je hem deels verantwoordelijk stellen voor de films inderdaad. Maar zoals je zegt is dat maar tot op zekere hoogte. Je kan onmogelijk stellen dat ie films 'maakt' (enkele exemplaren daar gelaten).
Zoals je ook bij vele Amerikaanse producties kan stellen dat de regisseur niet persé de volledige creatieve verantwoordelijkheid heeft. Zeker acteurs met de status van Van Damme zullen genoeg inspraak in een film hebben, mochten ze dat willen.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Als je de poster ziet zou je denken dat de Return of the Living Dead 5 eraan komt.
Vroeger keek ik alle Van Damme films. Nu sla ik hem al een jaartje of 10 over, maar deze film trekt mijn aandacht weer.
5*
(geintje) 
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
dus, als ik een stuk moet lassen, vb een aanhangwagen, heeft m'n baas dat dan gemaakt? Ik vind dat Van Damme ook die film gemaakt heeft. Hij hielp aan het maken van een film.
Nuja, jij denkt er zo over, en ik denk er zo over 
Dave Bowman
-
- 27 berichten
- 1026 stemmen
Wat een discussie; spelen of maken? Who gives a... Dergelijke semantische discussies dragen nergens toe bij.
Dit is de eerste Van Damme film die mij nieuwsgierig maakt en ik heb al enkele positieve kritieken gehoord. Een aanrader lijkt me.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
dus, als ik een stuk moet lassen, vb een aanhangwagen, heeft m'n baas dat dan gemaakt?
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
wat een onzin, als jij thuiskomt, vertel jij dan naar jou vrouw: 'm'n baas heeft die aanhangwagen gemaakt'. 
Maar goed. jij je mening 
Ik blijf erbij dat Van Damme ook die film gemaakt heeft.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
effe off-topic
Jean Claude Van Damme zijn zus heeft mijn haar geknipt 
Het laatste nieuws

Door waarheid geïnspireerde misdaadserie '1985' is een kijktip op NPO Start Plus: 'Angstwekkend'

Netflix verbergt 'Windkracht 10' voor Nederlandse kijkers: op deze manier kijk je hem toch

Alom geprezen Nederlandse dramaserie 'Dag en Nacht' gaat dit voorjaar nog verder

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?
Bekijk ook

Hodejegerne
Thriller / Misdaad, 2011
276 reacties

The Bank Job
Misdaad / Thriller, 2008
577 reacties

Warm Springs
Biografie / Drama, 2005
6 reacties

De Nieuwe Wildernis
Documentaire, 2013
165 reacties

Boy
Komedie / Drama, 2010
25 reacties

In Hell
Actie / Thriller, 2003
150 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.




