Boy (2010)

Nieuw-Zeeland
Komedie / Drama

geregisseerd door Taika Waititi
met James Rolleston, Taika Cohen en Te Aho Aho Eketone-Whitu

Het is 1984, en Michael Jackson is de king of pop. Zelfs in Waihau Bay, Nieuw-Zeeland. Boy, een elfjarige jongen, woont op de boerderij van zijn oma met zijn jongere broer, Rocky (die denkt dat hij magische krachten bezit). Niet lang nadat zijn oma voor een week vertrekt, verschijnt Boy zijn vader, Alamein, uit het niets. Omdat hij een heroïsche versie van zijn vader had verzonnen, komt Boy erachter hoe zijn vader echt is. Die is namelijk alleen maar teruggekeerd om een zak met geld op te graven dat hij verstopt had na een overval.

avatar van stephan73
De nieuwe film van de maker van Eagle vs Shark!

Kevin13
Heel lichtjes geinspireerd op The Return?

avatar van stephan73
Als ik de trailer zo zie, niet echt. Lijkt me erg komisch!

Kevin13
Trailer is idd komisch. Maar qua verhaal en personages lijkt het er toch sterk op. Soit, lijkt me toch een leuke film.

avatar van Tommeh
Heerlijke trailer! Lijkt me een fijn, fantasierijk coming-of-age filmpje. En na het geweldige Eagle vs Shark in ieder geval iets om naar uit te kijken.

Volgens mij is deze film geregisseerd door Taika Waititi. Meer van verwacht. Een beetje een bitterzoet, grappig en ook pijnlijk bedoeld sprookje, dat niet volwassen wil worden.

Regisseursnaam aangepast. Dank.

avatar van the new guy
Ben heel benieuwd. De trailer was hilarisch. Zie wel tegen het zoete einde op, misschien valt het mee.

Laat je maar niet misleiden door de trailers. Die bevateen het begin en het einde van de film. De rst is niet echt leuk te noemen en lijkt een beetje teveel dramtisch wat er van Maories wordt gedacht. 1.5*

Zo nu dus ook ingevult. Ben er als Nieuw Zeeland zeker niet trots op

avatar van fappie
Goede dingen over gehoord. Maar eens kijken .

Ik heb deze film tijdens mijn backpack tour in Nieuw Zeeland gekeken en toen vond ik 'm toch wel leuk. Trailer nooit gezien dus daar kan ik verder niet over meepraten.
De film is inderdaad wat aan de trage kant en echt volwassen wordt hij misschien niet maar ik vind het daarom geen slechte film. Er wordt goed een situatie neergezet waarbij Boy uit een arme familie komt. Zijn vader komt dan eindelijk terug en Boy weet zich van geen kwaad. Ik vind het soms wel iets bewijzen dat kinderen zich van geen kwaad bewust zijn.
Het is geen topfilm, maar ik heb me toch goed vermaakt hierbij.

avatar van Tommeh
Iets minder dan Eagle vs Shark, maar toch weer een erg fijn filmpje van Waititi. Net als zijn voorganger is Boy een heerlijke mengelmoes van diepliggend drama gecombineerd met compleet idiote (maar toch subtiele) humor. Het verschil zit hem alleen in de personages die net iets minder spitsvondig overkomen dan bij Eagle vs Shark (al is de vader wel een prachtfiguur). Maar de film heeft een lekker rap tempo en er zitten genoeg sterke grappen/dialogen in om te blijven vermaken.

En voor de Michael Jackson fans onder ons is het zéker een aanrader. 3,5*

avatar van Inland Rabbit
gauke schreef:
pijnlijk bedoeld sprookje, dat niet volwassen wil worden.

Een beetje out of context quoten, maar vraag me af waarom je zou willen dat deze film volwassen wordt.

Een pure jongens film, vol met maffe avonturen en toch vrij "echte" mensen. Die vader is wel echt een doorgedraaid figuur. In die zin is de film wel aardig volwassen, omdat de kinderen langzaamaan inzien dat hun coole vader helemaal niet zo cool is.

Regisseur Waititi heeft ook wel een mooi verhaal te vertellen, maar kleedt dat aan met zoveel maffe humor, dat het nergens zeurderig wordt. Voor deze film ging hij terug naar zijn eigen stam, waarin hij is opgegroeid,Maori. Een soort indianenvolk, zou ik als buitenstaander zeggen. Ach, wat weet ik er nou van.
De kinderen spelen goed, de vader (Waititi zelf) ook. Tussendoor krijgen we nog stukjes geanimeerde tekeningen, waardoor het nog best dromerig wordt.
Zet dit ergens in het hoekje van Wes Anderson en (de 1e) Miranda July, dan zit je qua verwachting al aardig goed. Leuke komedie, met een mooi onderliggend drama.

avatar van K. V.
Deze eens opgesnord en 'k vond het geen misse film. De film begint erg vrolijk, maar gaat dan naar het einde toe de iets meer serieuzere toer op. Er zitten ook enkele leuke verwijzingen in naar Michael Jackson (met op het einde zelf nog een tof dansje).
De cast wist me ook wel te bekoren, vooral het jongetje was goed gecast, al deed de rest het zeker ook niet slecht.
Ook de muziek was een leuke toevoeging en bevatte heel wat zomerse deuntjes. Ook de speelduur was niet zo lang, dus vervelend werd het nooit.
'k vond hem wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, had er meer van verwacht.

avatar van tal1b
n keer wat anders! mooie beelden grappig geacteerd leuk simpel verhaal, dikke 4!

avatar van Marvinleeaday
Weliswaar een magere 4, maar ik heb me toch kostelijk vermaakt. Met name de jeugd acteert sterk.

avatar van KKOPPI
Marvinleeaday schreef:

Magere 4? Een 3 is mager, een 4 is een 8/10.

avatar van dvdcrusher
Bij momenten boeiende tragikomedie, zeker origineel en fris te noemen, maar altijd hetzelfde soort grappen werkt op de duur storend. Heb een dubbel gevoel bij deze film, de personages zijn te weinig uitgewerkt naar mijn zin, hoewel er af en toe wel sterke scenes zijn. De humor is soms te idioot en dat steekt sterk af tegen de meer ernstige scenes. Al bij al te weinig om mij echt bij te blijven. Leuke muziek wel en zoals reeds is vermeld goede acteerprestaties van de kinderen. 3 sterren

Leuke film.

Zoals alle films van Waititi eigenlijk. Hij heeft een erg aangenaam stijltje, het enige jammere is dat hij eigenlijk nooit meer het niveau van Eagle vs Shark geëvenaard heeft. Klein minpuntje, maar amper de moeite om lang bij stil te staan als je ziet dat de rest van z'n werk telkens weer de moeite waard is.

Het oer Nieuw-Zeelandse helpt wel duidelijk mee. Een geweldig accent dat qua taalgebruik alleen al zorgt voor een erg droog gevoel voor humor. Het klinkt als een maffe mix van Australisch en Britse gangsters, dat het merendeel van de cast kinderen zijn maakt het alleen maar leuker.

Waititi zelf heeft ditmaal een wat grotere rol, maar ook dat gaat hem wel goed af. Hij slaagt erin redelijk wacky personages toch enige diepte en serieux mee te geven, zonder dat de film daardoor te serieus wordt. Het blijft allemaal best fantasierijk en komisch, maar het is toch ook duidelijk meer dan enkel een kinderfilm.

Fijne film dus weer. Fijn gevoel voor humor, leuke personages, duurt niet te lang en net genoeg diepgang zonder te dramatisch te worden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Vermakelijke film, maar wel de minste van Waititi die ik tot dusver zag. Van al zijn films is Boy het minst komisch en voelt qua script niet echt strak of scherp. De droogkomische toon met hier en daar een surrealistisch elementje - waar Waititi de beste in is - is zeker aanwezig, maar het leek wel alsof de gehele film aan het kabbelen was. Boy is meer een sfeerplaatje met een hoop amuserende scènes dan een duidelijk verhaal dat wordt verteld. En dan heb ik persoonlijk toch meer met dat laatste, ook al schetst Waititi een aardig plaatje en creëert een goede sfeer. De meeste humor komt van Waititi zelf als de vader - tenzij je het komischer vindt als kinderen elkaar voortdurend 'egg' noemen - en vooral in het begin levert hij met zijn twee maten wat geinige scènes op (dat thee drinken in de auto) was bijvoorbeeld wel een leuke. Gaandeweg wordt het allemaal iets minder grappig en ligt er meer focus op het drama. Boy is een prima film, maar geef mij toch maar liever Eagle vs Shark, Hunt for the Wilderpeople of What We Do in the Shadows.

3,5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Eigenzinnige tragikomedie over de relatie van een Maori jongen, Boy, met zijn waardeloze vader Alamein, die hem na de dood van de moeder achterliet en een kleine boef is geworden. Alamein keert terug naar huis met zijn twee sullige vrienden, maar eigenlijk is het niet om met zijn zoon te herenigen maar om een pak geld op te halen die hij ergens verborgen heeft in een wei, al weet hij totaal niet meer waar precies.

Wat erg mooi is aan de film, is dat je soms in de verbeeldingswereld van het kind meegenomen wordt, met korte animaties en dromerige sequenties waarin Boy geïdealiseerde versies van zijn vader ziet. De vroeg overleden moeder van de jongen werpt een wat somberder schaduw over alles maar dat vond ik zeker welkom. Achter de gekheid zit een beetje tragiek verborgen zonder dat het teveel impact krijgt.

De film speelt zich ergens midden jaren '80 af. Er wordt gerefereerd naar Michael Jackson en E.T., en de Maori's lijken een eenvoudig, wat verveeld bestaan te ondergaan in hun gammele kustdorpje. Ik denk dat Waititi ook wil duidelijk maken dat dromen en verbeelding een middel waren in deze moeilijker tijden om de armoede en precariteit te verzachten. Fris gebracht, kijkt gezapig. Een film die ook veel meer vertelt dan je zou vermoeden.