Meteor (1979)

Sciencefiction

geregisseerd door Ronald Neame
met Sean Connery, Natalie Wood en Karl Malden

Na een botsing met een komeet vliegt een acht kilometer grote asteroïde recht op de aarde af. Omdat inslag het einde van de mensheid zou kunnen betekenen, wil de NASA het illegale wapensatelliet Hercules inzetten, maar gebrek aan vuurkracht maakt dat onmogelijk. Aangezien de Russische overheid eenzelfde satelliet bezit, is samenwerking met hen de enige mogelijke oplossing.

Toine van Gaal
toen ik hem een jaar of 8 geleden zag, vond ik 'm wel leuk, alleen dat zegt niks...:)

avatar van Redlop
Alle kouwe oorlogclichees zitten er weer in. Grappig omdat ie zo slecht is. Hilarisch slechte special effects. Bloed was oranje in de jaren '70.
Sean Connery is sinds 1979 niet meer ouder geworden geloof ik. 2*

avatar van Captain Pervert
Niet zo heel bijzonder maar wel leuk vermaak. Global killer asteroiden doen het altijd wel goed bij mij. Ik wist niet dat Armageddon en Deep Impact een voorloper hadden... Verder is deze film bijna nooit op TV geweest. Connery's meest onbekende film volgens mij.

avatar van JoeCabot
In België kwam ie na independence day eens op kanaaltwee. Leuk om je tijd mee weg te drijven...

avatar van davidov
haha een killer zo slecht

Inderdaad een voorganger van "die andere 2 rampen films"

leuk het idee dat de soviets en de amerikanen samen moeten werken, de rest van de film stelt niks voor. Goede film om eens een lekker fout jaren 70 gevoel te krijgen, maar meer dan dat is het ook niet...

FisherKing
Rampenfilm. Zo zou je deze film kunnen omschrijven

Overschreed alle budgetten maar werd geen succes.

neo (crew)
Verbazingwekkende trivia op imdb:

Re-rated "PG" on appeal after originally being rated "R" by the MPAA.

Kwam Connery soms net iets te grof uit de hoek? Iets anders zou ik mij niet kunnen bedenken, maar dan alsnog belachelijk.

avatar van streeter
Erg saai - ik vond alleen de laatste 30 minuten leuk.

avatar van aunuscus
Ik ga hem dezeavond bekijken ik hoop dat hij goed is

avatar van 606
zowaar een film waar sean echt niet thuis hoort wat slecht.
Erg saai en belabberde special effects.

1,5 ster

avatar van movie acteurs
Sean Connery en Natalie Wood zijn zeer zeker geen slechte acteurs te noemen. De film is geen spektakel trip te noemen. Zelfs toen niet eigenlijk. Voor de rest is Meteor een totaal niet spannende film, saai zelfs. 2,0 voor de acteurs dan maar.

avatar van RuudC
Geen hoogvlieger, maar verder vond ik Meteor geen vervelende film. Het is een aardige rampenfilm met special effects die natuurlijk vrij typerend zijn voor 1979. De gemiddelde kijker kan dit rustig overslaan, aangezien modernere kometenfilms er simpelweg spectaculairder uit zien. Het verhaal is redelijk. Terwijl Russen en Amerikanen keuvelen en elkaar wat tegenwerken over een oplossing, slaan de eerste meteorieten. Hoewel het er soms niet uit ziet, mag er best gezegd worden dat best charmant oogt. Het eindshot met een vernietigd Manhattan is zelfs erg indrukwekkend. Sean Connery valt vooral in het begin op als bromsnor. Het is verder geen Star Wars, maar zeker niet onaardig.

avatar van Mischa
Hahaha, wat een ongelooflijke onbenul is meneer Neame hier; verschrikkelijk camerwerk, ontzettend knullige montage en 'special effects' van lik-m'n-.... enfin, lijkt me duidelijk. ** voor Connery en Malden.

De zoveelste rampenfilm uit de jaren 70 en dit keer draait het om een meteoriet die de aarde bedreigt. Als klein kind vond ik deze film destijds boeiend en spannend en als je hem nu voor het eerst bekijkt, dan vind je hem waarschijnlijk lachwekkend slecht.

Persoonlijk vind ik het allemaal wel meevallen (nu nog steeds nadat ik hem zonet heb herzien) en vond ik het verhaal wel leuk gevonden omtrent de samenwerking tussen de Amerikanen en Russen (destijds een zeer gevoelig onderwerp) met hun illegale atoom wapensatellieten "Hercules" en "Peter de Grote" (voorzien van rode kernkoppen) om de meteoor te bestrijden. Uiteraard waren deze wapensatellieten eerst op zowel Amerika als de USSR gericht, maar nu worden ze 180 graden gedraaid en in gezet om de meteoor te doen vernietigen. Op zich weet het verhaal nog steeds wel te boeien, maar spannend is het niet meer. De effecten zien er nu belachelijk slecht en goedkoop uit, maar destijds was het de normaalste zaak. De uitvoering van het verhaal is ook best aardig (hier en daar wel behoorlijk cliché) en eerdere kleinere meteoor inslagen op de aarde die o.a. Zwitserland, Hong Kong en New York zwaar treffen, werden best aardig in beeld gebracht. Het einde met min of meer nog een ramp (opgesloten in New York door de eerdere inslag) in het verhaal was best aardig en uiteraard wordt de meteoor verenigt.

De cast doet het verdienstelijk (niet meer dan dat) en met name Sean Connery (hoewel hij eigenlijk weinig deed en in het begin vooral steeds nors was) en Karl Malden. Op zich was het ook wel geinig dat de fraaie Sybil Danning (die regelmatig bloot te bewonderen is in films) ook een kleine rol heeft als skiester in Zwitserland. Al met al gewoon een leuke ouderwetse rampenfilm om eens gezien te hebben en zeker vanwege de nostalgie.

P.S. voor de aftiteling wordt er nog gezegd dat er in 1968 een plan met de naam "Icarus" was ontworpen om de aarde te beschermen tegen mogelijke meteoren.

Matige film waarin de Amerikanen en Russen hun wapens bundelen om een naderende meteoriet te vernietigen. Een weinig boeiende rampenfilm met een mager verhaal en dito personages. De special effects stellen ook weinig voor en met de geloofwaardigheid mankeert ook het een en ander. Vooral uit nostalgisch oogpunt nog enigszins vermakelijk (en deels vanwege de cast met aardig wat klinkende namen).

avatar van Left4Dead
Sean Connery als boze gast, kijk... daar wordt ik nu juist erg vrolijk van. De man kan dat heerlijk neerzetten. Van de regisseur een aantal films gezien en de voorganger van deze film, The Odessa File, vond ik erg tof. Dus toch wel met goede moet de prent in ook al scoort de prent maar matig hier.

Tijdens de koude oorlog is er dreiging vanuit het heelal, in de vorm van een meteoor. Dit leid tot een samenwerking tussen twee grote vijanden, de VS en de USSR. De angst van een wereldbevolking lijkt een ware uitkomst te krijgen, volgens de berekeningen zal een een nieuwe ijstijd ontstaan na de impact. Tijd om actie te ondernemen en satellieten lijken de oplossing voor het probleem. An sich een leuk maar wel een simpel verhaal, maar vernieuwend tussen aanhalingstekens.

Een geopolilitieke boodschap was namelijk voor die tijd niet erg bijzonder. Naast films over bundelen van kennis tussen de VS en de USSR waren er ook veel prenten die juist de koude oorlog uitspeelden. Een beladen onderwerp voor beide naties, communisme pal tegenover kapitalisme en met in vleugje pacifisme in deze prent. Twee grote politieke ideologieën pal tegenover elkaar dat gelijmd wordt door pacifisme van de wetenschappers. In belang van overleven worden de sterke tegenstelling aan kant geschoven.

Het is een redelijk naakt verhaal, veel blabla script maar weinig momenten waarbij je actie kunt ontdekken.Beeldtechnisch is het niet sterk te noemen voor die tijd, het ziet er op momenten erg knullig uit en dat had anders gekund. Budget denk ik dan maar weer. De soundtrack staat voor die tijd, maar voor mij soms iets te sterk op de voorgrond en niet mijn smaak eerlijk gezegd. Maar ik ben dan ook geen echte fan van de oude film, dat neem ik dan ook mee in de beoordeling.

De cast doet het aardig evenals de regie en het camerawerk. Het script is niet slecht maar heeft gewoon het probleem dat het een zeer summier verhaal over 107 minuten moet uitstrijken. Dat is de achillespees van deze film, op momenten prietpraat waar je niet op zit te wachten. Duidelijk storend en vertragend te noemen. Tja en wat is dit alles dan nou echt waard? Nou een vijfeneenhalfje, hier 2,5**.