Meteor (1979)

1,97

Sciencefiction

geregisseerd door Ronald Neame
met Sean Connery, Natalie Wood en Karl Malden

Na een botsing met een komeet vliegt een acht kilometer grote asteroïde recht op de aarde af. Omdat inslag het einde van de mensheid zou kunnen betekenen, wil de NASA het illegale wapensatelliet Hercules inzetten, maar gebrek aan vuurkracht maakt dat onmogelijk. Aangezien de Russische overheid eenzelfde satelliet bezit, is samenwerking met hen de enige mogelijke oplossing.

15 BERICHTEN5 MENINGEN

Toine van Gaal
geplaatst op 17 november 2002, 17:25 uur, permalink
toen ik hem een jaar of 8 geleden zag, vond ik 'm wel leuk, alleen dat zegt niks...:)

avatar van Redlop
geplaatst op 14 september 2003, 18:39 uur, permalink
Alle kouwe oorlogclichees zitten er weer in. Grappig omdat ie zo slecht is. Hilarisch slechte special effects. Bloed was oranje in de jaren '70.
Sean Connery is sinds 1979 niet meer ouder geworden geloof ik. 2*

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 24 augustus 2004, 17:20 uur, permalink
Niet zo heel bijzonder maar wel leuk vermaak. Global killer asteroiden doen het altijd wel goed bij mij. Ik wist niet dat Armageddon en Deep Impact een voorloper hadden... Verder is deze film bijna nooit op TV geweest. Connery's meest onbekende film volgens mij.

avatar van JoeCabot
geplaatst op 24 april 2005, 18:25 uur, permalink
In België kwam ie na independence day eens op kanaaltwee. Leuk om je tijd mee weg te drijven...

avatar van davidov

geplaatst op 18 mei 2005, 2:39 uur, permalink
haha een killer zo slecht 🙂

Inderdaad een voorganger van "die andere 2 rampen films"

leuk het idee dat de soviets en de amerikanen samen moeten werken, de rest van de film stelt niks voor. Goede film om eens een lekker fout jaren 70 gevoel te krijgen, maar meer dan dat is het ook niet...

FisherKing
geplaatst op 23 september 2005, 22:18 uur, permalink
Rampenfilm. Zo zou je deze film kunnen omschrijven 😉

Overschreed alle budgetten maar werd geen succes.

neo (crew)
geplaatst op 29 mei 2006, 15:00 uur, permalink
Verbazingwekkende trivia op imdb:

Re-rated "PG" on appeal after originally being rated "R" by the MPAA.

Kwam Connery soms net iets te grof uit de hoek? Iets anders zou ik mij niet kunnen bedenken, maar dan alsnog belachelijk.

avatar van streeter
geplaatst op 26 juli 2006, 17:38 uur, permalink
Erg saai - ik vond alleen de laatste 30 minuten leuk.

avatar van aunuscus

geplaatst op 24 februari 2009, 16:36 uur, permalink
Ik ga hem dezeavond bekijken ik hoop dat hij goed is

avatar van 606
geplaatst op 29 juni 2010, 22:47 uur, permalink
zowaar een film waar sean echt niet thuis hoort wat slecht.
Erg saai en belabberde special effects.

1,5 ster

avatar van movie acteurs
geplaatst op 30 juni 2010, 22:21 uur, permalink
Sean Connery en Natalie Wood zijn zeer zeker geen slechte acteurs te noemen. De film is geen spektakel trip te noemen. Zelfs toen niet eigenlijk. Voor de rest is Meteor een totaal niet spannende film, saai zelfs. 2,0 voor de acteurs dan maar.

avatar van RuudC
geplaatst op 29 juni 2012, 20:02 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen hoogvlieger, maar verder vond ik Meteor geen vervelende film. Het is een aardige rampenfilm met special effects die natuurlijk vrij typerend zijn voor 1979. De gemiddelde kijker kan dit rustig overslaan, aangezien modernere kometenfilms er simpelweg spectaculairder uit zien. Het verhaal is redelijk. Terwijl Russen en Amerikanen keuvelen en elkaar wat tegenwerken over een oplossing, slaan de eerste meteorieten. Hoewel het er soms niet uit ziet, mag er best gezegd worden dat best charmant oogt. Het eindshot met een vernietigd Manhattan is zelfs erg indrukwekkend. Sean Connery valt vooral in het begin op als bromsnor. Het is verder geen Star Wars, maar zeker niet onaardig.

avatar van Mischa
geplaatst op 17 juni 2013, 20:02 uur, permalink
Hahaha, wat een ongelooflijke onbenul is meneer Neame hier; verschrikkelijk camerwerk, ontzettend knullige montage en 'special effects' van lik-m'n-.... enfin, lijkt me duidelijk. ** voor Connery en Malden.

geplaatst op 8 maart 2015, 0:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De zoveelste rampenfilm uit de jaren 70 en dit keer draait het om een meteoriet die de aarde bedreigt. Als klein kind vond ik deze film destijds boeiend en spannend en als je hem nu voor het eerst bekijkt, dan vind je hem waarschijnlijk lachwekkend slecht.

Persoonlijk vind ik het allemaal wel meevallen (nu nog steeds nadat ik hem zonet heb herzien) en vond ik het verhaal wel leuk gevonden omtrent de samenwerking tussen de Amerikanen en Russen (destijds een zeer gevoelig onderwerp) met hun illegale atoom wapensatellieten "Hercules" en "Peter de Grote" (voorzien van rode kernkoppen) om de meteoor te bestrijden. Uiteraard waren deze wapensatellieten eerst op zowel Amerika als de USSR gericht, maar nu worden ze 180 graden gedraaid en in gezet om de meteoor te doen vernietigen. Op zich weet het verhaal nog steeds wel te boeien, maar spannend is het niet meer. De effecten zien er nu belachelijk slecht en goedkoop uit, maar destijds was het de normaalste zaak. De uitvoering van het verhaal is ook best aardig (hier en daar wel behoorlijk cliché) en eerdere kleinere meteoor inslagen op de aarde die o.a. Zwitserland, Hong Kong en New York zwaar treffen, werden best aardig in beeld gebracht. Het einde met min of meer nog een ramp (opgesloten in New York door de eerdere inslag) in het verhaal was best aardig en uiteraard wordt de meteoor verenigt.

De cast doet het verdienstelijk (niet meer dan dat) en met name Sean Connery (hoewel hij eigenlijk weinig deed en in het begin vooral steeds nors was) en Karl Malden. Op zich was het ook wel geinig dat de fraaie Sybil Danning (die regelmatig bloot te bewonderen is in films) ook een kleine rol heeft als skiester in Zwitserland. Al met al gewoon een leuke ouderwetse rampenfilm om eens gezien te hebben en zeker vanwege de nostalgie.

P.S. voor de aftiteling wordt er nog gezegd dat er in 1968 een plan met de naam "Icarus" was ontworpen om de aarde te beschermen tegen mogelijke meteoren.

geplaatst op 2 juni 2016, 22:14 uur, permalink
Matige film waarin de Amerikanen en Russen hun wapens bundelen om een naderende meteoriet te vernietigen. Een weinig boeiende rampenfilm met een mager verhaal en dito personages. De special effects stellen ook weinig voor en met de geloofwaardigheid mankeert ook het een en ander. Vooral uit nostalgisch oogpunt nog enigszins vermakelijk (en deels vanwege de cast met aardig wat klinkende namen).