The Offence (1973)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Lumet
met Sean Connery, Trevor Howard en Vivien Merchant

Detective Sergeant Johnson werkt al 20 jaar bij de politie. In deze periode heeft hij talloze moorden, verkrachtingen en andere misdaden onderzocht. Al deze jaren heeft hij zijn woede en agressie weten te onderdrukken, maar wanneer hij een man ondervraagt die verdacht wordt van het mishandelen van jonge meisjes, knapt er iets in hem. Johnson begint de man zwaar te mishandelen tijdens de ondervraging, waarbij duidelijk wordt dat hij er geestelijk niet veel beter aan toe is dan de daders van al die zaken die hij de afgelopen jaren heeft onderzocht.

FisherKing
Een uitstekende rol van Connery!

avatar van Mischa
Hm, klinkt goed. Ik ga maar eens op zoek. Connery heeft sowieso heel veel goeie 'vergeten' rollen gespeeld.

avatar van Erick1985
Mischa schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Als groot Connery-fan, kan ik je er een paar aanraden; The Man Who Would Be King, The Wind And The Lion, The First Great Train Robbery, Outland, The Name Of The Rose en Shalako.

Maargoed, The Offence is echt zo'n typische, duistere jaren 70 film. Heb de dvd een paar maanden geleden in Engeland gekocht. Deze stijl staat me wel aan. Het begin zet ook een goede toon. Alhoewel ik meer van de film had verwacht, toch heeft het... iets. Iets waardoor ik hem binnenkort weer wil gaan kijken. Alhoewel het verhaal helemaal niet sterk is, slap zelfs, is de film toch goed.

Voornamelijk dankzij Sean's goede acteerwerk; een man die langzaam doordraait van alle beelden die door zijn hoofd blijven flitsen over misdadigers en hun daden. Jammer dat dat typische Britse woord "bloody" te vaak wordt gebruikt. Hoe dan ook, 3 sterren.

avatar van BenicioDelToro
Liever 'bloody' dan 'f&^%king' als je het mij vraagt. Veel stijlvoller.

Goeie film waarin de gemoederen hoog oplopen wanneer een agent een verdachte ondervraagt, en waarbij hij juist meer komt te weten over zichzelf dan over de verdachte. Vrij donker en deprimerend van toon. Soms wat langdradig door de lange, dialoog gedreven scenes. Een krachtig einde en ook een sterke rol van Sean Connery.

avatar van Movie-Addicted
Perfect psychologisch drama en acteerwerk.

*3.5

kappeuter (moderator)
Zwaar misdaaddrama. Erg grauw en donker, met zo'n verstikkende jaren '70 sfeer.
IJzersterke rol van Sean Connery.
De verhoorscènes zijn erg goed, maar de film is helaas wat te monotoon.

avatar van SnakeDoc
Bah, wat een nare film was dit. Erg overtuigend, maar misschien wel een beetje te. Het gedetailleerd beschrijven van moorden en verkrachtingen werd me al snel te veel. Normaal kan ik wel tegen dat soort praat, maar hier lijkt het 2 uur lang door te gaan, en dat wordt echt irritant en vervelend. Men hamert er maar op door.

Sommige dialogen duren sowieso wat te lang waardoor de film als vrij langdradig en saai overkomt. Er wordt wel knap gespeeld, met name door Connery en Ian Bannen (Baxter).

avatar van The One Ring
Een toneelverfilming, dat merk je al snel. Lumet probeert er filmisch veel aan toe te voegen, waaronder plotselinge shots die uit Connery's onbewuste lijken te komen en een wel heel artistieke openingsscène, maar het is toch grotendeels een verzameling van hele lange gesprekken die zich in één kamertje afspelen. Het nadeel is hier vooral dat veel van de dialogen nogal hoogdraverig en onnatuurlijk zijn en soms ook wat te expliciet naar mijn smaak. Zo'n scène als die tussen Connery en zijn vrouw is in theorie prachtig, maar wordt verpest door de manier waarop Connery daar zijn trauma's in woorden omzet. Dat Lumet er dan ook nog wat beelden van die trauma's er tegenaan gooit maakt het eerder onhandiger dan sterker.

Niettemin is dit een te intrigerende film om totaal roemloos ten onder te gaan. Op een bepaalde manier wordt er toch een nare sfeer gecreëerd die lang blijft hangen, alsof je ondergedompeld wordt in de geestestoestand van de hoofdpersoon. Als portret van een man die doordraait is het ondanks de onhebbelijkheden toch overtuigend en dat het zwaar valt is alleen maar een pluspunt. Dit is ook één van Connery's beste rollen en het viel me ook op dat ik hem eigenlijk nog nooit zo'n donkere rol heb zien spelen. Lumet had misschien samen met zijn schrijver een andere uitwerking voor dit verhaal moeten vinden, want dit is net iets te onnatuurlijk om echt te overtuigen.

avatar van the spies
Fantastische psychologische drama/thriller van Lumet, met Sean Connery in misschien wel z'n beste rol ooit. Zeer overtuigend gespeeld en geregisseerd.

Het onderwerp is nogal zwaar en ligt altijd gevoelig: de sexuele mishandeling van een jong meisje. Connery ondervraagt de verdachte, houdt zichzelf niet in de hand en takelt hem volledig toe. Niet onbegrijpelijk natuurlijk, maar naarmate de film vordert weet Lumet ons op zeer subtiele wijze aan het twijfelen te brengen over de geestelijke gesteldheid en het verleden van Connery zelf.

Meesterlijk!

avatar van Number23
Visueel misschien een erg sterke en aparte film, het blijft een vreemde eend. Goede rol van Connery.

avatar van frolunda
Krachtig,psychologisch drama wat zowel fascinerend,naargeestig als deprimerend is.Het acteren is van hoog niveau,vooral Connery speelt één van zijn beste rollen uit z'n carriere.Het verhaal overtuigd misschien niet op alle fronten maar dankzij de zeer sterke regie van Lumet blijft the Offence toch constant boeien.Ook het camerawerk en de montage leveren een duidelijke meerwaarde aan deze film die toch één van de (bijna) vergeten pareltjes van de jaren zeventig is.

avatar van Sneakers35
Niet af gekeken dus geen stem / ster gegeven. Zegt genoeg denk ik.

Een gedreven en met vakmanschap gemaakte portret van een zeer ervaren, maar gekwelde en psychisch uitgebluste inspecteur van politie (een binnenvetter) die zich te sterk identificeerde met de moordenaars die hij moest ontmaskeren. Deze grimmige en duistere film werd gemaakt op basis van een toneelstuk, dat ook wel wat te theatraal bewerkt was. Sean Connery speelde uitstekend (met een knorrig Schots accent).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sean Connery is vooral bekend vanwege zijn meer toegankelijke films. De meeste titels zijn blockbusters en bioscoophits. Iets waar hij weliswaar heel goed in is met z'n charismatisch voorkomen. In The Offence komt hij toch wel wat uit die comfortzone en speelt hij een ijzersterke vertolking als agent die psychologisch er onder door gaat als één van de vele zaken de druppel is in een lange reeks van gewelddadige ervaringen. Het is een donkere harde film geworden. Weliswaar wat theatraal en ook al speelt Connery heel goed, zal deze film nooit een groot publiek trekken. Hoeft ook niet altijd natuurlijk. Al had ik toch gehoopt dat met een man als Lumet aan het stuur, hier meer uit kon gehaald worden. En zonder Connery was dit helemaal in de vergeethoek geraakt.

avatar van Sergio Leone
Mja..

Op zich is het nog wel redelijk gedaan, hoor, de karakterschets van een mentaal uitgebluste detective, enkel zitten er voor te veel stoorzenders in dat het geheel wat knullig maakt. Ook het juk van een theaterstuk kan de film niet van zich afwerpen.

De acteerprestatie van Sean Connery is eigenlijk de enige reden waarom ik deze film zou aanraden. Hij zet veruit zijn meest gelaagde rol neer die ik van hem gezien heb - dit met ongeveer 25 films met hem op de teller. Zijn charisma past ook perfect in dit soort grauwe films: knorrig, geleefd.

Sidney Lumet weet wel hoe hij een karakter neerzet, dat blijkt hier ook uit voldoende zaken. Zijn grauwe aanpak werkt eveneens. Hij slaagt er m.i. echter niet in om de boel subtiel te houden. Hetgeen zich afspeelt in het hoofd van Johnson komt knullig aan bod en haalt de film meermaals uit zijn elan waardoor de film begint te 'slepen' en de speelduur helaas lang aanvoelt. Spijtig.