Wings of Fame (1990)

Nederland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Otakar Votocek
met Peter O'Toole, Colin Firth en Marie Trintignant

Een beroemde filmacteur beweert dat hij een boek heeft geschreven. Hij wordt vermoord door een onbekende schrijver, die op zijn beurt als gevolg van een ongeluk overlijdt. Beiden ontmoeten elkaar in het hiernamaals, waar de zielen van alle beroemde mensen verzameld zijn. De status van de zielen in het hiernamaals is afhankelijk van de aandacht voor hun persoon op aarde.

avatar van wendyvortex
Eindelijk kunnen we weer eens flink wat waardering opbrengen voor een Nederlandse film...zij het met Engelse acteurs en Franse actrices en geregisseerd door regisseur Votocek die geboren is in Praag en hierna geen feature-films meer zou regisseren (wel actief als scenarioschrijver voor een flink aantal Alex van Warmerdam-films).
Wel Nederlands: producers Lauren Geels en Dick Maas, medeschrijver Herman Koch en Michiel Romeyn als enige Nederlandse acteur met tekst en de laatste scenes die zijn gefilmd in Amsterdam en op Schiphol.
Grootste gedeelte speelt in het mysterieuze hotel in het hiernamaals waar ook Hemingway, Einstein en Albert Speer verblijven, waar de RAF schijnbaar al in 1966 met aanslagen bezig was en ook Sid en Nancy als snel inchecken...zoals al wordt opgemerkt in de film zelf moet je niet al te veel logica zoeken in de samenstelling van de hotelbevolking.
Mooiste scene met Peter O'Toole en Colin Firth op de duikplank.