And When Did You Last See Your Father? (2007)

Verenigd Koninkrijk / Ierland

geregisseerd door Anand Tucker
met Colin Firth, Jim Broadbent en Juliet Stevenson

Als Schrijver Blake Morrison (Colin Firth) hoort dat zijn vader (Jim Broadbent) op sterven ligt, reist hij af naar zijn geboortedorp. Terwijl zijn vaders toestand verslechtert, kijken vader en zoon terug op hun onderlinge band. Op het ziektebed worden mooie en grappige, maar ook vervelende herinneringen van vroeger opgehaald. Dit blijkt echter niet altijd een aangename ervaring en sommige herinneringen blijken diep weggestopt te zijn.

avatar van Basbier74
Op Imdb ligt het gemiddelde veel hoger dan hier, ik weet nu niet of ik 'm wel zal kijken.
jammer dat er geen berichten bij de stemmen zijn geplaatst.

avatar van Quentin
De release van And when did you last see your father is verplaatst naar 13 november.

avatar van Norma
Met een Jim Broadbent in een hoofdrol en een thema (menselijke relaties) dat me aanspreekt had ik hier toch net ietsje meer van verwacht. De beelden van het idyllische platteland zijn best sfeervol en de manier waarop Broadbent en Firth vader en zoon neerzetten is overtuigend, maar de uitwerking van het verhaal heeft net wat te weinig body. Gaandeweg worden er bijvoorbeeld duidelijke kwinkslagen naar naderende onthullingen gedaan, maar omdat de uitkomst daarvan vrij in het begin al zo goed als duidelijk is blijft de emotionele impact hiervan- wat de kijker betreft- nogal op de vlakte. Het verhaal kabbelt voort in de richting die je verwacht en ook het uiteindelijke “inzicht” van de zoon mag geen verrassing heten. Wél moet ik bekennen dat de sterke slotscène me meer raakte dat welke huilbui of bekentenis dan ook; de eenvoud van een bepaald moment, de herinnering daaraan…..pas die ene scène doet de titel eer aan en zet je aan het denken; And When Did You Last See Your Father? Stiekem toch even een oprecht mooi moment.
Ik twijfel nog wat over mn beoordeling. Ik sluit niet uit dat ik de film ooit nog eens zal herzien en hem dan misschien net wat hoger zal waarderen.

avatar van ralfsjam
opzich een mooi realistisch verhaal over een vader en zoon relatie in drie verschillende tijden. mooi door elkaar gemixed. goede en mooie acteurs die echt hum best deden om er iets echts van te maken. en dat is wat het is ... echt! zo gaat het ook in het echt.

maar ik miste wel iets. hij ging nergens echt hoogdravend de diepte in of diepgaand de hoogte...
maar misschien maakte dat de film ook wel zo echt. een gewone normale film over normale emoties. een levens echt drama...
3.5

avatar van Verhoeven
Heden-verleden oftewel heel erg hak-op-de-tak, spiegels en ruiten in iedere scene/shot wat diepgang suggereert en dan ook nog een Colin Firth die maar niet weet te overtuigen...

De film was zeer slecht, een dieptepunt. Het door elkaar lopen van het verleden en het heden maakten het een slechte film: de scènes waren hierdoor veel te kort.
Dit is zeker een afrader: je kunt er naar gaan kijken in de hoop dat het na verloop van tijd nog iets wordt, maar dat wordt het niet.

avatar van Aapje81
Hele fijne en ontspannende film die vooral drijft op het goede spel van Colin Firth. Als je hem graag ziet acteren dan is deze film zeker een aanrader. Er valt hier en daar zeker wat aan te merken maar alles bijelkaar is dit op zijn minst een prettig tussendoortje.

avatar van Fran
Het duurde even voordat ik het aandurfde deze film te kijken. Ik had namelijk verwacht dat het een deprimerende en sombere vertelling zou worden van het sterfbed van een vader. Maar dat was het dus niet ! De vader was heel charismatisch en grappig waardoor ik geregeld om hem moest lachen. Daarentegen had de man een donkere kant wat andere vrouwen betreft, het niet uitspreken van zijn emoties en een bepaalde mate van cynisme en sarcasme wat het personage heel menselijk maakte.

Het was heel tragisch om te zien dat vader en zoon diep van binnen eigenlijk heel veel om elkaar gaven maar dit niet naar elkaar konden of wilden uitten. Dit vond ik ook heel realistisch weergegeven. Dit is ook een film die heel realistisch en menselijk overkomt. Colin Firth vond ik een goede rol neerzetten in tegenstelling tot wat ik hier af en toe lees. Het personage was op bepaalde vlakken behoorlijk gereserveerd (vandaar waarschijnlijk de moeilijke relatie met zijn vader) maar kon van tijd tot tijd heel sterk zijn emoties tonen. De scene in het bad en op het einde tijdens de omhelsing tussen vader en zoon vond ik bijvoorbeeld heel erg sterk !

Misschien had het wat meer de diepte in gemogen maar wellicht was het dan wat te zwaar op de hand geworden omdat het thema al zo zwaar is.

Mooie film !

avatar van miss_efron
Echt een mooie film en super acteerwerk!Waar blijven ze die verhalen toch van halen?

Typische familiekroniek waarop een man via flash-backs terugkijkt naar zijn relatie als jongetje met zijn vader. Degelijk, maar weinig verrassend.

avatar van ibendb
De plot lijkt een beetje op die van Big Fish.

avatar van rep_robert
Mooi geacteerde film met aandoenlijke personages en een interessant verhaal. Helaas gaan ze niet al te diep op de materie in en blijft het redelijk op de oppervlakte. Vooral de flashback structuur werkt helaas niet altijd. Daardoor blijft de band tussen de volwassenen lichtjes onderkoeld.

avatar van adso
Norma schreef:
Wel moet ik bekennen dat de sterke slotscene me raakte; de eenvoud
van een bepaald moment, de herinnering daaraan... die ene scene doet de titel eer aan
en zet je aan het denken; And When Did You Last See Your Father?

Ook ik had dat gevoel!
Van meet af aan 'zong' Father and Son van Cat Stevens door mijn hoofd...
maar dat uitzonderlijk mooie en sterke niveau werd helaas... niet gehaald.

Enigszins voorspelbaar, sentimenteel, eerlijk en prachtig en aanvoelend geacteerd familiedrama (een complexe knoop van emoties) over een moeizame vader-zoon relatie, of wanneer je het wat verfijnd: "hoe kijken zonen naar hun vaders". De regisseur laat op een vakkundige wijze heden en verleden (de woedende zoon van nu en de bezeerde, verloren jongen van vroeger) in elkaar overlopen. De prachtige beelden worden door zware muziek ondersteund. Enkel al door Colin Firth blijf je geboeid kijken.

avatar van shanti
Schitterend acteerprestaties...een film zoals UK ze kan maken...een aanrader!

avatar van blurp194
Mooie en integere film over de relatie tussen een zoon en zijn vader, en het onvermijdelijke afscheid dat daarbij hoort. Erg goed gespeeld, zonder overdreven drama of sentimentaliteit. Voor mij heel erg herkenbaar in hoe het in mijn vaders laatste jaren ging, en daarmee ook erg helder wat de titel precies betekent.

Erg goed.

mooie film, goed geacteerd en inderdaad van echt Engelse kwaliteit. Hier en daar wat langdradig/saai maar in zijn geheel de moeite waard.

Een film over een zoon en zijn vader. Op zich best een mooie film, hoewel hij ook zeker in het begin best wel saai was. Ik had wel de hele film lang de vraag waarom er zo nadrukkelijk in het begin stond dat deze film op ware gebeurtenissen was gebaseerd. Zo bijzonder was het verhaal nou toch ook weer niet. En dat bleef zo tot het einde.