Jane Fonda in Five Acts (2018)

Documentaire

geregisseerd door Susan Lacy
met Jane Fonda, Tom Hayden en Robert Redford

Doodgewoon meisje, sekspoes, fitnessmagnaat, geruchtmakend activist, Oscar-winnares. Jane Fonda heeft een leven geleid vol controversie, tragedie en transformatie, en dit alles in het openbaar. Regisseuse Susan Lacy graaft zowel naar Fonda's moeizame relatie met haar vader Henry, als naar haar verschillende huwelijken die elk op hun beurt een periode in Fonda's leven markeren. Jane Fonda praat openhartig en eerlijk over haar leven, liefdes, doelen en misstappen.

Goeie documentaire over het leven van Jane Fonda. Lang, maar aangezien de vele verschillende facetten van Jane Fonda aan bod komen, valt dit niet op. Een mooi en bewogen levensverhaal dat hier met veel openhartigheid wordt neergezet door Jane Fonda zelf (aangezien ze zelf zo'n beetje de hele tijd aan het woord is). Veel mooi, en vaak persoonlijk archiefmateriaal.

avatar van the hustler
O, wat was Henry Fonda toch een slechte vader. Na 3 mannen ben ik, Jane Fonda, tot de conclusie gekomen dat ik beter alleen blijf zodat ik helemaal mezelf kan zijn. In 133 minuten. Die Jane is eigenlijk gewoon een saaie trut met een hoge eigendunk maar met weinig inhoud. En nog lelijk ook, want ze lijkt erg op haar vader.

avatar van missl
Een bewogen leven waar ik veel niet van wist, ze vertelt vooral veel zelf en dat is wel informatief. Duurt wel wat lang.

Het meest opmerkelijke van deze docu vond ik de duidelijk vergelijkingen die je kunt trekken qua reacties op haar jarenlang destijds met Sylvana, Demon or Diva (2018) die ik toevallig afgelopen week zag.

En tegenwoordig is haar visie volledig geaccepteerd inclusief alle fouten die de maatschappij destijds maakte.

Het 2de opmerkelijke was dat die geweldige kerel uit de serie Ballers gewoon haar zoon is. wtf.

Mede door haar verleden (De zelfmoord van haar moeder, een stroef contact met haar vader
Henry) blijkt Jane Fonda hier een nogal complexe persoonlijkheid, die openhartig haar zegje
doet, een actrice/activiste die lange tijd geplaagd werd door innerlijke twijfels en onzekerheid.
Enkele films die ik van haar heb gezien en waar zij over vertelt, krijgen ermee ook achteraf een
extra lading. Dat zij zo veel aan het woord is (De keuze van de regisseur?) kan bij sommigen
misschien arrogant overkomen, maar ik had zelf beslist niet die indruk. Het leverde voor mij
veeleer een integer en soms ontroerend verslag op. De ontmoeting met ex-man Ted Turner
bezorgde mij zelfs een beetje kippenvel.