Wings of Fame (1990)

Nederland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Otakar Votocek
met Peter O'Toole, Colin Firth en Marie Trintignant

Een beroemde filmacteur beweert dat hij een boek heeft geschreven. Hij wordt vermoord door een onbekende schrijver, die op zijn beurt als gevolg van een ongeluk overlijdt. Beiden ontmoeten elkaar in het hiernamaals, waar de zielen van alle beroemde mensen verzameld zijn. De status van de zielen in het hiernamaals is afhankelijk van de aandacht voor hun persoon op aarde.

avatar van jester
Intrigerende film, met een boeiend gegeven als basis. Eén van de schrijver is Herman Koch (Jiskefet). Zijn collega Michiel Romeijn heeft ook een rolletje.

avatar van 93.9
Ik vond het een hele bijzondere film.
Het was een van de eerste niet amerikaanse/commerciele films die ik zag in de bioscoop.Overigens omdat de zaal van de eerst gekozen film vol zat.
Later het singletje van Marie Trintignant uit de film gekocht in een tweedehandszaakje.
Zeker omdat de film voor een gedeelte van Nederlandse makelij is een beetje ondergewaardeerd.
Prachtige beelden(doolhof,op het water,enz).
Had een klassieker kunnen worden,maar helaas.....

avatar van raymon
lijkt me een goeie film, apart verhaal. Leuk dat DICK MAAS en LAURENS GEEls deze film hebben geproduceerd net als de engelstalige THE LAST ISLAND

avatar van raymon
is wel in Amerika te koop op VHS bij Amazoon, daar word ik zo ziek van. Ik kan dat gewoon niet begrijpen!

avatar van raymon
Heb hem nu toch eindelijk kunnen krijgen op VHS op de verzamelbeurs in Utrecht! En ben er blij mee.

De film begint met een hele mooi opening waar de Karakters worden voorgesteld door het mooie camerawerk. Na de moord komen we bij het hotel waar we de twee hoofdkarakters weer treffen en zien we hun aankomst etc. En wat een geweldige locatie! de grote hallen en het trappen huis, het zwembad en het terras is allemaal picobelllo in orde. Je kan zien dat er veel aandacht aan is besteed. Dan ontmoeten we de dode sterren in het ''Hemel Hotel'' wat wel grappig is om te zien, b.v Albert Einstein. Iets wat Orlow Votocek wel is gelapt is de sfeer! De sfeer is heel somber en leeg en donker. Op het terras b.v waar de zonschijnt lijkt het nog steeds heel grauw en somber. Van mij had sommige dingen nog vreemder geworden en is natuurlijk raar maar het had nog een tikeltje vreemder gemoeten van mij maar ja!

Het acteer werk van de toen nog jone Colin Firth is goed alleen door de regieseur is hij wat slecht overgebracht weet niet precies wat er mee was. Maar dan hebben we de fantastische Peter O'toole. Hij speeld zijn rol heel goed, hoe hij loopt, praat is geweldig. Ook zijn reactie op de vraag:'' what do you think about Britische cinema?'' antwoord O'toole;''O, that wude be wonderfull!'' hoe hij dat zegt is uiters geloofwaardig uit zijn mond.
De rest van de cast is goed, maar vond Marie Trintignant toch net als Colin Firth wat slecht gebracht. Haar liedjes in de film zijn trouwens erg leuk, houw best wel van die oude franse muziek. trouwens vond ik Gottfried John
leuke scenes hebben bij het strand!

De film heeft een aantal mooie momenten zoals, De moord, De aankomst, Het inchecken, Het zwembad, De zolder en het einde zijn goeie scenens. Wat jammer is dat het het middenstuk van de film wat saai is maar het einde maakt dit weer zo een beetje goed. Wat ik echt jammer vond was de montage van Hans van Dongen die wat matig is, veel ''shock effecten'' gaan verloren door het wat slome montage.
Het camera werk is uitstekend zoals ik al zie is de inleiding van de film erg mooi.

Voor de liefhebber van nederlandse co-productie's is het een aanrader maar ook gewoon omdat het een goeie film is.

3***1/2 ster beter gekund door het wat saaie midden.

als je hem zoek neem contact op!

avatar van Quentin
Vandaag op DVD gevonden in Duitsland, anamorphic widescreen en DD 2.0 track!

avatar van wendyvortex
Eindelijk kunnen we weer eens flink wat waardering opbrengen voor een Nederlandse film...zij het met Engelse acteurs en Franse actrices en geregisseerd door regisseur Votocek die geboren is in Praag en hierna geen feature-films meer zou regisseren (wel actief als scenarioschrijver voor een flink aantal Alex van Warmerdam-films).
Wel Nederlands: producers Lauren Geels en Dick Maas, medeschrijver Herman Koch en Michiel Romeyn als enige Nederlandse acteur met tekst en de laatste scenes die zijn gefilmd in Amsterdam en op Schiphol.
Grootste gedeelte speelt in het mysterieuze hotel in het hiernamaals waar ook Hemingway, Einstein en Albert Speer verblijven, waar de RAF schijnbaar al in 1966 met aanslagen bezig was en ook Sid en Nancy als snel inchecken...zoals al wordt opgemerkt in de film zelf moet je niet al te veel logica zoeken in de samenstelling van de hotelbevolking.
Mooiste scene met Peter O'Toole en Colin Firth op de duikplank.