Near Dark (1987)

Horror / Western

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Adrian Pasdar, Jenny Wright en Bill Paxton

In het stoffige hart van het Amerikaanse zuidwesten wordt de onschuldige boerenjongen Caleb Collon (Adrian Pasdar) door een mooi meisje (Jenny Wright) verleid om zich aan te sluiten bij een losgeslagen bende van kwaadaardige zwervers onder leiding van de raadselachtige Jesse (Lance Henriksen). Maar dit is niet zomaar een bende outlaws; Caleb zit gevangen in een nachtmerrie van zielloos kwaad dat wacht in de schaduw. Een helse, door bloed en absolute gruwel gedreven chaos die begint als het donker wordt.

Kijk, stukken beter zo

avatar van dutchtuga
Heb trouwens nooit geweten dat dit Bill Paxton was op het plaatje . Onherkenbaar.

avatar van maurice74
Geweldige horrorfilm, ondanks het wat typische jaren '80-sfeer waar meer films uit die tijd last van hebben.
Prachtige sfeerbeelden van een naargeestig Texas (verlaten prairevelden, uitgestorven dorpjes en ranzige kroegjes).
Niet echt heel eng, wel boeiend verhaal en zéér sfeervol vormgegeven.
Reken 'm tot mijn favoriete vampierenfilms, waaronder ook Lost Boys.

kijkert
Wat een sfeerloze sof.

Toen ik het verhaal las moest ik aan 'Interview with the Vampire' denken, vooral het gegeven dat iemand vampier wordt gemaakt en vervolgens moet moorden om te overleven, maar niet wil moorden. Nou ja, tot zover de overeenkomst. Alles wat IwtV wel had, had deze film niet:

- sfeervolle beelden.
- psychologische worsteling van de 'vampier die liever geen vampier is'.
- grote tijdsspanne om het 'eeuwige leven' van de vampieren goed over te brengen.
- Vampieren die klasse en elegantie hebben. (Hier is het meer een stelletje boertige Tokkies)

En dan dat achterlijke einde waarin de twee tortelduifjes één voor één weer normaal worden gemaakt en de rest zich wel heel makkelijk laat afslachten, vreselijk, of die scene waarin pa en zus zijn gepakt, en ondanks een overmacht aan vampieren toch met broer weten te ontsnappen.
Om nog maar te zwijgen over hoe die ene uit die bar ontsnapt: door er net die nieuweling die ze niet vertrouwen achteraan te sturen.

Kortom: een bloedeloze film. 1 ster.

avatar van Halcyon
Erg teleurstellende klassieker. Had geen moment het gevoel dat ik "in de film zat" en ik kon ook de verwoede pogingen tot humor niet appreciëren. Verder redelijk langdradig - had de indruk dat de plot maar moeilijk tot ontwikkeling kwam - en alles behalve creepy. Af en toe wel een mooie scène, zoals bijvoorbeeld de scène waar Caleb en Mae over een verlaten snelweg scheuren om het opkomende zonlicht voor te zijn.
Voor de rest een film om gauw te vergeten.

Vond dit best een aardige film. Vooral de scene in de bar is legendarisch (schitterende rol van Bill Paxton "I hate it when they are not been shaved"). Het is eigenlijk geen horror film maar meer een actie film.

De film is zelden te zien op TV dus als je hem wilt zien moet je hem kopen of ergens huren. Ik vond het in ieder geval een zeer vermakelijke film.

avatar van DragQueen
Redelijke vampierfilm, met een vrij aparte sfeer en af en toe best wat spannende momenten. toch heb ik me niet geheel in de film kunnen verplaatsen, doordat alles vrij traag op gang kwam, en ik het gevoel had dat de makers zich op sommige momenten te makkelijk van dingen af maakten. verder zaten er wel scenes bij die stijlvol waren vormgegeven. maar helaas heeft de film bij mij niet aan alle verwachtingen voldaan. er had meer ingezeten naar mijn gevoel. 2,5 sterren.

avatar van dutchtuga
Herzien en met een half sterretje verhoogd. Sfeer is erg sterk en de soundtrack van Tangerine Dream wederom betoverend. Ook is de bar scene gewoon een klassieke scene binnen het horrorgenre.

Reinbo schreef:

Je moet horrorfilms ook niet op hun logica afrekenen. Komt in de toekomst vast nog wel een halfje bij.

En je had gelijk

dutchtuga schreef:

Goede tip van je. Ben deze band al enkele dagen aan het verkennen en tot nu toe heb ik al een paar mooie dingetjes ontdekt.

Near Dark zelf vond ik geen goede film. Eén scène is me echter bijgebleven, die waar Caleb en Mae over een verlaten snelweg scheuren om het opkomende zonlicht voor te zijn. Weet je welke track onder deze scène steekt?

avatar van namingway24
Een klein meesterwerk uit het beste decennium voor horror.

Die muziek brrr.

Naast dat het vreselijk klinkt, is er ook een overdaad van te vinden in deze film. Ik kon er niet tegen, film is verder ook een beetje duf. Goede bedoelingen maar zelden lukt het echt. Zo begint de film als een soort liefdesverhaal, maar komt er al snel een bad ass familie ten tonele. Die maken het wel wat boeiender om te kijken allemaal, maar het hele liefdesverhaal begint naar de achtergrond te verdwijnen en is het bij momenten een soort actiefilm. De mix paste niet echt. Ook het terugkeren van zijn familie was nogal een tegenvaller, samen met het wel erg flauwe we kunnen je genezen stukje.

Best een paar scenes die slagen maar veelal leuk geprobeerd kan beter. De hoeveelheid over de as fouten op het einde was trouwens ook niet mis. Had geen idee waar die auto nou heen ging zo raar was het gefilmd.

Maar goed, dat stoorde me nog het minst eigenlijk. 2 sterren.

Reinbo
Macmanus schreef:
Die muziek brrr.

Ga je mond spoelen, dat was Tangerine Dream. Lang leve foute 80's sinth's.

Daarnaast is de film alles behalve duf. Romantisch met een aantal briljante gore scenes, dat wel.

avatar van Macmanus
Aaahhh lang leve foute 80 sinth's? you crazy man you crazy! Niet goed uitgewerkt verhaal en gore stelde niks voor.

avatar van dutchtuga
Tangerine Dream is allesbehalve fout. Maar ik begrijp wat je bedoelt Reinbo .

Haha, Tangerine Dream.. bij mij vliegen ze ook van erg irritant naar erg fascinerend. Hangt denk ik compleet van je mening over de film af hoe je de muziek voelt. Viel me laatst ook al op bij enkele Mann films.

avatar van Macmanus
O ze zijn verantwoordelijk voor meer jaren 80tig missers in de score geschiedenis zie ik, dank je Kos. Risky Business natuurlijk die scene in de trein. Ooo dat was indd vreselijk fout. De jaren 80tig

dutchtuga schreef:
Tangerine Dream is allesbehalve fout. Maar ik begrijp wat je bedoelt Reinbo .

Heb er ook één cd van en moet zeggen dat ze erg etherische muziek afwisselen met vreselijke kitch.

avatar van dutchtuga
Die kitsch is me tot nu bespaard gebleven denk ik dan. Ben zeer onder de indruk van het werk dat ik thuis van ze heb. In Near Dark, waar het in dit geval om draait, vind ik het iig allesbehalve kitsch.

avatar van Halcyon
Near Dark was een mooie soundtrack ja, vooral dat moment waar ze de zonsopgang tegemoet rijden. Prachtig stukje.

avatar van dutchtuga
Moet die scène eens herzien vanavond. Benieuwd welke track je nou bedoelt .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heerlijke horror-roadmovie met uitstekend sfeertje en prima make-up effecten. Vooral de acteurs, die er zichtbaar erg veel lol in hebben, komen goed tot hun recht en maken de film tot wat hij is. Henriksen doet waar hij goed in is en Paxton speelt zonder meer één van de leukste rollen uit zijn carrière. De uitwerking van het verhaal, met name rond de genezing van Caleb, is behoorlijk karig en de plot wil nog wel eens van de hak op de tak springen. Gelukkig staan daar een paar prachtige scènes tegenover. De scène in de bar en de scène aan het einde met Paxton en de truck zijn voortreffelijk.

Dik 3,5 sterren.

JT Chinaski
Zeer aardige en vermakelijke vampierenfilm. Vooral de cast is een groot pluspunt, aangezien de halve cast van Aliens hier op komt duiken. Met als hoogtepunt Bill Paxton als een soort van geflipte vampier cowboy. Alleen het idee dat de vampiers in deze film door het nemen van een bloedtransfusie weer mens kunnen worden vond ik wat minder.

avatar van Drs. DAJA
Vreselijke soundtrack en het verhaal kwam voor mij nooit echt lekker op gang. Kon de scene in de bar bijzonder waarderen maar niet heel veel later zakt hij weer in tot het nogal matige start niveau. Het einde was al helemaal belachelijk.

avatar van Near_Dark
Da's zeker de 5e keer dat'k deze film herbekijk en ik moet toegeven dat hij nog steeds goed is, meer dan 20 jaar na release datum !
Da's een hele opgave voor dit genre film.

Het gaat over Vampiers maar het woord "Vampier" wordt in deze film nooit uitgesproken . Ze voldoen wel aan het clichè nl.: verbranden bij contact met zonlicht.
Wat mij betreft bevat hij enkele legendarische scènes zoals:
* De nachtelijke slachtpartij in de Poolbar, als Caleb moet bewijzen dat hij in staat is om te moorden, hij moet nl. leren op voedsel te jagen.
* De belegering van hun slaapplaats door de flikken, in volle daglicht, elk gat dat in de houten hut wordt geschoten laat een verschroeiende straal zonlicht door.

Vroeger heb'k die een 10/10 gegeven.
Hij heeft een tamelijk traag tempo, da's wel effe wennen als je gewoon bent geraakt aan de flitsende montage van hedendaagse films.

Nu geef'k hem nog steeds een 7,5/10.
Het is nog altijd een bangelijke Vampierenfilm, heel sfeervol in beeld gebracht met een typische 80's Synthesizer soundtrack door "Tangerin Dream".
Aanrader

Near_Dark schreef:
Da's een hele opgave voor dit genre film.

Hoezo? veroudert horror snel?

avatar van Near_Dark
Best wel ja, Horror wordt alsmaar beter en heftiger in beeld gebracht.
Sommige films doorstaan de tand des tijds maar meestal zien ze er na 15 jaar toch wel érg gedateerd uit...

avatar van Drs. DAJA
Wat bedoel je met heftiger in beeld brengen?

Kan zo honderd horrorfilms noemen van vóór Near Dark die ik visueel en qua horror vele malen sterker vind.

avatar van Near_Dark
Ik ook hoor, maar je kan toch niet ontkennen dat recentere films zoals, ik noem maar wat, "30 Days of Night (2007)", "28 Weeks Later (2007)", "Dawn of the Dead (2004)", "The Descent (2005)", "From Dusk Till Dawn (1996)", "The Hills Have Eyes (2006)", "Haute tension (2003)" en ga zo maar door bangelijker in beeld zijn gebracht dan deze...?

Allez, ik vindt dat toch, ieder zijn mening hè.
Gelukkig maar dat ze steeds beter worden, want anders konden ze'r gelijk een punt achter zetten