Metropia (2009)

Zweden / Denemarken / Noorwegen / Finland
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Tarik Saleh
met de stemmen van Vincent Gallo, Juliette Lewis en Stellan Skarsgård

Metropia speelt zich af in een Europa over niet al te lange tijd. De wereld zit zonder olie en de metrolijnen van Europa zijn met elkaar verbonden, waardoor een groot ondergronds web is ontstaan. Roger probeert weg te blijven uit die ondergrondse. Hij vindt het vervelend en hoort soms stemmen in zijn hoofd. Op een dag ontdekt Roger dat zijn leven tot in detail gecontroleerd wordt en hij probeert te ontsnappen uit dit systeem. Daarvoor krijgt hij de hulp van supermodel Nina.

Eerste teaser. Dit wordt gaaf.

avatar van IcU
IcU
Dit lijkt me een apparte film. Het heeft een nogal bizar, eng uiterlijk. Ik ben zeer benieuwd.

avatar van dutchtuga
Ziet er erg cool uit dit. Mag wel meer, dit soort animatie.

avatar van knots
Hier verwacht ik stiekem erg veel van, terwijl ik helemaal niet zo van de animatie ben.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook te zien op het filmfestival in Breda.

avatar van DonOswaldo
Niet al te best.

Het verhaal kon, maar niet met een saaie uitwerking als deze. Ook de introductie kon best wat scherper.

Animatie ziet er verder aardig realistisch uit vergeleken met andere, en tegelijk lijken het soms op poppen.. hmm.

Stemmen zijn nog wel in orde.

Wat wel een groot probleem voor mij vormde was de helderheid van het beeld. Een donker sfeertje heb ik niks op tegen, maar als het beeld zo donker is als hier kan ik dat niet waarderen. Vaak zag ik weinig a niets of ik werd gedwongen me op een bepaald zichtbaar punt in beeld te richten wat ik evenmin fijn vind. En in een visueel medium als dit kan ik dat niet tolereren en zorgt dan ook voor punten aftrek.

Gemiste kans.

avatar van ElPlaga loco
kyk als ze zoiets gaan maken moeten ze het wel goed doen he.

Ik was blij want het ziet er goed uit en ik had het id dat deze film wel dik zou zijn. Ook omdat ik de sfeer van deze film echt goed vind.

De olie is op, ondergrondse metrolijnen en conspiricy shit. Boven de grond is alles opgeconsumeerd en het is verboden om daar te komen. Roger gaat wel stiekem af en toe naar die epische bovenwereld maar er gebeurt geen ene moer!

Ik wil deze film wel een halve ster geven voor deze zwakke poging.

avatar van james_cameron
Voornamelijk saai. Mooi sober geanimeerde achtergronden en de soundtrack is zeer sfeervol, maar het verhaal is erg dun en het tempo ligt veel te laag. De statische gezichten van de personages lijken achteraf toegevoegd te zijn, natuurlijk opzettelijk, maar ik vond het eerder storend werken dan vernieuwend. Al met al kon ik er weinig mee.

Geweldige film.

Eentje die visueel gedragen wordt, dus als de look je niet ligt dan zal het allemaal best wat minder zijn. Het verhaaltje is een typische dystopian sci-fi riedeltje, maar met leuke accenten.

De soundtrack is sfeervol, ook de voice acting is erg geslaagd. Gallo's zachte stem past perfect bij Roger. Maar het is dus vooral visueel, een soort van duistere en realistische variant op de Japanse chibi, die een sterke indruk nalaat. Vond het prachtig.

Film die blijkbaar moeilijk aan een publiek weet te raken, wat toch wel vreemd is want andere Europese animatieprojecten lijken er minder moeite mee te hebben.

4.5* en een uitgebreide review

Vreselijke film ik heb hier echt totaal niets mee , echt een van de mindere films van de laatste tijd.

avatar van Nephilim
Erg mooi en sfeervol gemaakt maar het verhaal is me wat vaag. Of ik heb het een en ander aan visuele clues gemist of het is oppervlakkig. Ben er nog niet over uit.

vooralsnog 3.5*

avatar van IcU
IcU
Visueel erg sterke tekenfilm voor volwassenen. Het ziet er allemaal zeer fraai uit met goed oog voor detail en voornamelijk de sfeervorming. Het scenario weet niet te vernieuwen, maar in detail en dynamiek is het zeker interessant. Het is dan ook jammer dat het verhaal zich in de vordering te serieus gaat nemen en er dode momenten ontstaan. Het blijft helaas niet altijd interessant en wat rest is de sombere, grijze omgeving waar de kijker zich door moet worstelen. Het einde slaat helaas nergens op en voelt als verplicht. Gelukkig blijft de opvallende en originele animatie pracht de aandacht vasthouden, en voegt de sterke stemmen cast (Udo Kier is goed gecast als de bad-guy) opvallend veel toe.

avatar van Stijn B.
Supercoole en stijlvolle animatiefilm voor volwassenen. In de trend van films als Brazil, Equilibrium, ....waarbij een individu door bepaalde vreemde voorvallen begint te beseffen dat er iets niet klopt aan de maatschappij en op zoektocht trekt naar een antwoord op zijn vragen.

avatar van LimeLou
Prachtige, maffe en tegelijk realistische animatiefilm. Het verhaal doet me denken aan de game Deus Ex. Waarbij de vroege toekomst ook gezien wordt als een duistere plek diie eerder doet denken aan de middeleeuwen dan aan een utopie. De animatie kan soms wat clunky zijn, maar de character design en prachtige shots zijn echter het hoogtepunt en ik heb met veel genot gekeken naar de lelijk, grijze pracht die deze film heeft.

avatar van selector60
Stuitte bij toeval op deze film en vind hem echt prachtig. Doet direct aan George Orwell en Terry Gilliam denken. Geweldig getroffen naargeestige sfeer, terwijl hier en daar ook nog wat te lachen valt, vooral bij de hooggeplaatste bezoekers uit de diverse landen. Het rustige tempo vind ik een verademing. Zou na meerdere keren kijken wel eens in m'n top 10 kunnen komen...

Reinbo
Opmerkelijk en apart filmpje, maar vond het uiteindelijk helaas toch vrij saai. De gauwe kleuren en veelal statische cameravoering maken het een wat tam kijkspel. Verder stelt het verhaal ook niet heel veel voor. Soort Kafaanse spionage thriller. Nee ben duidelijk minder enthousiast dan de mensen hier boven mij. Had wat meer vaart (ondanks de korte speelduur was het bij vlagen langdradig) en spektakel in mogen zitten voor mijn smaak. Leuk als experiment, maar helaas mislukt als lange speelfilm. 2,5

avatar van MarcusViridis
Als het gaat om een naargeestige stemming te scheppen, is dit de juiste film. Ook de animaties zijn menselijk genoeg om overtuigend over te komen; niet overdreven knap en slim, maar juist zeer 'normaal' met hun angsten en hun fouten.
Het verhaal is wat te ingewikkeld om te verfilmen in 86 minuten. Je krijgt bijna de indruk dat men een indrukwekkende trilogie in een paar minuten wil frommelen. Dat gaat dus niet. Het gevolg is een plot wat soms wat warrig is, vooral wat betreft de onderlinge verhoudingen en heb je steeds het gevoel dat er uit zo'n verhaal meer te halen valt. Mits je de film in tweeën hakt of zo, met een dubbele tijd.
Het verhaal zelf doet nogal Orweliaans aan en het is dan ook erg duidelijk waar de scriptschrijver de mosterd vandaan heeft. Tot de TV's aan toe.

avatar van Jessen0wnt
Metropia.

Nogal piek-en-daal-filmpje. Qua animatie is het wel erg sfeervol neergezet, lekker grauw en in zoverre realistisch. Ook de manier waarop het verhaal in beeld werd gebracht, gaf in zo verre de sfeer van het uitzichtloos bestaan, beetje afgeleid uit de DDR-tijd of iets in die geest. Ik vond het niet erg dat dit uitgekauwde verhaal zo werd verteld, een keer wat anders dan spectaculaire camerabewegingen. Maar toch werd het na enige tijd een beetje saai en langdradig. Het verhaal was gewoon totaal niet interessant waardoor je eigenlijk niet echt een reden had om de film af te kijken.

Afgezien van het verhaal en de niet zo meeslepende audiovisuele kunst blijft er een onderhoudend filmpje over die de ingrediënten heeft/had om te groeien, maar bescheiden bleef op een verkeerde manier. Min of meer een kans verspild, maar toch zou ik deze film niet anders willen zien. Wellicht gewoon niet mijn kopje thee.

Beetje goed beetje saai, 3 sterren

avatar van wibro
Ik kon mij nog wel amuseren met dit filmpje hoewel ik in het begin wel aan die animaties moest wennen. Het verhaaltje vond ik trouwens best wel aardig. Het deed mij enigszins denken aan dat script van de film "Brazil". Wel goed gevonden trouwens dat van die shampoo met de zeer toepasselijke naam "Dangst".

avatar van K. V.
Me eens aan deze animatiefilm gewaagd en 'k vond hem niet mis.
Het eerste wat opvalt is de tekenstijl. Geen typische tekenstijl, maar het lijkt soms erg realistisch gemaakt. Enkel de figuren zelf zien er een beetje vreemd uit. De tinten zijn wel nogal grauw en grijs, maar paste wel bij de sfeer.
Het verhaal zelf is mysterieus en wist me wel te boeien. De film duurt niet zo lang en vliegt wel voorbij.
Een volwassen animatiefilm die het niet moet hebben van de flitsende kleuren, gekke sidekicks of vele liedjes.

avatar van wendyvortex
Aparte animatie die er een beetje de sfeer ademt van die Tool-video's.
Mooie donkere, grijze decors met een overtuigend SF-sfeertje Europa.
De grote bedrijven hebben de macht over genomen van de politici en het voornaamste vervoermiddel is een uitgebreid metro-netwerk.
Plot is helaas net wat minder sterk en het geheel is net wat te afstandelijk om er echt een ijzersterk werkje van te maken, maar in ieder geval een redelijk poging tot een Scandinavische feature animatie-film, jammer dus dat er Engels gesproken wordt, Zweeds als voertaal had het geheel misschien nog wel wat aparter gemaakt.

avatar van fooraap
Vanavond wordt Metropia uitgezonden op Canvas.

Meneer Bungel
wendyvortex schreef:
Aparte animatie die er een beetje de sfeer ademt van die Tool video's.
Maar daar toch érg bij verbleekt. De
wendyvortex schreef:
donkere, grijze decors met SF-sfeertjet
zijn dan nog best te doen, de animaties van de personages zijn voor het grootste deel ver onder de maat (of moet ik zeggen: het is gewoon mijn ding niet?). Ik had er bij de trailers e.d. al een beetje een hard hoofd in, maar wilde het toch proberen. Twee jaar hebben ze hier over gedaan. Hadden ze er twee jaar extra in gestoken, dan misschien...

Het verhaal is nog wel onderhoudend, ook al zat ik regelmatig te verlangen naar een herziening van Brazil (1985) of een eerste kijkbeurt van Metropolis (1927).

2,0*.

avatar van SnakeDoc
Prachtige duistere sfeer. Ben normaal gesproken geen groot fan van films die zich volledig in het donker afspelen, maar bij Metropia moest het zo zijn.
Een aparte vorm van animatie, met een zeer interessant gegeven: Ons leven word geregisseerd!

Die koppen zijn echt geweldig gemaakt. Apart maar knap.

Verhaal is soms wel wat aan de ingewikkelde kant, maar boeiend blijft het tot het einde.

avatar van ArnoldusK
Heerlijke, enorm vet geanimeerde, dystopische vertelling.
Vanaf het eerste shot helemaal meegezogen in dit verhaal, dat een geglobaliseerd bedrijf kiest als grootste controlerende orgaan in onze nieuwe wereld. Het plot ontluikt zich heel gestaag, waarbij er telkens weer nieuwe vragen worden opgeworpen. Antwoorden krijg je uiteindelijk ook, maar een beetje fantasie is er bij nodig. Ook om de laatste plotgaten op te vullen.
Zoals gezegd klopt de animatie perfect bij de stemmen en zijn er uiteraard veel details in alle handelingen en houdingen van de personages verwerkt. Verder weinig over te vertellen. Kijken deze prent! Mijn liefde voor animatie-films is weer opgewekt. Dikke 4 sterren.

avatar van Mr_Mephisto
Audiovisueel een meesterwerkje. Grauwer kun je een sfeer amper creëren. Zet daarop de stem van Vincent Gallo (die ik eerst niet herkend had) en de toon is helemaal gezet. Ook het plot is interessant - de vergelijking met "Brazil" is zeker terecht - maar de uitwerking doet een beetje saai aan. Dat is jammer, want "Metropia" had een instant klassieker kunnen worden. Misschien loopt dit soort films nu wat vaker in de kijker.

avatar van firepotatoe
verschrikkelijk zeg.
Heel deprimerend en van de hoofdpersoon werd ik gewoon depressief zo neerslachtig was die constant. Ik heb me echt stierlijk verveeld bij deze animatie. Wel afgekeken omdat ik toch wilde weten hoe het afliep. Had ik beter niet kunnen doen

avatar van leatherhead
Ademt werkelijk sfeer en haast elk shot is er één om in te kaderen. Dit vergezeld met een passende, duistere soundtrack zorgde zeker voor een intrigerende kijkervaring. Het verhaaltje, of eerder: de aperte aanwezigheid ervan, stond me soms een klein beetje tegen. De visuele pracht van deze film was denk ik nóg beter tot zijn recht gekomen in een wat abstracter/minimalistischer verhaal. Maar desondanks erg van genoten van de sfeervolle dystopie die hier geschapen werd. 3,5*.

avatar van flaphead
Dystopie in optima forma! In die hoek weinig nieuws onder de zon; sombere en grijze setting, een flinke scheut sci-fi, controle van burgers door een monopolie en een opstand tegen die situaties. Wat deze film echter anders en bijzonder maakt, is dat het een animatie is. En wat voor een. De omgevingen zijn akelig realistisch, net als de hoofden van de karakters. 'Gelukkig' lijkt er bewust voor gekozen te zijn ze nét iets te groot te maken voor de lijven en de bewegingen soms wat houterig, waardoor je er een fictief gevoel bij blijft houden. Soms lijken het haast Thunderbirds-poppen in hi-tech-SFX.
Het verhaal is dus typisch dystopisch en doet denken aan Brazil en dat soort werk. Het blijft behoorlijk dun en rechtlijnig. Het hangt echt compleet op het visuele (hoewel de soundtrack subtiel aanvult) en dat is in dit geval voldoende. Het grimmige sfeertje en de manier van animatie moet je passen, maar dan is het geheel zeker een kijkbeurt waard. Bijzonder Scandinavisch werkje, wat behalve sci-fi ook mystery, thriller en drama aantikt. Gek dat het zo weinig aandacht heeft gekregen.