Shutter (2008)

Horror

geregisseerd door Masayuki Ochiai
met Joshua Jackson, Rachael Taylor en James Kyson Lee

Een jong Amerikaans koppel reist voor hun huwelijksreis af naar Tokio. De reis wordt al snel een nachtmerrie wanneer ze op de foto's die ze maken geestachtige verschijningen waarnemen. Verschijningen die na een tijdje niet alleen op de foto's te zien zijn.

avatar van Spartaan1986
Ik heb het origineel niet gezien maar los daarvan is dit een goede horrorfilm met aardig wat schrikmomenten en voor mij een verrassend einde. Zo mogen remakes vaker zijn.

Kijkt lekker weg, maar haalt het absoluut niet bij het orgineel...Die is vele malen enger, zó eng zelfs dat ik het geluid soms af moeten zetten..Of misschien had ik um wel overdag moeten kijken
Ik ben van deze schrikmomenten niet geschrokken, helaas
De geest uit deze film is totaal niet eng te noemen en de schrikmomenten zie je van mijlenver aankomen, jammer

2,5 ster

avatar van film88888
Aardige remake, maar moet (jammer genoeg) zeggen dat de film helemaal niet eng was, en spanning viel goed mee, maar ik vond het veel intressanter om te blijven kijken hoe het zou aflopen.

Joshua Jackson moest er voor mij helemaal niet in spelen, en ze mochten gerust een andere acteur nemen.

De film had helemaal geen creepy sfeer, en engheid (Wat sommige Asian remake's wel hadden)
Maar toch paar mooie shot's, en leuke scene's.
bv:Het einde als we Jackson in het gekkenhuis zien, met de geest die hem omhelst, en ook de scene waar alles donker is, en we paar dingen zien met flitsen.

Het verhaal van Shutter in het algemeen (Dus ik spreek eigenlijk over het orgineel) Vind ik wel beetje orgineel, en leuk om te kijken hoe alles zou aflopen, maar heb het orgineel (nog) niet gezien, maar ben het zeker van plan, want heb het orgineel ook op dvd in huis gehaalt, en dat ziet er beter uit als deze, maar deze remake vond ik niet slecht, maar zeker niet fantastisch.

Dikke 3,0

Het mocht stukken enger zijn !

Waku schreef:
Na "The Grudge"en "The Ring" en nog wat griezel remakes van japans makelaarij weten we het concept wel een beetje zolangzamerhand.
Het zijn meestal ongelukkige langharige zwarte lijkbleke jonge vrouwen die verhaal komen halen bij hun slachtoffers.

Het enige verschil met eerde genoemde griezelfilms is dat daar sprake was van behoorlijk wat schrikeffecten en een dreigende opbouwende spanning.

In deze "Shutter" is er wel sprake van enige spanning maar blijft het toch allemaal een beetje doormodderen.

Slecht is het niet en de film is goed om te verteren maar de 1 uur en 15 minuten zijn lang genoeg.

Daar sluit ik mij bij aan maar dat neemt niet weg dat ik dit toch best wel een aardig filmpje vond om te bekijken. Beeldkwaliteit en het geluid van de dvd uitgave was goed wat bijdraagt aan dit soort films voor mij is de film een half puntje meer waard dus 3,5*.

avatar van Seam
jeroentjuhhhhh schreef:
Als je een goed verhaal wilt (ghost film)
Check dan Alone, misschien wel beste verhaal dat ik heb gezien in een horror film.
Trouwens van dezelfde regiseur als van de originele shutter !
Precies
Sowieso raad ik iedereen aan eerst het origineel te bekijken, want Amerikaanse remakes zijn gewoon altijd slechter.

avatar van nightbreed
Leuk filmpje maar het origineel is toch stukken beter.
Daar waar het origineel sfeervol en beklemmend is is deze remake nogal emotieloos. Het lijkt een beetje alsof ze allemaal een verplicht nummertje zitten af te spelen, zonder enige overtuiging.
Ik zit te hikken tussen de 3 en de 3,5 en dan rond ik het altijd naar boven af, een 3,5 dus, maar wel een hele magere 3,5.

avatar van 606
Het verhaal is erg leuk met dat foto idee
uitwerking had wat beter gekund.
verders is het spannend.

3 sterren

avatar van Poppe
nightbreed schreef:
Leuk filmpje maar het origineel is toch stukken beter.

Agreed..., maak ik er een 3* van...

avatar van Glacius
Hebben ze niets beters te doen dan Aziatische films te remaken..
Kut Amerikanen die alleen Amerikaanse films willen zien

avatar van tal1b
Aardige film, Rachael Taylor speelt goed hierin, prettige verschijning moet ik zeggen

avatar van Boeikens
Redelijk.

De originaliteit is uiteraard nul daar het een remake is maar op zich bekeken valt het verhaal best mee, is goed gespeeld en biedt een redelijk goede sfeer. Enkel de spanning was nooit echt aanwezig en de "schrikmomenten" zag men al van verre aankomen.

Best aardig, maar het evenaart het origineel echt nog niet.
De clou was er natuurlijk ook al af omdat ik het origineel al gezien had (zij het wel een paar jaar terug).

avatar van Zandadder
kut hollywood met die Kut-remakes! Waarom moet elke Aziaztische succesvolle film geremaked worden? Belachelijk!

avatar van Karl van H.
Daar waar mijn vriend T. geenszins een liefhebber pleegt te zijn van poppen, ben ik nimmer dol geweest op geesten, waarschijnlijk vanwege hun ongrijpbare karakter, waardoor zelfs de enige veilige plek mijnes huizes, mijn bed, onveilig wordt. Derhalve was ik ook enigszins huiverig Shutter te kijken, een rolprent die handelt omtrent het verschijnen van geesten op fotografisch materiaal. Een dergelijk gegeven zou mij ogenschijnlijk de pleuris moeten laten schrikken, zoals dat heet, doch daar ik allesbehalve fotogeniek ben aangelegd, heb ik mij zeer goed weten te houden, moet ik zeggen. Daarbij komt dat de makers van deze rolprent zich uiterst sociaal hebben opgesteld, want de griezelfactor - bij gebrek aan een wetenschappelijker term - lijkt opzettelijk laag te zijn gehouden, hetgeen slechts in potentie akelige momenten oplevert. Alzo wordt Shutter niet meer dan een aardig prentje, alwaar meer in had gezeten, doch die redelijk weet te beklijven, voor zolang als het duurt.

Karl.

avatar van Vascago
Zeer aardige film met aardig acteerwerk ook. Paar effectieve schrikmomenten en een mooi verhaal. Leuke plotwending en eind ook. Ik heb het origineel nog niet gezien dus heb ook nog geen vergelijkingsmateriaal. Dan was ie er waarschijnlijk wel slechter afgekomen want normaal heb ik het ook niet zo op de remakes. Lijkt me trouwens wel een pluspunt dat de geest gewoon een Japanse vrouw is en geen hollywood actrice.

Vascago schreef:

Ik zou het ook uitzonderlijk knap hebben gevonden als ze van 'n geile, blonde Hollywoodactrice 'n enge geest wisten te maken; zo'n Japanse vrouw leent zich daar toch beter voor. Dat gezegd hebbende had deze film nog véél enger kunnen zijn als ze de geest niet 'gewoon' een vrouw hadden gelaten, maar haar wat freakyer hadden gemaakt, door haar eruit te laten zien als de geesten in The Ring of The Grudge. Nu komt dit de originaliteit van de film - voor zover die al aanwezig is - niet ten goede, maar die films zijn allebei gewoon véél enger dan deze Shutter.
De scène waarin het licht uitvalt en de man alleen af en toe iets ziet door middel van de flits van een camera, bijvoorbeeld. Dat had zó spannend kunnen zijn, maar doordat de geest er gewoon uit zag als een normale vrouw, maakte het een stuk minder indruk.

Ik vond het ook wel een aardige film.
Echt super eng word het niet maar hy blyft wel een beetje spannend.
Maar snap alleen niet waarom zij op zyn nek was al die tyd?
En een mooi meisje trouwens die Rachael Tyler
Waardeer hem met een 3*

avatar van sinterklaas
Is deze nou niet gewoon in de winkel te koop? Heb hem alleen maar bij de videotheek gezien.

Kelly_90 schreef:
Maar snap alleen niet waarom zij op zyn nek was al die tyd?

Waarschijnlijk gewoon om 'm te kloten

ik vond het een beetje trieste film. ik zie een aantal keer staan: mooie remake, of heb het origineel niet gezien maar deze was goed, zo mogen remakes vaker zijn...

ik kan wel janken hoe ze het origineel (zoals met zoveel aziatische remakes) echt verpest hebben.
om te beginnen het moment dat het meisje aangereden wordt, ze denken dat ze dood is, maar hoe is dat mogelijk want ze zien haar na het ongeluk nog (half) opstaan.
ten tweede heeft de geest zowel het gedaante als de houding van een levende. In het origineel is de houding van de geest een stuk enger. Daarnaast verraste de film niet meer. Gelijk heeft hij last van zijn schouders en ook zo overdreven dat je denkt dat hij er vanaf is als er een moment geen aandacht aan besteed word. En als dieptepunt is de film eerder wat spannend dan enigszins eng.

voor alle mensen die het origineel nog niet gezien hebben zou ik aanraden deze te kijken en de films te vergelijken. Als je het origineel nog in je hoofd hebt is dit echt een nieuw soort komedie geworden.

avatar van Karl van H.
Dat het een dieptepunt is dat de film eerder spannend dan eng is zou ik niet willen zeggen. Het is waar dat het geheel véél enger had kunnen zijn (had van dat 'gewone' meisje een échte geest gemaakt!), maar als je het niet ziet als een horrorfilm pur sang, maar meer als een bovennatuurlijk thriller is de film best goed te doen. De scène waarin de fotograaf wezenloos uit het raam zit te staren is best spannend, voornamelijk omdat je denkt dat er iets engs gaat gebeuren - wat overigens niet het geval is. Hetzelfde is het geval bij de vondst van het lijk: ook hier verwacht je dat dat lijk ineens opstaat of iets dergelijks, maar er is helaas weer niets aan de hand. Als je het vanuit een horroroogpunt bekijkt is dat inderdaad teleurstellend, maar dat neemt niet weg dat de film wél redelijk spannend - en dus vermakelijk - was.

Ja ik heb hem dus inderdaad vanuit een horrorpunt bekeken omdat ik het origineel heb gezien. Die mij echt op het puntje van me stoel heeft gebracht. Natuurlijk is het oneerlijk om films te vergelijken, maar dat krijg je gewoon wanneer het een remake is. Als je een remake maakt ben je gewoon in het nadeel omdat mensen die het origineel gezien hebben je film vaak alleen kunnen waarderen als hij net zo goed of beter is. Wanneer hij dat niet haalt krijg je snel de reactie dat het een slechte film is... Als dit geen remake zou zijn dan zou hij van mij misschien een heel andere beoordeling hebben gekregen omdat ik er dan heel anders naar zou hebben gekeken. Dan zou ik hem misschien inderdaad kunnen zien alseen spannende bovennatuurlijk thriller, maar nu zie ik het als een mislukte poging om het origineel te verbeteren. Sorry

avatar van Karl van H.
Haha, ik begrijp je helemaal hoor Verwachtingen bepalen een groot gedeelte van je mening over een film; ik verwachtte helemaal niks van Shutter en dus vormde de film een aangename verrassing. Voor jou ligt dat natuurlijk helemaal anders, en daar heb ik heus wel respect voor, hoor.

haha gelukkig maar. Heb de film recent nogmaals bekeken. Ik moet zeggen, ik blijf zitten met het verhaal en het origineel. Maar gezien locaties en camera standpunten e.d. is de film niet slecht. Toch moet ik mijn score laten staan, want ik ben gewoon niet overtuigt genoeg hoewel voor velen deze film misschien wel heel smaakvol zal zijn.

avatar van Starscream
Aardige filmpje had opzich meer in kunnen zitten.

3 sterren ***

orbit
Voegt niks toe aan het origineel, zoals al die amerikaanse bewerkingen van aziatisch horrorspul. Alle cliché's komen langs, incluis cheesy einde.

Echt een rip-off van de japanse versie. Belachelijk

avatar van M_M
M_M
Wel een goeie film =)
Ik vond het af en toe wel wat van andere films weg hebben zoals The Grudge enz.
Maar toch een 3.

avatar van horrorfreak23
Zooo goed!!! Moet je gewoon zien vooral bij het einde werd ik met verstomming en angst geslagen! Een Pareltje!!!

avatar van nummervlinder
Enkel op het einde iets of wat spannend...
Maar het is allemaal wel al een keer in beeld geweest in vorige films...