Shutter (2008)

Horror

geregisseerd door Masayuki Ochiai
met Joshua Jackson, Rachael Taylor en James Kyson Lee

Een jong Amerikaans koppel reist voor hun huwelijksreis af naar Tokio. De reis wordt al snel een nachtmerrie wanneer ze op de foto's die ze maken geestachtige verschijningen waarnemen. Verschijningen die na een tijdje niet alleen op de foto's te zien zijn.

avatar van Aapje81
Hele prettige film. Enig kritiekpunt is het wat voorspelbare scenario maar dankzij een aantal mooie scénes en heel aardig acteerwerk bleef ik toch geboeid kijken. Hoogtepunt voor mij was Rachael Tayler een mooie verschijning die de film volledig draagt.

Horrorfreak12
???? Wat een verdomde lage score :s

Film was zeer goed echt horror en echt spannend word het niet maar wel lekker mysterieus en aantal leuke schrik momenten

een verhaal met niet overdreven horror effect

avatar van rox91
Hmm beetje vage film met dom einde..

avatar van Fran
Ik zie dat de meeste mensen deze film een gemiddelde waardering hebben gegeven terwijl ik het toch wel een hele goede film vond. Ik ben dus een van de weinigen zie ik ha ha.

Ik heb met deze film op het puntje van mijn stoel gezeten. De geesteffecten vond ik heel sterk overkomen. Het feit dat er ook een psychologisch element achter zit geeft het extra dementie. Ik bedoel ermee het feit dat de geest bij leven verkracht was. En nog steeds kon ze geen afscheid nemen.

De originele film heb ik nog niet gezien maar dat wil ik zeker nog een keer gaan doen. De beelden vond ik ook heel mooi weergegeven en het acteerwerk kon me ook wel behagen. Ik vond Joshua Jackson niet echt een bijzonder goede acteur maar in deze film vind ik hem toch een goede rol neerzetten. Ook Rachael Taylor was heel goed. Van alle japanse remakes die ik heb gezien vond ik deze de spannendste !

avatar van Thom1994
Shutter.

De verhaallijn van deze film is erg origineel, zeker als je kijk naar andere horrorfilms, die vaak een erg simpel verhaal bevatten, en die je, als je hem halverwege begint te kijken, ook goed begrijpt, simpelweg omdat er vaak geen goede verhaallijn in zit. Deze film was niet als andere horrors. Het origineel bedachte verhaal was voor mij een pluspunt die de film het kijken waard maakt.

Het acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven. typisch horrorfilm-acteerwerk, waarin bij iedere gebeurtenis enorme schrikreacties ontstaan. 3 keer dezelfde schrikreactie van de vrouw, als opeens haar man achter haar staat, is voor mij 3 keer teveel.

De achtergrondgeluiden waren ook niet meer dan standaard. Maar dat is geen minpunt, aangezien dit nodig is om een film enger te doen overkomen. Kijk maar eens een horrorfilm zonder geluid.

Dan de omgeving. Natuurlijk is het op veel plekken donker, en sommige details vind ik erg ongeloofwaardig overkomen. Bijvoorbeeld het stukje in het gebouw waar de vriend van die man is vermoord, is het helemaal donker. De lichtknop lopen ze gewoon voorbij, ze gaan lekker in het donker dat huis doorzoeken. Ook valt het mij op dat bij een horrorfilm altijd de enge plekjes worden opgezocht, en nooit vluchten mensen er vandaan. Als ze de hoofdperson(en) nou wel zouden laten vluchten, zou dat een film voor mij stukken beter en geloofwaardiger maken.

Conclusie : Een originele verhaallijn, helaas wel gejat van de Japanse versie van deze film (Shutter,2004), nadat ik zag dat het een precies nagemaakte versie was, vond ik dit er jammer. Omdat zelfs de titel hetzelfde is, dit wijst dus uit op 0% originaliteit. Dus mijn complimenten gaan uit naar de Japanse versie. Voor de rest goede,spannende momenten. Helaas is het acteerwerk stukken minder en de film hier en daar erg ongeloofwaardig.

Léuk om eens te zien, maar je moet geen hoge verwachtingen hebben.

avatar van maxo922
Gemiddelde remake...

De film vliegt met een sneltreinvaart door de gebeurtenissen heen, waardoor die gebeurtenissen (goed voorbeeld: het autoongeluk) maar een kleine indruk kunnen achterlaten.
Hierdoor ontstaat ook een groot gebrek aan sfeer, dat deze film toch erg nodig had. Hij had ook gemakkelijk 20 min. langer kunnen duren. Er zat wel een redelijk goede spanning in, daardoor konden de schrikmomenten zich goed ontwikkelen. Visueel ziet het er allemaal voldoende uit, daar is verder niks op aan te merken.

Wel een minpunt zijn de Special-effects. Die zien er te vaak goedkoop uit en werken dan tegenovergesteld van wat het zou moeten zijn ('eng').

Het acteerwerk is wisselend. Vooral mnr. Jackson deed het wat minder, Rachel had wat meer haar momenten maar ook daar zaten een paar missers tussen...

Verder heeft deze film nog wel een paar aardige spook-scènes waar ik toch wel tevreden over ben.

Genoeg voor een avondje vermaak.
* 2,5

Misschien in de toekomst de Originele versie maar eens kijken...

avatar van maxo922
Thom1994 schreef:
Shutter.
Conclusie : Een originele verhaallijn, helaas wel gejat van de Japanse versie

Het origineel is Thais, niet Japans...

avatar van Culpa
Wat lult iedereen toch altijd over een voorspelbaar scenario. Ik denk dat met zoveel films bijna alle denkbare scenario's wel voorbij gekomen zijn in filmland. Het is maar net hoe het ingevuld wordt.

Toch is deze film alles behalve voorspelbaar. Geen hoogstaand acteerwerk, maar hier en daar toch lekker spannend en mysterieus. Ik geef hem een 2.5

Over het algemeen vind ik films met spoken echt creepy en dat was deze film ook wel. De film was zeker in de stijl van The Ring, dezelfde producer als ik de hoes mag geloven, met aardig wat mysterie en regelmatig enge momentjes. Het einde vond ik trouwens echt super vet.

avatar van DjFrankie
Leuk plot, alleen echte amerikaanse horrorfilm.
Ga eens kijken of ik het origineel kan opsnorren, moet volgens iedereen stukken spannender zijn.

avatar van JacoBaco
Ik heb eerst deze gezien en daarna het origineel.

Remake 2,5*

Origineel 3,5*

Zorg dat je hem vind dus.

avatar van Matthiasc88
deze film is hier overduidelijk ondergewaardeerd!

Deze film zit echt goed ineen... echt goed gemaakt.

Eng en een goed verhaal, een aanrader!

avatar van jeroentjuhhhhh
deze film is hier overduidelijk ondergewaardeerd!
Zou het eerder overgewaardeerd noemen, grote kans dat je het er mee eens zult zijn wanneer je het origineel bekijkt.

avatar van Matthiasc88
jeroentjuhhhhh schreef:

kan zijn, maar zonder het origineel te zien hoef je dit niet af te breken

avatar van jeroentjuhhhhh
Ook zonder het origineel te zien is dit overduidelijk een aziatisch concept in een amerikaans jasje, behoorlijk slap. Maar ach. laat ook maar.

avatar van aburex
Weer een remake van een Aziatische hoororprent (The Ring, The Grudge) maar deze weet niet zo te bekoren. Van horror is nergens iets te bespeuren. Het verhaal is soms wel spannend maar over het algemeen valt hij iets tegen.

avatar van MovieHolic
Wel een aardige film alhoewel ik het niet onder het kopje horror zou scharen
Meer een thriller

Aardige film maar er zat veel meer in.
Als ze de geest enger hadden gemaakt (a la the ring) en het verhaal iets minder voorspelbaar had dit echt een topper kunnen zijn want het idee is goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Soft spookverhaal.

Er valt amper te griezelen in deze zoveelste slappe remake van een Aziatische horror. Dit mede dankzij een waardeloze spanningsopbouw en slechte CGI. Met dit plot viel er heel wat moois te brouwen, maar de uitwerking is zeer standaard.

Doorsnee.

niet veel aan...10 in een dozijn film...met weer zo een standaard amerikaans stel erin...tokio was mooi en daarom 2 sterren...1 voor de film en 1 voor tokio

avatar van Masterchief
Fran schreef:

Ik ben het toch grotendeels met deze reactie eens, want ook mij valt de lage score op terwijl het toch 1 van de weinige horror films is die zo nu en dan wat rillingen over je rug liet lopen.

dominion
Als jullie deze al goed vonden probeer dan het origineel .

Blarown
geen hele sterke film.
viel erbij in slaap

avatar van Nienke1981
Gisteren op dvd gezien en hij viel me niet tegen. Ik had een echte horrorfilm verwacht, maar hij zit meer tegen het thriller genre aan. Ik vond hem spannend, heb de hele film geboeid zitten kijken. Het einde was ook spooky!

avatar van Broek
Een wat matige film,wat horror moest zijn maakte plaats voor voorspelbaarheid wat uiteraard alles behalve eng is..
Wetende dat het een remake betreft moet ik toch zeggen dat het ook originaliteit mist.

Wat wel fijn was dat er vaart in het verhaal zat zonder het af te raffelen,alhoewel het eerste uur niet bijzonder interessant was.
Het laatste gedeelte heeft wat mij betreft dan ook de film gered met een verrassend einde.

toch nog 2,5*

avatar van Noodless
Een redelijke remake nog wegens het vlot verloop en het duidelijke verhaal. Ook het acteerkoppel weet er nog iets van te maken. Maar kan zoals zo vaak het originele niet overtreffen.
5/10

avatar van eavymetal
Deze goede Horrorfilm is één van de beste Horrorfilms die ik in de afgelopen jaren heb gezien.

Het verhaal is spannend, en de acteerprestaties van Joshua Jackson en vooral die van Rachel Taylor steken ver boven het gemiddelde uit!

avatar van daxclusive
Goede horrorfilm met Joshua Jackson.
De verhaallijn is perfect, valt zeer goed te volgen.
Verdient ook geen dikke 5, want had zijn plus en minpunten.
De Japanse versie wil ik binnen kort ook zien van Shutter, om te vergelijken welke nou beter in elkaar zit.

avatar van Nitrouz
Shutter weet op geen enkel moment het origineel te evenaren, of ook maar in de buurt te komen van het origineel. Maakt dit Shutter een slechte film? Nee!

De acteerprestaties zijn minder. Het verhaal is minder goed uitgewerkt. De originaliteit is natuurlijk ver te zoeken. Het is over het algemeen minder overtuigend. De vrienden van de fotograaf irriteren vanaf minuut 1.. Ga zo maar door.
Deze Shutter komt niet in de buurt van het origineel. Maar het is geen slechte film. Ik heb me zelfs erg goed vermaakt. Het is een luchtige horrorfilm geworden waar je in tegenstelling voor het origineel niet écht voor hoeft te gaan zitten.
Nergens wordt de film echt eng, wat toch wel de bedoeling is. Maar dat zal ook komen doordat ik het allemaal al heb gezien in de Thaise versie. Toch zijn er ook enkele verschillen en bevat deze film uit 2008 ook enkele originele dingetjes.

Ik heb mij geen moment verveeld bij deze Amerikaanse remake. Je wordt net als in het origineel direct in het diepe gegooid met het auto ongeluk en de foto's die daarop volgen. Geen gezeur, horror!

avatar van Perry Meer
een echte kippenvel film!