Shutter (2008)

Horror

geregisseerd door Masayuki Ochiai
met Joshua Jackson, Rachael Taylor en James Kyson Lee

Een jong Amerikaans koppel reist voor hun huwelijksreis af naar Tokio. De reis wordt al snel een nachtmerrie wanneer ze op de foto's die ze maken geestachtige verschijningen waarnemen. Verschijningen die na een tijdje niet alleen op de foto's te zien zijn.

avatar van Cjc
Cjc
ik vind het een slechte film, heb met moeite de film uitgekeken..

pos
Los van al dat nikszeggende gezwam over hoe goed het origineel wel niet is denk ik dat je deze film gewoon los daarvan moet beoordelen. En dan zie ik gewoon een prima spannende horrorfilm waar ik met veel plezier naar gekeken heb. Niets bijzonders verder maar zeker een onderhoudende film.

avatar van K. V.
De film zag er mooi en fris uit en verhaal wist me wel nog enigszins te boeien alleen werd het nooit echt spannend of griezelig en daar kijk je toch vooral voor.
De Japans vrouw met zwart lang haar mocht natuurlijk ook weer niet ontbreken en kwam in deze film niet griezelig over.
Een zoveelste variant van The Ring die eigenlijk niks toevoegde. Absoluut geen must-see.

avatar van Angelo2
Een nipte voldoende. De film was opzich vermakkelijk meer werd nergens eng en er zat weinig sfeer in. Het was het allemaal net niet.De schrikscenes zag je al van mijlen ver aankomen en een Aziatisch meisje in een witte jurk die op foto's verschijnt heb ik eerder gezien. Leuk om een keer te zien.

avatar van Dominootje
Als dit onder het genre horror valt, geef mij er dan maar een paar meer om te kijken

Maar nee, zonder gekheid, door zulke films ga ik bij mezelf afvragen waarom ik nooit horror kijk en ja ik weet het de sfeer telt mega mee! Maar qua dat kies ik voor een "relaxte".

Over de film: tsja, niet echt origineel, vermakelijk om een beetje beelden te krijgen van Tokyo..
De twist, uiteindelijke duidelijkheid was prima te pruimen ^^

De flash-scène duurde voor mij ietwat te lang.. (Ben aangevallen door de "geest")

Hoewel de poster er niet al te veelbelovend uitziet heeft de film me aangenaam verrast! Creepy sfeer en spannend. Ik persoonlijk vond hem ijzersterk!

avatar van Daan258
Aantal jaren geleden heb ik deze film 2 keer gezien en gister voor de 3e keer.
Dit zeker een aardig filmpje het was geen horror maar meer thriller maar ik heb me er zeker weer mee vermaakt.
Helaas niet veel schrikmomenten maar toch lekker spannend en een goeie sfeer.

gewoon een lekkere thriller niet meer niet minder.

ik was erg benieuwd naar deze film, maar werd toch wat teleurgesteld, zoiezo hou ik niet van Japanse/met Japanners horrorfilms, ik vind de films altijd beetje raar.Ook vond ik de hele tijd foto's nemen niet storend, wat meer een fotoshoot dan een film leek. Het einde was een beetje creepy & enigszins teleurstellend. Deze film deed het hem gewoon niet voor mij.

avatar van TragieStar.*
Het begin was erg zwak, maar later ontpopt het zich tot een redelijke film met een paar spannende en aangenamere gebeurtenissen. Uiteindelijk volgt er toch nog een soort twist wat het alleen maar leuker maakt. Al zag je dat al een beetje aankomen, aangezien Ben zijn vrienden had ingeschakelt om van het meisje af te komen.

Het had sterke vergelijkenissen met The Ring en The Grudge, tenminste zo voelde ik het.
Dezelfde energie en sfeer.

Het acteerwerk was belabberd, maar ik had ook niet anders verwacht.

avatar van megaman
pos schreef:

Ik denk dat dat 'nikszeggende' gezwam eigenlijk aangeeft hoe groot het verschil is tussen beide films. Als je met dit zelfde verhaal komt aanzetten bij de remake van The Thing uit 2011 dan nemen niet veel mensen je serieus ben ik bang. En zeggen dat de film wel goed is als je 'm niet ziet als remake maar een opzichzelfstaande film is een beetje lastig. Het is niet voor niks een remake en geen losse film die slechts gebasseerd is op het thema. En als je dan toch een Shutter film gaat kijken die goed in elkaar steekt en je graag los wilt beoordelen...waarom dan niet gelijk 't origineel?

GuyB
Dikke rotzooi.

Helemaal niets aan. Saai gefilmd (voor een horrorfilm verdorie!), complete miscasts, slecht geacteerd en echt slecht in alle mogelijke opzichten. Jammer want met een stad als Tokio kan toch veel gedaan worden?

avatar van sinterklaas
Had weer iets te veel verwachtingen van deze remake, maar dit is gewoonweg weer een dikke prut. Gewoon een afgeraffeld zooitje dat een beetje in een hap slik klaar fase de enge momenten uit de Thaise versie overdoet. Maar dan wel op een hele bombastische beroerde wijze, (die geest zag er meer debiel dan eng uit), gooi daar nog van die orkestische kutmuziek overheen en je hebt een horrorfilm finaal verneukt. Acteerwerk is niet goed, weer van die typische Amerikaanse flutacteurs, sfeer is beroerd en dat het in Tokyo is opgenomen is natuurlijk weer een goedkope opzet van de Japanse regisseur, zodat hij voor zijn Amerikaanse film niet naar Amerika hoefde te gaan, want de locatie voegt helemaal niks toe aan het geheel.

Gewoon weer een flutremake, net zo beroerd als die One Missed Call. Gewoon lekker de Thaise versie bekijken en deze vermijden.

avatar van filmofiel
Wat een gekunstelde waardeloze film, had 'm al eens eerder gezien maar hij komt mij te gemaakt en te voorspelbaar over. Ook het acteertalent vind ik nogal ondermaats. Kan er niet meer voor geven dan een halve punt, voor de verspilde moeite.

avatar van Banjo
Is dit een horror?
geen moment heb ik dat idee gehad! wat slechte film.
En over dat stelletje nog maar te zwijgen, rechtstreeks uit the Bold and the Beatiful gestapt...
bah! ik raad deze film niemand aan.

0.5 Ster

avatar van hel1
Best vermakelijk voor een luie zondagmiddag. Horror is het zeker niet, eerder een thriller. Hoewel de film zeer voorspelbaar is blijf je toch kijken. Vooral Taylor redt de film.

avatar van Aclypse
Slaapverwekkende film dat naar mijn mening totaal niet in de buurt van het horror-genre komt. De volgorde van het verhaal was me ook al niet duidelijk.

avatar van tattoobob
Ik vond hem destijds best te doen.

avatar van ambrosini
Spannende film..

avatar van Confusie
Saaaai ai ai ai.

Lang duurt ie niet maar toch voor mij weer typisch een gevalletje ploeteren om er doorheen te komen.

Blij dat het eindelijk voorbij is.

Een remake moet op zich kunnen maar om nou Japanse verschijningen te gaan mengen met Amerikaanse knaapjes vind ik sowieso al niet echt werken bij dit soort films.

En natuurlijk al helemaal niet als het deze hoofdrolspeler betreft met z'n baby hoofd.

Volgende keer sla ik over.

En laat die her-remake van The Grudge trouwens ook maar even zitten.

avatar van SmackItUp
Totaal niet geloofwaardig deze film. Heeft mij geen enkel moment kunnen bekoren, boeien, strelen, etc. You understand what I'm saying.

Rare mengelmoes.

Het is al wat gek dat Amerika een Thaise film gaat remaken in Japan. Al valt dat nog wel enigszins te verklaren, aangezien Japanse horrotjes het wel oké deden in die tijd, in ieder geval véél beter dan Thaise.

Ook een Japanse regisseur aan het roer, ééntje die z'n strepen in het genre ook al verdiend had. Maar je kan je afvragen hoeveel invloed hij uiteindelijk op deze film gehad heeft. Want ondanks de Japanse setting en enkele Japanse acteurs voelt het nooit Japans aan. Het is overduidelijk een toeristische (Amerikaanse) visie op Tokio en Japan, duidelijk merkbaar aan het tempo en cinematografie.

Verder is Jackson niet bijster goed (weer zo'n serie-acteur die het probeert te maken in de filmwereld) en kende is het verhaal nog iets te goed van het origineel, dus erg verrassend was het niet meer. Maar ook echt spannend of sfeervol werd het nergens, enkel op het einde komen er wat leukere scenes voorbij.

Mnee, zeer matige remake.

avatar van mikey
Veel mensen zullen die hoax foto's wel kennen, waarop een verschijning staat die er op dat moment niet was. Vaak zijn ze een beetje doorzichtig zodat men snapt dat het om een spook gaat. Tamelijk flauw gedoe natuurlijk, toch wisten ze er een hele film over te maken, inclusief het complottheorietje dat hoort bij het genre. Geschoten in de Japanse stijl van regenachtige settings en ongezellige appartementen. In Japan is het eng wanneer iemand (liefst kind, nu een vrouw) in de camera staart. Dus dat zie je dan ook constant. Wat onbehoorlijke CGI erover, schrikmomentjes ondersteund door schrikgeluidjes.

Ik raad hem af, maar wie weet is het je ding.

avatar van Zwolle84
Luchtig horrortje, 85 minuten: dat glijdt er nog wel snel even in, dacht ik.

Niet dus. Shutter is zo'n film waarvan je na 5 minuten al weet dat het niks gaat worden. En dan vormen die 85 schamele minuutjes opeens een hele zit. De film ziet er niet eens zozeer lelijk uit en het is ook niet erg slecht - ook niet erg goed overigens - geacteerd. Het is vooral ontzettend flauw en onlogisch allemaal.

Zoals mikey terecht opmerkt wordt bij elk schrikmoment (heb je dat vreselijke woord weer) een bak lawaai omgekieperd. Een bak onlogisch lawaai bovendien, want waarom zou je lachende kinderstemmen horen als het de geest van een volwassen vrouw is? Omdat het lekker creepy moet klinken, alleen daarom. En dat ik-draai-me-om-en-schrik-me-de-pleuris-van-mijn-onschuldige-vriend-die-achter-me-staat-effectje kennen we ondertussen ook wel.

Het vervelendste is echter dat ik een totale desinteresse ervaar om het verhaal te willen volgen. Wat boeien mij die foto's nou als de personages zo slap zijn geïntroduceerd dat het me volledig koud laat of ze de eindstreep halen of niet?

Niet eng, niet interessant, niet vermakelijk. Vooral niet, kortom.

avatar van Zwolle84
SmackItUp schreef:

Yep.

avatar van arno74
Onlangs het origineel (2004) gezien. Van de remake kan ik me weinig herinneren, ik zie dat ik het wel 2* gaf, maar met 3* beviel het origineel stukken beter.

avatar van Mr-Mcmovie
Ik heb dit altijd al een heel goede remake gevonden. Ja het orgineel is beter, en zeer zeker enger, en beangstigend. Deze remake is softer en een super dun verhaal, maar toch is deze shutter zo vermakelijk, en na een tweede kijkbeurt in jaren heb ik me nog een keer geamuseerd.

Zeker geen slechte film.

avatar van DutchTakeshiro
Slap aftreksel van het Thaise origineel. Grappig dat ze de film af laten spelen in Japan. Lijkt dan net of ze willen laten blijken dat het origineel Japans is. Naar mijn mening geen uiting van respect naar de Thaise horror industrie.

Deze remake mist alles dat het origineel wel heeft: enge momenten, prima effecten en degelijk acteerwerk. De film is op geen moment eng en de personages zijn erg vervangbaar. Ik zag ze het liefst zo snel mogelijk doodgaan.

Dit is een remake die je het allerbest gewoon kunt overslaan. Gelukkig is de film 85 minuten en duurt de verveling niet te lang.

Wat een baggerfilm!

avatar van Imane10
Shutter, de originele thaise versie was wel te verwachten beter qua horror.. maar in dit geval gaat de film om het verhaal. Die is wel heel pakkend en ik heb er wel kippenvel gekregen op het einde. Het was meer een drama triller..

pos schreef:

Waar zag jij horror dan??...geen bloed te zien...