• 8.669.648 stemmen

Releasedatum: 26 juni 2008

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot 21

"They proved the Vegas Blackjack System was beatable...by beating the hell out of it."

Om zijn collegegeld te betalen, gaat de verlegen maar briljante Ben Campbell (Jim Sturgess) samen met een selecte groep topstudenten elk weekend naar Las Vegas. Het doel: hun kennis gebruiken om de uitkomsten van blackjack naar hun hand te zetten. Onder leiding van de onorthodoxe wiskundeprofessor en statistiekgenie Micky Rosa (Kevin Spacey), kraken ze de code en verslaan ze de casino's keer op keer. Verleid door het grote geld, de Vegas levensstijl, en zijn sexy teamgenote Jill Taylor (Kate Bosworth), zoekt Ben de grenzen op. Maar hij moet zijn hoofd bij de kaarten houden en de casinobewaking van Cole Williams (Laurence Fishburne) te slim af zijn. Anders kunnen de gewonnen miljoenen ze wel heel duur komen te staan.

avatar van Peter13

Peter13

Deze film wou ik al een hele tijd graag zien, omdat het me een toffe film leek. Vaak merk ik echter dat de films die ik heel graag wil zien, nog wel eens tegen willen vallen...

Maar bij 21 was dat totaal niet het geval. Vanaf de eerste minuut heb ik zitten genieten van deze film. De film begon in een rustig tempo maar dan komt het los... De film gaat in best een hoog tempo overal door heen, maar werd nergens onvolgbaar. Daarnaast vond ik de film heel geloofwaardig overkomen (ik snap dat het waargebeurd is, maar dan kan het nog ongeloofwaardig lijken). Ik vond de film zeer spannend (ondanks een aantal enorme cliches). Een enorme aanrader!!

*4,5

avatar van dEUS

dEUS

Prima film met een stoere intro en een leuk einde. Voor de rest een nogal goedkoop verhaal dat weliswaar erg vermakelijk is.

avatar van Halcyon

Halcyon

Vervelend dertien-in-een-dozijn-filmpje dat nergens het potentieel leuke uitgangspunt benut. Daarvoor zijn de personages te zwak en is de uitwerking teveel op plat vermaak gericht. Geef mij maar Rounders.

avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

Weertenaar schreef:

Redelijk, maar niet veel meer dan dat: 3.00 (2.80)

De film heeft alles in huis zoals de gemiddelde kijker dat vandaag de dag zo graag ziet. Daar horen echter ook een hoop cliches, ongeloofwaardige keuzes en, in deze film althans, moralistisch gezever bij die er veel en veel te dik bovenop leggen. Jammer, want hoewel de kern van het verhaal (kaarten tellen om zo het casino op te lichten) zich niet heel eenvoudig laat vastleggen op het witte doek aangezien de techniek achter het tellen van kaarten te ingewikkeld is om uit te leggen, wordt er toch een aardig script omheen geschreven dat vervolgens nooit echt lekker van de grond komt. Vooral naar het einde toe verliest de prent veel van zijn geloofwaardigheid, worden er een paar 'lege' plottwists uit de mouw geschudt en wordt het moralistische slotakkoord wel heel erg geforceerd neergezet.

Het acteerwerk is over het algemeen redelijk. Niemand zet een groteske prestatie neer en niemand verzaakt. Enkel Jacob Pitts viel op in de paar scenes waarin hij Ben irriteert vlak voordat het gevecht in het casino zou gaan plaatsvinden en de tranfsformatie van Kevin Spacey in een moderne cowboy. De andere bijrollen hadden verder weinig om het lijf, evenals de dialogen. Cinematografisch past 21 naadloos in het tijdbeeld van een film die uit 2008 stamt, hetgeen Luketic aardig heeft neergezet. Toch blijft zijn rol beperkt, hetgeen ik positief noch negatief bedoel. De film leek zichzelf te vertellen en cinematografisch worden er weinig tot geen technische hoogstandjes bereikt. De opnamelocaties zijn verder oke, evenals de montage en het tempo waarin de film vordert. 21 had zoveel kunnen zijn, maar door een opeenstapeling van veelal standaard ingrediënten weet de film maar niet uit zijn schulp te kruipen.

Script / Verhaal:................ 2,50

avatar van Carealot Carrot

Carealot Carrot

• 2092 stemmen

Script / Verhaal:................ 2,50 ? heel goed verhaal

Geen goed verhaal, standaard formulewerk. Nerd wilt meisje en succes. En krijgt het ook! (Met de verplichte dip ergens driekwart in de film)

Acteerwerk:....................... 3,00? passend met de film geacteerd

Slap acteerwerk van een paar tienersterren. Enkel Spacey weet wat tegenwicht te bieden.

avatar van Qar

Qar

sweinsteiger schreef:

Realisme:......................... 2,50? t'is waargebeurd

Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar, het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dus het hoeft helemaal niet erg realistisch te zijn.

avatar van RonMathijs

RonMathijs

Vermakelijke film, meer niet. Film die je op een doordeweekse avond snel kijkt.

avatar van Marintje

Marintje

Ik had van deze film wat meer verwacht. Ik vond het wat te langdradig, de inleiding zeg maar. Het verhaal over zijn 'hedendaagse' leven werd mij wat te langdradig uitgebeeld. (2.09 competition, werken bij een kledingzaak). Maar daarna pakt het nog goed uit..

Gewoon een vermakelijke film om te kijken! Niet top, maar zeker ook niet slecht!

avatar van Groznyy

Groznyy

De film valt uit te kijken, maar ik had er meer van verwacht. Vooral het feit dat Spacey briljante jongens zoekt om het blackjackspel te verslaan, gaat er bij mij niet in. Het enige wat dient te gebeuren is enkele tekens kennen en simpele rekensommen maken. Daarvoor hoef je geen Harvardgenie te zijn ... . Enfin, daarvan afgezien proberen ze in de film het blackjackspel hip en cool te laten lijken. Helaas is dit zo niet overgekomen. Het tegenovergestelde is eerder waar. Uit de film komt een saai spel tevoorschijn waar geen enkele spanning in zit en waar roem ver te zoeken is. En dat is zowat het typerende van de film. De makers willen het er snel, blits en cool laten uitzien, maar het eindresultaat toont iets anders. Hier zat meer in.

avatar van Sportingerke

Sportingerke

Had toch ook veel meer verwacht van deze film zeker omdat de gemiddelde score nogal hoog is en ik bovendien van kaarten/rekenen hou.

"21" slaagt er echter niet in om er een aantrekkelijk en spannend verhaal te maken. Het is gewoon niet leuk om ca. een uur te kijken hoe mensen het spelletje blackjack spelen en daar dan wat chips mee winnen. De filmmakers proberen er met een aantal actiescènes (heibel tussen Fisher en Ben, de scènes met Cole) de vaart in te houden, maar toch blijft het in mijn ogen vooral saai.

Ik denk dat je hetzelfde resultaat zou krijgen mocht er een film gemaakt worden over vinkenzetten of zo

Nu, de scènes tussen het blackjack in zijn wel degelijk en ook het einde (hoewel een dergelijk einde niet vreemd is aan heist/con-movies) valt wel mee, maar toch...

Ik besluit met dezelfde woorden als Groznyy: Hier zat meer in.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Goeie film, beter dan gemiddeld in ieder geval!

3.5

avatar van flipflop

flipflop

Zeer vermakelijke film. Ik vond het hippe stijltje best geslaagd. Acteerwerk was ruim voldoende, maar jammer was dat het verhaal af en toe wat rommelde. Verder minder dat de film zo'n typische Hollywood opbouw had, maar al met een leuke vrijdagavond-film.

avatar van Spetie

Spetie

Best een vermakelijk filmpje dit. Veel geld verdienen in een Casino, wie droomt daar nu niet van? Voor mij in ieder geval een leuk uitgangspunt, al vind ik pokeren een veel leuker spel dan blackjack, maar ook dit spel kan best leuk zijn.

Het verhaaltje is wel geinig, al wordt het richting einde wat minder en enigszins voorspelbaar. De muziek is aardig en de montage en het camerawerk best hip en sfeervol. De actuers doen het allemaal naar behoren en wat blijft het toch fijn om Spacey weer eens aan het werk te zien. Wat een prima acteur is het toch, al kan hij nog veel beter dan hier.

Het systeem waarmee in de film gewerkt wordt is best leuk verzonnen. Het tellen van kaarten bestaat al langer, maar dan nog ben je afhankelijk van geluk en kun je niet zeker weten of je wel of niet gaat winnen, zoals ze het hier doen voorkomen. Je vergroot alleen je winstkansen.

Maar ondanks dat, weet de film het verhaal nog best geloofwaardig te brengen en is bovenstaand feit hier geen storende factor. het laatste gedeelte van de film had iets scherper gekund, maar desoandanks scoort de film toch makkelijk een voldoende.

avatar van soap

soap

Ik vond het een fijn filmpje, heb hem zelfs 2 maal gezien, en dan gebeurt niet zomaar met elke film.

De vrouwelijke actrice (Kate Bosworth) spak me heel erg aan, en ik hoop nog wat films waar zij in meespeelt te vinden. Kevin Spacey is ook wel leuk als de smeerlap, hij kan het nog !

avatar van Pauluschhh

Pauluschhh

Spannende film, sterk einde

scorsese

Leuke, maar erg voorspelbare, film over een groep studenten die kaarten tellen bij Blackjack. Het tellen van de kaarten wordt duidelijk uitgelegd. Hippe soundtrack en mooie beelden van Las Vegas. Laurence Fishburne is een beetje underused jammer genoeg.

avatar van Dosis

Dosis

sweinsteiger schreef:

Realisme:......................... 2,50? t'is waargebeurd

Klopt, maar totaal anders. In deze film worden diverse foutjes in het casino gemaakt, en de geschiedenis deed zich heel anders voor. (Ik dacht dat de club op een gegeven moment meer dan 100 leden telde). Dit is allemaal wat vervraaid en spannender gemaakt om het een goede film te laten zijn, maar als je het échte verhaal wilt moet je even op youtube zoeken, want er is (ik dacht door discovery channel) een documentaire gemaakt over hoe het was. Ook staat er ergens een lezing van een lid van de club, meen ik mij te herinneren.

avatar van Whunter

Whunter

Leuke film. Iets meer backstage-momenten volgende keer. Tactiek bepalen van de spelers. (Een film mag van mij tegenwoordig 3 uur duren hoor!)

avatar van jazzzz

Regie / Speelduur:.......... 4,00

Cinematografie:............... 3,50

avatar van Driello

Driello

Beetje moralisrende film, met een wat simpele, voorspelbare lijn (al is de eindplot toch weer niet zo voorspelbaar). Die twee nerd-frienden zijn erg grappig nu en dan. Verde was het acteerwerk niet zo. Onaansprekende hoofdrolspeler, prima maar wat standaard prestatie van Spacey en Fishburn.
Al met al de moeite waaard om een keer te hebben gezien maar het ontbreken van echt noenswaardige scenes zal het bij één kijkbeurt blijven.

avatar van TMP

TMP

Voor mij misschien wel de leukste film in het casino-genre. Goede soundtrack met onder andere 'Time to pretend' van MGMT. Boeiend verhaal, alhoewel dit genre natuurlijk al in veel films aan bod is gekomen. Sterk geacteerd door Kevin Spacey.

De plottwistsbevielen mij ook wel.

avatar van chameau 1

chameau 1

Goede film erg van genoten

avatar van KILLERBEE99

KILLERBEE99

Een redelijke film, het eind plot vond ik wel vet gemaakt, maar groot gedeelte van de film was niet zo heel erg leuk.

Aardig, maar ook niet meer dan dat. Beetje rip-off van Rounders. Sommige scènes waren compleet overbodig en ergerlijk, maar al bij al toch ok.

avatar van Triple G

Triple G

Lekkere film. Onderhoudend door een prima vaart, aardig verhaal, fatsoenlijk acteerwerk, uiteraard niet in de laatste plaats door een praktisch altijd goed spelende Spacey en door de andere spelers daar waar het belangrijk is in dit type film. Misschien, zoals zo veel wordt gesteld hier, een wegkijker. Maar dan wel een heel fijne.

avatar van the-real-tiete

the-real-tiete

het boek was beter, voor de rest een redelijk filmpje.

avatar van Lennert

Lennert

Begon goed en interessant, maar vervalt uiteindelijk weer in een standaard Hollywood formule die van de kijker toch een hoop slikken vraagt. Grootste minpunt is toch eigenlijk wel de behoorlijk matig acterende cast met wie ik toch geen moment enige voeling had. Sturgess is prima als sulletje, maar faalt als hij arrogant probeert te doen, Spacey en Fishburn zijn hopeloos ondergebruikt en Bosworth doet eigenlijk ook niet meer dan wat decolleté showen.

Voor een film die pretendeert waargebeurd te zijn is het allemaal behoorlijk onrealistisch in ieder geval. Ik ga nog mee met het idee dat het systeem te snappen is, maar dat mensen in elkaar geslagen worden en vervolgens nog deals kunnen sluiten en dit ook doen gaat er bij mij niet in. Of de hoofdpersoon is gewoon in het echt een ongelooflijke klootzak.

Het verveelt allemaal gelukkig niet. De soundtrack is niet mijn muziek, maar ondersteunt de vlotte beelden op perfecte wijze en eigenlijk intrigeren gok films toch wel. Het had echter toch een stukje beter gekund.

avatar van Quaternion

Quaternion

Halcyon schreef:

precies, kan iemand mij ook uitleggen waarom je geneeskunde op Harvard zou willen studeren als je al op MIT zit?

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Buitengewoon matig filmpje, mensen zijn wel erg weinig gewend dat dit nog zo'n hoog gemiddelde heeft