• 10.985 nieuwsartikelen
  • 162.782 films
  • 10.304 series
  • 30.065 seizoenen
  • 616.537 acteurs
  • 193.541 gebruikers
  • 9.002.679 stemmen
Avatar
 
banner banner

Objectif: 500 Millions (1966)

Misdaad / Thriller | 100 minuten
3,32 11 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 100 minuten

Alternatieve titels: Obiettivo 500 Milioni / Objective 500 Million

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Pierre Schoendoerffer

Met onder meer: Bruno Cremer, Marisa Mell en Jean-Claude Rolland

IMDb beoordeling: 6,1 (251)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Objectif: 500 Millions

Een verbitterde ex-para wordt na zijn ontslag uit de gevangenis ertoe overhaald door een mysterieuze schone dame om het postvliegtuig Parijs-Bordeaux te beroven van vijfhonderd miljoen (oude) franc. Hij vindt niemand bereid om hem daarbij te helpen, behalve de meerdere die hem aangaf voor een vergrijp waardoor hij in de bak belandde.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 72765 berichten
  • 5793 stemmen

Unieke jaren 60 heistfilm vol verwijzingen naar actuele gebeurtenissen zoals de Algerijnse Oorlog en officieren die verschillend met dat trauma om gaan.

Een keiharde film met noir invloeden en cynische personages, met in het middelpunt de beeldschone Marisa Mell in hippe sixties decors. Zij is ook te zien in talloze reclameuitingen en billboards die in de film te zien zijn. Heel bijzonder.

De film is met veel contrast in zwart-wit gefilmd, ondersteund door een sterke score van Pierre Jansen.

De scène in een desolaat kustplaatsje met een voorbijrijdende rouwstoet met paard en wagen is een van de hoogtepunten.

De film werkt heel rustig toe naar de climax die erg verrassend is.


avatar van david bohm

david bohm

  • 2932 berichten
  • 3215 stemmen

Sterke film, bijzonder met een belangrijke rol voor een getraumatiseerde kapitein en een zeer aantrekkelijke Marisa Mell.
Ik moest door de beelden van oorlogshandelingen die door de film heen zitten verweerd en het toch wel behoorlijke tempo even in de film komen. De heist zelf snap ik nog steeds niet helemaal. Wat is de bijdrage van die Pierre? Verrassend einde inderdaad.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4534 berichten
  • 3595 stemmen

Een spannende en sterke film van de hand van Schoendoerffer. Stemmig in zwart-wit, en dat werkt mooi om de toch al duistere sfeer nog eens extra te benadrukken - en Marisa Mell met haar ook voor de jaren-60 toch wel wat aparte neo-hippiekleding komt er ook prima in uit. Misschien meer opvallend dan mooi, als ik heel eerlijk ben, maar dat is een kwestie van smaak.

Daarmee had Bruno Cremer het wellicht makkelijker, hij overtuigt volkomen als de ex-Indochine, ex-Algerije veteraan die nu zo langzamerhand helemaal nergens meer in gelooft en nergens meer om geeft. Een rol die hem prima past, en ook de regie van Schoendoerffer lag hem kennelijk goed gezien hun andere films waarin hij vergelijkbare rollen heeft gespeeld.

Over zijn motief wordt niet alles helder, net zo min als van de andere rollen overigens; dat wordt op een passende manier aan onszelf over gelaten. Ook in dat opzicht draagt de film duidelijk het zelfde stempel van vrijwel alle andere films van Schoendoerffer - het gaat veel meer om de karakterschets en de manier waarop zijn protagonisten met hun verleden omgaan, het verleden dat hij met ze deelt en wat getuigt zijn oeuvre diepe littekens heeft achtergelaten. Knap dat hij dat in zulke fraaie films heeft weten om te zetten.

De plaats van handeling van het einde ken ik overigens nog van een vakantie begin jaren-90, en er was zo te zien maar nauwelijks iets veranderd sinds de film daar opgenomen werd. Inderdaad is het daar buiten het hoogseizoen volstrekt uitgestorven. Wat halfvervallen huizen, een paar enorme bunkers die van het duin afgedonderd op het strand liggen, en verder geen kip.