Greta (2009)

Alternatieve titel: According to Greta

geregisseerd door Nancy Bardawil
met Hilary Duff, Evan Ross en Ellen Burstyn

Greta (Hilary Duff) is een mooie en slimme meid. Haar ouders zijn gescheiden en nu leeft ze bij haar moeder. Greta wordt voor de zomervakantie naar haar grootouders gestuurd om zo een beetje bij te komen maar daar is ze fors op tegen. Ze is al van plan om zelfmoord te plegen omdat ze niet bij haar grootouders achtergelaten wil worden. Haar zelfmoordplan neemt echter een andere wending als de liefde groeit voor haar opa en oma en als ze haar eerste vakantieliefde ontmoet (Evan Ross).

avatar van miss_efron
Film gaat over een puberende puber die tips verzint om zelfmoord te plegen!Heel goed geacteerd.Wou zeker ook de film kijken omdat ik Hilary duff graag zie spelen!

Sarah T.
Thumbs up voor Evan Ross. Ik vind Hilary nu behoorlijk irritant worden, vroeger was ze nog leuk, blond, schattig. Zoals in ''Raise your voice''. Daar vond ik haar nog leuk, nu lijkt ze net op een skalet (niet door haar magerheid) maar ze ziet er zo moe uit enzo. Evan blijft supersuper handsome, knap, schattig. 10* voor Evan

avatar van TragieStar.*
Greta.

De titel is al best leuk te noemen als je het zo hoort, maarja dan hoor je dat de hoofdrolspeelster Greta heet, dus dan is het al weer best slap te noemen. Tegenwoordig kunnen ze geen betere titel meer verzinnen, maarja de film draait natuurlijk ook het meeste om haar en haar omgeving. Toch vond ik het een vrij sterke film die er met kop en schouders boven de andere standaard (toch wel meiden) drama films uitsteekt.

De film vond ik vrij sterk beginnen met de prachtige mooie Duff en ze beschikt ook nog over een knap acteertalent. Haar uitspraken en gedachtes in de film waren vrij goed en ook grappig te noemen. Ik had zeer bewondering voor haar personage niet omdat ze zo brutaal is en haar eigen zin doordrijft, maar omdat ze zo eigen is en zich van niemand iets aantrekt. Later natuurlijk weer wel, wat je al ziet aankomen. De bijpersonages waren ook stuk voor stuk goed te noemen.

Het verhaal stelt niet veel voor, maar ik heb me erg in het personage verplaats en me ook echt voorgesteld waarom ze zulke dingen doet, en wat haar reden daar voor is. Eigenlijk is ze een best eenzaam en verdrietig meisje, terwijl ze juist mooi is van buiten maar ook van binnen wat je later pas krijgt te zien. Evan Ross die de rol vertolkt van Julie was ook zeer aangenaam om naar te kijken, hij was zo cute en lekker Zijn vrij hese stem vond ik ook echt schattig en leuk. De moeder van Greta vond ik juist irritant te noemen, ze gaf duidelijk niet veel om haar dochter en liet haar een beetje stikken, natuurlijk erg zonde maar ook een beetje begrijpelijk vooral op het begin. Maar leuk dat ze haar gezicht nog even liet zien op het einde. Eigenlijk vond ik de karakter en uitstraling van Greta door de film heen erg mooi om te zien, dat ze ook emoties kan hebben en zich toch inziet dat zelfmoord niks oplost.

Daarom heb ik erg genoten van deze film, en vond dit toch wel 1 van de beste films van Duff. Alleen vond ik einde aan de ene kant erg mooi, aan de andere kant zie je niet meer wat er met haar en Julie gebeurd is, blijven ze bij elkaar? Of zijn ze te verschillend kwa mening over de wereld? Vond de film echt vrij op Georgia Rule lijken, met Lindsay Lohan. Bepaalde elementen bevatte deze film ook, vond ik wel grappig maar aan de ene kant best wel stom. Vroeger waren ze elkaars rivalen, waar ik dan ook weer gelijk aan moest denken.
Hoop nog wel meer van haar te zien

avatar van benthe
Woah. Wat een fijne film, had ik niet verwacht. Het acteerwerk van Hilary Duff is heel erg verbeterd en ook de andere acteurs zijn erg leuk (Evan Ross al mocht ie wel dat sikje wegdoen). Het verhaal is leuk, niet te overdreven maar gewoon met een lichte toon, lekker cynisch. I liked! 4*

avatar van xMilennx
Sarah T. schreef:

Natuurlijk ziet ze er mager en moe uit hier, dat is juist 100% de bedoeling!
Het verhaal gaat wel over een meisje dat in een soort van 'depressie' zit en moet proberen er terug bovenop te komen hé.
Wat jij zegt wijst niet op een irritante Hilary Duff, maar op een goede voorstelling van haar personage...

avatar van xMilennx
Ik vind het ten eerste al wel origineel dat het verhaal over een probleemtiener gaat, maar dat het toch niet overkomt als een dramafilm - wat dan meestal wel het geval is.
Greta probeert zichzelf sterk te houden met een goede dosis zwarte humor, wat het verhaal voor ons dan ook zeker draagbaar maakt.
Ik vond dit hoofdpersonage best wel interessant, nogal onvoorspelbaar etc., dat zorgde ervoor dat deze film zeker niet ging vervelen.

Desondanks ben ik nog steeds meer voor vrolijkere films en heb ik al wel leukere dingen gezien met Hilary Duff. Hoewel ze hier helemaal niet slecht acteerde, zie ik haar toch liever in amusante rollen bezig.

Om samen te vatten: deze film plaats ik niet enkel onder drama, maar als je een echte komedie of echte romantische film zoekt, kan je toch beter iets anders zien.
Wat niet wil zeggen dat ik hem afraad! Ik ben wel blij dat ik hem in huis heb gehaald.

avatar van juliegirlxoxo
Prachtwerk!

Hilary haar acteerwerk is in deze film echt goed,ze speelt geweldig de rebelste tiener die vanbinnen een kleinhartje heeft.
Ook denk ik dat sommige stukken erg herkenbaar zijn toch naar een plaats gaan waar je niet mocht komen,het leven niet meer zien zitten,het gevoel hebben dat je nergens hoort,dat je vast zit in een of ander dorpje,verliefd worden... allemaal herkenbare dingen die je als tiener meemaakt maar je weet dat al die gedachten ooit zullen verdwijnen net als in de film.

avatar van kanjertje
Mooie film. Levensecht

Redelijke film over een opstandig tienermeisje die door haar moeder voor de zomervakantie naar haar grootouders wordt gestuurd. Een aardig verhaaltje met redelijk goed uitgewerkte personages. Onderhoudend en ondanks dat Hilary Duff wellicht niet goed gecast is hier, brengt ze het er goed vanaf (wat trouwens voor de rest van de cast ook geldt).

Goede serieuzere film van Duff en een prima rol van haar.

Prima drama film, wat afgerafeld aan het einde. Maar toch een prima film

avatar van missl
Typische puberfilm van een meisje waar niemand nog iets mee te maken wil hebben maar uiteindelijk ziet ze toch de zin van het leven in. Die jongen met die heze stem waar iedereen het over heeft hier vond ik ook niks.