The Visitor (2007)

geregisseerd door Tom McCarthy
met Richard Jenkins, Haaz Sleiman en Danai Gurira

Walter Vale, een eenzame weduwnaar en economie professor reist naar New York voor een conferentie. Als hij in zijn appartement aankomt treft hij twee illegale immigranten aan. Hij krijgt weer kleur in zijn leven als hij vriendschap met hen sluit. Het noodlot slaat echter toe en een van hen wordt opgepakt.

avatar van Erwinner
De verwachtingen na The Station Agent worden niet helemaal ingelost al is dit wel een sterke film. Het magische ontbreekt en heeft plaats gemaakt voor uitermate ingetogen personen die in uitvoering dezelfde "kracht" uitstralen als de debuutfilm.
De film lijkt een politiek correcte weg in te slaan, doet het ook enigszins, maar gelukkig faalt het daarin niet en worden de zakdoekjes ons bespaard.
Wat overblijft is een ontzettend sterke rol van R.Jenkins die de film naar een hoger niveau tilt waar ik overigens nooit van gehoord heb. De familie eromheen is ook dik in orde. Een mooi stelletje bij elkaar!
De uitstraling van de film daarentegen is toch te sober. Niveautje te laag, maar storen doet het niet. Het had wellicht de film naar een hoger plan kunnen brengen. De soundtrack is verzorgt en dringt ons niks op, hetzelfde kun je spreken over het totale plaatje.

Edit: Ik zie zonet op Wikipedia dat Jenkings genomineerd was voor een Oscar.
Dat hadden ze goed opgemerkt.

avatar van Co Jackso
Erwinner schreef:
Edit: Ik zie zonet op Wikipedia dat Jenkings genomineerd was voor een Oscar.
Dat hadden ze goed opgemerkt.

Af en toe zijn ze wel scherp in Hollywood Verder ben ik het wel eens met je recensie.

avatar van Berty
hele boeiende film, het einde past bij zijn soort...
kijkt lekker weg.

4,0 ster

avatar van frank92
Heb hem gisteren gezien de film komt traag op gang en ik vondt het niet echt een super verhaal had er iets meer van verwacht

avatar van Chimpz
Sinds Once geleden dat ik nog zo genoten heb van een film. Het heeft diezelfde vredige, naturalistische vibe doorheen de film, ookal lijken ze niet op elkaar. Richard Jenkins (schit-te-rend dat die een oscarnominatie gekregen heeft) speelt zijn eerste hoofdrol imposant goed: hij is een saaie oude man die de zin in het leven kwijt is, maar die terug wordt aangesparkeld door Tarek (Haaz Sleiman), de enthousiastie, vriendelijke, optimist, always-look-on-the-bright-side-of-life Syriër. Hoofdrolspeler Richard Jenkins speelt heel ingetogen en in plaats van midden in de spotlights te gaan staan laat hij deze voor Haaz, die hem perfect opvult; de interactie tussen deze twee werkt enorm goed. Verder nog een paar sterke acteerprestaties, een zeer mooie score, een zeer sobere directie die op de achtergrond wordt gehouden (pure verhaalfilm hier) en een ronduit geniale film die heel erg veel mooie (en minder mooie) emoties toont en oproept, en ookal zou in de handen van veel andere regisseurs het randje van de meligheid en clichés zeer snel overtreden zijn, blijft Thomas McCarthy (schrijver/regisseur) er net ver genoeg van af. Super!

avatar van Dridge
Ben het met ERWINNER en CHIMPZ hierboven eens , niets meer aan toe te voegen.

avatar van wasta
Prachtig, realistisch drama over eenzame man in NY die vrienden wordt met illegalen.

avatar van Keutul
wibro schreef:
Ik vond het echt zo'n Novib filmpje.

Jeetje zeg wat een belachelijke uitspraak. Wat nou een Novib-filmpje... Omdat jij anderen in de wereld niet wil helpen hoef je anderen die zich extreem daarvoor inspannen nog niet belachelijk te maken. Jaloers dat je zelf die eigenschap niet hebt...?

Dit staat overigens los van deze film want die heeft absoluut niks met Novib of 'salonsocialisten', wat ik hierboven lees, te maken.

Lange tijd geleden dat ik zo een prachtige en ontroerende film heb gezien.

invincible
wibro schreef:
Nou, ik dus niet. Ik zou zeer blij zijn als ze zijn opgehoepeld. Klinkt misschien wel asociaal van mij kant, maar hun probleem is niet mijn probleem.

Nu praat u wel zo, maar niet schrikken dan als u een keer in moeilijkheden zit en niemand die er is om u te helpen. Dan mag u aan uw woorden terug denken.

En ik maar denken dat we in een wereld leven waar we elkaar moeten helpen, omdat niet iedereen gelijke kansen krijgt.
Wat ben ik naïef zeg.

avatar van wibro
invincible schreef:

Wel eens gehoord van het spreekwoord: "Al te goed is buurmans gek?"

invincible
Neen, nog nooit eerder van gehoord.
Nu wel gelukkig. Weer wat geleerd, danke shon.

avatar van mipha
Erg leuk en verrassend! De éénvoud van Richard Jenkins spat van het scherm, super neergezet.

avatar van akka
Een toch wel zeer speciale film over eenzaahmheid, muziek en de hardheid van Amerika. De film was apart en realistisch.

4.5

Raffael77
Geweldige film die mij totaal verraste.
Wat een treurige film die eigenlijk weinig positieve kanten van het leven laat zien.

Alles lijkt gedoemd om te mislukken en dat maakt de film ook zo sterk in zijn soort. Prima acteer werk.

avatar van mayhemblik
Deze film heeft me diep in m'n donder geraakt.
Na het geweldige Station agent weer een prachtige "kleine" film.
Richard Jenkins speelt werkelijk fenominaal net als Tarec's moeder overigens.
Ik kijk alweer uit naar zijn volgende film.

P.s. Waren alle mensen maar zo als Walter Vale, wat zou de wereld dan een stuk aangenamer zijn om op te leven. (WIBRO!!!!)

avatar van voomzap
Redelijk sympathiek spel - maar weer te voorspelbaar voor iedereen die praktijksituaties binnen het asielbeleid kent.

Knap omzeild het bepaalde clichés rond dit thema, maar buiten het thema liggen ze er af en toe veel te dik bovenop. Er zitten geen echte pieken en geen echte dalen in de film. Dat resulteerde bij mij in het 'vlees noch vis gevoel' na afloop.

Dit is een film zonder vals sentiment waarbij geen zakdoekjes nodig zijn maar wel schrijnende situaties laat zien zoals die zich ook in Nederland veelvuldig (en nog veel erger) voordoen.

Dit is zeker wel een aanrader voor hen die eens een realistisch kijkje in het leven van willekeurige illegale "gelukszoekers" willen nemen. Scherpt de mening,

akka schreef:
Een toch wel zeer speciale film over de hardheid van Amerika. De film was apart en realistisch. 4.5

Wake up, dit gebeurt in Nederland vaak tien keer zo hard als in dit verhaal.

avatar van Filmkriebel
"The Visitor" zweeft tussen human interest en psycho-sociale analyse, zonder ooit saai te worden. Ik voelde de film aan alsof het ook in mijn buurt kon gebeuren. Vale verandert in de film. Van gesloten man, wordt hij opnieuw menselijker in aanraking met Tarek en met de ritmes van de djembe. Later in de film maakt de moeder van Tarek nog meer het beste los in Vale : er ontstaat een vriendschap die etnische en culturele verschillen overstijgt.

Daarnaast hekelt regisseur Tom McCarthy het Amerikaanse uitwijzingsbeleid, met haar onmenselijke bureaucratie. "The Visitor" zit vol positieve gevoelens en boodschappen en met uitmuntende prestaties van minder bekende acteurs. De lach en de traan zitten nooit veraf in een film die erg herkenbaar overkomt bij mij. Ik vond het een goede film, die me niet onverschillig liet na afloop.

avatar van Guines
Zeer sterke film!
Erg leuk om te zien hoe mensen met een totaal andere achtergrond met elkaar in vriendschap raken.
De film schept een duidelijk beeld van hoe het er aan toegaat met het immigratiebeleid in de US, zonder deze er bij de kijker als het ware in te rammen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Crossing over, waar de boodschap er wel zo nodig op een onzuivere manier ingeramd moet worden door het troste nationalistische van de Amerikanen.

Zeer sterke rol van Jenkins.
Ingetogen, maar grootste film.

deTuinman
Heerlijk tempo, goede acteerprestaties van Haaz Sleiman en Hiam Abbass, maar vooral een terechte oscarnominatie voor Jenkins. Niet bepaald een origineel verhaal, maar de sfeer daarentegen is modern en ingetogen.

Mooie film die je doet nadenken over illegalen, deportatie, geluk en eenzaamheid. Mooi uitgebeeld, heel realistisch.

avatar van je80roen
Mooie film die alleen wel erg traag op gang komt. Tot de arrestatie van Tarek is de film wel erg saai. Verder ook niet echt verrasend of vernieuwend, maar desondanks weet de film mij toch wel te raken.

Jasper72
De film wordt gedragen door een zeer sterk acterend Richard Jenkins. Wat een geweldig acteur is dat. Qua diversiteit en intensiteit waar mee hij zijn rollen neerzet is het jammer dat hij zijn Oscar is misgelopen. Daarnaast vind ik de film een protest tegen de angstmakerij en deportatiebeleid van de Bush regering om buitenlanders (lees moslims) preventief uit de samenleving te weren. Schandalig.

Had er iets meer van verwacht maar de film wist me toch te boeien.
Eigenlijk zou iedereen wat meer als Walter moeten zijn.
Einde was voorspellend maar toch aangrijpend. Het doet je toch wel even denken aan al die mensen die in onzekerheid leven.

avatar van Rodger
Een film die je blijft kijken,.

Goeie en mooie film!! Discreet, intiem en realisties.

Hè Hè. Na al de bagger van de laatste tijd eindelijk weer eens een film om positief over te zijn. Prachtige en integere speelfilm. Prachtig geacteerd ook.

Meer van zulke films AUB!!

avatar van El-royo
Goede film. Had gehoopt dat je op het einde iets meer te weten kwam. Wat gebeurt er met Zainab? Blijft ze in Amerika of? En hoe gaat het verder met Walter? Pakt hij zijn 'oude' leventje weer op? Desondanks een heel aardig drama. 3,5 *

cp2
frank92 schreef:

Ik ben het met je eens dat de film (te) traag op gang komt, ik vond het op het begin zelfs langdradig en heb daarom de film ook in twee gekeken. Ik vond het dus ook geen super verhaal maar vanaf het moment dat de jongen uit het land werd gezet tot het eind zette me toch aan het denken.

Ik denk dat dit een goeie film is om te laten zien wat de andere kant van het verhaal is bij illigalen enzovoort.

avatar van V.d Film
ik vind het ook een mooie film , vooral om de hulp die hij geeft!
ik zou best willen weten wat er met Tarek is gebeurd?!

misschien een deel 2???????