RocknRolla (2008)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Guy Ritchie
met Gerard Butler, Thandie Newton en Tom Wilkinson

Als de Londense onderwereld lucht krijgt van de aanwezigheid van Russische gangsters, is men extra alert. Dan komt er plots een interessante deal boven water, waarmee miljoenen te verdienen vallen. Vanuit alle uithoeken verschijnen de geïnteresseerden, waaronder: een geduchte gangster (Gerard Butler), een misdaad topstuk (Tom Wilkinson) en een sexy accountant (Thandie Newton).

avatar van popcorn en cola
Tijdje geleden al gezien, geen film die écht blijft hangen. Beetje 'over the top' misdaaddrama met voldoende aktie, maar waar de misdaad een beetje erg veel wordt geromantiseerd. Zeker niet saai !

avatar van Left4Dead
Half puntje eraf omdat ik de stijl wel heb gezien van Richie, in voorgaande films was het allemaal stukken beter. Das meteen ook het nadeel van deze film, men verwacht weer eenklapper maar deze blijft behoorlijk achter op de eerdere meesterwerken van de regisseur.

Slecht is het niet maar het wil een beetje te rockish worden, chaos in het klein waardoor het soms stroef aanvoelt. De structuurlijnen zijn weer duidelijk Guy-achtig, een stuk of kleine lijnen die linear lopen met de hoofdlijn om zo op later tijdstip samengevoegd te kunnen worden.

Zoals eerder genoemd werkte dit in Richie's eerder werk wel. Hier in mindere mate omdat de cast een stuk laat liggen wat mede verantwoordelijk is door het minder scherpe en sterke script. Nee qua humor een stuk minder goed, zowel het cynisme en de sarcasme is beter in LSaTSB en Snatch.

De herziening laat mij en gevoel achter van: "net niet afgemaakt". Die finesse in afrondingen zoals in de eerste twee films van de regisseur moet deze prent ontberen. Slecht is het allemaal zeker niet te noemen maar er huist geen echte verassing meer in het verhaal. It all has been done before! Na het einde toe wordt het steeds magerder, het plot is een tegenvaller.

avatar van Brabants
Het Guy Ritchie concept over het Londens stedelijk verval, rivaliteit tussen bendes en vooroordelen over stereotypen staan qua thema's weer behoorlijk centraal in deze film. Het zorgt op z'n tijd voor leuke dialogen en grappige situaties, maar over de algehele speelduur gezien helaas niet boeiend genoeg. De komst van de crimineel met Buitenlandse komaf is een keer wat anders binnen het Londens criminele milieu, maar het blijft desondanks te veel bij Ritchies uitgemolken comfort zone.

avatar van leatherhead
Genieten!

Ritchie in optima forma dit. Vlotte actie, hilariteit alom, en een resem aan geweldige personages. Heerlijke rollen van Kebbell, Hardy, maar vooral Mark Strong als Archy zet een dijk van een personage neer. De sappige dialogen, die werkelijk een lust voor het oor zijn, dragen daar zoals gewoonlijk erg veel aan bij.

Qua montage iets minder hip dan de andere Ritchie's, maar dat kan de pret niet drukken. De actiescenes zijn niet heel rijk vertegenwoordigd, maar wel stuk voor stuk prima verzorgd. Gejammer over het ''rommelige'' geheel gaat m'n petje te boven, gewoon een kwestie van een beetje goed opletten denk ik. Zo moeilijk is het allemaal niet. De soundtrack blijft altijd wel een (piep)klein minpuntje in de meeste van Ritchie's films; die is ook hier, hoewel passend, een beetje aan de brave kant.

Verder heel weinig op aan te merken. De tijd vloog voorbij, en heb me geen seconde verveelt. Ben sowieso bezig met het verder doorspitten van Ritchie's oeuvre, als volgende staat Revolver op het menu. Dit heerlijke filmpje krijgt van mij in ieder geval een ruime 4,0*.

avatar van Antonev
Geen hoogvlieger, maar gewoon een vlotte misdaad film met een flinke dosis humor. Kijkt prettig weg en blijft eigenlijk de gehele speelduur boeiend genoeg. Butler zet een prima rol neer.

avatar van Alathir
Oninteressante en rommelige film die me maar niet kon boeien. Ga er niet te veel woorden aan vuil maken, soundtrack is redelijk goed alleen vond ik het soms overdreven. Soms was stilte wel op zijn plaats, Ritchie maakt teveel gebruik van redelijke hevige muziek op momenten waar dat totaal niet nodig is. Ook de eerste keer dat ik Butler niet echt goed vond, wat een onnatuurlijk accent soms. Ofwel gebruik je een accent constant zoals het hoort ofwel niet, maar niet iets er tussenin. Camerawerk was soms best wel cool maar vaak maakt het de film nog chaotischer dan het al is. Ja, spijtig, ik wou de film leuk vinden maar het kwam er maar niet uit.

avatar van Black Math
Leuk weer. Typisch Ritchie, een paar bonte personages, verhaallijnen die door elkaar lopen en op het einde komt alles samen. Het recept is beproefd en smaakt nog steeds goed. Toch voelt het wat stroperiger dan z'n eerste films, het ritme stokt soms een beetje, het loopt wat minder soepel door. Visueel ook wat minder, al mag de achtervolging er zijn.

De personages zijn misschien ook wat minder sterk, maar met name de Russen mogen er best zijn. De baas moet wel op Roman Abramovitsj gebaseerd zijn, zo erg als hij erop lijkt.

In ieder geval fijn en degelijk vermaak. 3,5*.

avatar van mjk87
Nee, typisch Ritchie weer en dat trekt me gewoon niet. Zijn hippe stijltje maar vooral alle hippe gangsters vind ik niet leuk en zo wordt het een strontvervelend geheel om naar te kijken, ondanks de fijne editing en redelijk tempo lukt het maar niet de aandacht erbij te houden. Visueel ook minder interessant dan in Revolver nu alle kleur eruit getrokken is haast. Stijlvol, maar saai. 1,0*.

avatar van panax
mooie film lekker snel met een heerlijke britse sfeer
goeie cast
lekker om naar te kijken en goeie muziek !!