The Spirit (2008)

Alternatieve titel: Will Eisner's The Spirit

Actie / Drama

geregisseerd door Frank Miller
met Gabriel Macht, Samuel L. Jackson en Eva Mendes

Denny Colt (Macht) is een man die zijn eigen dood in scène zet zodat hij als een schim de misdaad kan bestrijden in Central City. Hij moet het opnemen tegen The Octopus, die wordt bijgestaan door femme fatale Silken Floss (Johansson). The Octopus heeft namelijk het plan heel de stad te vernietigen.

Al die vergelijkingen met Sin City..., de film lijkt er inhoudelijk totaal niet op. Deze film is grappig, belachelijke en over-de-top, en daarom heel vermakelijk. En als we dan toch constant moeten vergelijken: misschien nog wel vermakelijker dan Sin City.

avatar van Gang_Star
Wat een saaie film. De film heeft uiteraard visueel gezien het één en ander weg van Sin City. Maar deze films zijn echt totaal niet met elkaar te vergelijken. Echt een actiefilm vond ik The Spirit ook niet. Er zat te weinig actie in en constant werd de film volgestopt met conversaties. Dit zorgt ervoor dat ik het gevoel kreeg dat ik niet naar een actiefilm aan het kijken was, maar meer een soort van saaie detective. Verder zitten er teveel saaie personages in deze film en is dat personage dat gekloond word ofzo en alleen aan het grijnzen is, bloedirritant.

avatar van tattoobob
jippie2010 schreef:
De link naar sin city is natuurlijk snel gelegd.
kan er niet aan tippen maar haalt zelf een prima niveau.
Bleef hangen bij mij. 3.0

Mee eens!!!

JvB Lucas
The Spirit
alternatieve titel: Will Eisner's The Spirit

I've known some pretty strange women in my time but this one, she's got the final word on strange.

Ai, dit vond ik wel heel erg slecht.

Frank Miller, die Sin City mede-regisseerde, liet met die film al zien dat hij op geweldige wijze zijn strips kan verfilmen in zelfs hun oorspronkelijke vorm. Bij deze film wilde hij dit volgens mij ook bewijzen maar het probleem met The Spirit is dat het pure style-over-substance en baggere pulp is.

The Spirit wil met name heel erg mooi overkomen qua stijl en beelden, maar ik vond het eerder lelijk. Bij Sin City was dit het zelfde geval en op dezelfde soort wijze opgenomen maar bij die film leek het niet de main-drive te zijn. Dat is het bij The Spirit wel. Vergelijkbaar met die verschrikkelijke meiden die heel veel make-up op hebben en denken dat ze om die manier van een hogere orde zijn dan anderen. Zo voelt de visuele stijl van deze film. Met personages (vooral ons superhelden-personage) stralen een nog saaiere uitstraling uit dan een man die 26 jaar na zijn huwelijk ontdekt heeft dat hij de verkeerde vrouw heeft uitgezocht. Een film die wel heel erg veel van zichzelf vind maar die vooral heel erg saai en slecht opgenomen is.
*1,5

avatar van K. V.
Deze film heeft weer de typische visuele touch van z'n voorgangers (zwart-wit en roodtoetsen) en doet dit met verve. Het zag er weer geweldig uit.
Qua verhaal vond 'k het iets minder. Niet altijd even boeiend en de humor in deze film was toch maar zozo. De cast deed het zeker niet slecht.
De film moet het dus vooral van z' visuele kant hebben en toch iets minder van z'n verhaal. 'k vond hem zeker niet slecht, maar ook niet waw.

ipman-99
"I'm the Octopus, I got eight of everything.." ... " !!!

Heerlijke Frank Miller (Heropfrissing) !!! 'The Spirit' is weer zo'n comic achtige
film die uitpakt met zwart/wit beelden en enkele opvallende kleurtoetsen toevoegt.
Visueel een ware lust voor het oog met een uitstekende indrukwekkende cast.
Dames als Scarlett Johansson en Eva Mendes zijn een opvallende toevoegingen aan
deze indrukwekkende cast.
Aparte stijl, die ik nog best kan omschrijven als een film-noir waarin verschillende
genre's opduiken. De actie is eerder gedoseerd maar wist wel mooi visueel uit te pakken.
Genoten van deze heropfrissing van Frank Miller ('Sin City') !

avatar van fritsje
De originele strips zijn ware grafische en oogstrelende indrukwekkende beeldverhalen met een filmisch perspectief.deze film haalt het niet ,goed bedoeld maar ga de echte strips zien dan geniet je aanzienlijk meer !

avatar van Decec
Een matig actie/misdaad/fantasie/thriller film...
Saai verhaal...
Matig acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Het begin deed me wat afschrikken. Weinig inhoud en vooral een film die de verwachting deed opwekken van meer op dezelfde trein van Sin City te willen springen zonder zelf echt te vernieuwen. Maar gaandeweg komt het verhaal toch naar boven en zijn de personages over het algemeen zelfs kleurrijker (figuurlijk dan) dan die van Sin City. Het kleurgebruik is hier ook een pak functioneler en past beter bij de comicsfeerwereld. Al is het geheel soms op het randje, toch hoort dat wat bij het genre en is de film een goeie actie/comic/film noir/komedie geworden. Best vermakelijke film, al zal de stijl veel mensen afschrikken.

Dit blijft een moeilijk film om te beoordelen. De figuren zelf zijn kartonnen borden en het verhaal is niet zo speciaal. Bovendien begin ik meer en meer een hekel te krijgen aan Samuel L. Jackson die ook altijd maar het zelfde blijft doen in de filmwereld. Langs de andere kant hou ik wel van de stijl die hier zelfs nog beter uit de verf komt dan bij Sin City. Een gemiddelde film dus met uitersten.

avatar van RuudC
Inderdaad een wat lastige film om te beoordelen. Ik heb me er behoorlijk mee vermaakt, maar vind het lastig om aan te geven waardoor precies. Natuurlijk zijn er de inmiddels wereldberoemde visuals van Frank Miller, die hier dus ook de regisseur is. Maar verder is dit niet zo'n geweldadige misdaadfilm als Sin City is. De toon is er ook veel te luchtig voor, maar door de humor heb ik The Spirit wel erg kunnen waarderen. De rol van Octopus is Samual L. Jackson op het lijf geschreven, ondanks dat ik zijn typetjes eigenlijk wel beu was. Films als deze worden toch te weinig gemaakt.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet een al te bijzondere film van Miller, die hier overduidelijk dezelfde stijl als in Sin City gebruikt. Alleen dat Tarantino en Rodriguez niet meer van de partij zijn is maar wat duidelijk, want dit is puur Miller. Dat wil niet zeggen dat het gelijk beter is.

Een YouTube kanaal bekritiseerde de schurkenrol van Jackson, en daar zet ik wel vraagtekens bij neer. Ik vond hem de beste van de hele film, een groot lichtpunt in de acteerprestaties. Een goede cast, maar houterige prestaties van de rest. Mendes ziet er dan wel knap uit, en op Paulson en Lauria kan ik ook weinig mopperen.

Echter is er bij Macht wel wat houterigheid te spotten hier en daar, maar het is vooral Johansson die hier ver ondermaats speelt. Ze past ook niet echt in deze rol hier. Waar deze film ook een beetje in faalt, is de actie. Waar is die actie toch? Hier en daar wat slapstick achtige elementen en een bombastische maar te korte finale. Meer kogels hadden het goed gedaan.

Ik hou dan wel weer van die Miller stijl. Weer alsof je recht in een stripboek bent belandt. Al is het niet zo serieus en grof als Sin City, meer met humor en wat belachelijke slapstick elementen. De humor werkt zo af en toe wel gelukkig, alleen Miller gaat soms te ver over de rode lijn.

Voor de rest lang niet zo heel slecht, maar ook niet zo heel goed. Wel leuk om eens te zien, wie van de stijl houdt, kan dit misschien wel waarderen. Alleen moet je geen volbloed actiefilm verwachten.