The American Ruling Class (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Muziek

geregisseerd door John Kirby
met Lewis Lapham, Caton Burwell en Paul Cantagallo

Is er zoiets als een heersende klasse in de VS, een land dat is gebouwd op de illusie van een klassenloze maatschappij waar niet je afkomst telt maar louter je verdienste? Mike en Jack, pas afgestudeerd aan Yale, gaan elk op hun eigen manier op zoek naar de gevestigde orde en de aldaar geldende zeden. Daarbij worden ze begeleid door de onkreukbare, oude en wijze journalist Lewis Lapham. Andere wijze lessen komen van Robert Altman, Walter Cronkite en Kurt Vonnegut. Gaandeweg werpt deze maatschappijkritische verhandeling nog een vraag op: waar ligt de scheidslijn tussen speelfilm en documentaire?