• 10.579 nieuwsartikelen
  • 8.966.041 stemmen

La Siciliana Ribelle (2009)

Drama / Misdaad | 115 minuten

Met onder meer: Veronica D'Agostino, Gérard Jugnot en Francesco Casisa

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 3 september 2009

Plot La Siciliana Ribelle

"What would drive a seventeen-year-old girl to betray her family? And if that family was the mafia?"

Op een novembermorgen in 1991, benaderde de 17-jarige Rita, de Openbare Aanklager van Palermo, met de bedoeling om de dood van haar vader en haar broer als leden van de maffia te rechtvaardigen. Dit was de allereerste maal dat de dochter van een maffiafamilie openlijk rebelleert tegenover de traditioneel door mannen geleide organisatie. Vanaf die dag waren Rita's dagen geteld. Verworpen en bedreigd door haar vriend, haar geboortestad en zelfs door haar moeder, werd zij gedwongen om Sicilië te verlaten en te verhuizen naar Rome waar zij nu leeft onder een andere naam.

logo tmdbimage

avatar van nadrin

nadrin

Heel knap verhaal, maar ik had moeite me de acteerprestaties, die leken gekunsteld. Waardoor ik me vaker zat ergeren dan te genieten.

avatar van arno74

arno74

Prima waargebeurde maffiadrama. Deze is voor mij stukken beter dan films als The Godfather. In deze film heb je geen charismatische maffiosi met zware stemmen die de film dragen, maar echte criminelen en een meisje die in dat milieu is opgegroeid. Wellicht daarom niet zo stoer als maffiafilms uit Hollywood, maar deze ligt denk ik een stuk dichter bij de waarheid dan die films.

Eerlijk gezegd heb ik me niet aan de acteerprestaties gestoord, vond ze wel goed acteren. Alleen de moeder en de huilscènes wisten me niet te overtuigen, maar voor de rest vond ik het acteerwerk in orde. De personage van de moeder daar kon ik helemaal niets mee, haar handelen vond ik niet te doorgronden, wellicht was ze ook echt zo.

De film is trouwens de dramatisering van de docu Diario di una Siciliana Ribelle (2002) van dezelfde regisseur. 3,5*

Waargebeurd verhaal, overtuigend in en mooi beeld gebracht. Aanrader

avatar van Robi

Robi

Ik ging onvoorbereid naar deze film kijken en met een titel als deze had ik al wel het vermoeden dat hier om de maffia zou gaan. Maar ik dacht aanvankelijk dat het over een lokale maffiafilm ging. Dat is weer eens wat anders. Maar de film ging veel verder. Het ging dus over het leven van een meisje die de maffia wilde ontmantelen. Een boeiend verhaal en mooi verfilmd.