Freeway (1996)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Matthew Bright
met Reese Witherspoon, Kiefer Sutherland en Dan Hedaya

Nadat haar moeder en stiefvader gearresteerd zijn besluit de 15-jarige Vanessa Lutz op zoek te gaan naar haar grootmoeder die ze nooit ontmoet heeft. Onderweg krijgt ze autopech, en wordt ze opgepikt door Bob Wolverton, die werkt op een school voor jongens met problemen. Langzaam wint Bob Vanessa's vertrouwen, en begint ze te vertellen over het seksuele misbruik door haar stiefvader. Dan realiseert Vanessa zich echter dat Bob een beruchte snelwegmoordenaar is.

avatar van k.grubs
Ooit supergoedkoop gekocht. Veel beter dan ik verwachtte. Een soort pulpfiction-Roodkapje.

avatar van brigittedam
Hele aparte film, veel te waanzinnig naar mijn mening. Reese Witherspoon speelt wel goed de
gestoorde
tiener. Maar naar mijn mening was alles veel te. Wel leuk om een keer gezien te hebben maar dat was het dan ook wel.

avatar van FullMoon
Deze film heeft wel iets... Een heel simpel verhaal maar toch weer spannend. Het heeft me geboeid en nieuwsgierig gehouden. Mijn vriendin belde mij en meestal leg ik alles neer als ze me belt, maar dit keer zei ik dat ik de film wil afkijken. De acteerprestaties waren niet denderend, maar wel vond ik de film af en toe wat hilarisch, vooral de scene in de rechtbank toen Witherspoon tegen de seriemoordenaar zei dat ze hoopt dat telkens wanneer hij in een zakje poept, dat hij aan haar denkt ahahaha. 3 sterren.

Wie had gedacht dat Riesje met haar knappe smoeltje, zulke taal kon uitslaan en met een zuidelijk accent waarmee je alle beren het bos uit jaagt... alleen dat al maakte deze film gruwelijk komisch. Verhaallijn is ook wel een voldoende, maar niets bijzonders.

Het stuk in de rechtbank, zoals Fullmoon hierboven al aangeeft, is ook om je dood te lachen, daar gaat ze inderdaad even helemaal los. Wat een kampwijf... haha. De regisseur heeft er alles aan gedaan om deze film in tokkie-stijl neer te zetten en dat is 'm goed gelukt, dat wordt geen moment vergeten.

Zaken als goed camerawerk, scenario e.d. stonden niet op de agenda dus daar hoeven we 'm dan ook niet op te beoordelen. Zeker een leuke film om eens gezien te hebben. Mocht je Riesje een lief schattig meisje vinden en dat wil je zo houden want er hangt een poster in je slaapkamer dan kan je beter een andere film gaan kijken haha

avatar van goongumpa
Leuke zwarte komedie met veel geweld (vooral tegenover mannen) en surrealistische trekjes. Op imdb beschrijft iemand hem als "A Warner bros. cartoon on meth", en dat geeft een goed beeld van de film. Namen die in mij opkwamen waren Natural Born Killers en Wild at Heart, maar Freeway is nog wat sadistischer.
De cast doet het prima. Vooral Reese Witherspoon is verrassend goed als een marginale , psychopatische versie van Roodkapje. Jammer dat ze de voorbije tien jaar nog maar nauwelijks in wat goeds meegespeeld heeft. Kiefer sutherland is ook erg komisch.

avatar van Aapje81
Ik had deze al een tijd niet meer gezien. Maar na herziening blijft deze fantastich.

Chickensoup with a fucking Straw

avatar van ILDIB
Tsja, maffe film, met net iets te veel knappe mensen voor de situatie waar ze zich in bevinden. Wel leuke rol witherspoon, maar geen bijblijver dit.

avatar van yeyo
Freeway is zo'n typische film ontstaan uit een leuk ideetje van een half blad. Een white trash versie van Roodkapje met een vuilbekkende protagoniste. Maak daar maar 'ns een film van 110 minuten rond.

In het begin zijn er weliswaar een paar leuke vondsten m.b.t. de interpretatie van het sprookje, maar lang niet genoeg om een plot rond te bouwen. Het scenario is dan ook compleet onevenwichtig, vol van half-assed pogingen naar satire en lijkt nauwelijks te weten hoe in godsnaam er moet opgebouwd worden naar de op voorhand vastliggende climax.

Net zoals veel van die new violence movies probeert Freeway door excessief, redelijk smakeloos geweld cynische humor te creëren. De film rekent er echter teveel op dat het publiek gruwel an sich wel grappig genoeg zal vinden, ook wanneer het totaal contextloos is en geen clou / punchline heeft. Zo wordt er tijdens een gewelddadige wurgscène niet eens geprobeerd om het gegeven van een humoristische insteek te voorzien. Het is gewoon zo extreem dat het wel grappig moet zijn.

Reese Witherspoon vind ik een fijne actrice en probeert door leuke mimiek het beste te maken van haar vreselijk eendimensionale rol. Haar personage is zo voorspelbaar geschreven dat je werkelijk elke scène van tevoren kunt uitstippelen. Hmm, hier komt Roodkapje een rechtszaal binnen, wat zou ze kunnen doen? Vloeken zeker? En hier wordt ze naar een jeugdinstelling gestuurd, wat zal er nu gebeuren? Ze zal op de vuist gaan misschien?

(verwijderd)
yeyo schreef:

Hoezo "ideetje van een half blad"? En wat bedoel je met "white trash"? Wit afval zal 't niet wezen.

Een "plot rond bouwen"?

"Compleet onevenwichtig"? Roodkapje wordt bijna letterlijk een op een getransformeerd naar een eigentijds geweldadig fantasie-verhaal.

"Half-assed pogingen naar satire"? Halve kontjes pogingen?

Op voorhand vastliggende climax. Bij Reservoir Dogs wist ik ook bijvoorbaat al hoe het zou eindigen, wat niets afdoet aan de kwaliteit van de film overigens.

"New violence movies"?
Heb ik 'iets' gemist? Is dit een genre à la neo-noir of zo?

Excessief, smakeloos geweld, herken ik wel in Kill Bill, waar huisvrouwtjes elkaar stompzinnig te lijf gaan, maar in dit verhaal is het geweld het gevolg van oorzaak en gevolg.

Ik voel me niet aangesproken. Verandert er iets aan je zin als je "an sich" weg laat? "Punchline"? Wil iemand Roodkapje aan yeyo uitleggen?

Is Roodkapje om te lachen dan? Moet een film exact in een voor jou bekend hokje passen?

Misschien zag Witherspoon er 'iets' meer in dan jij?

avatar van yeyo
En wat bedoel je met "white trash"? Wit afval zal 't niet wezen.

"Half-assed pogingen naar satire"? Halve kontjes pogingen?

White trash = gemarginaliseerde, blanke bevolking, zoals het hoofdpersonage en haar familie. Half assed = halfslachtig. Maar goed, dat wist je zelf ook wel. Probeer in het vervolg niet zo de komiek uit te hangen, je maakt jezelf belachelijk.

Blijkbaar ben je niet echt bekend met het sprookje, want het hele middenstuk van de film heeft er geen moer mee te maken. Dat bedoel ik met dat het ideetje van een moderne Roodkapje te mager is om een fatsoenlijke plot rond te bouwen. Maar blijkbaar is het jou enkel te doen om mensen op hun verwoordingen aan te vallen.

Dat heb je verkeerd begrepen, was namelijk geen kritiek op voorspelbaarheid. Enkel dat het eerste halfuur en de laatste tien minuten de kern vormen van de film (moderne Roodkapje) en het hele middenstuk er duidelijk slechts bij gesleurd is om het geheel een acceptabele speelduur te geven. Vandaar het ongelofelijk rommelige, stuurloze scenario.
"New violence movies"?
Heb ik 'iets' gemist? Is dit een genre à la neo-noir of zo?

Ja, je hebt iets gemist. Het is een subgenre dat populair is geworden door Pulp FIction en Natural Born Killers.

Ik had wel gedacht dat je die film zou vernoemen. Moet ik anders even je o zo leuke appels en peren-uitweiding aanhalen?
maar in dit verhaal is het geweld het gevolg van oorzaak en gevolg.

De meisjes willen ineens ontsnappen, dus vermoorden ze maar op een gruwelijke wijze een bewaker die hen niets misdaan heeft. Prachtig oorzakelijk verband, hoor!

Het merendeel van de geweldscènes is zodanig over-the-top in beeld gebracht, dat het overduidelijk komisch bedoeld is. Maar goed, zoek maar iets diepers achter deze troep. Het is voor jou waarschijnlijk moeilijk om toe te geven dat een film gewoon dom en vermakelijk kan zijn.

(verwijderd)
Voor mij is het juist heel duidelijk, dat deze film bol staat van de clichés, de karikaturen en ander zeer oppervlakkig vermaak, net als in het echte sprookje.

Heerlijk dom vermaak, daarom geef ik 4 sterren.
Bij Sin City ga ik niet lopen zeuren in een schizofreen half Engels half Nederlands vaag brabbeltaaltje dat er niets klopt van het rond bouwen van een plot, of een gemis aan diepzinnigheid, of gebrek aan kleur en nuance.

avatar van yeyo
Een slecht uitgewerkte plot kan in geen enkele film goedgepraat worden en over diepzinnigheid, kleur en nuance heb ik het niet eens gehad. Op de rest van je lukraak gescheld zal ik beter niet teveel ingaan. En dat allemaal omdat iemand eens twee Engelse termen gebruikt.. het zit wel erg diep zo te zien.

avatar van goongumpa
Is roodkapje wel echt zulk 'oppervlakkig vermaak'?

Verder vond ik het best een leuke film, maar veel moet je er niet achter zoeken geloof ik.

lloydbarker
Zo'n lekker filmpie dit, vaak gezien maar blijft steengoed. Kijk Reese en Kiefer eens onwijs sterk acteren in deze.. 5 sterren is veel maar komt ook doordat ik geen grote fouten kon ontdekken plus geen minuut sloeg de verveling toe.

Aparte, moderne en geweldadige versie van het sprookje Roodkapje. Pikzwarte humor en ook flink wat sociaal commentaar. Het wordt allemaal onderhoudend gebracht en met kleurrijke personages. Kiefer Sutherland is goed, maar de jonge Reese Witherspoon steelt de show in een leuke rol als de grofgebekte, white trash lolita.

Redelijke vertolkingen in deze voor de rest niet zo bijster goede film.
Vooral het einde viel enorm tegen, dat had veel beter gekund.
Gelukkig hebben we ondertussen van Reese Witherspoon veel betere dingen gezien.

avatar van Pierre1965
Na het zien van Walk the Line me voorgenomen om een aantal films van Reese Witherspoon te kijken.
Willekeurig deze gekozen.
Voornamelijk meevallers, voor mij in deze film.
Haar bruisende manier van acteren had ze toen al.
Nog niet zo verfijnd maar dat maakte in deze rol en dit script niet zoveel uit.
Leuk om haar tegenspeler Kiefer Sutherland uit mijn nummer.1 Flatliners hier tegen te komen
Krijgt ook in deze film weer flink slaag.... lol.
Maar als acteur en zijn kop zeker van meerwaarde voor deze film
Lekker brutale vlotte film.
Niet helemaal serieus te nemen alle scenes.
Maar in het kader van het maken van een parodie op roodkapje wel acceptabel.

avatar van Kr!kke
De film begint aardig, maar het wordt al snel een pak minder. Ook het feit dat de makers er een soort van modern Roodkapje van wilden maken, vond ik niet echt geslaagd. Reese Witherspoon zie ik doorgaans graag bezig, maar in deze film vond ik ze totaal niet geloofwaardig overkomen als de stoere griet. Kiefer Sutherland doet wat hij moet doen, maar ook hem heb ik al in betere rollen aan het werk gezien.

Had 'm nog niet gezien. Door het hoge gemiddelde gisteren maar eens opgezet en totaal geen spijt van gehad. Een prettig gestoorde film die vermakelijk blijft tot aan het eind .

avatar van benni
Wilde op bed, maar lukte niet. te mooie film! Reese is op jonge leeftijd al zeer goed bezig, en een mooi verhaallijntje.Lekker maf.......

avatar van K. V.
Een hele goeie film met bad-ass chick Reese Witherspoon (steeds met een rood jasje of rokje) die Kiefer Sutherland in elkaar slaat. Wat moet je nog meer hebben
Qua genre schommelt hij tussen actie, thriller en een beetje komedie.

goede film..vooral reese witherspoon was mooi om te zien..

avatar van Humortje!
Freeway is in alles wel bizar en controversieel te noemen, vandaar dat ik deze film maar net een voldoende geef. De film had namelijk ook een naar sfeertje.
Het acteerwerk van Reese Witherspoon (als Vanessa Lutz) was goed, en het personage ‘Vanessa’ kwam overtuigend over. Hetzelfde geldt voor Kiefer Sutherland (als Bob Wolverton). Wat een engerd speelde die.
Het verhaal is redelijk goed, maar in het begin was het met de personages van Vanessa’s moeder en stiefvader even doorbijten van wat er ging gebeuren.
Het personage Rhonda vond ik ronduit irritant, en daar was het ook eventjes doorbijten.
Toen Vanessa vriendschap sloot met die drie dames, ging het wel weer de goede kant op.
De finale vond ik dan weer zo bizar, met het jatten van die wagen en bij het huisje van oma.
110 minuten voor deze film is meer dan genoeg.

avatar van stipstap
Heerlijk brutaal en zalig zwart! Lang geleden dat ik deze gezien heb, moet hem zeker nog eens zien. Witherspoons personage is kick ass! Mss vergezocht maar doet me wat denken aan Natural Born Killers

avatar van stipstap
Herbekeken en met een ster verhoogd! Vanessa ze lijkt naiëf en dom maar ze is allesbehalve een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Wat een ongekende pit, en wat een uit de hand gelopen rebellie presenteert de toenmalige jonge veelzijdige Witherspoon ons! Ook Shutterland doet het ijzingwekkend goed als vieze pervers en psychopaat...

avatar van Left4Dead
Deze film al eens eerder gezien maar het was tijd voor een herziening.
Soms heeft Kiefer Sutherland er wel eens een rol tussen die hem past, zo ook in Freeway.
Reese Witherspoon speelt haar rol met verve en door de combinatie is de film goed te doen.

Freaky gasten speelden al geruime tijd een rol in Reese haar leven en daarom is ze op een bepaalde manier goed naïef (zeker niet intelligent) te noemen. Zij trek deze gasten aan maar daardoor heeft ze ook geleerd hoe ze van haar af moet bijten. Het zit haar allemaal niet mee waardoor ze besluit om naar haar oma te gaan die ze nog nooit heeft gezien. Al snel krijgt ze motorpech maar tot haar geluk krijgt ze een lift van een alleraardigste man, type schoolmeester .

Vanaf dit moment gaat het bergafwaarts en komt het meisje met flinke problemen te worstelen. Maar zoals eerder genoemd, ze is een bijtertje die zich niet snel te grazen laat nemen. Kiefer schijnt toch andere bedoelingen te hebben en speelt zowel zijn dader-als slachtofferrol goed, een sadistische bastard en jankert. Brooke Shields hielp goed mee om Kiefer als slachtoffer neer te zetten. Zeker in het laatste gedeelte van de film vond ik hem fantastisch.

Tussen de regels door was het verhaal van Roodkapje vele momenten leuk te herkennen. Cynisme stak zo nu en dan haar hoofd boven het maaiveld uit, vooral wanneer Reese in het wegrestaurant aankomt met het mandje in het rood. De wolf wordt hier als al het kwaad in haar leven neergezet, en dat is er nogal wat. Eenmaal in een negatieve spiraal zitten is eruit klimmen bijna onmogelijk maar door hard knokken kun je de wolf aan.

Prima film, goed acteerwerk, leuke verwijzingen en cynisme.

avatar van Katharina
Het is een heerlijke film. Geweldig geacteerd, leuk verhaal, girlpower, humor en, noem me naief, sommige dingen vond ik nogal onvoorspelbaar. Alleen het einde vond ik een beetje tegenvallen.

avatar van Proeneke
Roodkapje? Ze maar 'oranje overalletje'.

Ik vond m

avatar van john mcclane 2
weet niet waarom.
precies,,maar ik vond het bij tijd en wijlen raar op een negatieve manier en vervelend .
Misschien nog een herzien,,voor nu 2,5