Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Battlestar Galactica: Razor (2007)

Alternatieve titel: Razor

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Félix Enríquez Alcalá
met Michelle Forbes, Stephanie Chaves-Jacobsen en Edward James Olmos

Razor laat zien hoe Pegasus, een Battlestar onder leiding van Helena Cain aan de aanval van de Cylons kon ontkomen, en wat er gebeurde in de tijd tussen de aanval en de ontmoeting met de Battlestar Galactica.

Gajarigon
Dat Battlestar Galactica niet zomaar een sci-fi reeks is, wordt alweer bewezen met Razor. De reeks baadt in een ijselijk duister sfeer die waarschijnlijk eigen is aan het zonder hoop op beterschap ronddolen in de ruimte, constant vechtend om te overleven. Enkele van de verhaallijnen werden te riskant bevonden om zomaar in de serie te behandelen (homoseksuele relaties, zelfmoord,...) maar werden hier gedeeltelijk in deze tv-film gebundeld. Zo is er bijvoorbeeld Admiraal Cain, die zonder pardon haar XO neerschiet met zijn eigen wapen wanneer deze weigert een bevel uit te voeren. Nog choquerender zijn de gebeurtenissen aan boord van Scylla, waarover in de serie ook geruchten opduiken. Op bevel van de admiraal wordt het schip ontdaan van hun FTL-drive en dus ook van hun ontsnappingsmogelijkheid aan de cylon: ze zijn ten dode opgeschreven. Enkele passagiers die 'waardig' bevonden worden, mogen overstappen naar de Pegasus. Van zij die weigeren wordt de familie genadeloos neergekogeld. Erg rakend in beeld gebracht. Mooi ook hoe er niet wordt veroordeeld: Bill Adama laat duidelijk uitschijnen aan zijn zoon (die ter zijner gewoonte weer de moraalridder uithangt) dat het niet zo eenvoudig is als deze denkt dat het is, en dat een veroordeling van deze feiten dus niet meteen op zijn plaats is.

Stephanie Chaves-Jacobsen speelt erg sterk als Kendra Shaw, de jonge kapitein/XO die na de eerder vermeldde gebeurtenissen geleidelijk aan tenonder gaat aan gewetenswroeging en een hieraan gekoppelde drugsverslaving.
Verder is Six weer van de partij, jawel dezelfde als diegene die in de reeks gevangen werd gehouden. Zoals wederom in de serie werd geïnsinueerd ("You're not my type! *knal* ") had deze een relatie met Cain. Haar reactie nadat het verraad duidelijk wordt is niet licht op te vatten: ze laat toe, meer nog, ze stelt zelf voor Gina (want zo heet de Six) ten prooi te laten aan de verkrachtingen van ondervrager kolonel Thorne.

Ook wat we te zien krijgen in de flashbacks naar de oorspronkelijke Cylon oorlog is zeker het vermelden waard: gruwelpraktijken, experimenten van de cylons op mensen (veelal mislukt). Verschrikkelijk als je bedenkt dat er na zoveel jaar nog steeds mensen leven, wat die niet moeten hebben ondergaan gedurende de 41 jaar die er tussen de oorspronkelijke oorlog en de nieuwe zat. Om op een wat lichtere toon te eindigen: leuk hoe ze de oorspronkelijke modellen van zowel Cylons als Raiders als Basestars gebruikten om de 'oude' Cylons vorm te geven. Ook de typerende uitspraak "by your command" vindt even ingang.

Wat de toevoegende waarde is aan 'het verhaal' is niet te onderschatten. Natuurlijk is de belangrijkste functie van deze film extra fans aantrekken (hoewel het ten zéérste geraden is om hier niet mee te beginnen, kijk gewoon de pilot en de reeksen (1,2 en eventueel 3 hoewel dat niet noodzakelijk is) en een soort appetizer voor seizoen 4 dat nog een tijdje op zich zal laten wachten. Echter, wat op het einde wordt gezegd over Starbuck laat een extra licht schijnen op de gebeurtenissen aan het einde van seizoen 3. Kortom: het team van Battlestar Galactica is volledig geslaagd in hun opdracht: Sci-Fi van de bovenste plank die de fans weer vol zin doet uitkijken naar april 2008. So say we all!

OMG, dit is SF van de bovenste plak. Ze hebben het niveau van de 2001 pilot weer weten te behalen

avatar van thomzi50
Als dat werkelijk zo is moet ik hier ogenblikkelijk achteraan..

Ongeveer net zo goed als de gemiddelde star trek aflevering. Niet slecht dus maar om het nu een goede film te noemen...

Ik zou het geen film willen noemen, maar een goed geslaagde dubbele bonusaflevering die goed tussen seizoen 2 en 3 past. Ik zou dus wel eerst de serie kijken, maar dat is absoluut geen straf. Ik kan me geen serie heugen die me zo heeft weten te boeien als BSG. Dat de Nederlandse tv hier niet ingesprongen is (ja, Veronica eventjes) is erg dom. Ik kan niet wachten op seizoen 4. Maar ja, voor we die in Nederland kunnen zien, zijn we een jaar verder. Als @home de sci-fi channel nou eens in het pakket zou stoppen.

Niet filmwaardig gevonden door mij. Open begin en open eind, dus alleen maar goed te volgen door liefhebbers die de vorige delen hebben gezien en die veel geduld hebben op het volgende deel.
1,5* voor de prima acteer prestaties van de cast.

avatar van valerio2003
weet iemand waar deze film te koop is?
is die uberhaupt al te koop of te huur?
lijkt me echt geweldig ,ik vind de serie al helemaal top
ik kan niet wachten tot seizoen 3 uitkomt volgende maand
eindelijk

Razor is zowat het slechtste wat deze reeks kon overkomen ...
De bedoeling was om het publiek warm te houden totdat seizoen 4 op de buis komt, maar in plaats daarvan vind ik dat deze "film" het constante hoge niveau doorbreekt.

Het lijkt alsof ze wat gaatjes tussen seizoen 2 en 3 (het idee alleen al om een volledig seizoen en meer terug in de tijd te gaan !!) willen opvullen en daardoor komt het geheel rommelig en fragmentarisch over. De "nieuwe" informatie die we krijgen is bovendien oninteressant en draagt niks bij tot de reeks.

Neen, neen.

avatar van zombie
magiccornflake schreef:
.... De "nieuwe" informatie die we krijgen is bovendien oninteressant en draagt niks bij tot de reeks....

Tenzij je fan bent van de oude serie uit 1978.
Eindelijk een soort verklaring waarom die oude koekblikken vervangen zijn door niet al te beste cgi-bots. Bovendien was ik ook niet zo gelukkig met de nieuwe Cylon Raiders, geef mij die oude maar....Dat betekend overigens niet dat ik de nieuwe serie niet goed vind. Op een enkele aflevering daar gelaten is het de boeiendste sci-fi serie die ik tot nu toe gezien heb. Ik vrees dat de oude serie me nu ook niet meer echt zal boeien. Na het zien van seizoen 3 zal m'n DVD-box maar eens moeten afstoffen en het nog eens proberen.

Ijzersterkte SF-thriller de je net zoals de serie van begin tot einde in de ban houdt. Verplichte kost voor fans van de serie, maar deze film is méér dan gewoon een lange aflevering. Klasse! 4*

avatar van grovonion
Lichtelijk teleurstellende SF-film. Als alleenstaande SF film werkt hij helemaal niet. Maar hij haalt het zelfs nauwelijks om zich als iets meer dan een extra-lange Battlestar episode te kwalificeren. Het is een leuke film maar kan het 4de sezoen absoluut niet vervangen, wel het wachten wat verzachten.

avatar van as
as
grovonion schreef:
Hij is dan ook niet bedoeld voor de mensen die de serie niet volgen. Wel een welkome aanvulling op de periode tussen seizoen 2 en 3. Origineel uitgangspunt en een mooie tovoeging op één van de beste SF series van de laatste jaren. Jammer dat het na seizoen 4 gebeurd is.

avatar van showb1z
as schreef:
Wel een welkome aanvulling op de periode tussen seizoen 2 en 3.

Razor speelt zich ergens af tussen S2 ep17 The Captain's Hand en S2 ep19 Lay Down Your Burdens pt 1.
Maar je moet het inderdaad nooit als een aparte film bekijken. Voor Ronald D Moore is Razor ook gewoon S4 Ep1 + Ep2.

en ook

Ronald D. Moore has stated that "the events set up in that story will then pay off in Season 4."
Razor is dus zeker niet "zomaar wat vulling".

avatar van Bibelonseberg
Ook deze film van de BSG serie is weer fantastisch. Het sluit perfect aan tussen serie 2 en 3 en daarmee krijg je meer zicht op wat er met de Pegasus is gebeurd en de harde lijn van Admiraal Cain. Ook prachtig om te zien dat de oude Cylon modellen nog operationeel zijn en nog net zo hard meeknokken als hun jongere broeders en zusters. Bizar te zien hoe de Cylons experimenteren op mensen om de perfecte hybride te construeren. Deze film is met name geschikt voor diegene die de serie volgt.

avatar van valerio2003
Eindelijk Razor te koop,ik heb hem gisteren aangeschaft en ik ben benieuwd.

avatar van Roodkapje
Een mooi intermezzo in de galactica serie. Deze film haalt het niveau (net) niet van de pilot en er is nergens een echt rechtlijnig "verhaal" in te vinden maar toch geniet je hiervan. Met deze film hebben ze gewoon geprobeerd wat plotholes te dichten en links en rechts een verklaring te geven voor de evenementen in de serie. Deze film is wel van hogere kwaliteit dan de serie natuurlijk en soms kan je genieten van goede sfeerschepping.

avatar van valerio2003
Wederom weer helemaal geslaagd en zeer spannend.

Ik heb inmiddels sezoen 1 t/m 3 gezien en de eerste helft van seizoen 4.

Gisteren ben ik eens gaan zitten voor Razor. Kijkt zeer leuk weg. Ik vond het vooral "vet" om de "oude" Centurions weer eens te zien.

zombie schreef:

Tenzij je fan bent van de oude serie uit 1978.

Ik geloof dat wij de enigen zijn die de uitvoering van nieuwe Centurions maar matige CGI vinden. Ik ben overigens na het kijken van de 1e helft van seizoen 4 maar weer eens begonnen met het kijken naar de old skool serie. Valt inderdaad een beetje tegen.

avatar van witboek
Ik kan gewoon niet geloven dat ze dit goed vinden. Iedereen zijn eigen smaak natuurlijk, maar toen ik klein was vond ik Battlestar Galactica cool, maar nu is er gewoon niets aan.

Vroeger was je jong...

avatar van grovonion
Rare redenering witboek, daar de Battlestar van 2003 bijna NIETS met de versie uit 1978 te maken heeft.

avatar van wu-tang
had toch iets meer verwacht van razor , vond het tegen vallen dat het eigenlijk een flashback afl was , had liever niks van de calactica gezien , en dat het gewoon heeltijd over de pegassus zou gaan , ze hadden er toch wel wat meer van kunnen maken , je hebt precies gezien wat ze vertelt hebben maar ook nie meer dan dat terwijl dr een dubbele afl aan besteed is !!

de flashbacks met de oude cylons waren wel ok , ze hebben in de hele serie toch een aantal creatieve links met de oude serie weten te leggen , wat ik op zich erg leuk gedaan vind !

toch een lichte teleur stelling omdat ik er misschien teveel van had verwacht !!

magiccornflake schreef:
Razor is zowat het slechtste wat deze reeks kon overkomen ...

Neen, neen.
ze hadden het gewoon anders moeten neerzetten . nu probeerden ze met een onbekend iemand snel diepgang te creeeren doormiddel van flashforwards vanuit pegassus gezien dan !!

ze hadden veel meer tijd kunnen nemen om hun verhaal te vertellen , en daar had best nog wel iets in kunnen gebeuren wat we nog niet wisten ~~

of bv wat meer laten zien van de hele vloot die werd afgeslacht of zo !!

avatar van wu-tang
pegassus was het eerste scheurtje in het bsg tijdperk gevolgd door het veel mindere derde seizoen !!

das toch jammer die eerste 2 seizoenen waren toch wel van een uitzonderlijke kwaliteit te noemen !

avatar van RickZ
Niet echt een film om los van de serie te zien. Dit verhaal is soms traag en soms weer vol actie, en het verhaal is voorspelbaar.

avatar van Mister_Movie
Indertijd keek ik toch wel vol bewondering en spanning naar de originele Battlestar Galactica-reeks. Toen 20 jaar later de reeks vernieuwd werd, had ik aanvankelijk weinig interesse. Waarom ? Tja, misschien lag het wel aan Star Trek. Hoeveel afleveringen ik daar al van gezien had in de hoop dat het op een mooie dag z'n aantrekking van weleer terugkreeg. Maar tevergeefs, dus liet ik Galactica ook maar links liggen. Daarnaast was ik meer filmgericht, SF-reeksen bieden vaak zoveel minder, kwestie van budget.

Kort geleden begon VT4 dan met het uitzenden van het eerste seizoen (inmiddels zitten we aan de helft van het tweede seizoen) en... jongens toch, dat ik hier naast kon kijken. Werkelijk prachtige reeks, ondersteund door een geweldige cast, uitstekende verhaallijn en mooie special effects. Dat zijn slechts enkele van de kwaliteiten van de nieuwe BG-reeks. De oude ben ik al min of meer vergeten (maar niet heus).

De nieuwe reeks, vind ik, behandelt de oude reeks met heel veel respect. Meest in het oog springende voorbeeld is de korte verschijning van de oorspronkelijke cylons in deze film... ''by your command'' ach, heerlijk, maar ook de Battlestar zelf lijkt zeer sterk op de 'oude'. Toch, en dat moet ik de fans niet vertellen natuurlijk, geweldig veel verschillen daar deze reeks wel degelijk een eigen karakter en een eigen sfeer nastreefde. De sfeer is veel beklemmender en serieuzer, dat zie je bijvoorbeeld in de rol van Adama: menselijk, maar beenhard als het moet. Niet bepaald de 'grand-père' van vroeger. Edward James doet het trouwens perfect met die warme en tegelijk dwingende stem. Altijd een plezier om naar te luisteren.

Deze film heb ik nu gezien ondanks het feit dat ik nog maar anderhalf seizoen ver zit in de afleveringen (ok, kon niet wachten dus). Ik heb me laten vertellen dat hij zich tussen twee seizoenen situeert, maar ik weet niet welke. Nuja, pluspunt vond ik dat het er bij tijden bikkelhard aan toegaat. Dank je wel nog eens aan de makers dat ze dat verkozen boven het kinderlijke zoals in Star Trek. Ik heb niet echt het gevoel dat deze film noodzakelijk is binnen de reeks. Wat inside-beelden zeg maar van de Pegasus (die ik ook nog moet zien verschijnen) en in het bijzonder de rol van Helena Cain. Ik las eerder dat ze een harde tante zou zijn, maar zo hard... Ik hoopte op iets meer gevechtsbeelden in de ruimte, beetje spijtig. Maar toch 3,5 sterren, al is het een beetje een 'fanscore'.

Kan iemand me vertellen of ik nog meer beelden mag verwachten van de oude cylons in de nieuwe reeks, of was het eenmalig ?

Want dat is een van de weinige dingen die ik minder vind in de nieuwe reeks: de cylons (de 'metalen versie'), nope, vind ik nu echt niks hebben, totaal gebrek aan eigenheid.

Maar verder...

avatar van bvonk
Inderdaad geweldige serie en leuke film. De film moet je eigenlijk als een extratje zien want het heeft verder weinig te maken met de serie. Helaas is de serie dit jaar afgelopen en de oude cylons komen er niet meer in voor.

Je kunt nu wel de complete serie (vier seizoenen) samen met Razor kopen in een mooi Cylon doosje. Echt een aanrader voor SF-fans.

avatar van RipCurl
Leuke film en vooral de classic Cyclons zijn gewoon geweldig om weer eens te zien. Niet kijken zonder seizoen 1 t/m 3 te hebben gezien ivm spoilers.

Prima film die ik heb bekeken alvorens aan reeks 4 te beginnen.
Je moet inderdaad wel de eerste 3 reeksen bekeken hebben wil je deze prent kunnen volgen.