Battlestar Galactica: Blood & Chrome (2012)

Sciencefiction

geregisseerd door Jonas Pate
met Luke Pasqualino, Ben Cotton en Lili Bordán

Tijdens het tiende jaar van de eerste Cylon-oorlog slaagt William Adama, een jonge piloot, voor zijn studie aan de Academie. Hij wordt toegewezen aan één van de meest krachtige battlestars van de Koloniale vloot: de Galactica.

avatar van Locutus
Prima film over de eerste kennismaking van Adama met de Galactica. Wellicht minder interessant als je geen fan bent van de serie.

Locutus schreef:

Helaas werd deze film geen serie zoals dat gepland was. Een serie als Battlestar Galactica heeft echt een langere opbouw nodig dan de 90 minuten die deze film laat zien. hopelijk komt de serie er als nog.

avatar van wu-tang
erg zwakke film

als dubbele aflevering in een serie was dit nog wel te pruimen geweest , maar als pilot voor een serie brengt dit gewoon te weinig , wel iets beter dan the plan maar daar is ook niet veel voor nodig

binnenkort seizoen 1 van bsg weer eens kijken blijft 1 van de beste sf serie,s ooit gemaakt

Volgens mij mag ik mij een echte SF fan noemen maar de kwaliteit van deze film (overduidelijk een pilot) laat het nodige te wensen over. Dat wil zeggen, het is een dertien-in-een-dozijn pilot met dertien-in-een-dozijn camera en acteerwerk. De ruimtegevechten gaan gepaard met enigszins klungelige shots (matig knipwerk) en veel camera-shakes. Daarnaast is er een overdaad aan crash-zooming op de ruimteschepen, waardoor het irritant wordt. Vergelijk met de serie "Firefly", waar ook snel wordt ingezoomd, maar alleen als het schip focus verdient. In Blood & Chrome gebeurt het om de paar seconden. Hierdoor verliest crash-zooming zijn toegevoegde waarde. Verder ontbreekt het structureel aan een steadicam, zoals vaak het geval is bij films van dit soort kaliber.

De belangrijkste acteurs zijn piepjong, hebben de typische Hollywood looks en in het doet allemaal glossy aan; bijvoorbeeld het zweet op het hoofd overtuigt niet. Of het vuil op een gezicht is veel te gemaakt. Dat soort details - erg glossy.

Het ontbreekt aan diepte in de verhaallijn. Nog sterker, issues met enige complexiteit worden vermeden, waardoor het allemaal vrij oppervlakkig blijft. Mocht het toch wat dieper worden dan worden de gebruikelijke Hollywoodmethodes gebruikt om de vaart er in te houden. Juist omdat de focus vooral ligt op het houden van vaart, en de overwegend jonge crew, beweegt mij er toe te denken dat het vooral op de jongere (< 20 jr) kijkers is gericht.

Van mij één ster. Die ster is voor de special effects, maar eerlijk gezegd begonnen de voorbijsuizende gevechts-schepen te vervelen. Daarnaast vond ik het maar moeilijk genieten van de imagery juist vanwege de eerder genoemde overmatig gebruikte fast-zoom en camshakes. Gebrek aan enige diepte, consistentie, logica en de algemeen heersende oppervlakkigheid, maakt het voor mij al stukken minder interessant. Maar vooral het irritante camerawerk is voor mij de grote boosdoener.

avatar van hoffhaan
Viel mij wat tegen. 2,5

avatar van Decec
Een goede Actie/SF film.. (TV Movie)...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Goed gemaakte SF...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Te snel camera beweging...

avatar van Dennissssss
Na 5 minuten uitgezet. Het ziet er niet uit!

avatar van arno74
Zeer vermoeiende film om uit te zitten. De oorspronkelijke serie vond ik best aardig, en de film uit 2003 (ook een pilot) ging nog wel, maar deze gaat letterlijk nergens over. Lelijke effecten die zo ongeveer alleen uit felle lichten bestaan, onrustig beeld, nergens een script te bekennen. Een vermoeiende B-film dus. 1*

avatar van nadrin
100 % akkoord met arno74. En ik was echt een mega fan van de reeks

Gaat dit ding ergens over ?
En hoe komt het aan zijn +16 jaar waardering ?
Misschien omdat je zo veel geduld moet hebben om het uit te kijken ?
Geduld dat de jongeren soms ontbreekt.

avatar van Wilfred Zweverink
Gisteravond bij Veronica, cliché begin, Rookie wordt gekoppeld aan vermoeide ouwe rot. Daarna op geheime missie in vijandelijk gebied met een ouwe rammelkast. De frontlinie in op een ouwe fiets zeg maar, wat een kansloos onwaarschijnlijke opdracht. Veel rommelige SFX, en dan blijkt er een complete vloot met verloren gewaande ruimteschepen verstopt midden in vijandelijk gebied.

Echt waar? Moet ik dat geloven?

Toen heb ik hem maar uitgezet, een mens kan maar zoveel onwaarschijnlijke flauwekul hersenspinsels aan.

avatar van ILDIB
Tis dramatisch slecht qua verhaal en cgi dan wel effects. Zwaar fan van de serie maar dit is gewoon tvpulp. Jammer. De link met de serie maakt t nog beetje draaglijk.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.