Watchmen (2009)
Genre: Fantasy / Thriller
Speelduur: 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson
IMDb beoordeling:
7,6 (608.093)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 maart 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Watchmen
"Justice is coming to all of us. No matter what we do."
In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.
Externe links
Acteurs en actrices
Laurie Jupiter / Silk Spectre II
Dan Dreiberg / Nite Owl II
Jon Osterman / Dr. Manhattan
Adrian Veidt / Ozymandias
Walter Kovacs / Rorschach
Edward Blake / The Comedian
Sally Jupiter / Silk Spectre
Janey Slater
Edgar Jacobi / Moloch the Mystic
Hollis Mason / Nite Owl
Video's en trailers
Reviews & comments
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
De acteurs in Watchmen zijn wel goed maar ze worden niet voorgesteld op die typische manipulerende manier. Je moet trouwens eens leren verder kijken dan 'acteurs', vooral bij visuele feesten zoals deze. Als je dat doet valt er veel te genieten.
Het is duidelijk dat jij meer houdt van de normale superheldenfilm.
In jouw ogen misschien. Ik en vele andere vonden de film op geen enkel ogenblik verwarrend.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De poster is alleen al manipulatief. Je denkt naar een flitsende actie-helden-film te gaan kijken, maar krijgt alleen een slaapverwekkend verhaal over uitgerangeerde karakters die vooral met zichzelf bezig zijn en onderling ruzie maken. Ze beginnen dan nog met een mooi gevecht in de flat van the Comedian, maar daarmee zetten ze je als kijker meteen bijna 3 uur op een dwaalspoor met geleuter in de ruimte(letterlijk en figuurlijk).
En daarbij vind ik het belangrijk dat er goed wordt geacteerd als het verhaal je al niks doet. De Koude Oorlog is een interessant gegeven,maar hier wordt ook niet echt veel mee gedaan. Misschien moet jij eens leren om ook te kunnen genieten van goed acteerwerk i.p.v. saaiheid uitleggen als een meesterwerk.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
De poster is alleen al manipulatief. Je denkt naar een flitsende actie-helden-film te gaan kijken,
Ligt dat aan de filmposter of aan de persoon die naar de filmposter kijkt? Ik zag eerst de teaser en wist meteen dat het hier niet om Spider-Man, Superman of The Incredible Hulk ging. Ik wist dat ik iets heel anders zou krijgen.
uitgerangeerde karakters die vooral met zichzelf bezig zijn en onderling ruzie maken.
Fantastisch toch? Wat een rare immorele figuren! Nu ben ik pas geboeid! Ze beantwoorden helemaal niet aan de archetypische beeld dat we hebben van superhelden. Ik had het pas saai gevonden als het allemaal duidelijk omlijnde, propere helden waren die eendrachtig samenwerken om de vijand te verslaan.
Ze beginnen dan nog met een mooi gevecht in de flat van the Comedian, maar daarmee zetten ze je als kijker meteen bijna 3 uur op een dwaalspoor met geleuter in de ruimte(letterlijk en figuurlijk).
Met die scène wordt duidelijk gemaakt dat er een ernstige dreiging heerst. Plus het vormt het begin van een mysterie. De dreiging en mysterie zullen vanaf dat ogenblik de film niet meer verlaten.
En daarbij vind ik het belangrijk dat er goed wordt geacteerd als het verhaal je al niks doet.
Er wordt in mijn ogen wel goed geacteerd in Watchmen maar het is niet bepaald een film waar de prestaties van de acteurs in de spotlight staan, zoals bijvoorbeeld The Wrestler.
...
Guardian of Isis
-
- 62 berichten
- 0 stemmen
Onbegrijpelijk dat Watchmen, dat zoveel diepgang in zijn verhaal heeft, hier zo matig scoort terwijl bijvoorbeeld Sin City, dat buiten het visuele (waarmee ik vooral doel op de zwart-wit stijl met kleuraccenten en het hete lijf van Jessica Alba
) en het geweld weinig extra heeft te bieden, in de top 250 is beland. Begrijp me niet verkeerd, het is een leuke film die goed wegkijkt en hoogst amusant is, maar als ik een film wil waar eens niet iedereen is ingedeeld in helden en slechteriken, kies ik zonder aarzeling voor Watchmen. Toen ik hem zag in de bioscoop, zat ik de hele speelduur gekluisterd aan het scherm; het had tenminste geen onophoudelijk geweld nodig om 160 minuten te vullen.
Hmmm, ik moet hem echt nog een keertje bekijken als ik bovenstaande post herlees. Dergelijk enthousiasme doet me denken dat ik mijn rating wel 's zou kunnen bijstellen bij het herbekijken. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Onbegrijpelijk dat Watchmen, dat zoveel diepgang in zijn verhaal heeft, hier zo matig scoort terwijl bijvoorbeeld Sin City, dat buiten het visuele (waarmee ik vooral doel op de zwart-wit stijl met kleuraccenten en het hete lijf van Jessica Alba
) en het geweld weinig extra heeft te bieden, in de top 250 is beland. Begrijp me niet verkeerd, het is een leuke film die goed wegkijkt en hoogst amusant is, maar als ik een film wil waar eens niet iedereen is ingedeeld in helden en slechteriken, kies ik zonder aarzeling voor Watchmen.
En gelijk heb je! Ik moest deze week ook aan Sin City denken en vroeg me af waarom Watchmen me zoveel meer deed. Hoe dan ook, ik denk dat voor vele mensen het verhaal van Watchmen te vaag en te langdradig is. Film wordt hoofdzakelijk beoordeeld op het 'verhaaltje' en de hoeveelheid affectie men voor de karakters kan opbrengen. Zie daar de reden waarom Sin City doorgaans hoger scoort.
....
JigSaw_Doll
-
- 413 berichten
- 627 stemmen
Is de 215 minuten (ultimate cut) versie hier in Nederland al te verkrijgen in Blu-ray ?
Nope, wordt bestellen uit amerika manneke.
Het is mogelijk dat er een Blue Ray versie van is zonder regio code.
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Wat een prachtfilm!
Je moet eventjes door het begin heen. En het verhaal is misschien (ik probeer niemand te beledigen) voor de iets gevorderde filmkijkers? Maar wauw wat een film! Ik voelde me verrukt nadat ik hem gezien had! Het is tenminste niet weer zo'n simpele heldenfilm, met een makkelijk verhaal en 1 slechterik. Aan het eind kom je er achter dat de film zoveel meer inhoud heeft, dan je denkt.
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
"Don't criticize what you can't understand"
Ik had het niet beter kunnen zeggen!
Snaaf
-
- 129 berichten
- 337 stemmen
Ja uit een adequate mening, zoals die van moviemafketel,spreekt dat je niet veel woorden hoeft te verbruiken om hem tot besef te laten komen dat voor sommigen het motto van deze film wél intrigerend is. Daarom leek een lyric uit het openingsnummer van Dylan me van toepassing. Heerlijk deze anarchie. Dit typeert Watchmen, heel kort gezegd, en maakt het niet een briljante, maar wat mij betreft een epische film !!
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Ja uit een adequate mening, zoals die van moviemafketel,spreekt dat je niet veel woorden hoeft te verbruiken om hem tot besef te laten komen dat voor sommigen het motto van deze film wél intrigerend is. Daarom leek een lyric uit het openingsnummer van Dylan me van toepassing. Heerlijk deze anarchie. Dit typeert Watchmen, heel kort gezegd, en maakt het niet een briljante, maar wat mij betreft een epische film !!
Precies!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Heerlijk dat 2 echte filmkenners elkaar bij deze film hebben gevonden.
Misschien dat ik hem over pakweg 50 jaar nog ergens in een bejaardenhuis voorgeschoteld krijg om me net over het drempeltje te krijgen. Ik weet niet goed wat je met gevorderd bedoeld, maar al was ik het hoogste level, zou ik niet opeens iets wat nu saai is helemaal geweldig gaan vinden natuurlijk. Ik vind snooker ook een sport waarbij je hoopt dat ze die gekleurde bal na de rode bal gewoon in het netje laten liggen.Maar nee hoor, ze leggen hem weer terug op tafel. Ik snap de sport en vind het nog steeds geen bal aan. Heeft wat mij betreft dus niks met gevorderd te maken, maar meer met smaak. En dat terwijl ik Sin City juist wel weer erg leuk vond. De teksten waren daar vele malen komischer en het zwart wit gebruik gaven een mooi contrast met de kleuren. Betere acteurs/actrice(ja daar zijn ze weer) en 3 lekker onderhoudende verhaaltjes met genoeg actie-momenten om je hoofd er goed bij te houden. Watchmen is de film van de herhaling en herhaling en herhaling en zzzzzzzzzzzzzzzzz
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Heerlijk dat 2 echte filmkenners elkaar bij deze film hebben gevonden.
Misschien dat ik hem over pakweg 50 jaar nog ergens in een bejaardenhuis voorgeschoteld krijg om me net over het drempeltje te krijgen. Ik weet niet goed wat je met gevorderd bedoeld, maar al was ik het hoogste level, zou ik niet opeens iets wat nu saai is helemaal geweldig gaan vinden natuurlijk. Ik vind snooker ook een sport waarbij je hoopt dat ze die gekleurde bal na de rode bal gewoon in het netje laten liggen.Maar nee hoor, ze leggen hem weer terug op tafel. Ik snap de sport en vind het nog steeds geen bal aan. Heeft wat mij betreft dus niks met gevorderd te maken, maar meer met smaak. En dat terwijl ik Sin City juist wel weer erg leuk vond. De teksten waren daar vele malen komischer en het zwart wit gebruik gaven een mooi contrast met de kleuren. Betere acteurs/actrice(ja daar zijn ze weer) en 3 lekker onderhoudende verhaaltjes met genoeg actie-momenten om je hoofd er goed bij te houden. Watchmen is de film van de herhaling en herhaling en herhaling en zzzzzzzzzzzzzzzzz
Oei heb ik iemand op zijn tenen getrapt? Foutje van mij misschien. Had er bij moeten zetten dat ik zo'n reactie vaak geef tegen mensen die simpelweg 1 woord neerzetten en dan ook nog supernegatief. Als ik alleen dooddoener lees, dan ga ik er vanuit dat degene die dit schrijft de film samen met zijn vriendin op de bank met een half oog heeft gekeken. Met gevorderd bedoel ik meer dat je geconcentreerd moet kijken. Veel mensen zien bijvoorbeeld de film Donnie Darko voor de eerste keer met hun vriendin op de bank en denken een simpel avondje film te verwachten, als gevolg dat ze de film met 0.5 of 1 ster beoordelen. Toch als de mensen deze film een tweede keer zonder vriendin op de bank kijken en weten wat ze verwachten, vinden ze de film opeens 4 of 4,5 ster waard? Begrijp je wat ik bedoel? Ik oordeelde misschien wat snel omdat je het bericht dooddoener niet onderbouwde. Sorry daarvoor! En zo'n filmkenner ben ik nou ook weer niet
. Heb er wel aardig wat gezien en in bezit, maar een kenner nee niet echt. En op het snooker punt heb je gelijk, ik zou niet zo snel een oordeel moeten vellen over iemand en me mening opdringen, heb ik vaker last van
.
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Ik zie nu dat je je mening al eerder had onderbouwd. Sorry foutje van mij
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
No problem, zou ook erg raar zijn als iedereen dit een goede film vindt he?
Beetje tegengas krijg ik ook genoeg bij films die ik mooi vind.
En dooddoener was als reactie op Snaaf "Don't criticize what you can't understand"
Met die onzin kan ik natuurlijk net zo weinig als jullie met het woord dooddoener 
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Klopt
Ik wilde alleen niet als een asociale lul die niemands mening kan waarderen overkomen
. Ik ga nu maar eens je top10-lijstje doorlopen, ben benieuwd geworden 
Snaaf
-
- 129 berichten
- 337 stemmen
Ik kan me óók goed voorstellen dat deze film niet door een ieder gewaardeerd wordt! En ja, mijn reactie is meestal ook kort door de bocht. Maar ik waardeerde mening van een ander, ook al ben ik het er niet altijd mee eens. En ik vind dat jullie dit volwassen opgelost hebben. Als we bekend met elkaar waren, then we would settle this over a pint, wouldn't we? 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Weet je wat? Ik trakteer zelfs het 1e rondje wel, wat zeg je daarvan? 
En de film wordt inderdaad niet door mij gewaardeerd en ik vrees dat er ook geen sterren meer bijkomen in de toekomst van mijn kant.
Ik zeg proost!
Snaaf
-
- 129 berichten
- 337 stemmen
Proost inderdaad !! Als filmliefhebbers delen we in ieder geval al een goed gezamenlijk gespreksonderwerp. Een thread als dit is wat mij betreft juist de shit, en zou mij juist motiveren om de film een keer te gaan bekijken
!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Dat is ook weer waar. De films waar iedereen nagenoeg hetzelfde zegt, zijn vaak het saaiste om te lezen. Juist deze totaal verschillende meningen over 1 film maakt het voor een eventuele nieuwe kijker interessanter om te zien hoe hij/zij de film heeft benaderd.
Tha-Joker
-
- 1048 berichten
- 951 stemmen
Zijn we het uiteindelijk toch allemaal met elkaar eens geworden!
Btw ik vind dit een erg fijne site! Mensen met verstand van film, normaal Nederlands en er wordt veel gereageerd! Proost!
jw070
-
- 25 berichten
- 14 stemmen
Heb de film pas geleden op aanraden van een net zo filmgek als ik ben vriend gekregen en ik heb erg genoten, kreeg een beetje het gevoel dat er 5 verschillende regisseurs aan deze film hebben meegewerkt met als gevolg dat er een fascinerende mix ontstond van "filmervaringsgevoel"...Sta ik hier alleen in of ben ik gewoon gek!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik hoop toch niet dat er 5 regisseurs een film als watchmen willen maken he? 
En je bent verder niet gek hoor, je hebt er van genoten. Ik niet, maar ik begin maar niet weer opnieuw, staat al genoeg verderop.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Heb de film pas geleden op aanraden van een net zo filmgek als ik ben vriend gekregen en ik heb erg genoten, kreeg een beetje het gevoel dat er 5 verschillende regisseurs aan deze film hebben meegewerkt met als gevolg dat er een fascinerende mix ontstond van "filmervaringsgevoel"...Sta ik hier alleen in of ben ik gewoon gek!
Waarom krijg je dat gevoel?
navles
-
- 38 berichten
- 736 stemmen
echt een belachelijke saaie film, kijk al jaren op deze site maar nooit geregistreerd maar kon er echt niet tegen om 3 uur te kijken wat totaal waardeloos was, en dan nog zo een hoge waardering deze film :S sorry hoor als ik iemand beledig
bedoel er nks mee
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Geen probleem. Het is normaal dat een film zoals deze het publiek in tweeën splitst.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Wat ben jij opeens vriendelijk als iemand deze film afkraakt AC1.
We zijn allemaal opeens volwassen geworden lijkt het wel. 
Gerelateerd nieuws

Duistere superheldenfilm 'Watchmen' van regisseur Zack Snyder vanavond te zien op televisie

HBO Max voegt op 1 juni onder andere deze vijf topfilms toe aan het aanbod
Bekijk ook

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Misdaad / Komedie, 1998
847 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

Sin City
Actie / Misdaad, 2005
2.315 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties
Gerelateerde tags
nuclear warpresident van de verenigde statendc comicsgeheime identiteitmass murdersovjet unievertellingretirementgebaseerd op stripsamenzweringanimated scenedoomsdaymasked vigilantedoomsday clockred squaredeath of superhero jaren 80dc extended universe (dceu)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








