• 10.531 nieuwsartikelen
  • 8.963.356 stemmen

La Route de Salina (1970)

Drama | 96 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Road to Salina / Quando il Sole Scotta / Sur la Route de Salina

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Georges Lautner

Met onder meer: Mimsy Farmer, Robert Walker Jr. en Rita Hayworth

IMDb beoordeling: 6,7 (976)

Gesproken taal: Engels en Frans

Plot La Route de Salina

"Her mind was the most erotic and dangerous part of her body."

Een jonge zwerver arriveert bij een afgelegen landhuis waarvan de eigenaresse in hem haar verloren zoon meent te herkennen. Zowel de huisvriend als de dochter gaan ook mee met die vooronderstelling, wat het meisje er echter niet van weerhoudt een liefdesrelatie met haar zogenaamde broer aan te gaan.

avatar van Ramon K

Ramon K

Deze film zoek ik nog op dvd. Iemand die heel misschien nog een idee heeft?

avatar van Metalfist

Metalfist

Betwijfel eerlijk gezegd of het op DVD is te vinden. Is wel op VHS te vinden.

avatar van Fransman

Fransman

Kunnen Amerikanen 'Europese' films maken? Nee, van geen meter. Kunnen Europeanen 'Amerikaanse' films maken? Ja, fantastisch, zoals deze 'Road to Salina' van Georges Lautner, dat zich afspeelt 'ergens' in Amerika rond een afgelegen 'diner' en een familie die niet helemaal spoort, zoals Amerikanen dat graag zien. Het verhaal is ingenieus, broeierig en spannend tot de uiteindelijke ontknoping. Er is gekozen voor een volbloed Amerikaanse cast met de vorig jaar overleden Robert Walker Jr en Rita Hayworth in één van haar laatste films.

Robert Walker speelt een rondzwervende jongeling die bij de diner aanklopt om wat te drinken en vanuit het niets wordt 'herkend' door de eigenares (Rita Hayworth) als haar verloren gewaande zoon Rocky, die vier jaar eerder op onverklaarbare wijze is verdwenen. Huisvriend Warren (Ed Begley, die nog datzelfde jaar zou overlijden) en zuster Billie (Mimsy Farmer) spelen het spel mee om het plezier over de 'terugkeer' niet te bederven. De 'verloren zoon' laat het zich graag aanleunen, want hij wordt door iedereen verwend, vooral door Billie, die haar 'assets' in de aanbieding gooit. Leuk voor de nieuwe Rocky, en voor ons, want hoewel Mimsy Farmer een beetje enge glimlach heeft, een lekker lijf heeft ze wel en de seksscènes zijn wat vrijmoediger dan Amerikanen doorgaans durven te vertonen.

Want verder is er natuurlijk niks Amerikaans aan deze film. Het is een Frans/Italiaanse productie van een Franse regisseur en opgenomen op de Canarische eilanden. Maar film is illusie en deze is het bekijken meer dan waard. Zeker ook om Rita Hayworth nog een keer te zien, die toen al te kampen had met alcoholisme en naar wat later bleek Alzheimer disease en zichzelf nog zestien jaar zou overleven. Zo bleek deze vergeten 'Road to Salina' voor een aantal een doodlopende weg.

avatar van 93.9

93.9

Prachtig geschoten film, die zich afspeelt in de woestijn met een paar idyllische plekjes.

Let op de altijd ‘sprekende ogen’ van de spelers. Precies zoals je ziet in die Italiaanse spagetti westerns.

4 sterren

avatar van charmie

charmie

Laat je vooral niet op het verkeerde been zette door VPRO cinema, die deze film omschrijft als: 'een bizar melodrama, bijna belachelijk en smakeloos', want die lui hebben er niets van begrepen. Dit is een prachtige film noir, typisch een product uit de jaren zeventig en die inhoudelijk sterk doet denken aan Pasolini`s Teorema. Een vulkanisch landschap, een huis met een tankstation in die middle of nowhere, bewoond door een moeder en dochter, en dan een vreemdeling die de zaak daar volledig op zijn kop gaat zetten: mysterieus, sensueel, zachtaardig en sfeervol. Gaat dat zien.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Graag gezien. George Lautner kan bekend zijn van de Belmondo kluchten maar hier maakt hij een film voor contre culture maw volgt niet de paadjes van entertainment. Met een existentieel thema als uitvalbasis (het draait rond identiteit) verkent Lautner de donkere lusten van de personages. De moeder (Rita Hayworth !) die haar zoon niet kan loslaten, de zuster (een sensuele Mimsy Famer - een beetje de voorloopster van Beatrice Dalle in 37,5 ° le matin vind ik) die zich tot haar broer aangetrokken voelt en de zoon/broer in kwestie (Robert Walker Jr die de zoon is van Robert Walker van Strangers on a train van Hitchkock) die zich voortdurend in die gespletenheid wentelt maar gevaarlijk spel speelt. De sixties stijl is hier aanwezig en voelbaar (vrijheid en erotiek), verhaal / plot is mager maar best intrigerend en de locatie van een tankstation in de woestijn is de perfecte set up voor een mysterieus huis clos van 3 (of 4 personages want er komt af ten toe nog een trouwe vriend van Hayworth op bezoek)). De kern van het plot is een amour fou (geliefkoosd thema van de Fransen vandaar mijn link met 37,5 °le matin) tussen de identiteitswissels maar mist overtuigingskracht in de uitvoering. Immers; in de derde act vanaf Farmer haar waarheid heeft verteld, gelooft ze niet meer in de leugen en laat ze Walker vallen. Wat simpele psychologie om het plot naar een drama te sturen maar de film heeft daarvoor wel een geladenheid en onderhuidse spanning die een interessante driehoeksverhouding schetst.

kappeuter (crew films)

Wel interessante broeierige sfeer en gefilmd op een toplocatie. Opmerkelijk genoeg gefilmd op de Canarische Eilanden. Opmerkelijk ook dat het toch een soort van Amerikaanse uitstraling heeft gekregen.
Ik heb toch wel wat gemengde gevoelens over het plot.
Dat hele broer en zus gebeuren is nogal dubieus. Ja hij is dus niet haar 'echte' broer, maar zij deed het eerder wel met haar broer, wat ze later toegeeft. En ze heeft die broer dus vermoord.
Ik snap ook niet dat hij daar blijft rondhangen, zeker niet na die uitnodiging van die vriend. Het is toch een en al treurnis, die getraumatiseerde moeder die haar kinderen niet kan loslaten.

Mimsy Farmer en Robert Walker Jr. hebben hier allebei een nogal typische uitstraling. Ze komen allebei wat raar over.
Waardige rol van Rita Hayworth, die ik echt niet herkend zou hebben als ik niet had geweten dat zij het is.
Op Netflix staat alleen de Franse dub. Ik had wel graag de Engelse versie willen zien, omdat ik denk dat de meeste acteurs hun teksten Engels hebben ingesproken.