La Route de Salina (1970)

Alternatieve titels: Road to Salina | Quando il Sole Scotta | Sur la Route de Salina

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Georges Lautner
met Mimsy Farmer, Robert Walker Jr en Rita Hayworth

Een jonge zwerver arriveert bij een afgelegen landhuis waarvan de eigenaresse in hem haar verloren zoon meent te herkennen. Zowel de huisvriend als de dochter gaan ook mee met die vooronderstelling, wat het meisje er echter niet van weerhoudt een liefdesrelatie met haar zogenaamde broer aan te gaan.

Ramon K
Deze film zoek ik nog op dvd. Iemand die heel misschien nog een idee heeft?

avatar van Metalfist
Betwijfel eerlijk gezegd of het op DVD is te vinden. Is wel op VHS te vinden.

Kunnen Amerikanen 'Europese' films maken? Nee, van geen meter. Kunnen Europeanen 'Amerikaanse' films maken? Ja, fantastisch, zoals deze 'Road to Salina' van Georges Lautner, dat zich afspeelt 'ergens' in Amerika rond een afgelegen 'diner' en een familie die niet helemaal spoort, zoals Amerikanen dat graag zien. Het verhaal is ingenieus, broeierig en spannend tot de uiteindelijke ontknoping. Er is gekozen voor een volbloed Amerikaanse cast met de vorig jaar overleden Robert Walker Jr en Rita Hayworth in één van haar laatste films.

Robert Walker speelt een rondzwervende jongeling die bij de diner aanklopt om wat te drinken en vanuit het niets wordt 'herkend' door de eigenares (Rita Hayworth) als haar verloren gewaande zoon Rocky, die vier jaar eerder op onverklaarbare wijze is verdwenen. Huisvriend Warren (Ed Begley, die nog datzelfde jaar zou overlijden) en zuster Billie (Mimsy Farmer) spelen het spel mee om het plezier over de 'terugkeer' niet te bederven. De 'verloren zoon' laat het zich graag aanleunen, want hij wordt door iedereen verwend, vooral door Billie, die haar 'assets' in de aanbieding gooit. Leuk voor de nieuwe Rocky, en voor ons, want hoewel Mimsy Farmer een beetje enge glimlach heeft, een lekker lijf heeft ze wel en de seksscènes zijn wat vrijmoediger dan Amerikanen doorgaans durven te vertonen.

Want verder is er natuurlijk niks Amerikaans aan deze film. Het is een Frans/Italiaanse productie van een Franse regisseur en opgenomen op de Canarische eilanden. Maar film is illusie en deze is het bekijken meer dan waard. Zeker ook om Rita Hayworth nog een keer te zien, die toen al te kampen had met alcoholisme en naar wat later bleek Alzheimer disease en zichzelf nog zestien jaar zou overleven. Zo bleek deze vergeten 'Road to Salina' voor een aantal een doodlopende weg.