Ricochet (1991)

Actie / Thriller

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Denzel Washington, John Lithgow en Ice-T

Nick Styles zit de misdadiger Earl Talbot Blake achterna op een kermis. Als hij de misdadiger op vernederende wijze oppakt belandt deze in de gevangenis en de verantwoordelijke agent staat aan het begin van zijn succescarrière. De misdadiger weet te ontsnappen en wil wraak. Hij zal dit doen door Nick te vernederen en zijn carrière te verpesten.

De film begon goed. Nou ja, een scene waarin Denzel Washington zichzelf voor Litgow's personage uitkleed om hem daarna met een verborgen pistool neer te schieten was niet goed te noemen, maar het was een situatie waar ik nog wel in mee wilde gaan. Vervolgens ontpopt de film zich tot een redelijk spannende thriller terwijl we de sadistische Litgow en zijn plannetjes zien verschijnen, maar zodra Washington op het einde zelf door het lint gaat slaat de hilariteit toe en lijkt al het werk wat men van tevoren in het verhaal stak voor niets te zijn geweest.

Een interessant gegeven is de verkrachting waaruit blijkt dat er nog steeds een taboe heerst op vrouw-man verkrachting, omdat de meeste mensen denken dat een erectie automatisch vrijwillige seks betekent. Jammer, dat men hier niet dieper op in ging, dat had ruimte gegeven voor een klein beetje extra diepgang wat de film toch beter had kunnen maken.

Duidelijk te zien overigens dat de regisseur verantwoordelijk was voor twee Highlander films, qua gevechten enkele effecten zag het er heel erg hetzelfde uit. Best een leuke film uiteindelijk, hij had alleen beter kunnen zijn.

avatar van predator
Gedateerde film (lijkt meer jaren 80 dan 90), maar kijkt best aardig weg. Vond het acteerwerk wel regelmatig over de top. Heb beide heren wel eens beter zien acteren.

"Now Back off donut!!"

blijft voor doordeweeks leuk.

zat vroeger wel altijd te knijpen om scene: waarin Blake een stapel boeken op zn knie legt en dan zn been buigt, maar is natuurlijk een bambi scene vergeleken met alle saw acties tegenwoordig

avatar van Noodless
Lennert schreef :

Eigenlijk een recensie waarin ik wel mee ga in de uitleg. 6/10

Door Ricochet kan ik John Lithgow niet loszien van enge man

avatar van notsub
Deze film is te veel over de top en weet de spanning niet over te brengen. Het lijkt soms wel Bassie en Adriaan op dope. Zo is de boef nauwelijks serieus te nemen. Denzel Washington moet de film een gezicht geven, maar die blijft onder zijn gebruikelijke niveau bungelen. Het verwachte kat en muis spel wordt onnodig opgeblazen en irriteert op een gegeven moment zelfs. Ice-T is dan wel weer leuk, maar verder is povere middelmatigheid.

avatar van PEN15
Wederom een faal van Fred Dekker die het plot van deze film samenschreef met Steven E. de Souza. Samen zijn ze verantwoordelijk voor twee van de afgrijselijkste gedrochten in de geschiedenis van de film; Robocop III en Street Fighter the Movie. Dat doet wat mij betreft die andere goede films op het CV van de Souza als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Aardige film waarin een veroordeelde crimineel wraak wil op de agent die hem opgepakt heeft. Een redelijk onderhoudende thriller die uiteraard niet te serieus genomen moet worden. Een aantal leuke one-liners en John Lithgow zet een vermakelijke en lekker aangedikte bad-guy neer.