Justice League: The New Frontier (2008)

Animatie / Actie

geregisseerd door Dave Bullock
met de stemmen van Kyle MacLachlan, David Boreanaz en Jeremy Sisto

In de jaren 50 vinden er een aantal gebeurtenissen plaats die uiteindelijk leiden tot de begin van de Justice League. De Martian Manhunter komt aan op Aarde. Hal Jordan, een piloot, vindt een ring met speciale krachten waardoor hij de Green Lantern wordt. En ook is er de opkomst van John Henry, die onder naam Steel tegen de Ku Klux Klan vecht.

avatar van timburton
Lijkt me echt een goede animatie!
M'n favouriete acteur: MacLachlan speelt mee.
Maar ik vraag me af of de film in Nederland uit zal komen...

avatar van Mythikal
Hier nog een JL fan.
Alleen jammer dat ze weer met het begin van elk superheld gaan rommelen. In de animatie series Justice League en Justice League Unlimited was al uitgelegd hoe en/of waarom de meeste bij de JL zijn aangesloten...

Ik ben benieuwd

avatar van Timecop
Niet voor boven de 16, naar mijn mening. Patriotistisch einde, erg Amerikaans.

nog altijd in nederland en belgie niet gezien. is deze goed?

avatar van HALVE TAMME.
Justice League: The New Frontier (2008) is voor mij een zeer geslaagde animated-movie geworden,ik kan dan ook melden dat ik mijn filmavond van gisteren als zeer prettig heb ervaren.

avatar van Metalfist
That guy with the ring, he wasn't a part of the plan. Or wasn't I listening?

Misschien zou ik toch eens wat meer moeten nakijken in welke volgorde ik al die DC Animated Movies moet zien. Die van Marvel kun je wel door elkaar zien, maar DC heeft blijkbaar ooit besloten om eens een soort van verhaallijn op poten te zetten en tijdens het kijken kreeg ik het gevoel dat dat ook het geval was voor deze The New Frontier. Het zou niet de eerste keer zijn dat een film als een soort van afsluiter/nieuwe verhaallijn is voor een serie maar wat blijkt? Dat geldt niet voor New Frontier.

Het tegenovergestelde zelfs aangezien dit als één van de weinige DC Animated Films (samen met Teen Titans: The Judas Contract en Superman/Doomsday) perfect in zijn eigen kleine wereldje bestaat. Dat verklaart echter niet waarom dit zo chaotisch gebracht wordt. Weer de zoveelste origin story wordt uit de doeken gedaan en het grote slechte kwaad is één of ander wazig rondzwevend eiland met een stel gemuteerde dinosaurussen en wat weet ik nog allemaal. Wat overblijft is een film die ongeveer afklokt op een dik uur en waar ik het wonder boven wonder 2x bij heb geflikt om in het slaap te vallen. Toegegeven, het was telkens na een zware dag en toch.. Een goed teken is het nooit. Verder de gebruikelijke Justice League dynamiek en in dat opzicht is dit best nog wel vermakelijk bij vlagen. The Flash kan weer zijn gebruikelijke zelve zijn, er knettert iets tussen Superman en Wonder Woman en fan The Martian Manhunter blijf ik na al die jaren (ik kan me zo nog de driedelige episode herinneren uit de Justice League cartoon reeks van vroeger) nog altijd.

Fijne cast trouwens wel. Lucy Lawless (Xena!) neemt de rol van Wonder Woman op haar en doet dat goed, jammer eigenlijk dat het maar bij één keer is gebleven. Kyle MacLachlan (Superman) is in eender welke rol een meerwaarde en David Boreanaz gaat als Hal Jordan met een groot deel van de plotlijn lopen. Allemaal acteurs die op zich een zekere kwaliteit bezitten om dit tot een goed einde te brengen en ook Neil Patrick Harris is een goede toevoeging als The Flash. Film is trouwens ook nog wel redelijk bloederig. Geen idee wat daar de richtlijn nu juist voor zijn (in de ene Marvel/DC Animated Feature is geen spatje bloed te zien, in de andere worden de hoofdpersonen er bijna in ondergedompeld) maar het geeft nog net dat beetje extra gritty sfeer dat de film overduidelijk nodig heeft.

Nee, er zijn echt wel heel wat betere animated superhelden films te vinden, in zowel DC als Marvel. Hoewel ik het concept van The Justice League nog altijd een warm hart toedraag, is dit rommelig en chaotisch. Heb de limited series waar dit op gebaseerd is (uitgebracht onder de gelijknamige titel als de film) niet gelezen en daar zal dankzij deze film niet veel verandering in komen. Een paar leuke momentjes en een goede voice cast redden de meubelen.