Batman: Mask of the Phantasm (1993)

Alternatieve titel: Mask of the Phantasm: Batman - The Animated Movie

3,34

Animatie / Mystery

geregisseerd door Eric Radomski en Bruce Timm
met de stemmen van Kevin Conroy, Dana Delany en Mark Hamill

Een duistere snoodaard brengt verschillende maffiabazen om, waarvan Batman de schuld op zich krijgt. Zijn alter-ego Bruce Wayne komt zijn ex-verloofde Andrea Beaumont tegen. Door middel van flashbacks wordt de ontmoeting tussen beide, de parallellen in hun levens en bovenal de origine van Batman als die van de Phantasm onthult. Tevens blijken Batman en de Phantasm een gezamelijke vijand te hebben: de Joker.

37 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van MovieHolic
geplaatst: 17 november 2011, 01:32 uur [permalink]
Warrige verhaallijn en het strookt niet met Batman Year one (waar dan uiteraard de fout zit)
Nee dit kon me weinig boeien... helaas.

avatar van Flipman
geplaatst: 8 maart 2012, 11:37 uur [permalink]
Bedoel je dan de strip of de animatiefilm daarvan?

avatar van Marvinleeaday
geplaatst: 30 april 2013, 07:28 uur [permalink]
Ik ben niet zo up to Batman, maar ik vond dit wel een leuke animatiefilm (nog lekker ouderwets).

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 24 mei 2013, 21:32 uur [permalink]
Matig.

Deze animatiefilm mankeert een goede slechterik. The Joker heeft weliswaar een rol, maar geen prominente en ik vind hem zelfs irritant overbodig. The Phantasm en diens identiteit is al snel duidelijk. Wat overblijft is een middelmatig niemendalletje.

Daar kan Kevin Conroy - toch de beste Batmanstem mogelijk - niets aan veranderen. Zelfs de animatie is maar povertjes en erg sfeervol komt Gotham dan ook niet over.

avatar van baspls

geplaatst: 19 augustus 2013, 09:17 uur [permalink]

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 28 mei 2016, 02:28 uur [permalink]
Prettige herziening met een tekenfilm Batman in optima forma. Bijzonder melancholisch en duister voor een Amerikaanse animatiefilm uit een tijd dat volwassen anime/manga nog een niche was. Misschien minder indrukwekkend door de fijner afgewerkte Nolan-adaptaties, maar deze vleermuisman heeft de fijne hybride van film noir/moderne tijd waar ik zelf mee ben opgegroeid. De animatie is verrassend fris gebleven door de aparte tekenstijl in combinatie met het fraaie spel met licht, donker en barre weersomstandigheden. Zelfs de vele opzwepende actiemomentjes, voelen nauwelijks houterig of gedateerd aan. Ook een waanzinnig strijkersorkest op de soundtrack om elke matpartij nog meer epische allures te geven. Een gelaagd tragische Batman: over oude superhelden en de liefdes die voorbij gaan.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 28 november 2016, 08:49 uur [permalink]
Tegenvaller. Kent eigenlijk niet heel erg veel verschillen met de vele andere batman animatiefilms, maar deze Mask of the Phantasm valt tegen dankzij de uitwerking van het verhaal. Vol met flashbacks over hoe Bruce Wayne Batman werd en hoe hij zijn geliefde leren kennen. Dit was echter een storende factor omdat het telkens maar iets te veel werd afgewisseld qua onderwerp. Ook is de vrij vroege bekendmaking van het personage 'Phantasm' jammer (hoewel de persoon in kwestie een ander was dan ik had verwacht) waardoor deze film toch wat kracht verliest. Rest dan verder een vrij standaardfilm (helaas).