• 8.480.974 stemmen

Batman: Mask of the Phantasm (1993)

Animatie / Mystery | 76 minuten

Genre: Animatie / Mystery

Alternatieve titel: Mask of the Phantasm: Batman - The Animated Movie

Geregisseerd door: Eric Radomski en Bruce Timm

Met onder meer: Kevin Conroy, Dana Delany en Mark Hamill

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Batman: Mask of the Phantasm

"The Dark Knight fights to save Gotham city from its deadliest enemy."

Een duistere snoodaard brengt verschillende maffiabazen om, waarvan Batman de schuld op zich krijgt. Zijn alter ego Bruce Wayne komt zijn ex-verloofde Andrea Beaumont tegen. Door middel van flashbacks wordt de ontmoeting tussen beide, de parallellen in hun levens en bovenal de origine van Batman als die van de Phantasm onthult. Tevens blijken Batman en de Phantasm een gezamenlijke vijand te hebben: de Joker.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Batman / Bruce Wayne (stemrol)

Andrea Beaumont (stemrol)

Arthur Reeves (stemrol)

Phantasm / Carl Beaumont (stemrol)

Salvatore Valestra (stemrol)

Chuckie Sol (stemrol)

Buzz Bronski (stemrol)

Alfred Pennyworth (stemrol)

Commissioner Jim Gordon (stemrol)

Detective Harvey Bullock (stemrol)

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 1901 stemmen

Warrige verhaallijn en het strookt niet met Batman Year one (waar dan uiteraard de fout zit)

Nee dit kon me weinig boeien... helaas.

avatar van Flipman

Flipman

Bedoel je dan de strip of de animatiefilm daarvan?

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Ik ben niet zo up to Batman, maar ik vond dit wel een leuke animatiefilm (nog lekker ouderwets).

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Matig.

Deze animatiefilm mankeert een goede slechterik. The Joker heeft weliswaar een rol, maar geen prominente en ik vind hem zelfs irritant overbodig. The Phantasm en diens identiteit is al snel duidelijk. Wat overblijft is een middelmatig niemendalletje.

Daar kan Kevin Conroy - toch de beste Batmanstem mogelijk - niets aan veranderen. Zelfs de animatie is maar povertjes en erg sfeervol komt Gotham dan ook niet over.

avatar van baspls

baspls

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Prettige herziening met een tekenfilm Batman in optima forma. Bijzonder melancholisch en duister voor een Amerikaanse animatiefilm uit een tijd dat volwassen anime/manga nog een niche was. Misschien minder indrukwekkend door de fijner afgewerkte Nolan-adaptaties, maar deze vleermuisman heeft de fijne hybride van film noir/moderne tijd waar ik zelf mee ben opgegroeid. De animatie is verrassend fris gebleven door de aparte tekenstijl in combinatie met het fraaie spel met licht, donker en barre weersomstandigheden. Zelfs de vele opzwepende actiemomentjes, voelen nauwelijks houterig of gedateerd aan. Ook een waanzinnig strijkersorkest op de soundtrack om elke matpartij nog meer epische allures te geven. Een gelaagd tragische Batman: over oude superhelden en de liefdes die voorbij gaan.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Tegenvaller. Kent eigenlijk niet heel erg veel verschillen met de vele andere batman animatiefilms, maar deze Mask of the Phantasm valt tegen dankzij de uitwerking van het verhaal. Vol met flashbacks over hoe Bruce Wayne Batman werd en hoe hij zijn geliefde leren kennen. Dit was echter een storende factor omdat het telkens maar iets te veel werd afgewisseld qua onderwerp. Ook is de vrij vroege bekendmaking van het personage 'Phantasm' jammer (hoewel de persoon in kwestie een ander was dan ik had verwacht) waardoor deze film toch wat kracht verliest. Rest dan verder een vrij standaardfilm (helaas).

Onderhond

Brak.

Blijkbaar wordt deze film erg goed gewaardeerd, op basis van de berichten lijkt dat dan te zijn omdat deze film redelijk trouw is aan de originele origin story. Als niet Batmanfan zal mij dat worst wezen, ik wil gewoon een leuk animatiefilmpje zien.

Voor de animatie hoef je deze in ieder geval niet op te zetten. Goedkope TV animatie, enkel tijdens een paar actiescenes ziet het er een beetje vlotter uit, maar dan nog stelt het niks voor. Komt verder omdat de stijl mij ook totaal niet ligt. Achtergrondtextuurtjes proberen de leegte van de frames op te vullen, maar dat lukt eigenlijk nooit.

Het verhaaltje is redelijk lomp, de personages weten niet te boeien en ook het stemwerk is niet al te best. Het mag dan wel een korte film zijn, als het geen minuut weet aan te slaan is zelfs 76 minuten nog een uur en een kwartier te lang. Mnee, helemaal niet aan mij besteed dit.

avatar van mrklm

mrklm

De eerste uit een reeks van animatiefilms rondom Batman is de beste, al is dat zeker niet te danken aan de teleurstellende, primitieve animatie waarin niks van de stijl van de live-actionfilms terug te vinden is. Maar er is een goed verhaal en het scenario heeft een vinnig gevoel voor humor dat ontbreekt in de latere animatiefilms. De stemvertolkingen zijn bovendien goed en Mark Hamill blijkt ronduit subliem als The Joker, een rol die hij nog een aantal keer zou herhalen.