Batman: The Dark Knight Returns, Part 1 (2012)

Animatie / Actie

geregisseerd door Jay Oliva
met de stemmen van Peter Weller, Ariel Winter en Wade Williams

In The Dark Knight Returns keert een gepensioneerde Bruce Wayne terug als de gevreesde vleermuis. De inmiddels 55-jarige Batman krijgt in dit bikkelharde avontuur hulp van Carrie, de vrouwelijke Robin. Samen strijden ze tegen The Mutants, rebellen die het op Gotham City hebben gemunt. Evenals de gevaarlijke vijand Two-Face, die Gotham City onveilig maakt.

avatar van witboek
Leek goed, maar zonk dieper en dieper weg.

Leuke strakke Animatie, maar voornamelijk een inleiding voor het snel te komen deel 2.

AHWA
Awesome. Geweldige soundtrack, geweldig sound design vooral bij de gevechten, brute gevechten, en prima geanimeerd, veel overeenkomsten met de comic.
Voice-acting op zich wel goed, maar niet fantastisch. Jammer dat Mark Hamill The Joker niet zal spelen in deel 2.

avatar van mnrk
You try to hold me back, but you're weak. You know it in your soul. You're nothing but a hollow shell. A rusty trap. The time has come.

Een animatie van Jay Oliva die mij zeer goed is bevallen....

Ik vond deze animatie er goed uitzien en deed de sfeer zeker ten goede komen ! Het zag er allemaal prima uit en ook de knipogen naar de overige DC Comics waren mooi in deze animatie verwerkt...

De stemmen van Peter Weller, Ariel Winter, David Selby en Wade Williams waren in orde en kwamen ook zo over in deze animatie...

Laat deel 2 maar snel komen

avatar van Heritek010
ja was wel grappig

avatar van Sergio Leone
Goed.

Dit was mijn eerste kennismaking met de oudere versie van Bruce Wayne aka Batman en ik moet zeggen dat ik dit goed uitgepakt heeft.
Batman is veranderd, maar ook de wereld rondom hem is dat. Ik ben wel blij dat iemand als Alfred er nog steeds is.
Plotgewijs heeft het eigenlijk niets om het lijf, maar het biedt genoeg actie en het eindshot waarin we de Joker te zien krijgen doet snakken naar meer.

De stemmen zijn over het algemeen vrij degelijk gecast. Uitschieters zijn er niet, daarvoor is het misschien wachten tot deel 2.

De geboden actie is behoorlijk ongeremd (Batman breekt armen en benen!) en zelfs spannend (Batman is oud en een gevecht winnen is dan ook geen sinecure). De animatie is goed genoeg: Gotham is duister en sfeervol; kleuren zijn mooi afgewisseld en de geluidseffecten zijn eveneens dik in orde, vooral tijdens gevechten.

avatar van job98
Ik verwachtte er veel van, maar viel vies tegen

avatar van HALVE TAMME.
"DC UNIVERSE ".

De animatie van Batman spreekt mij altijd aan en vind ik geweldig om naar te kijken.Ik vind
het alleen jammer dat Batman niet de stem draagt van Kevin Conroy in deze animated movie.

Het verhaal is goed/prima zelfs.Ondanks dat ik toch meer heb met het stemgeluid van K.Conroy
als Batman heb ik toch 76minuten kunnen genieten van Batman: The Dark Knight Returns,
Part 1 (2012).

Op naar part 2 .

avatar van Shinobi
Sinds een paar weken druk bezig met Batman: Arkham City (2011) - GamesMeter.nl en ik had weer eens zin om een goede animatiefilm van hem te zien. Zelf ben ik sinds kleins af aan bekend met The Animated Series (toch wel de beste Batman tekenfilm ooit) en Batman Beyond. Daarnaast heb ik ook films als: Batman: Mask of the Phantasm (1993) en SubZero (1998) gezien. Maar dat is allemaal alweer wat jaartjes terug. Dus ik heb maar voor de meest recente (animatie)films gekozen en ook omdat The Dark Knight Returns tweeluik een hoog cijfer heeft op IMDB.

En op zich is het gegeven over Bruce Wayne die inmiddels 55 jaar oud en al tien jaar is gestopt als Batman, maar toch weer zijn terugkeer moet maken best interessant te noemen. Overigens is dit niet helemaal nieuw, want in Batman Beyond krijgen we ook met een bejaarde Bruce Wayne te maken; alleen is hij daar wel vele jaartjes ouder.

Enfin, het is duidelijk dat de toon van deze film meer serieuzer is. Dit is te merken aan de animatiestijl en actie, wat vrij hard gebracht wordt. Een klein minpuntje is wel dat Kevin Conroy ontbreekt; toch wel de authentieke stem van Batman. Maar Peter Weller doet het op zich ook niet onaardig.

Qua verhaal is het wel rechttoe rechtaan en dat is prima als het verhaal in zo een kort tijdsbestek verteld moet worden. Het enige waar ik alleen wel moeite mee had was Carrie als de nieuwe Robin, iets te kinderlijk naar mijn mening en het gaat gewoon te makkelijk op de manier hoe zij gelijk geaccepteerd wordt door Batman. Ook zien we haar in het begin lomp over de daken rennen, maar na een paar minuten is ze opeens een volleerd acrobaat geworden. Dat kwam vanuit het niets uit de lucht vallen.

Al met al kijkt het op zich wel aardig weg, maar Carrie als Robin verpest het een beetje.

3,0 Sterren.

avatar van Al DeNiro
Goede verhaal (Nolan heeft zelfs wat dingen overgenomen) en geweldig hoe Batman afrekent met de mutants. Verder is de muziek heel sterk.

avatar van Gang_Star
Vermakelijke animatie film en daarmee ook voor mij de eerste kennismaking met een Bruce Wayne/Batman op 'leeftijd'. Batman is oud en keert na 10 jaar afwezigheid terug. Dat zorgt voor veel filmplezier voor de gene die op actie wachten, gezien de vele (harde) actiescènes, waarin botbreuken niet geschuwd lijken te worden. Prima vermaak met een sfeervolle Gotham City.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als je Batman enkel kent van de filmversies (heb zelfs geen comic van hem gelezen) zijn de animatiefilms zeker een aanrader. We krijgen hier de vertrouwde elementen te zien en het doet deugd om Batman 10 jaar later eens in een andere setting te zien. Langs de andere kant blijft het wel bekend met Alfred, Gordon, de Batcave en mobiel en zelfs Robin. Het resultaat is ook veel harder, waar de films eerder een epische film willen maken ipv een echte harde actiefilm. De teaser op het einde van deze film doet alvast uitkijken naar het 2e deel. Het geheel is zeker leuk om zien, hier en daar met wisselend succes. Maar wel actie zoals het hoort.

avatar van jeroentjuhhhhh
Véél meer van genoten dan gedacht. Werd me aangeraden ter voorbereiding op Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) . Heb niks met Batman, in principe ook niks met Superman (maar die spreekt me van de twee wel het meeste aan), maar heb wel wat met Snyder. En er werd me beloofd dat dit bronmateriaal donker genoeg was om in mijn straatje te passen. Allereerst vind ik de animatie ongekend pover, maar is het stijltje zelf er wel één die mij ligt. Dan redt het zich dus volledig op charme en een ''nostalgische'' look, maar puur technisch is het niks waard. Meteen part 2 er achteraan gegooid en die beviel -hoewel om andere reden- even goed. Probleem met films die in 2 parts worden gesplitst is dat je weet dat part 1 vooral story driven is en het tweede deel zich volledig op de actie stort. Dat is hier niet anders. Voor een batman leek (ik) is part 1 dan misschien nog wel het meest interessant.

avatar van Perfect_Cell
Beter dan deel 2, en beste DC animated movie tot nu toe.

avatar van Slikbeer Slikbeer
zonder enige twijfel de beste Batman-film ooit.
Hier kunnen alle niet-animated Batman-films alleen voor buigen (de Batmansfeer volledig missende Nolan-trilogy voorop).
En een extra compliment voor de waanzinnige soundtrack.

Perfect.