Batman: Under the Red Hood (2010)

Animatie / Actie

geregisseerd door Brandon Vietti
met de stemmen van Bruce Greenwood, Neil Patrick Harris en Jensen Ackles

Batman staat voor de ultieme uitdaging wanneer de mysterieuze Red Hood als een stormwind door Gotham raast. Red Hood (half buurtwacht, half crimineel) begint met het opruimen van het uitschot in Gotham met dezelfde efficiëntie als Batman, maar zonder dezelfde ethische code. Wanneer de Joker tussenbeide komt worden harde waarheden onthuld en oude wonden opnieuw geopend.

avatar van Flipman
Ik heb hier zin in! Eindelijk een geanimeerde versie van Jason Todd, die oorspronkelijk uit de geanimeerde serie's was weggelaten! Dat heb ik altijd doodzonde gevonden.

avatar van wimnoot
Is deze in Nederland te koop?

avatar van Flipman
Nee, hij is zelfs in de States nog niet uit, komt pas in juli .

avatar van IcU
IcU
Het grootste min punt bij de Batman tekenfilms is dat ze bij vlagen nogal kinderachtig over kunnen komen en dat er Bad Guys zijn die het levenslicht nooit hadden mogen zien. Helaas is dat tweede bij deze film ook het geval. Met de ogen lazer schietende androids en lazer zwaarden hoeft niet van mij. Maar voor de rest is deze film bijna perfectie wat Batman cartoons betreft.

De volwassen toon wordt direct gezet. Een duistere, donkere sfeer is perfect neer gezet onder begeleiding van een enorm toffe soundtrack. De animatie is prima en de vechtscènes zijn flitsend. Veel beter dan de tegenvallende Batman/Superman: Public enemies. Deze film is toch wat realistischer qua sfeer en setting en erg Batman waardig. Het is tof om te zien waar de makers de inspiratie vandaan halen (lijkt aan het einde misschien iets te veel op Batman:Hush) en het spektakel blijft maar aanhouden.

Het is dan ook jammer dat het een cartoon is. Het blijft uiteraard mankementen houden. Dit vooral in de animatie, die vergeleken de 'animated serie' wel met grote sprongen voor uit is gegaan. Maar er blijft veel te wensen over.

Voor de Batman liefhebbers is dit zeker een aanrader. Ik kan wel zeggen dat dit de beste Batman tekenfilm is die ik gezien heb.

avatar van eppy
erg leuke versie van de red hood, oke het death in the family verhaal is hier en daar een beetje aangepast...eigenlijk is alleen de rode draad wat nog overeind blijft de rest is herschreven maar toch leuk gedaan....
@Flipman
jason komt wel voor in de serie, namelijk in een avondvullende aflevering van batman beyond : return of the joker....
volgend film wordt year one van miller, ik kijk er in ieder geval naar uit...

avatar van JacoBaco
Je kan goed merken dat Batman: Under the Red Hood gemaakt is voor de echte fans. Met Batman Begins en TDK moest Batman weer mainstream worden, maar daar doet Under the Red Hood niet aan mee. Maar mocht je nou toch een bescheiden voorliefde hebben voor Batman, dan is de kans prominent aanwezig dat deze film je op zn minst goed bevalt.

De makers hadden duidelijk een serieuze tekenfilm voor ogen en dat is ze dus ook gelukt. Al worden er in iedere tekenfilm toch altijd wel weer rare capriolen uitgehaald waardoor het één en ander toch weer over de top gaat. Denk dan aan het rennen over daken en stalen constructiebalken en het overdreven slingeren aan touwen. Dat alles is weer typisch tekenfilm. Ook de grote cyborg had achterwege mogen blijven van mij. Dit zijn wel minpuntjes.

Pluspunten zijn er genoeg. Het is wolwassen, serieus, de score is uitstekend en de (bekende) acteurs die het nasynchroniseren voor hun rekening nemen doen het ook goed. Verder worden verhaal en (coole) actie prima afgewisseld met elkaar. Verwacht trouwens geen ingewikkelde intriges, maar ik ben dik tevreden over de inhoud van het verhaal. De tekenstijl is redelijk simpel gehouden, maar tegelijk ook geen ergernis.

Nou, en welk gespuis kunnen we verwachten dan?
The Joker en Black Mask. En dat zijn beide goed verzorgde personages. Maar vooral over The Joker ben ik te spreken. Ra's al Ghul komt er trouwens ook in voor, al blijft hij enigszins op de achtergrond.

Dan nu Batman: Under the Red Hood als totaalplaatje.. Je moet wel een beetje van onze vleermuisvriend houden zeg ik erbij, maar ik kom op 3,5* Ik wil hierbij dus meteen de stempel aanrader meegeven. Normaal zeg ik bij 4,0* is het een echte aanrader, maar vanaf 3,5* begint het toch ook al een aanradertje te worden vind ik.

avatar van as
as
eppy schreef:

volgend film wordt year one van miller, ik kijk er in ieder geval naar uit...
Ben altijd benieuwd geweest hoe Nolan's versie geweest zou zijn als hij het verhaal van Miller had aangepakt.
Had trouwens liever gezien dat dit gewoon het Death in the Family verhaal was geworden. Hier en daar is het nu wel erg over the top. Had wat scherper kunnen zijn. Best aardig geschreven verder, maar ontstijgt de middenmoot maar net.

3*en

avatar van RickZ
Aardig verhaal maar helaas geen vloeiende tekenfilm, dus komt wat goedkoop over.

avatar van witboek
WAUW, een pracht van een tekenfilm. De muziek is enorm goed. Ook het verhaal vond ik goed. Ik vraag me af als men zo'n tekenfilm omzet in 3D dan is het een bommer van een animatie.

avatar van nognooit
Een van de betere Batman tekenfilms. Sowieso is dit de best geanimeerde DC Universe film tot nu toe.

Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige Batman verhaallijn uit de comics van zo'n vijf jaar terug. Deze versie gebruikt meer flashbacks zodat het voor de niet hardcore fan ook nog redelijk te volgen is. De film is wel duidelijk gericht op een ouder publiek die ook een beetje bekend is met Batman. Wie is er eigenlijk niet bekend met Batman, zou je je kunnen afvragen, maar veel Batman films, zij het tekenfilm of live action, besteden tijd aan zijn ontstaansverhaal.

De toon is ruig en volwassen. Batman: Mask of the Phantasm en de ongecensureerde versie van Batman Beyond: Return of the Joker waren ook behoorlijk volwassen en ruig, maar deze film gaat vooral op het actie vlak een niveau hoger. Qua verhaal zit het een beetje onder de twee eerder genoemde.

Voor mij zakte de film halverwege wat in. Toen dreigde het even een film met alleen nog maar actie te worden, maar de climax was spannend te noemen, ondanks dat de uitkomst ietwat voorspelbaar was.
Een ander min punt, was de cyberninjas(?) halverwege. Die voelde behoorlijk misplaatst, want de rest van de film was behoorlijk gegrond en niet over-the-top comic-achtig.

Een krappe drie-en-een-halve ster.

88Fabian
Erg coole tekenfilm van Batman,aanradertje vooral voor de echt batfan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel behoorlijke Batman tekenfilm, precies met een sfeer waar ik op hoopte. Niet dat kinderlijke, maar gewoon volwassen en rauw. Een beetje zoals in de sfeer van de films Batman Begins en The Dark Knight. Vroeger keek ik op zondagochtend ook altijd zon Batman tekenfilm in een duistere sfeer. Ben alleen de naam kwijt, maar dit lijkt er wel een beetje op. Alleen geweldadiger.

Want een tekenfilm waar mensen in brand gezet worden en met het nodige bloed is niet iets wat ik vaak zie. Fijn dat ze het geweld niet schuwden. Het geeft de tekenfilm meerwaarde.
Red Hood en The Joker zijn prima tegenstanders in de film. Wel vond ik Joker een beetje overkomen als een zieke junkie in plaats van een gestoorde gek. Op het einde werd dit wel beter. Misschien komt het ook wel omdat je tegenwoordig elke Joker vergelijkt met Heath Ledgers Dark Knight versie.

Het plot is redelijk interessant. Wel jammer dat de film niet een constant hoog niveau kan behouden. Zeker het middenstuk kende wel een paar zwakke stukken. Daardoor noem ik dit ook geen topper, maar kijkt 'ie wel prima weg. Verder wou ik nog kwijt dat de voiceovers prima zijn (Altijd fein om Neil Patrick Harris aka How i met your mother ''Barney Stinson'' te horen). Alleen vond ik de stem van Joker wat miscast. Klonk me veel te zwaar.

88Fabian
Nou ik vind die joker van Heath ook op een junk lijken eerlijk gezegd,alleen dan wel het best gespeeld.

avatar van Koert
De poster doet een prachtig geanimeerde Batmanfilm met volwassen looks vermoeden. Dat mocht helaas niet zo zijn. Batman: Under the Red Hood ziet er vrij standaard en kinderlijk uit. Ondanks dat is dit een erg vermakelijke film. Hoewel de film er misschien niet zo uitziet, is hij toch redelijk serieus. Perfecte speelduur en een vrij boeiend verhaal zorgen ervoor dat het zo voorbij is. Ik kende The Red Hood persoonlijk niet, maar vond hem een goeie villain met een interessante historie. De actie en sfeer zijn bovendien prima. Toch zal dit alleen mensen aanspreken die iets met Batman/comics/superhelden hebben. Vooral visueel heeft Under the Red Hood niet heel veel bijzonders te bieden.

avatar van film88888
Eindelijk nog eens een animatie Batman dat gebaseerd is op de animated series van de jaren 90!!

Geen Kevin Conroy, of Mark Hamill, maar wel Bruce Greenwood dat hier zijn stem geeft aan Batman, maar stoorde me helemaal niet want als ik eerlijk mag zijn hoorde ik niet echt verschil (Ook al wist ik dat het een andere cast was)
Verder nog bekende zoals: Wade Williams, Neil Patrick Harris, en Kelly Hu.

Sterk verhaaltje dat me toch wel echt in de film zoog.

Veel actie, en coole personages maakte het allemaal af.

De animatie films van Batman blijven toch één voor één heerlijk kijkbaar.

avatar van _Moonwalker
Goede film. Mooie actie en goede characters. Zeker de moeite waard om te zien. Leuk dat Jensen Ackles hier aan meedoet!!!

wimnoot schreef:
Is deze in Nederland te koop?

ik zie dat ge die ook zoekt.
heeft iemand die al op de kop kunnen tikken?

avatar van MovieHolic
Bomvol actie, dat maakt het gaaf...
Wat me wel stoort is dat The Red Hood gewoon wijlen Robin is die uit de dood is herrezen, maar als ze dan de kans krijgen die Joker te pakken gebeurt t weer niet... waarom hem niet gewoon mollen en er eens een andere tegenstander in gooien... -.-. Dat en het was allemaal wat over the top....

avatar van N23
N23
Prachtige animatie. Ben er aan begonnen omdat na Batman Begins en The Dark Knight wel weer zin had in een leuke Batman film. Leuk om NightWing te zien, daar zouden pas films over moeten komen.

Een snelle hap die prima smaakt.

brujeria
na Batman Year One, is dit de tweede tekenfilm die ik echt ernstig goed vind.
je merkt aan alles dat deze film voor en door pure batman fans is gemaakt.

ik vond dit, misschien op de zware stem na, ook wle een erg vette Joker.
in een aantal scene's zie je waarom hij toch echt de meest gevaarlijke geschifte onberekenbare badguy is, keer op keer (" May I have a glass of water please?" )

zoals iemand ooit hier bij een film zei, en man wat moest ik lachen:

4 geblondeerde strandjanetten met geschoren oksels
(4 sterren dus)

waar hebt gij batman year one gevonden brujeria???? bij fnac en mediamarkt pakken ze die niet binnen omdat hij geen nl subs zou hebben

brujeria
Gewoon gedownload

@ brujeria : stuur eens pm van waar ik die kan vinden op internet?

HALVE TAMME.
De animatie van Batman spreekt mij altijd wel aan en vind ik geweldig om naar te kijken.
Toch vind ik het jammer dat Batman niet de stem draagt van Kevin Conroy .Het verhaal is
goed/prima zelfs.Ondanks dat Kevin Conroy zijn stem niet leent aan deze animated movie,
heb Ik toch 75minuten zitten genieten bij de bezichtiging van Batman:Under the Red Hood.

avatar van Sergio Leone
Fijne cartoon.

Een die-hardfan ben ik niet, maar Batman is toch wel mijn favoriete superheld. Nog meer dan het personage Bruce Wayne/ Batman kan de gehele omkadering mij bekoren. Gotham is een coole stad, personages als Alfred zijn erg sympathiek en villains als The Joker perfect.
Ik heb de bekendste Batmanfilms (die van Burton, Schumacher en Nolan) gezien en de meeste zijn wel goed, maar toch hebben de geanimeerde films (na Mystery Of The Batwoman is dit mijn tweede) een charme die die films niet hebben.

Batman: Under The Red Hood kent een sterk openingskwartier. Alles is redelijk duister en er passeert heel wat actie. Na een tijdje begint het wat te slabakken met Black Mask die ik totaal niet interessant vind. Dit is spijtig, aangezien er genoeg andere personages rondlopen - genre The Joker, Ra's Al Ghul.
Naar het einde toe stijgt het niveau. De flashbacks voegen wat toe ook al is het plotgewijs wat makkelijk gedaan.

De animatie ziet er best goed uit. Gotham is sfeervol, net als de Batcave. Ik had graag wat meer Bruce Wayne-scènes gezien en ook wat meer van James Gordon, maar misschien moet ik daarvoor bij een andere cartoon zijn(?).
Muziek zit wel snor en door de vele actiescènes - die best ruw zijn, eigenlijk - ligt het tempo best hoog.

Smaakt naar meer.

avatar van El ralpho
There's a new sherrif in town

Een prima animatie van de gevleugelde wreker die niet al te lang duurt en genoeg spektakel bevat. Ervaring met avondvullende animatie heb ik sinds mijn kinderjaren niet meer gehad en des te meer was ik verrast over hoe goed mij dit beviel. De film heeft over het algemeen een volwassen uitstraling en is met vlagen voor een tekenfilm behoorlijk duister. Ook bloed wordt hierbij niet geschuwd waardoor deze film absoluut niet geschikt is voor de allerkleinsten onder ons. Batman is altijd al een van de wat meer serieuze helden geweest en blijft dat met deze animatie ook.

Wat ik echter jammer vond was dat de oorspronkelijke cast van de reeks de personages niet ingesproken heeft. Bij het ene personage valt dit meer op dan bij de andere. Zo valt het bij Batman zelf wat minder op, maar past het stemgeluid van de Joker niet bij het personage omdat deze veel te laag en te zwaar is. Echt storend wordt het nergens, maar ik begreep echter niet waarom de oorspronkelijke cast niet was ingezet. Qua animatie worden we getrakteerd op veel detail bij de personages zelf maar vond ik de omgevingen waarbinnen het verhaal zich afspeelde soms wat minder geslaagd. Met name een achtervolging op de autoweg had er stukken beter uit kunnen zien als er meer werk in was gestoken. Ook werd er in bepaalde scene's gebruik gemaakt van computer technieken die het geheel wat mij betreft een beetje uit balans haalden. Het is dus met name de afwerking om de personages heen die wat mij betreft beter had gekund.

Als we bij de invulling van het verhaal komen kan ik hier kort over zijn; deze is hoewel behoorlijk voorspelbaar en niet te diepgaand wel sterk, zeker voor een animatie. Dit allemaal zorgde dat de 75 minuten die de film duurde omgevlogen waren voordat ik het door had en heeft er ook voor gezorgd dat ik opensta voor meerdere animaties zowel binnen als buiten het Batman universum. Het is weer eens wat anders!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het is in de filmwereld altijd wat zoeken geweest naar de juiste formule voor Batman. Burton's wereldje was wel goed, maar Batman was nogal stijf en zij freaky vijanden gingen met de eer lopen. Bovendien was het nogal wisselend van kwaliteit. Die van Joel Schumacher waren te cartoonesk en gewoon absurd belachelijk. Met Nolan werd het wat volwassener, maar misschien ook wel wat te serieus. Bale was een goeie Batman, maar zijn Bruce Wayne trok op niets.

Deze animatieversie houdt de comics in ere en gaat toch voor een volwassen look. Ok, de kwaliteit was niet altijd even sterk, maar het verhaal was veel beter. In een ogenblik heb je de juiste achtergrond bij figuren waar het nodig is. Meestal heb je een overload van figuren, terwijl hier zoveel vijanden en helden zijn zonder dat het te druk wordt. Dit verhaal met het budget en de kennis van Nolan in de sfeer van Burton, maar de vlotheid van deze animatie had een geweldige Batman geweest. Ik wil wel meer zien van de Batman animaties. Deze worden blijkbaar wat stiefmoederlijk behandeld met een kleiner budget dan de grote films. Geef deze animatie het budget en de regie die het verdient en je hebt de beste Batmanfilm die je maar kan indenken.

avatar van Jokkie
Wat is dit een heerlijke film. Als Batfan zeker genoten.

avatar van Gang_Star
Meer bevallen bij herziening. Een Batman film die meer voor een oudere doelgroep geschikt is. Heeft een meer volwassen, serieuze toon en kent met de actie een wat hardere aanpak. Een sfeervol geheel met een interessant verhaal over de Red Hood, waar ook weer een interessant verhaal achter blijkt te zitten. Een vlot verhaal die net als vele andere Batman animatiefilms weer zonder meer vermaakt, maar deze Batman: Under the Red Hood behoort samen met onder meer de Batman The Dark Knight Returns tot de betere Batman animatiefilms.