Wonder Boys (2000)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Curtis Hanson
met Michael Douglas, Tobey Maguire en Frances McDormand

Grady Tripp, professor aan een universiteit, heeft last van een "writers block". Ondertussen is hij samen met een student op zoek naar een jasje dat van Marilyn Monroe is geweest, en is een studente verliefd op hem.

Komt vanavond om 00.25 op de BBC1 he ga deze dus lekker kijken! Cijfertje is in aantocht

avatar van E V
E V
Acteren is oké, verhaal is oké, verder nietzo bijzonder.

Luchtige film over mensen met hun sterke en zwakke punten, met hier en daar wat humor. McDormand en Downey Jr. speelde erg goed en Douglas was als altijd fantastisch op dreef. Van Maguire ben ik echter geen grote fan.
De film is wat traag, maar gelukkig vervalt de film nooit in sentiment.

avatar van lebowski
- "Well, he did say a few things that made me believe it
was his car."
- "Like what?"
- "That's my car, motherfucker."

Lekker scherpe dialogen kent deze film inderdaad. Mag ook wel in een film over twee schrijvers.

avatar van xenne
een niet echt boeiend verhaal maar wel grappig, en dus leuke film

een schittterende Douglas zorgt op z'n eentje voor een halve ster extra

avatar van JoeCabot
Best dat ik Dogville opgenomen heb en niet deze. Door het voetbal had ie namelijk een uur vertraging. Voor de rest een redelijke film. (Niet altijd echt) boeiend, soms grappig en gewoon leuk om te volgen. Die Hannah mag er trouwens wel zijn 2.5*

avatar van silhoupin
Zeer leuk en mooi filmpje met een warme sfeer. Zeer goede acteerprestaties van iedereen en een orgineel in elkaar gestoken verhaal. de komedie is hier echt "komedie" en niet zo een domme komedie die je in zo veel doorsnee komedies ziet. dit is nu eens een komedie die ik graag heb gekeken. er zit ook drama in en dat maakte de film nog beter. de film was niet saai en leuk om te volgen tot het einde. een 3,5 welverdiend.

Zeer sterk begin, later bloed de film wat dood 3*

Wel een aardige film, maar niet heel bijzonder. 3*

avatar van pjutter
inderdaad wel een aardige film,,,,,,, maar best vaag en niet echt heel boeiend

avatar van predator
Grappige film met Douglas een keertje niet in een macho-rol. Leuk, maar ook niet heel bijzonder.

Mwah, niet echt mijn soort film. De film kwam wat laat op gang, was een half uur zeer vermakelijk, maar draalde toen langzaam weer af. Vooral de af en toe wat vermoeiende, naar mijn idee iets TE slimme teksten maakte het geheel een beetje langdradig.
Douglas is niet bepaald mijn favoriet. Op zijn acteerwerk is niks aan te merken, maar hij heeft het gewoon niet. Hij speelt het safe, op het saaie af en heeft niet de uitstraling die zijn personage hoort te hebben. Liever had ik iemand als een Johnny Depp in zijn plaats gezien. Zijn schrijversrol in "Secret window" was geniaal.
Maar goed, daarintegen kwam Tobey Maguire als de getalenteerde, lichtelijk gestoorde James bij tijd en wijle zeer droog en geestig uit de hoek. Wat mij betreft deed hij het beter dan in "Spiderman", maar dat is ook gewoon een rotfilm. Robert Downey Jr. als de homofiele Terry mocht er ook wezen, ik heb meer dan eens om die gozer moeten grijnzen.
Een te langdradige film, met een hoofdrolspeler zonder charme. Wel een aantal scherpe dialogen en grappige momenten, maar een topper... nee.
Drie sterren!

Deze film kon me zo niet boeien. Ik weet het niet.. maar Michael Douglas in dit soort films.. nee.
Langdradig.. cliché personages. Nee weinig diepgang zit erin vind ik.

avatar van soom
Aardig en vermakelijk. Voor één keer kijken zeer geschikt, maar dat is ook alles.

Het acteerwerk van Tobey komt niet uit de verf had ik het idee. Hij doet het in Spiderman&Cider House Rules toch ietsje beter.

Michael Douglas is echt goed, zijn rol springt eruit voor mij. Zoals hij de rol van Grady neerzet. Wel goed gedaan.

Maar het is wel een beetje een mager verhaaltje, dingen worden nu ook niet echt zo goed uitgelegd op zich.

avatar van tevelenco
Matige film.
Met een verhaal vol maffe gebeurtenissen en typetjes.
Maar om nou te zeggen boeiend........nou nee.
Eerder saai en langdradig en maar zelden boeiend of komisch.
Nee niet mijn type film.

JB.
Deze film kan ik vaak kijken, heel ontspannen en gewoon een mooi verhaal. Feel good movie; lekker blowtje erbij en genieten maar

avatar van otherfool
Het zal er wel aan liggen dat ik niet blow dan

Ik vond het geheel maar matigjes. Doet te hard z'n best hip te zijn. Mevrouw Holmes blijft een schatje natuurlijk...

2,5*.

avatar van donnie darko
Zeer leuke film.

Ik had deze vroeger al voor een deel gezien en ik was toen niet echt onder de indruk, maar dat was denk ik omdat ik toen nog niet naar dit soort filmpjes keek. Eigenlijk filmpjes die niet echt een verhaal hebben, maar toch bijzonder leuk zijn. Michael Douglas is heerlijk als de gefrustreerde schrijver, Tobey Maguire vond ik eigenlijk niet echt goed, maar ook niet echt hinderlijk, maar Robert Downey Jr. was ook heel leuk. En de film moet het natuurlijk hebben van de spitsvondige dialogen die in elke scene er wel bij zijn.

Favoriete scene:het boek dat wegwaait, en de reactie van Douglas: You can shoot him. Geweldig!

Normaal heb ik het ook niet zo voor Katie Holmes maar echt storen deed ze me hier niet.

De scene met de hond was ook één van de hoogtepunten.

3.5* voor een zeer leuk tussendoortje. Ik denk dat ik het boek ook maar eens ga lezen, lijkt me ook heel leuk ala high fidelity en ik heb al een Michael Chabon gelezen en die vond ik ook heel goed(Zomerland btw). Door de film heb ik ineens zin gekregen om te lezen.

avatar van BlueJudaskiss
Ooit heel lang geleden gezien, maar aangezien ik er toen te jong voor was begreep ik er weinig van. Voorlopig 2,5*, maar wordt nodig tijd voor een herziening. Dat ik m toen zag was trouwens juist vanwege Katie: toen zat ze nog in haar leuke periode: sinds dat huwelijk met Tom Cruise is het niets meer.

avatar van stefan dias
Wat vreemd, meestal heb ik een bloedhekel aan Michael Douglas, die steeds de zelfde soort arrogante, misplaatste zelfverzekerdheid uitstraalt, maar hier is hij werkelijk schitterend. Als je 't niet verwacht, is dat vaak extra mooi. Prachtfilm.

Leuke film en vooral veel humor !

avatar van Donkerwoud
Typische ''indie'' komedie uit Amerika. Leuke karakters, sterke grappen en een aardig sfeertje. Michael Douglas is nu eens niet de gelikte zakenman, maar een gemankeerd schrijver met issues. Tobey Maguire en Katie Holmes spelen best leuk tegen hem op.

avatar van Janchii
Seker geen Nederlandse ondertiteling?

Barcel
Janchii schreef:
Seker geen Nederlandse ondertiteling?

Zo´n film met Amerikaanse acteurs moet er wel Nederlandse ondertiteling zijn!

avatar van Ace Hanlon
Barcel schreef:

Zo´n film met Amerikaanse acteurs moet er wel Nederlandse ondertiteling zijn!

Misschien in de toekomst, maar voorlopig doet de BBC nog niet aan Nederlandse ondertiteling, behalve nu en dan via teletekst op BBC Prime.

Barcel
Oh ja, dat klopt. Ik wist niet dat Janchii het bedoelde voor BBC. Die heeft alleen maar Engelse ondertiteling.

avatar van Aapje81
Tegenvallende film die maar niet op gang wil komen. Alleen voor mensen die Katie Holmes missen sinds zij geslachtofferd is aan Tom Cruise.

avatar van notorious_kim
Vandaag deze film bekeken, en ik moet eerlijk zeggen dat ik wat teleurgesteld was.
Het verhaal hangt niet goed samen, spring her en der, waardoor ik er geen goede lijn in krijg. De grote voorspelbaarheidsfactor is ook storend.
Schitterende cast, zeker Tobey Maguire heeft hier wel een zeer speciale rol. Desondanks de sterke cast, kon de film toch niet overtuigen. Ik vraag me nog steeds af hoe ik deze film heb kunnen uitkijken. Eentje die ik snel zal vergeten.

De film moet het hebben van sterk spelende acteurs: Douglas, Maguire en Downey JR. Het verhaal overtuigt minder, maar waarschijnlijk moet je deze film vaker bekijken.