Wonder Boys (2000)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Curtis Hanson
met Michael Douglas, Tobey Maguire en Frances McDormand

Grady Tripp, professor aan een universiteit, heeft last van een "writers block". Ondertussen is hij samen met een student op zoek naar een jasje dat van Marilyn Monroe is geweest, en is een studente verliefd op hem.

avatar van AGE-411
Zondag 00:20 op VT4

avatar van kelly79
Ik krijg geen genoeg van deze film. Geweldigde rollen voor Robert Downey Jr en Michael Douglas. De soundtrack is ook geweldig.

avatar van Karl van H.
Een prima feelgood filmpje. Wonder Boys is nou niet direct de bijzonderste film, maar wat 'ie doet, doet 'ie goed: het verhaal is leuk om te volgen en bevat enkele grappige scènes (met het moment waarop Downey Jr. hem probeert te redden van 'Vernon' het hoogtepunt is), het acteerwerk is dik in orde en de film kent een hele aardige sfeer. Normaliter zou ik mijn beoordeling voor een dergelijke film naar beneden afronden naar een 3,0*, maar met een geweldig nummer als Things Have Changed van Bob Dylan op de soundtrack, kan ik niet anders dan een 3,5* geven. Wat een fantastisch nummer is dat: absoluut een reden om de aftiteling nog eventjes af te kijken

Aardig filmpje.

Fijne cast die het ook allemaal wel leuk doen. Maar het zijn vooral een aantal geinige en grappige scenes die opvallen in dit wat stoffig geheel.

De stukjes met die hond zijn bijvoorbeeld aardig atypisch. Zeker gezien de literaire omgeving en de baardige, scruffy personages die doorheen de film slenteren. Dialogen zijn bij momenten wel leuk, de humor is aardig droog.

Toch groeit de film nooit uit tot meer als een degelijke drama/comedy. Het is allemaal net iets te gelaten en het duurt net iets te lang.

Verder geen vervelende film, vermaakt zeker wel en is bij momenten ook echt grappig, alleen het geheel is net wat te stoffig om echt goed te worden.

avatar van moviemafketel
Jammer dat ik nergens op mm zag dat deze vanavond op comedy central was. Ken hem al wel, maar toch hadden andere mensen deze ook eens willen bekijken. Best een aanrader.

avatar van Laila001
Supersaai, deze film. Ik heb hem met moeite uitgezeten en was blij dat hij afgelopen was!

avatar van rep_robert
Wonder Boys is een af en toe kurkdroge film, afgewisseld met dramatische momenten die ervoor zorgen dat de film redelijk in balans blijft. De droge situaties uiten zich in Douglas, die belandt eigenlijk van de ene in de andere bizarre situatie, maar door de serieuze sfeer komt het wel realistisch over.
Jammer dat een aantal rollen niet zo heel goed uit de verf komen(Katie Holmes), waardoor de film op het drama elementen soms wel iets dieper had kunnen gaan.

Nu blijft het vooral een vrolijk allegaartje.

avatar van missl
Mooie rol van Douglas en er komen wel wat komische situaties in deze film voor maar het kreeg me niet echt mee. Ik vond de rol van Maguire echt verschrikkelijk en helaas krijgt hij veel zendtijd.

Uitstekende film over een schrijver/leraar met genoeg problemen die een jonge schrijver/leerling onder zijn hoede neemt. Een onderhoudend verhaal met genoeg leuke en goed uitgewerkte personages. Licht komisch en licht dramatisch van toon. Een fijne soundtrack en Michael Douglas zet hier één van zijn betere rollen neer.

avatar van Vinokourov
Als docent moet je je nooit terecht laten komen in de privelevens van je leerlingen/studenten, maar Michael Douglas gebeurt het wel in Wonder Boys. Hij heeft een aardige hoofdrol te pakken als professor, die zich in de nesten werkt. De humor is droog, maar het plot zelf toch wat onbestemd. Daar had wel wat meer structuur in gemogen.

Deze film is langdradig en weinig aan. Vooral de rol van Tobey Maguire kan mij niet bekoren. Ik heb de film enkele dagen geleden gezien en weet nu het einde al niet meer. Nee, deze kun je gewoon overslaan.

avatar van Alexander1900
Michael Douglas acteert standaard goed en Tobey Maguire hoeft amper te acteren (niet qua tijd) in Wonder Boys doordat dit zijn rol is en kan daarom begrijpen dat de kijkers hem niet zo ziet zitten. Af en toe zat ik zelf ook te twijfelen of hij wel de juiste acteur in deze film is... Wonder Boys kijkt prima weg maar het wordt nergens bijzonder.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van IH88
“It's been a long time since someone wrote a really good book in jail.”

Prima film. Wonder Boys heeft een wat loom, maar wel aangenaam tempo. De personages in de film zijn vaak high, en zo beleef je de film ook. De film heeft een wat droge en zwartgallige humor en dat kan ik wel waarderen.

Douglas, Downey Jr. en Maguire kunnen natuurlijk ook prima overweg met de droge dialogen. Het hele verhaal over een schrijver die na zijn succesvolle eerste boek, zijn tweede boek niet kan afmaken zit goed in elkaar. Grady Tripp (Douglas) heeft nog veel meer problemen en binnen een paar dagen komt hij in aanraking met allerlei (kleurrijke) personen die iets van hem willen. En de joint en drank zijn nooit ver weg. Met een prima film tot gevolg met een voortreffelijke Michael Douglas.

avatar van HarmJanStegenga
Geweldige rol van Michael Douglas. En Maguire. En Downey Jr. En ook de rest doet het super. Wat een leuke film. Een prent waar de sfeer en de karakters, met behulp van komische, droge situaties en gevoelige momenten, regelmatig piekt, zonder dat er een zogenaamd verhaaltje gevolgd moet worden. Gewoon heerlijk achterover hangen, genieten van alles wat regisseur Hanson ons voorschotelt.