The Incredible Hulk (2008)

3,21 (2076)
2076 stemmen

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Louis Leterrier
met Edward Norton, Liv Tyler en Tim Roth

Dr. Bruce Banner (Edward Norton) probeert te leven met zijn alter ego The Hulk, een groen, groot en enorm sterk wezen dat verschijnt als hij kwaad begint te worden. Dit is absoluut niet eenvoudig aangezien er horden mensen achter hem aan zitten die misbruik willen maken van zijn bijzondere krachten. Maar dan ineens verschijnt The Abomination (Tim Roth), een kwaadaardig en wild beest. Banner ziet zichzelf genoodzaakt zijn krachten te gebruiken om de stad te redden van dit afschuwelijke monster.

Een tegenvaller. Ik vond de vorige Hulk beter. Er zat te veel gepraat in de film en enkele tenenkrommende dialogen. Ik vond het wel grappig om de oude hulk tegen te komen in de film.

avatar van Number23
Marvel-opfriscursus deel 2

Ook pas voor de 2e keer gezien en ondanks dat Hulk een van m'n favoriete helden is, verliest de film toch een halve ster. De Hulk kan misschien awesome zijn, zijn vertolker is dat niet. Norton is geen goede keus geweest. Ook de personages (en vertolkingen) van Tyler en Hurt stellen lichtelijk teleur. De enige die het leuk deed was Roth, maar dat was ook maar alleen in z'n menselijke vorm.

avatar van tattoobob
Redelijk goede Hulk verfilming.....de hulk is tegenwoordig al zo boeiend niet meer vergeleken met andere superhelden, maar in deze film word de hulk leuk en tof neergezet.
Ook de film zelf is spannend en visueel leuk gedaan.......aanrader dus.
Jammer dat Norton de hulk niet meer speelt. want dat was ook een groot pluspunt in deze film.

avatar van Glennekeeeee
incredible hulk word voor de buitenwereld nog vaak aanzien als het (financieel) tegenvallend kneusje uit het nu succesvolle MCU.

Toch is deze hulk film geen slechte film, integendeel. we zien in enkele flashbacks de origine van de hulk uit dit mcu (geen link met de ang lee hulk dus) en gaan meteen over naar een bruce banner die al 5 jaar gevlucht is voor de generaal en al enkele maanden zonder 'incident' zich heeft kunnen handhaven in de sloppenwijken van brazilië. Door een stom ongeluk komt het bloed terecht in een drankje dat het uiteindelijk haalt tot een grappige cameo van Stan Lee. Vanaf dan begint de film in volle vaart met een schitterende achtervolgingscène in de sloppenwijken tot een dol gevecht aan het station. in die tussenstukken zien we eigenlijk amper dialogen maar vooral stilte of muziek waarin we bruce banner steeds zien worstelen met zijn verleden. op zich heeft een acteur als edward norton meer te bieden maar op zich werkte het wel als rustmomenten. Tim Roth als de beste militair die zichzelf steeds minder in de hand weet te houden is misschien wel éen van de beste badguys tot heden uit het MCU en William Hurt speelt de generaal misschien iets over the top maar al bij al werkt het niet echt storend. de finale is entertainend en geeft wat de kijker nog nodig had voor een tof einde.

Waarom is de film dan toch niet de kaskraker geworden als een iron man? een goede vraag... Misschien is edward norton niet dé bruce banner? ondanks een degelijke acteerprestatie vond ik hem soms ook niet echt passen in dat personage. Was het de hulk zelf? op zich zag die er wel goed uit maar het benaderde toch nog niet de kwaliteit die we in the avengers zagen...
het is een vraag die ik niet echt kan beantwoorden want voor mij is the incredible hulk een leuke hulk-film waar ze zeker verder op hadden kunnen gaan buiten veredelde cameo's in the avengers.

avatar van comely
Norton was gewoon miscast. Niet dat het veel uitmaakt. Het blijft een kinderachtige film voor pubers.

avatar van xxERWINxx
Vergeleken met The Hulk deel 1 zit in deze film juist meer actie en minder verhaal.
Film is vermakelijk om naar te kijken, helaas vond ik het eindgevecht wat te donker waardoor je het minder zag, verder toch even goed als The Hulk.

avatar van Kliko_Green
Na al die jaren toch maar eens bekeken. De film viel me echt niet tegen!! Goede actie en animatie. Verhaal niet echt interessant. Kijkt gewoon lekker weg.

avatar van The_CrY
Gewoon een kopie van het eerste deel. Het is dat Edward Norton een betere acteur is dan Eric Bana en dat er een heel mooi eindgevecht plaatsvindt tussen de Hulk en Abomination. Voor de rest is het een richtingsloze achtervolgingsfilm. Een irritatiegevoel krijg ik bij de clichéjongen General Ross. Ook zijn dochter, ditmaal gespeeld door Liv Tyler, werkt op de zenuwen; beetje janken en in de weg lopen, meer doet ze niet. Dan was Jennifer Connely toch een stuk beter.

Hoogtepunt van de film: wanneer Tony Stark in beeld komt. Misschien omdat dat me juist doet denken aan de rest van de Marvel films, die over het algemeen een heel pak beter zijn.

avatar van Proeneke
Vondt m wel leuk, ik ga de film uit 77 eens bekijken, en die ga ik ws nog veel leuker vinden

Een goede film,
Goed verhaal en boeiende characters.
Jammer dat Hulk hier niet word gespeeld door Mark Ruffalo.
Abomination is een perfecte vijand voor de Hulk!

The Incredible Hulk staat te boek als een verbeterde versie op de film door Ang Lee. Uiteindelijk vind ik de films elkaar amper ontlopen, hoewel ze wel veel van elkaar verschillen. De makers wilde duidelijk een niet al te eigenzinnige auteur en die trend is Marvel later blijven volgen door inhuurregisseurs te verkiezen boven regisseurs met visie die iets eigens willen toe voegen. Dat blijft jammer, want de superheldenfilms spelen nu al jaren op safe.

Wat dat betreft valt de versie van Ang Lee onder interessante mislukkingen; een categorie die ik verkies boven doorsnee. Want zo zou ik beide interpretaties classificeren. Er zit geen verrassing in. Zowel inhoudelijk als visueel of op een andere manier. Dat blijft toch wel het probleem met dit soort films en het wordt om die reden dan ook gewoon wat saai. Het is allemaal zo ongeveer hetzelfde. Maar goed de mensen krijgen er geen genoeg van, door redenen waar ik me ook wel weer iets kan voorstellen.

Deze 2008 variant is lange tijd meer van hetzelfde ten opzichte 5 jaar eerder en gaat ook precies daar door, waar de vorige ophield. De Hulk wil niet boos worden, maar als ie boos wordt heeft ie weinig moeite met het verslaan van het leger, wat ook nu zijn voornaamste tegenstander blijft. Op een gegeven moment krijgt hij wat meer tegenstand van Roth en tegen het einde zelfs een stuk meer. Toch deed dat eindgevecht me ook nauwelijks echt omhoog veren. . Wat dat betreft tapt Letterrier voornamelijk uit hetzelfde vaatje.

Het onderscheidend vermogen zit hem uiteindelijk met name in de Braziliaanse setting en de getroffen toon van de film, die hier geslaagder is evenals het tempo. Dat zit er hier wat beter in en er zijn geen momenten waarop het doodvalt. Opvallend is ook dat de cast volledig nieuw is. Norton is wel de betere acteur in vergelijking met Bana, maar eigenlijk heeft hij niet zo veel in deze film te zoeken. Hij kan zijn talent amper in de rol kwijt en past ook niet zo goed bij zijn personage. Jennifer Connelly vind ik een gemis en eigenlijk vond ik Hurt hier ook niet zo op dreef.

The Incredible Hulk speelt wat meer op safe en eerlijk is eerlijk, het werkt ten dele. Toch zijn de pogingen van Ang Lee om zijn personages meer diepgang mee te geven lovenswaardig. Zijn montages en splitscreens paste ook wel bij een stripboekverfilming. De film uit 2003 viel echter ook regelmatig helemaal stil, duurt te lang en de serieuze toonsetting past veel minder bij het concept. Al met al houd ik het op een gelijkspel. De beide Hulk films zijn niet onvermakelijk en ze hebben beide zo hun eigen problemen en pluspunten, maar uiteindelijkzijn ze vrij inwisselbaar voor andere superheldenfilms. Er zijn er bij die wat beter of slechter zijn, maar als je van het populaire subgenre houdt, kom je bij deze film redelijk aan je trekken. 3 sterren.

avatar van Phantasm
Prima film met een goed verhaal, net zo leuk als zijn voorganger.

shrink schreef:

De vorige hulk beter. Wtf!

avatar van IH88
“Hulk... SMASH!”

Prima film. The Hulk is geen superheld die makkelijk op zijn eigen benen kan staan, maar Norton doet het goed en de film kent een aantal sterke momenten en actiescènes. We krijgen gelukkig geen origin story, en het eerste gedeelte in Brazilië is gelijk het beste gedeelte. Daarna wordt het formulewerk, met een romance tussen Norton en Tyler en veel CGI actiescènes.

The Incredible Hulk is voor de rest ook een grimmige film, zonder de bekende Marvel humor. Dat past ook niet echt bij Norton (de momenten dat hij grappig wil overkomen wordt het gelijk pijnlijk). Het laatste gedeelte is weer een teleurstellende brij van clichématige actiescènes en een Hulk tegen een nog grotere Hulk gevecht, maar al met al is The Incredible Hulk een vermakelijk superheldenfilm.

avatar van Antonev
Niet slecht al zeg ik het zelf. Heel veel actie, wat spanning en visueel gezien prima op orde. Ik moest ook even mijn wenkbrauwen fronsen toen ik las dat Norton de hoofdrol zou spelen. Deze veelzijdige acteur houdt zich echter prima staande en zet een goede rol neer. Tyler is een genot om naar te kijken.

Niet de beste MCU film maar nog steeds wel heel vermakelijk!

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer vermakelijke actiefilm! Veel actie en avontuur, in de hele film gebeurd er wel wat, met vooral het eindgevecht als hoogtepunt.
Een zeer goed vervolg dus en misschien net iets beter dan het 1e deel ook.
Zal er nog een 3e deel ooit komen?

avatar van joeygamer2
Goede film. Superhelden films kunnen mij altijd wel boeien. Hier zat goede actie in met als toppunt het einde. Verder ook een beetje romantiek in de film wat me vaak wel kan boeien

Tarkus schreef:
Het verbaasde me toen ik hoorde dat Edward Norton de hoofdrol in deze film zou doen, ik dacht meteen dat dit niet zijn ding was, maar zoals steeds doet hij het weer uitstekend, al zou je hem in zulke rol nooit verwachten.
Ook goed zijn William Hurt en Tim Roth, om nog maar te zwijgen van Liv Tyler, die altijd wel goed is en bovendien steeds mooi is om zien.
Maar het zijn natuurlijk de special effects die deze film tot een spektakel moeten maken, en die zijn zoals mocht worden verwacht, van topkwaliteit.
Ik vond het zeer leuk om nog eens een goede prent te zien met de Hulk, ik was vroeger al een fan van de TV-series, maar met de middelen die men tegenwoordig heeft ziet alles er natuurlijk nog eens stukken beter uit:
Leuk detail: Lou Ferrigno, de man die eind jaren '70, begin jaren '80 de rol van de Hulk speelde in de TV-serie doet hier de stem van het groene monster, maar hij is ook even te zien, als de bewaker die een pizza aanneemt van Edward Norton's personage Bruce Banner.
Kort samengevat: dit is een leuke film die ik iedereen die fan was van de TV-reeks ten zeerste kan aanraden, voor de anderen is het een leuke kennismaking met dit groene personage....

Opnieuw bekeken en opnieuw van de film genoten. Blijft een klassieker in het superheldengenre.

avatar van Shadowed
Mindere Marvel.

Niet echt de beste Marvel tot nu toe, al blijf ik dit toch wel een stukje beter vinden dan Black Panther. Voor een film uit 2008 vond ik het er allemaal verassend matig uitzien en daarmee de effecten dus eigenlijk vrij matig.

Het eerste deel van de film is best saai, ondanks er redelijk wat actie inzit. Norton is een goed acteur, maar als de Hulk vind ik hem niet de meest boeiende, geef me dan maar gewoon Ruffalo, die heeft wat meer een komische insteek.

De hulk zelf ziet er naar mijn mening niet al te best uit, net een soort reusachtige slijmbal. Daarmee gaat dat dus behoorlijk ten koste van een paar actiespektakelscenes, maar eerlijk is eerlijk, die vond ik nog best meevallen. Vooral de laatste spektakel scenes.

De lange takes in de slotfase vielen dan weer op, voor de rest blijft dit gewoon een doodnormale Marvel met wat Bay achtige actie. Veel bombarie en explosies, maar qua effecten viel het een beetje door de mand, en dat is jammer.