• 8.222.805 stemmen

Tai Yang Zhao Chang Sheng Qi (2007)

Drama / Fantasy | 116 minuten

Genre: Drama / Fantasy

Alternatieve titels: The Sun Also Rises / 太阳照常升起 / 太陽照常升起

Oorsprong: China

Geregisseerd door: Wen Jiang

Met onder meer: Jaycee Chan en Joan Chen

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Over Tai Yang Zhao Chang Sheng Qi

Tijdens de Culturele Revolutie worden Tang en zijn vrouw overgeplaatst naar het platteland voor her-educatie. Vervolgens betrapt Tang zijn vrouw op een affaire met een ander jonge man. Met behulp van vier verschillende verhaaltjes rond gekheid, seks, dromen en geweld krijg je het verhaal van Tang te zien met zijn standpunt op liefde, vriendschap en de vijanden van het communisme in de afgelegen Chinese provincies.

imageimageimage

avatar van J.T.O

J.T.O

Na 7 jaar toen Wen Jiang verbannen was van film maken in China komt hij nu terug met “The Sun also Rises”. De film is losjes gebaseerd op een boek en eerlijk gezegd is de film iets minder dan zijn voorafgaande productie die overigens leidde tot zijn verbanning.

Visueel is de film een feest voor het oog. Écht, bepaalde scènes zijn enorm mooi verfilmd en met deze verbluffende soundtrack geeft dat een bijzonder gevoel. Vooral die “climax” moment op het laatst was verrassend. Ik kreeg gewoon kippenvel en ik had dat niet verwacht gezien de film niet echt spannend is. Achteraf bleek ook dat Joe Hisaishi achter de soundtrack zit. Zijn soundtracks van de Takeshi Kitano films zijn gedenkwaardig en zitten vol emotie. De soundtrack van deze film is hierop geen uitzondering, bovendien vind ik het zelfs mooier, omdat er vocals bij zit. In ieder geval is er met de muziek niks mis mee!

Het verhaal is daarentegen wel lastiger om te volgen. Nadat hij verbannen was, kreeg ik het gevoel dat deze film meer zegt en is dan dat het zich voordoet. Na het lezen kan ik van de commentaar van andere folk kan ik de film wel beter begrijpen, maar het is niet raar als je achteraf met je wenkbrauw fronst van verbaasdheid. Een interessante en vooral mooie film als je al deze aspecten die hierboven genoemd zijn je aanspreekt.

Onderhond

Heerlijk filmpje.

Lijkt eerst een landelijk Chinees drama te worden, ala de oude Zhang Yimou films, maar fleurt dan op als één of ander frivool, gek filmpje. Heel speelse regie van Jiang die van deze film een klein pareltje maakt.

Bij momenten prachtige shots, leuke (en wat gekke soundtrack), sterk geacteerd door een aantal grote namen. Het verhaaltje mag dan wat vaag zijn en de film zal waarschijnlijk een aantal dubbele bodems hebben die zonder achtergrond info amper te achterhalen zijn, maar dat doet weinig af aan de kracht van het geheel.

Zeer leuke verrassing, na afloop had ik de indruk een zeer origineel en creatief filmpje gezien te hebben. Toch maar eens wat meer films van Jiang proberen vinden.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van wei

wei

Zijn debuutfilm In the Heat of the Sun is misschien wel de grootste klassieker in de Chinese filmgeschiedenis, onmisbaar. Kennelijk onbekend hier, want ik zie er maar 3 stemmen...Jiang Wen heeft onlangs met zijn 'Let the Bullets Fly' allerlei bioscooprecords verbroken. Ik moet hem nog steeds zien, maar kijk er erg naar uit.