The Spiderwick Chronicles (2008)

Alternatieve titel: De Spiderwick-Kronieken

3,28

Fantasy / Avontuur
96 minuten / 107 minuten (unrated)

geregisseerd door Mark Waters
met Freddie Highmore, David Strathairn en Mary-Louise Parker

De tweelingbroers Jared en Simon verhuizen samen met hun moeder en zus Mallory naar het oude landhuis van hun tante, Villa Spiderwick. Daar ontdekken de kinderen al snel een geheime bibliotheek, waar ze een mysterieus boek vinden. Ze maken ook kennis met een kobold die in het huis woont en die de kinderen het leven zuur maakt. Deze kobold waarschuwt de kinderen wel het boek dat ze gevonden hebben te verbranden, want anders zouden zij weleens in grote problemen kunnen komen. Zijn waarschuwing lijkt echter te laat te komen...

144 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van ILDIB
geplaatst: 25 december 2010, 13:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
J.Ch. schreef:
Best vermakelijk, als je bereid bent sommige puntjes met een korreltje zout te nemen. Het einde was toch wel beetje een deceptie: de schurk wordt opgegeten en het verhaal is afgelopen. Jammer. Verder leuk genoeg. Ik vraag me alleen af waarom het 'Chronicles' heten. Klinkt niet echt als een logische titel. Ik dacht dat het een boekverfilming is, zijn er soms nog meer delen?

Het einde is juist prettig, geen urenlang geknok en gedoe.

avatar van DragQueen
geplaatst: 26 december 2010, 15:55 uur [permalink]
Leuke fantasy-film, met een prima verhaal en sterke special effects. 3 sterren.

aylilaatje
geplaatst: 1 januari 2011, 16:01 uur [permalink]
Recensie van Ayla 7 jaar en zusje van TheLionKingFan

Ik vond het heel eng toen die beesten kwamen.
Toen dat jongetje ging gillen was dat best grappig.
Een beetje eng maar toch leuk 3,5*

geplaatst: 6 januari 2011, 00:15 uur [permalink]
is dit ook voor ouderen onder ons een leuke film??

avatar van nightbreed
geplaatst: 7 januari 2011, 19:13 uur [permalink]
_Casper_ schreef:
is dit ook voor ouderen onder ons een leuke film??

Nee, dit is echt een kinderfilm. De doelgroep lijkt me 6 tot 12 jaar.

avatar van pierrrke
geplaatst: 29 mei 2011, 00:08 uur [permalink]
om nog te reageren op een oude reactie waarom dit the chronicles heet: Er is maar één film en dat zal voorlopig zo ook blijven, want zover ik weet is er geen nieuw verhaal geschreven. Maar ik heb het boek van deze film thuis liggen en dat boek zijn 5 boeken in één, uiteraard wel korte boekjes. Vandaar the chronicles.
En voor een kinderfilm vond ik het toch behoorlijk leuk hoor, maar het boek komt trager en leuker op gang (met veel plaatjes )

avatar van RuudC
geplaatst: 12 juli 2011, 13:38 uur [permalink]
Ondanks dat ik vind dat volwassenen deze film best kunnen waarderen, is het een echte kinderfilm. het speurneuzenniveau van dit verhaal is echt bedoeld voor de bovenste groepen van de basisschool. Ik houd wel van verhalen waarin oude folklore is toegepast. De goblins en elfen (klassieke elfen, geen LOTR elfen) komen niet geforceerd over. Zeker voor jongeren is The Spider Chronicles een lekker spannend verhaal. Misschien iets te zweverig, maar goed geacteerd en mooi aangekleedt.

avatar van TragieStar.*
geplaatst: 17 juli 2011, 22:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vandaag eindelijk gezien, en vond het een erg leuke film om een keer te zien. Het had een groot Harry Potter gehalte voor mij en dat was allemaal een beetje minder vond ik. Wilde de film al erg lang zien, en had me toch wel iets anders voorgesteld.

Freddy Highmore als zowel Jared en Simon vond ik erg leuk gelukt. Vind hem altijd al een erg leuk lekker schattig jongetje. Terwijl hij tijdens deze opnamens gewoon al 15 jaar oud is! Hij is nog zo klein lijkt het wel . Maar hij is nu gewoon even oud als mij ongeveer, erg vreemd.

De rest van de cast was ook goed, alleen de moeder van de kinderen vond ik iets minder.

Het verhaal is lekker simpel, al vroeg ik mij wel af [waarom de kobolden het boek nou precies wilden hebben? Dat werd volgens mij niet echt uitgelegd./spoiler].

Ik heb me vermaakt, en het is ook zeker een aanrader voor jong en oud.

avatar van top030
geplaatst: 17 juli 2011, 23:09 uur [permalink]
leuke kinderfilm maar ook zeer geschikt voor volwassenen.
Special effects zijn niet over de top maar mooi gemaakt.
deed me denken aan the never ending story ( niet qua special effects )

gewoon fijn kijken ....

geplaatst: 17 juli 2011, 23:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke film. Het is duidelijk dat men mikt op een jong publiek, maar voor mij viel er in ieder geval ook genoeg te genieten. Het verhaal verloopt lekker vlot, de jonge acteurs doen goed hun best, de special effects zijn goed te pruimen en vooral het aan het werk van Brian Froud herinnerende creature design is uitstekend. Lichtvoetig bij vlagen, maar over de gehele lijn toch duister, zoals een sprookje in dit geval ook hoort te zijn.

Ik moet toegeven dat ik Mary-Louise Parker wel beter heb zien spelen, nu was het vooral een beetje onuitgewerkt personage wat niet de mogelijkheid kreeg om ook interessant neergezet te worden. Nee, dan deden de geanimeerde personages (Nolte en Rogen) het nog het beste, vooral Hogsqueal was erg leuk.

Tegen het einde wordt het ietwat zoetsappig, maar zo af en toe mogen sprookjes best goed af lopen. Benieuwd of hier nog een vervolg op komt, ik zou zeker kijken!

avatar van thunderball
geplaatst: 17 juli 2011, 23:36 uur [permalink]
Deze vanavond bekeken.
Aardige fantasyfilm, die duidelijk op succes van Harry Potter meelift, maar dat niveau nooit haalt.
Had heel de film het idee dat het verhaal eigenlijk nog moest beginnen, kortom:
best aardig, maar feitelijk stelt het allemaal niet zo veel voor.
Het verhaal is recht toe recht aan, zonder verdere zijplotjes of verassingen.
De sfx is daar en tegen van zeer hoge kwaliteit. Acteerprestaties van de jongeren zijn verassend goed, Parker is natuurlijk weer uiterst irritant en wie goed oplet herkent Nick Nolte als de grote schurk.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Ad Murck
geplaatst: 19 juli 2011, 12:40 uur [permalink]
Een leuke en spannende kinderfilm. In het begin dacht ik dat ik naar een verfilming van het computerspel MYST ging kijken, maar later dacht ik gewoon in een soort voorloper van de Potterfilms terecht gekomen te zijn (zoals de Hobbit t.o.v. de Lord of the Rings). Goede animaties en grappige figuren. Bijzondere familierelaties ook, wel een beetje gebroken gezinnen...

avatar van puppet master

geplaatst: 29 augustus 2011, 13:51 uur [permalink]
Een leuke, fantasierijke film.
Zeer leuk voor de kids maar ook voor de volwassenen.
Ben benieuwd als er ooit een deel 2 komt.
Je houd ervan of niet, mensen die niks aan Harry Potter of LOTR vinden moeten zeker niet kijken.
Zeker 2.5 * waard

geplaatst: 30 december 2011, 14:36 uur [permalink]
Leuke film, maar snap niet waarom deze zo vaak op tv komt.. Ze draaien tegenwoordig alleen maar dezelfde films, er zijn nog zoveel andere mooie films..

avatar van m1701
geplaatst: 2 januari 2012, 15:42 uur [permalink]
Leuke en vermakelijke film
De kobolden werden erg leuk en eng neergezet.
Heb me kostelijk vermaakt.

ps. hebben ze voor die jongens, 1 en dezelfde persoon gebruikt? (Freddie Highmore) of heb ik dit verkeerd gezien?

avatar van K. V.
geplaatst: 24 januari 2012, 19:00 uur [permalink]
Deze ook eens bekeken en eerst en vooral waren de animaties erg goed, zeker voor een familiefilm.
Wat 'k wel minder vond, was de on-originaliteit. 'k had het gevoel dat 'k naar een kruising van Narnia & Harry Potter zat te kijken. De namen van die dieren en ventjes leken erg op die van Harry Potter en ook die grote vogel en die slang leken zo uit Harry Potter geplukt.
Het einde was nog verrassend.
Spijtig dat ze niet wat meer creativiteit in de film hadden gestopt, anders was het een topper. Goed om eens mee te pikken als ze hem eens op tv tonen.

avatar van tommykonijn
geplaatst: 20 april 2012, 20:10 uur [permalink]
Ik had hem al langer in bezit. Toen ik hem kocht leek het me een leuke film en achteraf had ik er niet zo veel zin meer in. Toch heb ik hem nu eens gekeken, en de film viel me niet tegen. Het acteerwerk was best leuk. Zowel van de volwassen als jongere spelers. De film bevat veel (eigenlijk alleen maar) fantasy, dus je moet er wel een beetje voor in de stemming zijn. Ik kon het wel waarderen eigenlijk. In het begin vond ik het nog niet zo overtuigend maar daarna vond ik het steeds leuker worden. Zoals al voor mij werd gezegd bevat de film veel elementen uit Narnia en Harry Potter. Maar daarnaast is er ook genoeg originaliteit te vinden, gelukkig. De film had ook mooie muziek van James Horner en een leuk einde. Voor mij was het best een geslaagde film in het genre.

geplaatst: 1 januari 2013, 12:23 uur [permalink]
Mooie fantasy-film met een prima cast.
De film moet het vooral hebben van de special effects, die heel mooi zijn gemaakt, en minder van het verhaal, dat mij toch niet erg aansprak.
Misschien toch vooral een film die meer geschikt is voor de jeugd, al zullen de allerkleinsten toch af en toe wel schrikken van de trollen.

avatar van love_xxx

geplaatst: 16 maart 2014, 19:48 uur [permalink]
Ik heb me wel geamuseerd, leuk voor een namiddag op de zetel.
3*=6/10

avatar van arno74
geplaatst: 9 april 2014, 19:19 uur [permalink]
Aardige kinderfilm, ook wel voor volwassenen te doen, maar het is een echte kinderfilm. Het heeft ten opzichte van andere films ook niets nieuws te bieden (voor volwassenen), en haalt zeker niet het niveau van Harry Potter, Narnia, Golden Compass, etc.

Qua verhaal had zeker dichter in de buurt van die films kunnen komen, maar qua uitwerking is het erg mager. Helaas kent het de gebreken van '(sl)echte kinderfilms', en daarmee doel ik vooral op een kinderachtige acteerprestatie van de volwassenen en op het onderschatten van de intelligentie van kinderen door alles voor te kauwen, zo zijn er geen mysteries die niet binnen een paar minuten ontrafeld worden. Voor mij mist het ook een eigen identiteit die het van de andere films in positieve zin doet opvallen.

De hoofdrolspeler, die twee tweelingbroers speelt, redt een beetje de film. Ook zijn er vooral aan het begin enkele geslaagde griezelscenes voor kinderen en is het verhaal op zich aardig.

Wel aardig, maar niet bijzonder. 2,5*

avatar van alexspyforever
geplaatst: 7 mei 2014, 19:31 uur [permalink]
In tegenstelling tot voorgaande poster vind ik de hoofdrolspeler eerder irritant dan de film redden. Beide broers wilde ik af en toe een trap onder hun kont verkopen. Dat lag niet aan Freddie Highmore want in een film als Arthur et les Minimoys vond ik hem wel goed. Ik vond het wel amusant maar het verhaaltje op zich vond ik nu net iets te zwak en te weinig diepgang hebben om van een memorable fantasy/sprookje te spreken. Het zal wel aan mijn persoonlijke voorkeur liggen zeker.

avatar van tattoobob
geplaatst: 21 juni 2015, 13:50 uur [permalink]
Aardige jeugdfilm die voor de papa's en de mama's ook best te doen is.
Hier en daar best spannend(voor de kinderen) maar dat maakt de film juist wel leuk om te zien.
Acteerwerk was wel aardig...ook vond ik deze kinderen niet irritant en dat is vaak wel het geval in dit soort films.
De animaties in deze film zijn best aardig......behalve de padden die vond ik wat minder.
Verder een leuke wegkijkert voor de zondagmiddag.

geplaatst: 18 oktober 2015, 23:45 uur [permalink]
Jammer van het onevenwichtige script want er waren, buiten enkele kitscherige gedeeltes, een aantal spannende actiescènes te bewonderen in een productie waarin niet de menselijke personages maar de animatiefiguren (een aantal waren echt griezelig) de belangrijkste attractie waren. Bovendien waren de voorgeschotelde speciale effecten behoorlijk goed. Freddie Highmore tenslotte overtuigde zeer in een dubbelrol.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 22 maart, 12:08 uur [permalink]
Niks nieuws ten opzichte van andere fantasy-kinderfilms à la Narnia, en voor mij als volwassene net wat te weinig rariteiten (bizarre wezens, excentrieke personages, aparte visuals) om het echt grappig of interessant te houden, maar wel met veel plezier gemaakt, gestroomlijnd en met goed acteerwerk, dus prima uit te zitten. Leuk om nog even Andrew McCarthy als de vader te zien, die is na een veelbelovende start in de jaren 80 en 90 (St Elmo's fire, Pretty in pink, Less than zero, Weekend at Bernie's, Night of the running man) een beetje van mijn radar verdwenen, en ook hier heeft hij een niet zo dankbaar rolletje (maar wel effectief, want wat zijn personage doormaakt zag ik persoonlijk niet aankomen). Al met al toch wel vermaakt met deze film.