• 10.538 nieuwsartikelen
  • 8.963.882 stemmen

Les Petites Fugues (1978)

Komedie / Drama | 140 minuten

Genre: Komedie / Drama

Oorsprong: Zwitserland / Frankrijk

Geregisseerd door: Yves Yersin

Met onder meer: Michel Robin, Fabienne Barraud en Fred Personne

IMDb beoordeling: 7,4 (415)

Gesproken taal: Duits en Frans

Plot Les Petites Fugues

Pipe is een simpele arbeider op een geisoleerde Zwitserse boerderij. Hij komt in het bezit van een brommer en hij komt er achter dat er meer is dan zijn dagelijkse werkzaamheden. Hij ontdekt een nieuwe vrijheid, maar na een tijdje wordt die vrijheid hem toch te veel en wil hij weer terug naar zijn boerderij.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van lebowski

lebowski

Een waarlijk prachtige film, die ik voorzichtig 4 sterren geef omdat het tien jaar geleden is dat ik hem voor het laatst zag. Lastig aan te komen, vandaar. De term komedie dekt de lading eigenlijk niet optimaal, want hoewel het grappig is om de hoofdpersoon te zien stuntelen af en toe, is het ook een prachtige filosofosische vertelling over een al wat oudere man die met de ogen van een kind de wereld ontdekt.

Absoluut een juweel!

avatar van barry2008

barry2008

Heb er ook 10 jaar vergeefs naar gezocht en hem uiteindelijk gekocht bij een zwitserse distributeur. Ik vond het ontbreken van NL ondertitels een beetje lastig, alhoewel er niet erg veel in de film gesproken wordt. De scene met de vliegende brommer blijft memorabel, alhoewel technisch misschien verouderd. Een komedie heb ik het nooit gevonden. Verdient het om op tv uitgezonden te worden

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

(Wederom) dank aan de onvolprezen TV5Monde voor het uitzenden van juweeltjes als deze film..mét NL ondertiteling.

Brix schreef:

Heb jij toevallig Ziggo? Ik zou hem op kanaal 071 moeten hebben, maar daar is ie niet te vinden...

avatar van Zoevene

Zoevene

Inderdaad Ziggo 71

Zoevene schreef:

Inderdaad Ziggo 71

Sorry, ik vergis me. KPN hier, en die schijnt TV5Monde niet te hebben. M*rde.

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

De reden waarom ik niet overstap op KPN

Zonder TV5Monde kan ik niet meer leven

Brix schreef:

Zonder TV5Monde kan ik niet meer leven

Haha, dat gaat ver hoor... Maar goed, ondertussen baal ik wel een beetje. Misschien gaat KPN het nog een keer snappen.

Leuke poster, trouwens.

avatar van hesselnl

hesselnl

De film voor het eerst gezien in 1980 in Utrecht bij filmhuis van Jos Stelling. Daarna nooit meer kunnen terugvinden. Altijd verkeerd gezocht blijkbaar omdat ik dacht dat het een Franse film was. Kon ons geluk niet op toen TV Monde hem op 14 augustus 2021 weer eens uitzond. En misschien nog wel meer genoten als toen. Film juweeltje zoals er weinig zijn gemaakt. Toen mocht een scene nog lang duren ook al gebeurde er niet veel. Dat zou in deze haastige tijd niet meer kunnen. Een verademing dit meesterwerk.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Leuk om een keer gezien te hebben. Ontzettend trage film.

avatar van T.O.

T.O.

De naïeve boerenknecht Pipe emancipeert op latere leeftijd dankzij nieuwe technologie, terwijl zijn werkgever juist worstelt met de moderne realiteit.

De vertelling is soms wat curieus, maar de traagheid en rurale zonnigheid maken het toch ook wel tot een Franse zomeravondfilm. Gevoelsmatig moest ik bij het kijken af en toe denken aan Alexandre le Bienheureux.