Les Petites Fugues (1978)

Zwitserland / Frankrijk

geregisseerd door Yves Yersin
met Michel Robin, Fabienne Barraud en Fred Personne

Pipe is een simpele arbeider op een geisoleerde Zwitserse boerderij. Hij komt in het bezit van een brommer en hij komt er achter dat er meer is dan zijn dagelijkse werkzaamheden. Hij ontdekt een nieuwe vrijheid, maar na een tijdje wordt die vrijheid hem toch te veel en wil hij weer terug naar zijn boerderij.

avatar van lebowski
Een waarlijk prachtige film, die ik voorzichtig 4 sterren geef omdat het tien jaar geleden is dat ik hem voor het laatst zag. Lastig aan te komen, vandaar. De term komedie dekt de lading eigenlijk niet optimaal, want hoewel het grappig is om de hoofdpersoon te zien stuntelen af en toe, is het ook een prachtige filosofosische vertelling over een al wat oudere man die met de ogen van een kind de wereld ontdekt.

Absoluut een juweel!

Heb er ook 10 jaar vergeefs naar gezocht en hem uiteindelijk gekocht bij een zwitserse distributeur. Ik vond het ontbreken van NL ondertitels een beetje lastig, alhoewel er niet erg veel in de film gesproken wordt. De scene met de vliegende brommer blijft memorabel, alhoewel technisch misschien verouderd. Een komedie heb ik het nooit gevonden. Verdient het om op tv uitgezonden te worden