ad

A Wedding (1978)

Drama / Komedie | 125 minuten

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: Robert Altman

Met onder meer: Desi Arnaz Jr., Carol Burnett en Mia Farrow

Releasedatum: 22 februari 1979

Over A Wedding

"More than one Family Secret hides behind A Wedding"

Muffin Brenner, dochter van een nouveaux riches familie uit het zuiden, huwt met Dino Corelli, afkomstig uit de Midwest en zoon van een steenrijke aristocraat met maffiaconnecties. Hun luxueuze huwelijksfeest ontaardt al snel in een chaos. De bruidegom geeft toe dat hij met de zus van de bruid heeft geslapen en de grootmoeder van Dino sterft net voor de ceremonie begint. Naarmate de alcohol rijkelijk vloeit wordt de bruiloft steeds meer bizar.

imageimage

Bishop Martin

Liam 'Snooks' Brenner

avatar van Freud

Freud

Ik hou geweldig van Altmans films, vooral zijn ensemblefilms zijn voor mij bijna het typevoorbeeld van een echte ontspannende film. De combinatie van subtiliteit en tegelijk een totaal gebrek aan nuance bij zijn karakters, zijn bizarre gevoel voor humor en zijn talent om uiteindelijk toch iets te tonen over hoe mensen in een bepaald milieu in elkaar zitten vind ik elke keer opnieuw geweldig. Het grootste probleem met Altman is dat ik zijn voorlopig beste film, Gosford Park, eerst gezien heb en dus elke andere een beetje een teleurstelling is in vergelijking daarmee. Dat geldt voor A Wedding, maar evengoed voor de andere ensemblefilms zoals Nashville of Prêt-à-porter. Ook deze film zit eigenlijk vol gemiste kansen en zwakkere momenten, maar het blijft een geweldig leuke prent met een aantal hilarische scènes. 3.5 * krijgt hij dus met plezier.

avatar van Wouter

Wouter

Bijzondere film. Niet alles even goed, maar talloze geweldige momenten.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1927 berichten

Best leuke film. Zoals al gezegd, een beetje onevenwichtig, paar hilarische momenten, soms wat saai/voorspelbaar, maar al met al een erg vermakelijke filmpje dat met gemak 3,5* haalt. Heeft wel wat weg van Festen, maar is wel wat lichter.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19622 berichten

Ik sluit me bij de drie vorige sprekers aan. Niet Altman's beste, het geheel is minder dan sommige scenes. Maar als het leuk en goed wordt is het ook echt geweldig leuk en goed.

avatar van mister blonde

mister blonde

Heel aparte film en veel erg leuke momenten. Ik houd wel van die Altman humor. Mia Farrow als zwijgende nymphomane is het hoogtepunt. 3,5 sterren.

avatar van goongumpa

goongumpa

Ik sluit me helemaal niet aan bij voorgaande sprekers ... Geen enkel saai / zwak moment, gewoon een geweldige pikzwarte komedie, van begin tot einde... Een gekkenhuis, zwaar over-the-top.

Verfilmd in typische Altman-stijl; met veel improvisatie bij de acteurs, waardoor hun personages echt tot leven komen, veel gebruik van multi-layered audio, verschillende cameras tegelijk.

Niet aan te raden voor mensen die nog nooit een ensemblefilm van Altman gezien hebben, want deze film heeft 48 hoofdpersonages en kan nogal chaotisch overkomen.

avatar van Friac

Friac

Hier had ik meer van verwacht, na eerder te hebben genoten van Altmans bekendste werken.

Zoals Starbright Boy al zei, had ook ik sterk het gevoel dat het geheel minder is dan sommige delen.

Akkoord, er waren heel veel hoofdpersonages, maar toch duurde de film nog steeds te lang. De absurde situaties werden bij momenten wat te gedoseerd en te braaf gebracht; bij dit type komedies mag het allemaal nog net dat ietsje straffer voor mij. De meeste hoogtepunten zitten in het tweede deel, waar er af en toe zeker te lachen valt, tijdens het eerste deel heb ik de kat uit de boom gekeken.

Los van het inhoudelijke ook weinig bijzonders gezien. Een standaard 3* volstaat.