Si le Vent Soulève les Sables (2006)

Alternatieve titel: Sounds of Sand

België / Frankrijk

geregisseerd door Marion Hänsel
met Isaka Sawadogo, Carole Karemera en Asma Nouman Aden

De woestijn vreet de aarde aan. Het droge seizoen blijft maar duren, water is er niet. Het vee sterft. En er dreigt oorlog. De meerderheid van de inwoners volgen hun instinct en vertrekken naar het Zuiden. Rahne, de enige geletterde dorpsbewoner, beslist om samen met zijn vrouw Mouna en hun drie kinderen naar het Oosten te trekken. Een paar schapen, geiten en de kameel Chamelle vormen hun enige bron van rijkdom. Onder een verwoestende zon reizen Rahne en de zijnen door vijandige gebied, een tocht zonder einde waarbij ze vaak het pad van de dood kruisen...

avatar van Tomtommer
Heel sterke acteerprestaties. Een bijzonder dramatische film. Spijtiggenoeg is het ook de bitere realiteit.

Eén puntje van kritiek: jammer dat de affiche en de trailer té veel het einde en het verloop van de film verklappen. Bijvoorbeeld: je weet dat het goed zal aflopen wanneer Shasha door de rebellen gedwongen wordt om over het mijnenveld te lopen.

Prachtige film!

avatar van Verhoeven
Deze film die uit België afkomstig is, mag zich behoorlijk confronterend en deprimerend noemen. Gewoon al vanwege de manier hoe de regisseur het brengt. Wij westerlingen zien Afrika als vreselijk arm en dom tegelijk, plus dat het al heel lang een verscheurt continent is dat geholpen moeten worden door ons westerlingen. Ellende, hongersnood, gewapende maffia (=bendes), ziektes, droogte, burgeroorlogen noem het maar op. Vanuit dit perspectief krijg je een gezin te zien die getroffen wordt door bijna alles soorten van rampen. Het gezin dat bestaat uit vader, moeder, twee zonen en een dochter verlaat het gebied met hun kameel en geiten wat op het eerste moment wel grappig lijkt wordt de kijker meteen geconfronteerd met een eerste grote verlies dat het gezin moet lijden. En daar blijft het bij lange na, niet bij, want niemand wordt gespaard ook de kijker niet! Hoewel de tijd of plaats niet duidelijk wordt in de film, iets wat volgens mij ook niet relevant is, is de boodschap daarentegen vreselijk hard en totaal niet gebonden door sympathie. Dus een film die als een blok steen op je maag ligt, aankomt als een mokerslag en elke kijker zo zijn boodschap meegeeft.

Indrukwekkend en aangrijpend.
Zeer mooie film over tragische, hartverscheurende toestanden.
Prachtige beeldvorming.

Wat een indrukwekkende film. Het "knalde" er hier nogal in.

Na afloop dacht ik aan al die mensen die toen ze eindelijk het water gevonden hadden er nooit meer uitgekomen zijn..........

Harde en tragische film maar ook heel mooie film omdat de tragiek zo zuiver is weer gegeven.

avatar van nachtschade
Prachtig drama. Genoten.......

avatar van Rio Negro
Wat een bak ellende, deze film. Alles wat je in Afrika aan narigheid kan overkomen passeert de revue.

Desondanks geen slechte film. Prachtige shots van landschappen en mensen.

avatar van JDSsmetje
Een top 10 plaats waard, en dan nog niet de laagste. De film kent een zeer laag tempo, en in dit geval is dat gewoon een voordeel want er valt zoveel te beleven qua beautyshots en muziek, dat dat genot bij een hoog tempo wegvalt. Verder is dit pijnlijk realistisch, kent het zeer goed acteerwerk en prachtige filmlocaties. En dat zijn nog maar enkele voordelen, want alles valt hier gewoon goed tot schitterend te noemen.

Een dag later ben ik nog steeds kapot van deze film......toen ik gisteravond nog even naar het late RTL Nieuws keek waar weer veel aandacht werd besteed aan de wateroverlast in Ierland maar vooral Noord-Engeland was dat heel vervreemdend....tjsa.....en dat weet je dat miljoenen mensen in Afrika dat gore water zelfs zouden drinken.....dromen van zoveel water....

avatar van lucdecoster
@Lupussy Galore : Ja, hier stormt het nu en in Afrika is er geen druppel water.
Wat ik niet goed begrijp is de volgende scène : nadat het meisje terugkwam bij het verkennen van het "mijnen"veld werd de jongen doodgeschoten door een rebel of heb ik dit niet goed gezien ?
Waarvoor was dit nu nodig ?

@lucdecoster: Ja, zo herinner ik me het ook....helaas...... Waar dat voor nodig was? Tsja, misbruik van macht? Sadisme? Een ander antwoord heb ik helaas niet en is er ook niet toch?

Wat ik -achteraf- zo ontroerend vond was dat Shasha, de jongste dochter, eerst niet gewenst zijnde door haar vader omdat ze een meisje was, degene was die met haar kracht en levenslust haar vader en zichzelf overeind hield.......

avatar van nachtschade
Het doodschieten van het broertje kun je uileggen als:
** Men verwachtte kennelijk dat het meisje niet levend het mijnenveld zou verlaten. Bovendien werd de keuze aan de vader gelaten wie het mijnenveld in moest.
** De rebellen drongen in eerste instantie aan op het slachtofferen van de zoon , maar de vader bepaalde anders.

Het doodschieten van de zoon kan dus uitgelegd worden als:
** De drang tot doden. Er moest een slachtoffer vallen, en het meisje wist het er levend van af te brengen.
** De zoon werd op deze manier de mogelijkheid ontnomen zich bij een ander rebellenleger aan te sluiten (lees: een vijand)

Misschien een kromme gedachtengang, maar anders kan ik het ook niet verklaren.

Kortom, een mensenleven is in dit soort landen geen stuiver waard. Aldus evenzo benadrukt door de vader, die zijn lot en het lot van zijn familie gelaten ondergaat, en achteraf het verlies van zijn kameel vele malen erger vindt, dan het verlies van zijn vrouw en beide zonen.
Wat ik eigenlijk wel verwacht had in deze film, is dat de vrouw (of een van de andere vrouwen) verkracht zou gaan worden door een der rebellen. Het had het verhaal voor mij geloofwaardiger gemaakt (helaas is verkrachting in Afrikaanse burgeroorlogen schering en inslag), maar kennelijk durfde de regisseur dit niet aan.

@nachtschade, nee, dat is geen "kromme gedachtengang". Ze verloren dus het enige wat overbleef was hun machtsmisbruik en sadisme. Ik was doodsbang dat ze de kleine Sasha zouden verkrachten....gelukkig bleef dat ons bespaard maar we weten helaas wel beter.....dus was het er eigenlijk toch.

Tja, ik vond eigenlijk dat iedereen van de familie, behalve de nog jonge Shasha, alles gelaten onderging. De moeder wilde gewoon blijven liggen....dus lieten ze haar liggen....vreselijk, maar dat de man verteerd was door pijn maakte de acteur toch wel zichtbaar aan het einde voor mijn gevoel. En niet alleen om het verlies van zijn kamelen......

Goh, dat deze film zo moeilijk los te laten is......

Een film die ik een paar jaar geleden op het filmfestival heb gezien en die toen veel indruk op me gemaakt heeft vanwege de harde werkelijkheid. Een werkelijkheid waarvan je je in Nederland nauwelijks kan voorstellen dat die bestaat.
Het zinnetje aan het einde van de film heeft zelfs zo veel indruk gemaakt dat ik hem mij nog herinner. "Mijn vader is droevig omdat hij z'n beste kameel is verloren".
Ik hoop hem binnenkort weer eens te gaan zien nu ik hem zelf op dvd heb. Maar ja, waar haal ik de tijd vandaan?

avatar van Mochizuki Rokuro
Oef.

Aangenaam verrast dat een redelijk narratieve film van Hänsel me ook weet te boeien. Twee van de meest hartverscheurende scènes die ik de laatste tijd zag: eerst het zoontje en met name later het dochtertje in het mijnenveld (briljante cinematografisch vondst op deze locatie/camerastandpunt met dat heuveltje). Zal wel mede komen dat mijn eigen vaderhart ineens werd aangesproken en een paar maal oversloeg. Goed gebruik van muziek (of juist het gebrek eraan).

Hoewel deze realiteit uit de film keihard is kan ik zelf toch altijd slecht uit de voeten met dergelijke Afrikaanse thema's. Het klinkt nogal blasé en arrogant wellicht, maar sinds de Jaren 70 hoor en zie ik niks anders over Afrika dan armoede, corruptie, uitbuiting etc. Ik ben er zelf geweest en heb vrienden die er wonen en werken. Daar hoor ik ook veel vitale verhalen van.

En hoewel zulke persoonlijke verhalen als in deze film wellicht weinig vitaals en levenslustigs te bieden hebben is me dit toch te prekerig en te (gemaakt) zielig om me volledig te overtuigen. Mij bekruipt het gevoel dat de film is gemaakt om mij ondubbelzinnig van iets te iets te overtuigen en dat er daarna een gironummer komt. Of, zoals hier dat de VN ineens een wit voetje moet halen. Hoewel dat laatste minstens zo negatief als positief uitpakt.

Datzelfde heb ik met iets als Hotel Rwanda (waar dat sentimentele er nog meer ingepeperd wordt), maar niet met Bamako bijvoorbeeld. In die laatste krijgt die realiteit een vitale werkelijkheid mee, waardoor het meer indruk op mij maakt en mij meer meesleept.

Niettemin indrukwekkende scènes zoals we Hänsel een beetje kennen en een toch wel boeiende film.

Prachtige film.. ik heb 96 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten, ondanks de traagheid van de film. of misschien dankzij de traagheid, het slaat in ieder geval in als een bom.. Die kop thee met koekjes voor mn neus zijn opeens een stuk minder vanzelfsprekend..
Heel realistische, goed geacteerde en prachtig in beeld gebrachte speelfilm

avatar van JDSsmetje
Artistiek pareltje uit eigen land!

Nadat je deze film gezien hebt zal je heel anders denken over Afrika, de bevolking ervan en de problemen die er zich in afspelen. Want hoe regisseur Marion Hänsel de Afrikaanse problematiek vol oorlog en armoede brengt is formidabel. Realistischer dan ooit te voren. Geen geforceerd sentiment, geen gedwongen spanning en geen onnatuurlijke gevoelens bij deze Si le Vent Soulève les Sables. Wel soberheid, en een gevoel van objectiviteit. Hartverscheurend en aangrijpend tot en met.

Een tweede reden waardoor ik deze film zo hoog kan waarderen is dat deze film zoveel zegt over de mentaliteit van de Afrikanen en hoe ze met de Afrikaanse problematiek omgaan. Vele westerlingen zullen de Afrikaanse inwoners als dom zien, wel zij moeten deze film dan maar eens gaan bekijken! Het gezin en dan in het bijzonder de vader dat hierin gevolgd wordt zijn erg rationeel en hebben vooral ook een enorm doorzettingsvermogen. Ondanks al hun kopzorgen blijven ze maar doorgaan en maken ze er steeds het beste van, en ja, dat wekt bij mij als Westerling verdomd veel bewondering op voor het gezin!

De eerste keer dat ik deze film gezien heb, heeft hij heel veel indruk op me gemaakt. Nu ik de afloop weet, is die indruk er wel wat af. Zo bijzonder is de film als film nou ook weer niet. En er wordt ook niet super geacteerd. Maar het verhaal blijft wel intens droevig. Vooral omdat je beseft, dat het waarschijnlijk ook nog op werkelijkheid is gebaseerd. Een realiteit die zo anders is als hier in Nederland. Buiten plenst het momenteel, en hier hoop je dat het eindelijk weer eens mooi weer wordt. Een lekker zonnetje en droog ........

avatar van Decec
Een mooie dramafilm..
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Dan zie je veel omgeving van Afrika...

avatar van Mochizuki Rokuro
Decec schreef:
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Dan zie je veel omgeving van Afrika...

Het moet toch niet gekker worden, gelukkig hebben we breedbeeld, dan kunnen we gelukkig nog net naast en over de vluchtelingen in de kampen heen kijken...

avatar van Decec
Dat wel, het is een ramp daar... Zo dorst, veel zon, veel zand...
HD kwaliteit dan zie je prachtig beeld dan een gewone analog tv breedbeeld...