• 8.480.895 stemmen

Met onder meer: Dragan Bakema, Carolien Spoor en Thijs Römer

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Claustrofobia

"His greatest fear became her ultimate nightmare."

Eva (Carolien Spoor) is een mooie jonge studente. Als ze een prachtig appartement vindt in Amsterdam, ontmoet ze haar nieuwe buurman Alex (Dragan Bakema). Eva en haar vriendin Cynthia (Juliette van Ardenne) zijn meteen onder de indruk van deze charmante man. Na een avondje stappen, belanden ze met zijn drieën in zijn appartement. Cynthia doet haar uiterste best om Alex voor zich te winnen, uiteindelijk trekt Eva zich terug en gaat alleen naar huis. Nog helemaal in de roes van de avond, merkt ze niet dat ze niet alleen in huis is. De indringer bespringt haar en Eva raakt buiten bewustzijn. Enkele uren later ontwaakt Eva vastgeketend aan een bed in een kale betonnen kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen en nog minder waarom ze vast wordt gehouden. Haar onbekende ontvoerder verzorgt haar goed, misschien zelfs iets te goed. Pas als ze de enorme snee in haar buik ontdekt, slaat de paniek echt toe.

image

avatar van Pelagatti

Pelagatti

Ondanks dat de film aardig wat steken laat vallen, toch redelijk vermakelijk tot het einde. De houding van Eva was wel erg koel en rustig... zo rustig dat het bijna leek alsof ze al wist dat het allemaal wel goed zou komen (wat ze natuurlijk ook gewoon al wist als actrice). Dit wordt nog het meest duidelijkst benadrukt wanneer ze ziet dat haar beste vriendin ook vermoord is. Het lijkt haar weinig te schelen. Acteerwerk was verder niet slecht. Geen hoogvlieger, maar een aardig tussendoortje.

avatar van Shaky

Shaky

Redelijk, de eerste 25 minuten zijn nog veelbelovend en zeer aardig. Helaas ontspoort alles wat er maar ontsporen kan na dit begin. Het wordt vrij lachwekkend, ongeloofwaardig en zwak uitgewerkt. Er lijken verschillende 'plot opties' geweest te zijn die ze uiteindelijk maar gewoon allemaal hebben proberen uit te spelen.

Het acteerwerk is niet al te best maar hier valt nog doorheen te zien. Al met al een film met een aardig uitgangspunt, een sterk begin maar een uitermate zwak middenstuk en eind.

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1941 berichten

Wat zijn we streng voor de Nederlandse film...

Ik ben blij eindelijk eens een onderhoudende thriller van Nederlandse bodem heb gezien,

waarbij de acteerprestaties ook meer dan behoorlijk waren.

Ik zie ook verbeterpunten, maar die zijn al genoemd.

Een verdiende voldoende: *3.0

avatar van Fransman

Fransman

• 1948 stemmen

Geinige film, waar ik me prima mee vermaakt heb. En dat was ook de bedoeling van deze film. Kwam er bij toeval op terecht omdat ik Caroline Spoor, van wie ik nog nooit gehoord had, in de nieuwe politieke thriller De Deal zag en vond dat ze dat helemaal niet verkeerd deed. En leuk was om naar te kijken. Vind dat ze in deze film ook een prima prestatie neerzet. Geldt ook voor Dragan Bakema, die overtuigend is als psycho en als aardige buurman.

Verder tuimelt deze film bijna omver van de ongerijmdheden, die hier allemaal al genoemd zijn. Rechercheurs opereren niet in hun eentje, roepen versterking in en laten de vermoedelijke dader niet uit het politiebureau vertrekken en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Na de onthulling van de dader zakt de film ook behoorlijk in, om zich echter later te herpakken.

Maar waarom zo kritisch? Alsof we in Nederland zo verwend zijn met al die Amerikaanse pulp die we, in tegenstelling met de ons omringende landen, hier dagelijks krijgen voorgeschoteld en als zoete koek slikken. Alsof die allemaal zo superrealistisch zijn. Daar hoor ik, vreemd genoeg, nooit iemand over klagen. Het is me dan ook een raadsel waarom er hier weer zo wordt ingehakt op deze film en op de Nederlandse film in het algemeen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima thriller die lekker wegkijkt en wel wat voorspelbaar is.

Prima thriller

Niets mis mee ik had wel wat schrikmomenten hoor

avatar van jordorientje

jordorientje

Vreselijke film. Op zich spannend, daar ontbreekt het hem niet aan. Je bent van begin tot eind wel geboeid aan het kijken. Alleen enkel met spanning kom je er niet. 1. Het motief bijvoorbeeld is totaal tegenstrijdig. Het meisje dat hem vroeger heeft opgesloten, laat hij nu in leven? En regelt zelfs nieuwe organen voor haar? Waarom? Waarom doodt ie haar niet gewoon? 2. Feit dat die huisbaas hoort dat er iemand om hulp schreeuwt vanuit de kelder, maar besluit om toch in z'n eentje te opereren is ronduit lachwekkend. Dan bel je de politie toch en doe je een inval? Jij bent tenslotte de huisbaas. 3. Feit dat die rechercheur er niet aan denkt om de verdachte op het bureau te houden door z'n collega's in te lichten, of überhaupt in te lichten over hem en z'n nep afspraak, is behoorlijk irritant. 4. En helemaal ongeloofwaardig wordt het als de rechercheur in z'n eentje gaat inbreken en na alles wat ie weet over deze gevaarlijke gek, nog steeds niet even denkt: hey laat ik om versterking roepen.
De film krijgt desondanks toch 0,5 ster omdat ik echt moest lachen om de overbuurman die blind bleek te zijn ? Dat was wel het hoogtepunt van de film.

avatar van umbra

umbra

jordorientje schreef:

Dat zegt hij toch, hij wou haar hetzelfde gevoel geven dat hij had toe zij hem had opgesloten, alles voelen, maar niet kunnen bewegen.

avatar van umbra

umbra

Best nog çava filmpje, zit doorheen gans de film toch bepaalde spanning die deze lekker doet wegkijken. Dankzij Fearunlimited deze ontdekt ?

avatar van Lakte

Lakte

• 2042 stemmen

Helaas erg voorspelbaar, ondanks dat wel een goede film! Als ie minder voorspelbaar was het het misschien wel een mijlpaal kunnen worden in de Nederlandse Cinema

Heeft niemand zich dan kapot geërgerd aan de laatste noot over donoren en het tekort er aan?

avatar van stratmans

stratmans

boeiende film, spannend gemaakt, raar verhaal