Gloria (1999)

Drama / Thriller

geregisseerd door Sidney Lumet
met Sharon Stone, Jean-Luke Figueroa en Jeremy Northam

Gloria is keihard. Ze zat drie jaar lang in de gevangenis voor een misdrijf dat ze niet had gepleegd, om haar minnaar Tony te beschermen. In ruil daarvoor beloofde deze machtige zakenman haar genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. Wanneer ze eindelijk uit de gevangenis komt wil Tony haar geen cent geven.

avatar van Mischa
Heb werkelijk met ver-ba-zing naar deze film zitten kijken. Wat een ongelooflijke klote-crap! Stone moet óf gedacht hebben:"Waar ben ik in 's Heresnaam beland?", of mevrouw moet destijds toch iets teveel poeder door de neus gejaagd hebben.

Wat een verschil tussen Stone hier en Stone in The Mighty (1998).

Matige remake van de film uit 1980.

Geen echte kaskraker deze film, maar ik heb me toch best vermaakt met het, weliswaar simpele, verhaal.
En leuk om te zien, Sharon Stone natuurlijk...

avatar van Phantasm
Eigenlijk een beetje te lange thriller, maar heb me er toch nog wel mee vermaakt, leuk voor een keertje.

Weer zo een 'volwassene zit opgescheept met joch maar toch worden ze vrienden' -vehikel die dan nog eens 100 minuten duurt. En dat terwijl Gloria (Stone) hem na een kwartier gewoon bij de politie kon afzetten (wat logischer zou geweest zijn) en de kijker een hoop tijdverlies zou bespaard hebben.

Dit soort rollen —een spijkerhard gangsterliefje met diep weggestopt een weke kant— zijn Sharon Stone natuurlijk op het sexy lijf geschreven. Het biedt haar de gelegenheid bijna twee uur lang als het ware van het scherm te spatten (zie poster). Daarnaast is het best vermakelijk weer eens wat oude bekenden (Scott, Bedelia, Moriarty) voorbij te zien komen, zij het (te) kort.
De film haalt niet het niveau van de originele John Cassavetes film uit 1980. Sharon Stone is nu eenmaal geen Gena Rowlands. Niettemin, onderhoudend is de film wel. Daar staat de naam van regisseur Sidney Lumet eigenlijk wel garant voor, al kwam er in diens nadagen wel wat sleet op zijn werk.