Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sidney Lumet
Met onder meer: Sharon Stone, Jean-Luke Figueroa en Jeremy Northam
IMDb beoordeling: 5,1 (6.198)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Gloria
"Gloria. Big mouth. Big attitude. But who knew she had a big heart."
Gloria is keihard. Ze zat drie jaar lang in de gevangenis voor een misdrijf dat ze niet had gepleegd, om haar minnaar Tony te beschermen. In ruil daarvoor beloofde deze machtige zakenman haar genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. Wanneer ze eindelijk uit de gevangenis komt wil Tony haar geen cent geven.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Mischa
-
- 600 berichten
- 2328 stemmen
Heb werkelijk met ver-ba-zing naar deze film zitten kijken. Wat een ongelooflijke klote-crap! Stone moet óf gedacht hebben:"Waar ben ik in 's Heresnaam beland?", of mevrouw moet destijds toch iets teveel poeder door de neus gejaagd hebben.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Wat een verschil tussen Stone hier en Stone in The Mighty (1998).
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Geen echte kaskraker deze film, maar ik heb me toch best vermaakt met het, weliswaar simpele, verhaal.
En leuk om te zien, Sharon Stone natuurlijk...
Phantasm
-
- 6686 berichten
- 6613 stemmen
Eigenlijk een beetje te lange thriller, maar heb me er toch nog wel mee vermaakt, leuk voor een keertje.
IceTigerGhost
-
- 673 berichten
- 2603 stemmen
Weer zo een 'volwassene zit opgescheept met joch maar toch worden ze vrienden' -vehikel die dan nog eens 100 minuten duurt. En dat terwijl Gloria (Stone) hem na een kwartier gewoon bij de politie kon afzetten (wat logischer zou geweest zijn) en de kijker een hoop tijdverlies zou bespaard hebben.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Dit soort rollen —een spijkerhard gangsterliefje met diep weggestopt een weke kant— zijn Sharon Stone natuurlijk op het sexy lijf geschreven. Het biedt haar de gelegenheid bijna twee uur lang als het ware van het scherm te spatten (zie poster). Daarnaast is het best vermakelijk weer eens wat oude bekenden (Scott, Bedelia, Moriarty) voorbij te zien komen, zij het (te) kort.
De film haalt niet het niveau van de originele John Cassavetes film uit 1980. Sharon Stone is nu eenmaal geen Gena Rowlands. Niettemin, onderhoudend is de film wel. Daar staat de naam van regisseur Sidney Lumet eigenlijk wel garant voor, al kwam er in diens nadagen wel wat sleet op zijn werk.
mbaanders
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Voel je je aangetrokken tot films waarin de opgebouwde spanning ruim voor het einde al de nek wordt omgedraaid? Dan moet je ‘Gloria’ zien. Het lijkt redelijk adembenemend aan het begin: een niets ontziende bende moordt een familie uit die in het bezit is van een schijfje met gevoelige informatie. Alleen het zevenjarige zoontje ontsnapt, met het schijfje. De boeven proberen het ventje te pakken te krijgen. Als het moet, laten ze de kogels kwistig in het rond sproeien. Dat helpt. Ze krijgen hem in handen, pakken het schijfje af en sluiten hem op. Gaan ze hem doden? Het lijkt er wel op. Maar dan gaat de bel en staat Gloria (Sharon Stone) voor de deur. Ze is de vriendin van de bendeleider Kevin (Jeremy Northam). Ze heeft er net drie jaar gevangenisstraf op zitten, onschuldig natuurlijk, dat spreekt vanzelf bij zo’n mooie vrouw. Ze heeft zich laten opsluiten om ervoor te zorgen dat Kevin niet hoefde te zitten. De reden waarom hij de bak in had gemoeten? Die wordt door de makers van deze film zorgvuldig geheim gehouden. Dus als je dat wilt weten, moet je even contact met de filmproducent opnemen.
Terug naar het verhaal. Als dank voor haar opofferende daad heeft Kevin Gloria een niet zo kleine geldelijke beloning in het vooruitzicht gesteld. Maar de film zou teleurstellend snel afgelopen zijn als hij haar dat geld direct in de handen zou stoppen. Gloria pikt Kevins manipulatieve gedrag natuurlijk niet. Geliefde of niet, ze grijpt een wapen en knalt behoorlijk fanatiek om zich heen. De bendeleden, inclusief Kevin, staan er bleekjes bij. Ze moeten machteloos toezien hoe Gloria het jongetje Nicky meeneemt op haar vlucht, met het schijfje! Helaas is de bende toch ook weer niet zo erg van Gloria’s gedrag geschrokken dat de heren besluiten op een vuurwapenvrij bestaan over te stappen. Gloria en het jongetje vluchten van hotel naar hotel en telkens doemen de tronies van de bendeleden op. Gloria krijgt spijt. Ze wil van het jongetje af. Hij is lastig, ze heeft niets met kinderen en het is vooral dank zij hem dat de heren in hun auto’s en met hun pistolen op scherp achter haar aan hijgen. Ze stuurt Nicky naar een internaat, zo’n kille katholieke bedoening. Het is allemaal van een tranen verwekkende hardheid. Houdt er dan helemaal niemand van het jongetje dat al zijn familie kwijt is? Deze gedachte kwam ook op bij de scenarioschrijver. Hij dacht: ik moet wel een beetje rekening houden met de miljoenen bioscoopbezoekers die deze film gaan zien. Dus laat hij Gloria in korte tijd omslaan van een wilde onderwereldheks in een vrouw met een warm moederinstinct. Ze bezwijkt in korte tijd voor de vochtige blik van de kleine krullenbol en besluit al snel: hij moet weg uit dat internaat. Maar daar is nog wel iets aan voorafgegaan: dat schijfje vol informatie, hoe zit het daarmee? In ruil voor de veiligheid van haar nieuw verworven namaak-zoontje levert Gloria het keurig in bij de bende, die belooft nu echt op te houden met schieten. Hoe gaat het nu verder met die bende? Geen idee. Dat zijn ze vergeten te filmen. Wat staat er op dat schijfje en waarom is de informatie die erop staat zo gevoelig? Geen idee. En het zal ook nooit bekend worden. De film neemt dit interessante geheim mee in zijn graf. Maar als u ‘Gloria’ nog wilt zien voordat deze film begraven wordt, wees er dan snel bij!
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
"You got a small pee-pee, men got big pee-pees."
Deze voorspelbare, clichématige en dertien in een dozijn Drama / Thriller film (een remake van "Gloria (1980)" zag ik toevallig (ik was eerste de F1 race aan het bekijken, maar na het snel uitvallen van Max Verstappen had ik het er wel mee gehad) voorbijkomen op "Film1" en toen ik zag dat Sharon Stone de hoofdrol speelde, heb ik hem gelijk maar afgekeken.
In dit verhaal draait het om voormalig bajesklant Gloria (Sharon Stone), die zich prima kan redden op straat, maar het moeilijk krijgt als ze opgezadeld wordt met de zevenjarige Nicky (Jean-Luke Figueroa) die astma heeft. Ze is helemaal niet geschikt als opvoeder en ze laat ook geen gelegenheid voorbij gaan om dat het joch in te wrijven, maar toch beschermt ze Nicky tegen de gangsters die zijn vader, een maffia-accountant, moeder, oma en zus hebben vermoord.
Sharon Stone (met krullig haar) doet vooral haar rol uit "Casino (1995)" dunnetjes over en maakt haar entree in de film als een vrouw die na drie jaar de gevangenis (die ze heeft gezeten voor haar gangstervriendje Kevin, gespeeld Jeremy Northam) verlaat zoals ze die betreden heeft, namelijk in een oogverblindende zwarte glitterjurk (zie filmposter). Ze is niet erg goed in deze film, maar natuurlijk wel erg mooi en met name in de eerste 55 minuten als ze vooral rondloopt en rent (door de straten van New York) in een korte zwarte jurk (niet de jurk op de filmposter) met open schoenen (met luipaard print) met hoge hak.
De interactie tussen Gloria en het kind Nicky is soms leuk en aandoenlijk, maar regelmatig ook vervelend. Verder zien we George C. Scott (in één van zijn laatste rollen) in een kleine bijrol als gangsterbaas Ruby. De opening waarbij de vader, moeder, oma en zus worden vermoord door een gangster (Mike Starr), mocht er best wezen, maar bij die actie blijft het eigenlijk ook (op een auto scène met een gangster hangend aan de deur en een auto achtervolging na dan).
Van Sharon Stone valt er helaas geen naaktheid te zien (wel zie je haar fraaie benen en voeten meer dan genoeg in beeld), maar wel zie je blote billen van gangsters (Gloria houdt ze namelijk onder schot en daarbij moeten ze zich helemaal uitkleden) en dat inclusief het klokkenspel van een oude man. De beelden van New York mochten er best wezen en ook was het leuk om oude techniek uit de vorige eeuw te zien zien in de vorm van een gele floppy-disk (waar het min of meer om draait en het bevat bewijsmateriaal dat de gangsters zou kunnen beschuldigen, maar waarvan je niet te weten komt wat er opstaat, ondanks dat daarvoor de familie van Nicky is vermoord) en een telefooncel (inclusief telefoonboek) langs de weg.
Uiteraard heeft de film een goed einde ondanks dat Nicky op een gegeven moment wordt gepakt door de gangsters, maar als Gloria praat met gangsterbaas Ruby wordt deze weer vrijgelaten en overhandigd Gloria de floppy-disk aan de gangsters. Gloria brengt Nicky dan naar een katholieke school waar ze hem lijkt achter te laten, maar ze bedenkt zich en neemt hem weer mee en gaat voor hem zorgen. Oftewel eind goed al goed.
De meeste dialogen zijn tenenkrommend slecht maar ik moest wel even glimlachen toen Gloria bij de gangsters langskomt nadat ze uit de gevangenis is vrijgelaten (ze wil namelijk het geld dat haar is beloofd omdat ze in de gevangenis niet heeft gepiept) en er dan gezegd wordt:
Terry: Hi, Gloria.
Gloria: Hi.
Terry: Welcome back.
Gloria: Thanks.
Terry: You got any good lesbian prison stories ?
Vanwege de mooie Sharon Stone is deze film nog het aankijken waard, maar veel stelt het allemaal niet voor en het origineel schijnt ook stukken beter te zijn.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Wie niet van deze film houdt, houdt gewoon niet van Sidney Lumet. Ik ontdek net dat het een remake is van een film van Cassavetes, die ga ik lekker nooit kijken, hoor, sukkels. Alle ingrediënten van een Lumet grand cru zijn er: een geïnspireerde New Yorkse geografie (ik voelde me net op een gegidst bezoek!), een tastbaar gevoel voor escapisme / een nieuw begin en een hele stoet aan semi-ironische boeven, die zich als clowns gedragen maar net omwille van deze onberekenbaarheid extra intimiderend overkomen. Stone en knulletje Figueroa zijn er goed op elkaar ingespeeld, beiden met een zelfde dosering een theatraal, expressionistisch acteerwerk. Hun relatie heeft iets ongrijpbaar, alsof ze een veelheid aan verschillende verstandhoudingen vertolkt. De zoetstappigheid van de premisse (en bv. het tranentrekkende slot) wordt behapbaar en zelfs fascinerend gemaakt door de licht-sardonische afstand die Lumet behoudt, met verfremdungseffekt van dien, een gelijkaardig stilisme dat we terugvinden in The Morning After (1986) en Family Business (1989). Die films vonden jullie ook kut? Hou het dan gewoon maar bij 12 Angry Men, stelletje nerds!
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
An
Drama, 2015
31 reacties
Only the Brave
Drama / Biografie, 2017
70 reacties
The Peanut Butter Falcon
Avontuur / Komedie, 2019
94 reacties
Week End
Drama, 1967
39 reacties
Alive
Avontuur / Drama, 1993
138 reacties
Breakdown
Actie / Thriller, 1997
215 reacties
Gerelateerde tags
op de vluchtstreetwisecigarette smokemoll
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.