Gloria (1999)

Drama / Thriller

geregisseerd door Sidney Lumet
met Sharon Stone, Jean-Luke Figueroa en Jeremy Northam

Gloria is keihard. Ze zat drie jaar lang in de gevangenis voor een misdrijf dat ze niet had gepleegd, om haar minnaar Tony te beschermen. In ruil daarvoor beloofde deze machtige zakenman haar genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. Wanneer ze eindelijk uit de gevangenis komt wil Tony haar geen cent geven.

avatar van Mischa
Heb werkelijk met ver-ba-zing naar deze film zitten kijken. Wat een ongelooflijke klote-crap! Stone moet óf gedacht hebben:"Waar ben ik in 's Heresnaam beland?", of mevrouw moet destijds toch iets teveel poeder door de neus gejaagd hebben.

Wat een verschil tussen Stone hier en Stone in The Mighty (1998).

Matige remake van de film uit 1980.

Geen echte kaskraker deze film, maar ik heb me toch best vermaakt met het, weliswaar simpele, verhaal.
En leuk om te zien, Sharon Stone natuurlijk...

avatar van Phantasm
Eigenlijk een beetje te lange thriller, maar heb me er toch nog wel mee vermaakt, leuk voor een keertje.

Weer zo een 'volwassene zit opgescheept met joch maar toch worden ze vrienden' -vehikel die dan nog eens 100 minuten duurt. En dat terwijl Gloria (Stone) hem na een kwartier gewoon bij de politie kon afzetten (wat logischer zou geweest zijn) en de kijker een hoop tijdverlies zou bespaard hebben.

Dit soort rollen —een spijkerhard gangsterliefje met diep weggestopt een weke kant— zijn Sharon Stone natuurlijk op het sexy lijf geschreven. Het biedt haar de gelegenheid bijna twee uur lang als het ware van het scherm te spatten (zie poster). Daarnaast is het best vermakelijk weer eens wat oude bekenden (Scott, Bedelia, Moriarty) voorbij te zien komen, zij het (te) kort.
De film haalt niet het niveau van de originele John Cassavetes film uit 1980. Sharon Stone is nu eenmaal geen Gena Rowlands. Niettemin, onderhoudend is de film wel. Daar staat de naam van regisseur Sidney Lumet eigenlijk wel garant voor, al kwam er in diens nadagen wel wat sleet op zijn werk.

mbaanders
Voel je je aangetrokken tot films waarin de opgebouwde spanning ruim voor het einde al de nek wordt omgedraaid? Dan moet je ‘Gloria’ zien. Het lijkt redelijk adembenemend aan het begin: een niets ontziende bende moordt een familie uit die in het bezit is van een schijfje met gevoelige informatie. Alleen het zevenjarige zoontje ontsnapt, met het schijfje. De boeven proberen het ventje te pakken te krijgen. Als het moet, laten ze de kogels kwistig in het rond sproeien. Dat helpt. Ze krijgen hem in handen, pakken het schijfje af en sluiten hem op. Gaan ze hem doden? Het lijkt er wel op. Maar dan gaat de bel en staat Gloria (Sharon Stone) voor de deur. Ze is de vriendin van de bendeleider Kevin (Jeremy Northam). Ze heeft er net drie jaar gevangenisstraf op zitten, onschuldig natuurlijk, dat spreekt vanzelf bij zo’n mooie vrouw. Ze heeft zich laten opsluiten om ervoor te zorgen dat Kevin niet hoefde te zitten. De reden waarom hij de bak in had gemoeten? Die wordt door de makers van deze film zorgvuldig geheim gehouden. Dus als je dat wilt weten, moet je even contact met de filmproducent opnemen.
Terug naar het verhaal. Als dank voor haar opofferende daad heeft Kevin Gloria een niet zo kleine geldelijke beloning in het vooruitzicht gesteld. Maar de film zou teleurstellend snel afgelopen zijn als hij haar dat geld direct in de handen zou stoppen. Gloria pikt Kevins manipulatieve gedrag natuurlijk niet. Geliefde of niet, ze grijpt een wapen en knalt behoorlijk fanatiek om zich heen. De bendeleden, inclusief Kevin, staan er bleekjes bij. Ze moeten machteloos toezien hoe Gloria het jongetje Nicky meeneemt op haar vlucht, met het schijfje! Helaas is de bende toch ook weer niet zo erg van Gloria’s gedrag geschrokken dat de heren besluiten op een vuurwapenvrij bestaan over te stappen. Gloria en het jongetje vluchten van hotel naar hotel en telkens doemen de tronies van de bendeleden op. Gloria krijgt spijt. Ze wil van het jongetje af. Hij is lastig, ze heeft niets met kinderen en het is vooral dank zij hem dat de heren in hun auto’s en met hun pistolen op scherp achter haar aan hijgen. Ze stuurt Nicky naar een internaat, zo’n kille katholieke bedoening. Het is allemaal van een tranen verwekkende hardheid. Houdt er dan helemaal niemand van het jongetje dat al zijn familie kwijt is? Deze gedachte kwam ook op bij de scenarioschrijver. Hij dacht: ik moet wel een beetje rekening houden met de miljoenen bioscoopbezoekers die deze film gaan zien. Dus laat hij Gloria in korte tijd omslaan van een wilde onderwereldheks in een vrouw met een warm moederinstinct. Ze bezwijkt in korte tijd voor de vochtige blik van de kleine krullenbol en besluit al snel: hij moet weg uit dat internaat. Maar daar is nog wel iets aan voorafgegaan: dat schijfje vol informatie, hoe zit het daarmee? In ruil voor de veiligheid van haar nieuw verworven namaak-zoontje levert Gloria het keurig in bij de bende, die belooft nu echt op te houden met schieten. Hoe gaat het nu verder met die bende? Geen idee. Dat zijn ze vergeten te filmen. Wat staat er op dat schijfje en waarom is de informatie die erop staat zo gevoelig? Geen idee. En het zal ook nooit bekend worden. De film neemt dit interessante geheim mee in zijn graf. Maar als u ‘Gloria’ nog wilt zien voordat deze film begraven wordt, wees er dan snel bij!