Maid in Manhattan (2002)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Wayne Wang
met Jennifer Lopez, Ralph Fiennes en Stanley Tucci

Een vrouw begint een baan als kamermeisje in een luxe hotel. Ze wordt verliefd op een beoogde opvolger van een politieke familie. Hij denkt met een vrouw uit hoge kringen te maken te hebben, waardoor ze al snel inzicht krijgt in het leven van een man die ze normaal gesproken alleen van een afstand beoordeeld zou hebben.

avatar van tommykonijn
Opzicht een leuke film van Jennifer Lopez en Ralph Fiennes alleen was hij soms wat saai en verloor het zijn kracht waardoor de Film mij dan ook niet wist te Raken in vergelijk met andere Films zoals bijvoorbeeld : One Flew Over The Cuckoo's Nest en The Majestic maar nogmaals over het algemeen is hij wel leuk.

avatar van missl
niet grappig, en heel saai, geen aanrader.

avatar van Devoo
De enige film met Jennifer Lopez die ik daadwerkelijk goed vind. Niet dat het super is, maar het heeft zijn momenten en charmes. Jammer dat Jennifer Lopez zo'n slechte actrice blijft. 3*

avatar van notorious_kim
In het begin vond ik deze prachtig, maar nu vind ik hem al niet zo schitterend meer. Wel één van de films waarin Lopez iets beter acteert

Dit voegt weinig toe aan het brede scala films in Hollywood: 2.00
Maid in Manhattan is het zoveelste liefdesverhaaltje waarvan er inmiddels wel veertien van in een dozijn gaan in plaats van de spreekwoordelijke dertien. Al word er overigens ook geen enkele moeite gedaan om er iets speciaals van te maken en dat is misschien maar goed ook in het geval van Maid in Manhattan. Het slappe acteren van Fiennes had bijvoorbeeld totaal niet in dat plaatje gepast. Maid in Manhattan zit over het algemeen uitermate oppervlakkig in elkaar en gebeuren er op een paar scenes na weinig verheffende dingen. Daarnaast is het laatste halfuur zo verschrikkelijk voorspelbaar en clichematig dat je de prent na zeventig minuten wel had kunnen afzetten.

Verhaal: 1.50
Inhoud, originaliteit, fouten/blunders, verhaallijnen, diversiteit, etc.
Het is allemaal nogal slapjes. Je moet goed je best doen om iets van humor in de film te ontdekken en daarnaast staat het overgeromantiseerde leventje van een eenvoudige schoonmaakster in een hotel die middels een reeks van toevalligheden deze 'horde' op haar levenspad vind. Vaak zit het script uitermate geforceerd in elkaar en mist de film elke vorm van overtuiging. De prent word gesiert door vele tientallen scenes die vrijwel niets aan de film toevoegen, afgewisseld met een aantal aardige scenes in het hotel als Marisa zich voordoet als een rijke klant van het hotel, maar dat is het dan ook wel. Het laatste halfuur is slopend om uit te zitten, de voorspelbaarheid druipt er aan alle kanten vanaf wat zorgt voor verveling. Natuurlijk ontbreekt het feelgood gevoel niet als slotakkoord, maar ja dat moet je maar op de koop toenemen in een film als dit.

Acteerwerk: 1.50
Hoofdrollen, bijrollen, dialogen
Dat een man van stand als Ralph Fiennes zich laat uitlenen om in een film als dit zijn kop te laten zien. Ik ken hem enkel van The Constant Gardener waar hij een meer dan voortreffelijke rol beklede en daar steekt zijn prestatie in Maid in Manhattan schril bij af. Hij rommelt maar wat aan en lijkt letterlijk enkel en alleen oog te hebben voor de mooie Jennifer Lopez. Lopez zelf bakt er ook vrij weinig van, maar dat was inmiddels al wel bekend. Toch deed ze het redelijk in een aantal scenes, maar tevens komt in een groot aantal scenes naar boven dat ze ongeschikt is als actrice. En toch schijnt er vraag te zijn naar haar, maar dat zal wel te maken hebben met haar looks... De bijrollen hebben ook weinig om het lijf met onder andere dramatische bijrollen van Amy Sedaris, Natasha Richardson en Lou Ferguson. Enkel Tucci pakt zijn rol nog enigszins serieus op als running-mate, maar het houd zeker niet over. Daarnaast zijn de dialogen van een onthutsend zwak niveau en heeft dat er onder andere mee te maken dat de chemie tussen Lopez en Fiennes ver te zoeken is.

Speelduur: 2.00
Balans in de film, strekking van het verhaal, speelduur, etc.
Opzich zit het verhaal redelijk in elkaar qua opbouw en is er een redelijke balans gevonden in de strekking van het verhaal, maar er zitten zoveel saaie, nietszeggende scenes in de film dat ik me vaak genoeg heb zitten vervelen. De film komt redelijk van de grond, maar na dik een uur gebeurd alleen hetgeen nog dat ik al lang en breed had zien aakomen waardoor deze prent geen seconde meer verrassend uit de bocht kwam. Daarnaast heeft de film weinig te bieden op het gebied van komedie en voelt de relatie tussen Marisa en Chris voornamelijk erg 'leeg' aan. Enkel het voorliegen van Chris is een toegevoegde waarde voor deze prent en waar Maid in Manhattan zich mee weet te onderscheiden, maar erg veel heeft het niet om het lijf. Het is te eenvoudig, voorspelbaar, ondoortastend en vooral niet overtuigend genoeg.

Realisme: 2.50
Realisme van gebeurtenissen in de breedste zin van het woord.
Realisme kun je in dit soort prenten doorgaans met een korreltje zout nemen, maar ik moet zeggen dat Maid in Manhattan mij op dit punt toch wel enigszins heeft verrast. Afgezien van het feit dat beiden elkaar een aantal keren nogal geforceerd ontmoeten en de geromantiseerde functie van haar collega's gebeuren er geen zwaar onrealistische dingen. Natuurlijk kun je je afvragen waarom Marisa zich zo gemakkelijk laat overhalen om die dure kleren toch aan te trekken terwijl ze heel stellig was in haar besluit om dat niet te doen en waarom haar leidinggevenden blind zijn voor hetgeen wat er zich op de werkvloer allemaal afspeelt, maar dit soort zaken horen voor een deel bij dit soort films en zijn daarom ergens goed te begrijpen. Om nog even terug te komen op de rol van haar collega's; de scene waarin Lionel haar nog net niet tot een god verklaart wanneer zei zojuist onslagen is gaat wel heel erg ver en slaat eigenlijk helemaal nergens op.

Cinematografie: 3.00
Special Effects, Camerawerk, belichting, montage, stunts, coordinatie, etc.
Wayne Wang heeft niet direct de meest bekende naam in Hollywoodland, maar desondanks doet hij het redelijk met Maid in Manhattan. Het camerawerk is over het algemeen degelijk zonder al te veel poespas, datzelfde geld voor de montage al zitten sommige scenes wat 'ruw' in de film verwerkt en zien de decors er verzorgd uit. Daar is het gros van de cinematografie ook wel mee afgedaan, want veel meer stelt het ook niet voor, op een redelijke soundtrack na. Wang probeert geen enkele keer zijn stempel te drukken en heeft ook zeker geen stijl waarvan je zegt: dat is gemaakt door Wang, waarmee hij zich schaart onder een grote middenmoot van Hollywoodregiseurs. Daarnaast had hij ook niet veel meer uit deze film kunnen halen heb ik het idee, dan hadden we een compleet andere film gezien.

Verdict:
Maid in Manhattan is al bij al geen slechte film, maar het komt allemaal nogal 'gewoontjes' over. De chemie tussen Lopez en Fiennes is ver te zoeken, iets dat toch niet geheel onbelangrijk is in een film als dit en begint de film behoorlijk op te breken als er na dik een uur weinig verrassends meer staat te gebeuren. De film moet het voornamelijk hebben van een aantal momenten, met name het 'voorliegen' van Chris is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zit het script veel te 'tam' in elkaar om echt boeiend te worden, weet geen van de acteurs echt te overtuigen en is de rol van haar collega's onnodig belangrijk gemaakt en vaak zelfs overdreven geromantiseerd. Positieve punten zijn het realisme voor zover je daar van kan spreken in een film als dit, de redelijke opbouw van het verhaal en een degelijke cinematografie. Helaas zijn dat niet de voornaamste zaken waar film in het algemeen het van moet hebben en de reden ook waarom Maid in Manhattan een onvoldoende scoort: 2.00 (2.10).

avatar van VierkanteOogjes
Je kan beter Maid in Manhattan kijken, dan evenveel tijd kwijt zijn om een (voor deze film) te serieus review te schrijven zoals hierboven.

Prima romantische film, 3*

avatar van tukkerstein
Volgens mij kun je beter een nette, lange recensie over een slechte film schrijven dan een film een score toekennen en daarbij een bericht plaatsen zonder enige argumenten. Recensies van mensen als Weertenaar maken Moviemeter interessant en tot wat het is.

Uiteraard is mijn berichtje ook nogal off-topic, en mag dus verwijderd worden indien het in de weg staat.

avatar van VierkanteOogjes
Ik snap wat je bedoelt, maar ben het niet eens. Voor deze zeer luchtige en weinig boeiende film is een recensie van een hele pagina te lang. Dat doe je bij een Schindler's List en/of een Godfather, maar niet bij deze film, kom op zeg.

avatar van m1701
Leuke film
Ondanks ze een zangeres is, kan ze toch aardig acteren.
Film is helaas 13 in een dozijn.
En je weet natuurlijk hoe het verhaal zou aflopen.
Maar het is zeker een feel good movie

avatar van DragQueen
Op zich een leuke romantische film, met aardige rollen van lopez en fiennes. natuurlijk komen er weer een aantal cliche's voorbij. verder leuk om eens te zien. het verhaal lijkt vaak op een soort moderne assepoester. 2,5 sterren.

avatar van Najade
Je voelt absoluut geen chemistry tussen de 2 hoofdrolspelers, dat is al een onwijze minpunt. Zo grappig vond ik de film helemaal niet, misschien die assistente nog wel, heel droog. is toch dom dat je in de kleren van een gast gaat rondlopen in het hotel waar je werkt, je weet hoe goed alles in de gaten wordt gehouden! En wat een drama toen ze ontslagen werd, ze acteert weer een beetje óver de top. En waarom liegen tegen je eigen vriendin dat je een opleiding hebt gedaan, zo'n oprecht persoontje is ze dus ook niet. Jammer vind Jennifer normaal wel goed acteren, maar dit was een beetje teveel van het goeie

Horrorfreak12
wat een schandaal van dit schandalig laag cijfer :s

echt een mooie en vertederende film gewoon

jennifer speelt subliem !!!

erg leuke film, al ben ik niet zo een fan van jennifer lopez

avatar van movie acteurs
Had niet veel verwacht.

Best een fijne Romantische film, het had erger gekund. Jennifer Lopez zet een fijne personage neer en doet het aardig. 3,0 voor een best sympathieke Romantische film.

avatar van AGE-411
Zaterdag 13 februari om 21:20u op VT4

film op zich is allesbehalve slecht, maar het verhaal is o zo veel gebruikt in de voorbije jaren. Onbekend meisje wordt verliefd op bekende man, en net dat contrast zorgt voor een ontluikende liefde tussen de 2
Jennifer, nja, ben geen fan, maar ze doet het hier nog behoorlijk. Maar zoals eerder gezegd is de film nergens uitblinkend. Vandaar 3*

kramersietse
Zelden iemand gezien die zo tracht haar te bewijzen als actrice als zij.

Ze gaat er voor en dat is een groot pluspunt. Maar ja, Lopez in een maid pakje, groter kan een contrast niet zijn he!

Nee, ik zie haar en met haar grote succesvolle mannen, dat rijmt al niet met deze film. Een 2,5 omdat ze het wel probeert.

Weet er nog iemand een film met haar waarin ze naakt gaat, dat geloof ik wel haha.

De mooiste bijdrage aan deze film levert Weertenaar hierboven, wauw kerel, jij hebt deze film echt teveel eer gegeven door zo uitgebreid te gaan kijken. Wat Ralph Fienes betreft, gelijk heb je: in An English Patient was ie ook top bezig, dit is geen film voor hem nee.

Beroerde film zoals te verwachten is van een film met Jennifer Lopez in de hoofdrol. Het verhaal gaat nog wel, maar het acteerwerk is matig en de karakters zijn niet erg leuk. Dat jongetje is ook niet erg geloofwaardig.

Voorspelbare, maar leuke romantische comedie met de veel gebruikte mistaken identity. Het verhaal hangt natuurlijk van toevalligheden aan elkaar en Jennifer Lopez en Ralph Fiennes zijn nou niet bepaald een voor de hand liggend koppel. Maar beide acteurs zijn goed genoeg om het nog enigzins geloofwaardig te maken.

Veel beter van verwacht. Redelijk standaard film. Was redelijk cliché maar het stoorde mij niet. Jennifer Lopez vind ik niet zo een goede actrice.

avatar van Speechless
Het zag er een leuke fim uit als ik naar de trailer keek, spijtig genoeg was het dat niet. Ik vond hem ook totaal niet grappig eigenlijk.. Bovendien is het allemaal zo voorspelbaar! Over de acteerprestaties kan ik niets negatief zetten, integendeel zelfs

avatar van Timothyvdmeer
ben niet zo gek op Lopez...overgewaardeerd in mijn ogen.
Maar verder wel leuk filmpje om een x te zien. Tucci zet wel een grappige rol neer.

avatar van Fran
Ik vond deze film niet zo denderend. De personage's vond ik te oppervlakkig en het verhaal net iets te saai. Ik heb films gezien waarin Lopez best goed acteerwerk afleverd maar in deze film is dat naar mijn mening zeker niet het geval. De film kijkt redelijk weg maar zeker niet voor herhaling vatbaar.

avatar van RonMathijs
Speechless schreef:

Ik vond de acteerprestaties juist bedroevend! Lopez is een super lekkere dame, maar acteren kan ze niet... Matige film, een van de vele. Is een leuk filmpje om zo even door de week te zien maar meer ook niet.

*Joly*
RonMathijs schreef:

mmm Ik vind dat Jennifer wel goed kan acteren, ze is niet de beste maar acteren kan ze wel. Vind ik dan hoor

avatar van TragieStar.*
Het is toch nog een erg leuke film geworden. Ik herkende de assepoester momenten wel een beetje maar dat was niet het hoofd thema.

Jennifer Lopez is leuk net zoals de overige castleden maar er ontbreekt iets. Het komt allemaal erg moeizaam en krampachtig over. Er is niet echt een verband te vinden met het verhaal en de personages. Het jongetje was wel erg schattig hoor .

De film is niet anders dan andere films, en dan snap ik dat sommige mensen dit slecht zullen vinden. Het draait allemaal vooral om Lopez die maar blijft liegen en liegen en dat natuurlijk uitloopt op een drama. Eigenlijk is het allemaal een beetje slecht bedacht, want wie gaat er nou liegen over wie je bent? Om jezelf beter te laten voelen, is een optie. Maar als je diegene echt leuk vind, en ook echt verder wilt met hem komt hij er heus wel een keer achter. En als hij niet accepteert voor wie je bent, dan laat je hem barsten. Dus ik zie het probleem niet echt, net alsof het erg is als je een kamermeisje bent in een hotel.

We weten allemaal wel hoe het afloopt, maar ik heb me toch redelijk vermaakt. Zal de film niet snel nog een keer opzetten, maar leuk voor een keertje.

avatar van Anjin
Vond het wel een leuke film. Jennifer lopez kan best wel acteren,tis een beetje een assepoester verhaal maar was wel leuk opgezet,ben normaal niet van zulke films maar ben er toch echt voor gaan zitten..

Ik heb haar een mooie avond bezorgd. En daar deed ik het voor...

Romantische komedie "American style".
Een folieke leidt tot een misverstand waarop de volledige film dobbert, zonder enig hoogtepunt of zelfs echt grappig moment te brengen.
Hebben Fiennes en Lopez schuld aan de matigheid van deze film ? Bah, ik heb al veel beter, maar ook al veel slechter gezien. Echt overtuigend als geliefden op het eerste zicht, zijn ze echter niet.
Wat ook typisch Amerikaans is aan het slot, is de alles oplossende speech van een tienjarige. Een cliché als de wolkenkrabbers van Manhattan.
Van Manhattan trouwens zijn er enkele mooie zichten. Toch een pluspunt.

avatar van Miszmi
2,5* vind ik te laat, 3,0* eigenlijk iets te hoog, maar vooruit: ik ben positief ingesteld en heb de 3,0* gegeven. Het is zeker geen slechte film, maar het acteerwerk is veelal niet al te best. Ik ben sowieso al geen fan van Lopez als actrice, maar heb het haar slechter zien doen dan in deze film. Het verhaal is op zich leuk, enigszins vernieuwend. De voorspelbaarheid ga ik verder niet al te veel over zeggen, in dit genre verwacht ik eigenlijk niets anders. Al met al een redelijke film om naar te kijken, heb ze in dit genre zeker veel slechter gezien, maar ook wel een heel stuk beter.

avatar van Tommy De Vito
Wat een saaie film is dit zeg.. slaapverwekkend. De film duurt niet erg lang, maar het was echt een lange zit.

Het verhaal is matig, standaard, niet verassend. Een film schieten in New-York is altijd fantastisch, maar de uitgekozen locaties zijn alles behalve mooi (op één of twee na). De film speelt zich voornamelijk af in een hotel. Daarnaast is het acteerwerk zeer matig, zelfs Fiennes die een uitstekende acteur is, overtuigd gewoon niet. Erg houterig allemaal. Dat jongentje speelt nog het best.

Maar het teleurstellendste is toch wel dat er totaal geen chemie tussen Lopez en Fiennes is. Geen romantiek die er vanaf spat (waar deze films voor bedoeld zijn) en geen humor. Nothing Hill is een klassiek voorbeeld hoe een romantische-komedie eruit hoort te zien. Zo zijn er uiteraard meer prachtige films van deze genre. En tot slot is de film (totaal) humorloos.

vandaag om 12:37 uur