Notting Hill (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Roger Michell
met Julia Roberts, Hugh Grant en Rhys Ifans

De beroemde Amerikaanse actrice Anna Scott komt per ongeluk de weinig succesvolle boekverkoper William Thacker tegen. Ze worden verliefd, maar het samenzijn met één van de populairste vrouwen van de wereld blijkt voor William niet gemakkelijk.

324 BERICHTEN 28 MENINGEN
geplaatst: 23 april 2012, 14:07 uur [permalink]
heel leuk, bevat romantiek, komedie, en het perfecte einde!

geplaatst: 2 mei 2012, 22:20 uur [permalink]
zeer goede romantische komedie. echt gelachen. dit is de zoveelste keer dat ik deze film zie. en nu vandaag weer.

avatar van Euforisch
geplaatst: 3 mei 2012, 11:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De eerste 45min waren erg vermakelijk: leuke humor en de ontwikkeling in het verhaal was erg god gedaan. Echter, vanaf het moment dat bekend wordt dat ze een vriendje heeft, valt de film in het water en wordt het langdradig en saai, hetgeen wel overeenkomt met hoe William zich voelt. Julia Roberts speelt erg vlak, maar ik heb ook wel het gevoel dat dat haar karakter is (ster die wantrouwig is naar de buitenwereld en het 'echte leven' ontwend is). Hugh Grant is fantastisch in zijn rol, eveneens zijn weirdo huisgenoot, zijn weirdo zusje daarentegen is net too much. Einde is overigens wel weer sterk!

avatar van booyo
geplaatst: 16 mei 2012, 12:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij een film met een hoog nostalgie gehalte. God, wat heb ik deze in mijn middelbare schooltijd veel gezien. Al dan niet verplicht met de moeders, of omdat het perfect was voor de eerste date met mijn toenmalige vriendinnetjes. Toch verveelde het me nooit, en moest ik met name altijd weer lachen om Spike. Hoe suf hij ook eigenlijk is, ik vond hem ook nu weer hilarisch. Verder viel de film toch lichtjes tegen, eigenlijk als verwacht. Ik kan me erg vinden in het commentaar van Euforisch dat:

Euforisch schreef:
De eerste 45min waren erg vermakelijk: leuke humor en de ontwikkeling in het verhaal was erg god gedaan. Echter, vanaf het moment dat bekend wordt dat ze een vriendje heeft, valt de film in het water en wordt het langdradig en saai, Einde is overigens wel weer sterk!

Want ja, het einde, hoe over sentimenteel dan ook. Blijft mooi!

geplaatst: 7 juni 2012, 13:17 uur [permalink]
Eindelijk een romantische komedie gezien die me kon bekoren en voor één keer niet voortdurend vervalt in het gekende Amerikaans onnozel gedoe en oversentimentaliteit. Niet dat het deze keer niet eindigt in een feel good-situatie en dat er na het einde toe geen voorspelbare cliché's insluipen maar het blijft grappig en charmant en de dialogen zijn echt plezierig en doorgaans inhoudelijk en verantwoord. De film is goed opgebouwd en is bevolkt met keurige acteurs en muzikaal passend opgesmukt.
Hugh Grant is gegoten in zijn rol van sympathieke, dromerige jonge man en Julia ? Wel julia is gewoon adorable.

geplaatst: 25 juli 2012, 16:39 uur [permalink]
Charmante komedie, vooral dankzij de talenten van Hugh Grant en Julia Roberts en niet te vergeten een af en toe hilarische Rhys Ifans. Omdat cliché’s nagenoeg geheel vermeden best verfrissend. Een van de betere romcoms van Britse makelij.

avatar van hardhiller1992
geplaatst: 18 december 2012, 00:28 uur [permalink]
BarryEgan schreef:
Aardige romantische komedie, maar wat is die Julia Roberts toch een gigantisch lelijke vrouw. Niet realistisch dus dat zei een knappe actrice moet spelen.

Haha

avatar van Pierre1965
geplaatst: 19 december 2012, 10:00 uur [permalink]
BarryEgan schreef:

Lelijk?

avatar van Gwen80
geplaatst: 11 maart 2013, 15:51 uur [permalink]
Dat blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Ze hebben een actrice gekozen die door het merendeel van de mensen knap gevonden wordt, en dus is ze goed gecast.

avatar van martijn011
geplaatst: 10 mei 2013, 22:20 uur [permalink]
Prima romantische komedie, maar waarom deze film zo enorm bekend en geliefd is, is me eigenlijk wel een klein raadseltje.
Ik doe niks af aan het grappige verhaal met een prima klik tussen Grant en Roberts maar vond het net zoals veel andere films in dit genre; gewoon best wel cliché.

Rhys Ifans heeft een grappige bijrol die luchtig is en goed uitpakt. Sowieso waren de bijrollen prima verzorgd en een prima toevoeging aan de film.
Nogmaals, prima vermaak voor een uurtje of twee en af en toe valt er genoeg te lachen en nergens zakt het verhaal in maar echt bijzonder vond ik het niet.
Wel een voldoende natuurlijk, drie sterretjes!

avatar van mnrk
geplaatst: 26 juli 2013, 12:23 uur [permalink]
Do you want to stay?.....Why not? All that awaits me at home is a masturbating Welshman.

Een absolute feel good komedie van Roger Michell...

Het verhaal is gewoon in orde en past helemaal bij deze cast, ook de setting in London is zeker een pluspunt. Hierdoor krijgt deze film de juiste sfeer mee en komt de Engelse humor goed naar voren...

Julia Roberts en Hugh Grant spelen hun rol zeer overtuigend en de chemie tussen deze twee is dan ook dik in orde en de bijrol van Rhys Ifans zorgt voor heerlijke momenten...

En de muziek in deze film blijft nog steeds heerlijk om naar te luisteren en past prima bij deze film
Notting Hill (1999) - MusicMeter.nl

avatar van wwelover
geplaatst: 1 december 2013, 00:34 uur [permalink]
Leuke romkom, heeft lang geduurd voor ik hem heb gezien alleen. Had niet verwacht dat ik hem leuk zou vinden, ben geen fan van Julia Roberts. En dat is ook niet echt veranderd door deze film. Maar Grant en verschillende bijrollen zijn leuk. Romkom staat bijna gelijk aan cliché dus dat vind ik niet zo erg aan het verhaal. Stoorde me alleen aan de ontzettende slappe muziek.

avatar van Robertdeniro
geplaatst: 17 december 2013, 23:44 uur [permalink]
Heerlijke romatische komedie die tragiek combineert met gevoel. Hugh Grant en Julia Roberts hebben er zin in en de chemie spat ervan af. Tel hierbij de typische Engelse humor bij op en je hebt een top avond!

geplaatst: 9 februari 2014, 17:16 uur [permalink]
Gewoon een leuke, fijne romantische komedie. Grant ben ik sowieso wel fan van en Roberts vulde haar rol ook wel aardig in. De huisgenoot van Grant was wel een grappig personage trouwens. 3.5*

avatar van kimberlyVD
geplaatst: 28 augustus 2014, 08:55 uur [permalink]
I'm just a girl, standing in front of a boy, ask him to love me.
... Waarschijnlijk is deze quote hier al oneindig veel genoemd, maar toch. Die moet je gewoon vermelden, anders klopt er iets niet heb ik het gevoel. Dat éne kleine zinnetje benadrukt perfect waarover het hier nu eigenlijk gaat. En dat is simpelweg mooi... Elk mens heeft liefde nodig. Beroemd of niet beroemd. Arm of rijk. Lelijk of knap. Iedereen verdient die liefde dan ook. (Of toch de meesten dan )
Maar goed, tot daar mijn levensbeschouwing wat liefde betreft. Want zo dadelijk gaan jullie nog denken dat ik een romantische ziel ben. Wat eigenlijk echt niet het geval is.

Het verhaal is vrij eenvoudig maar toch uniek tegelijkertijd. Het gat hier namelijk niet om een 'gewone' vrouw maar om een beroemdheid. Niet altijd even makkelijk om mee samen te leven denk ik. En dan doel ik niet op de persoon zelf maar vooral het mediagebeuren dat erbij hoort, de aandacht.
Genoeg potentie dus om een goede romantische komedie van te maken.
En daar is deze uitermate in geslaagd. Eigenlijk gewoon de beste, of één van de beste, in zijn genre.
Zoals ik al zei, het verhaal is best origineel en ook de personages zijn leuk. Denk dan vooral aan die huisgenoot van Thacker... Leef met zoiets samen seg... Saai zal het nooit zijn.

Hugh Grant is goed maar zoals meestal, niet speciaal. Hij zet weer gewoon een goede, ietwat onhandige kloot neer, die hopeloos verliefd word. En dan heb je Julia Roberts... Haar vind ik dan weer wel fenomenaal. Het is eigenlijk met deze film dat ik haar echt ben gaan waarderen. Ze is zo ontwapenend maar ook bang tegelijk. Bang om verliefd te worden. Het zou niet mogen bestaan eigenlijk...
Maarja, logisch als je ziet wat er tegenwoordig allemaal gebeurd natuurlijk.
Deze rol past gewoon perfect bij haar. Jammer dat ze voor de rest eigenlijk zeer weinig écht goede films heeft.

Uiteraard is alles wel voorspelbaar. Je weet hoe het gaat eindigen. Maar stoort dat? Nee, zeker niet.
Dat weet je gewoon als je hieraan begint. Je wilt ook gewoon dat het zo eindigt. Dat is het mooie eraan.
Je leeft zo hard mee met de personages dat je wil dat ze het goed hebben. Het einde is dan ook zoals het moet zijn. Prachtig.

Dus, romantische komedie's zoals deze mogen ze gerust meer maken. Al zal het niet makkelijk zijn Notting hill te evenaren. 4,5*

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: 5 november 2014, 09:17 uur [permalink]
You daft prick....Rhys Ifans you gotta love him.

geplaatst: 6 juli 2015, 13:12 uur [permalink]
filmpje, boordevol clichés. Maar wel voortreffelijk geacteerd. 3.5*

avatar van Mr-Mcmovie
geplaatst: 27 februari 2016, 11:25 uur [permalink]
Heel mooie romantische film.

Vroeger nog in de cinema gezien, en nu herzien na lange tijd en blijft toch Me ontroeren en geeft Me een glimlach steeds keer op keer als ik hem herbekijk.

Hugh Grant beste rol wat mij betreft, en Roberts ben ik geen grote fan van maar in deze vond ik ze echt nog goed.

Bovendien is de soundtrack album echt nog best goed.

MaartenTuinstra
geplaatst: 1 maart 2016, 10:55 uur [permalink]
Voorspelbaar, zoetsappig, maar toch ongelooflijk leuk (voor een romcom).

De humor is fantastisch, de muziek is prachtig en de chemie tussen Grant en Roberts is uniek. Daarom wil ik wel even vergeten dat de hele film boordevol clichés bevat.

avatar van Ste*
geplaatst: 16 juli 2016, 14:15 uur [permalink]
Weer eens herkeken na jaren. Een aangename film, toch wel. Had verwacht dat dit een beetje een gedateerd niemendalletje zou zijn geworden, maar eigenlijk vond ik dat nog wel goed meevallen.

Een film als deze zou anno nu hoogstwaarschijnlijk een stuk meer flitsend en snel gebracht worden, maar ik vond eigenlijk helemaal niks mis met de relaxte benadering. Het werd in ieder geval nergens saai of suf in twee uur speelduur.

Met name ook door Hugh Grant een fijne film. Ik had nooit zoveel met hem, vond hem altijd wat overrated, maar in het genre verdient hij toch wel de lof die hij destijds kreeg, gewoon een aangenaam acteur voor dit soort rollen.

dikke 3,5*

avatar van IH88
geplaatst: 27 september 2016, 19:54 uur [permalink]
“And don't forget... I'm also just a girl, standing in front of a boy, asking him to love her.”

Romantisch, voorspelbaar en zoetsappig maar ook erg grappig en aandoenlijk. Notting Hill blijft één van de beste romantische komedies door het sterke script, de leuke acteurs, de Britse humor en natuurlijk de muziek.

Grant en Roberts hebben er zin in en hun chemie is nu ruim zestien jaar later nog steeds ongeëvenaard. De familieleden van Grant bestaan uit de bekende stereotypen maar zijn goed uitgewerkt en worden gespeeld door sterke acteurs. En Ifans als huisgenoot van Grant blijft legendarisch. De film is te lang en als het drama de overhand krijgt wordt het wat saai en langdradig, maar dat einde maakt alles goed. Eén van de beste (zo niet de beste) eindes van een romcom die ik ooit heb gezien. Dat gecombineerd met het geweldige eerste uur maakt Notting Hill tot een regelrechte romcom klassieker.

MaartenTuinstra
geplaatst: 27 september 2016, 21:30 uur [permalink]
IH88 schreef:

Wat dacht je van Before Sunset? (verder wel helemaal eens met je recensie hoor)

avatar van IH88
geplaatst: 28 september 2016, 10:58 uur [permalink]
Ja, daar heb je gelijk in. Hawke en Delpy zijn waanzinnig goed in die film. In alle drie de films maar in Sunset vooral.

avatar van Miszmi
geplaatst: 29 juni, 19:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is over het algemeen wel wat beter dan de gemiddelde romantische komedie, waarbij de humor en romantiek ook goed gedoseerd is. Iets wat bij veel films in dit genre totaal mist. Mede daardoor gingen de twee uur razendsnel voorbij.

Hier en daar zakt het allemaal wel wat in. Dat Anna een relatie blijkt te hebben is totaal overbodig. Het verhaal was juist zoveel beter geweest als het door andere omstandigheden 'steeds' niet lekker zou lopen. Er zijn voldoende mogelijkheden te bedenken hoe dit beter had gekund. Overigens is dit ook wel gelijk het enige grote minpunt aan de film. Ik vind het echter wel zodanig veel invloed hebben op het tweede uur, dat het ergens gewoon zeer jammer is.

Zoals al veel aangehaald is, is de chemie tussen Grant en Roberts geweldig. Goed gecast en beide hebben in deze film een topprestatie geleverd. Ook de overige acteurs hebben prima werk afgeleverd, er was geen enkel personage dat het heel slecht deed. Veel personages waren wel cliché en over-de-top, maar het werd gewoon prima vertolkt.

Over het algemeen dus weinig aan te merken op deze film en voor een romantische komedie scoort hij ook zeer hoog bij mij. Eén van de betere films in het genre.