Notting Hill (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Roger Michell
met Julia Roberts, Hugh Grant en Rhys Ifans

De beroemde Amerikaanse actrice Anna Scott komt per ongeluk de weinig succesvolle boekverkoper William Thacker tegen. Ze worden verliefd, maar het samenzijn met één van de populairste vrouwen van de wereld blijkt voor William niet gemakkelijk.

• morgen om 20:30 uur op TV (Net 5)
  • zaterdag om 20:30 uur op TV (SBS9)

avatar van John Milton
Intussen zou ik er zowat geld voor hebben om erbij te zijn met een mooie pint dat jij zulks voor het eerst ziet

Als je er zoveel plezier aan beleeft wil ik je ook nog wel verklappen dat ik tijdens het kijken framboosjes heb gegeten.

avatar van keukenzout
Fantastische film. Ik vraag me alleen wel altijd af of dat kutbankje op het eind nou lekker ligt.

Ik zal het waarschijnlijk nooit weten.

avatar van Fisico
Notting Hill is altijd al één van mijn favoriete romcoms geweest met dat typische Britse sfeertje van een Londense buitenwijk zoals je die ook terugvindt bij de Paddington-films. Perfecte chemie tussen Julia Roberts en Hugh Grant. Grant is voor dit genre toch gewoonweg top. Het verhaal is leuk, de humor werkt vrij goed en de film kijkt gewoon erg lekker weg. De muziek van Ronan Keating is geslaagd en ook de andere personages deden het gewoon goed.

Hier en daar een plotfoutje, zeker wanneer Anna Scott toch vrij open en bloot, maar toch anoniem kan rondlopen in Notting Hill, het restaurant of op wandel naar het hotel. Een paar scènes later (of ervoor) heeft ze de celebrity allures waar ze in het openbaar geen rust gegund wordt. De film is zoals vele romcoms erg zoet en voorspelbaar, maar hier neem je dat er allemaal bij.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Ben soweiso geen fan van dit genre, maar deze film is toch wel een van de betere in zijn soort. Ik heb lang moeite gehad met deze film op te zetten. Vooral door het genre, maar ook omdat de cast me niet erg aanspreekt. Ik ben verre van een fan van Roberts.

De Britse sfeer mag er wel wezen, en de band tussen Grant en Roberts is bij vlagen best voelbaar. Jammer dat ze wel een hoop cliches in deze romcom hebben gegooid, zoals de geforceerd gekke karakters. Dit zie ik zo'n beetje in elke romcom terug.

Acteerwerk was redelijk indrukwekkend, visueel niet heel boeiend op het seizoenenloopje na dan. Gewoon een redelijke romcom die goed wegkijkt, ondanks dat hij eigenlijk wat te lang duurt.

avatar van mjk87
Toch een wat mager beestje. De film wekt sympathie op, maar kan uiteindelijk niet verhullen dat daaronder weinig bijzonders zit. Met uiteraard zo rond 2/3 van de film de terugslag waar men uit elkaar gaat en aan het eind is weer alles goed, die opbouw heb ik nu wel een keer gezien. En dan is de film te gewoontjes geschoten om me er niet aan te storen. En duurt de film ook te lang omdat er niets verrassends in zit. De locaties zijn nog wel aardig en kennen redelijk wat sfeer. Roberts is prima als versie van zichzelf en Grant is charmant. Ifans vind ik wel echt vervelend in een rol die er te dik op ligt, dan zijn die vrienden en familie toch een stuk leuker. 2,5*.