Ogro (1979)

Spanje / Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Gillo Pontecorvo
met Gian Maria Volontè, José Sacristán en Ángela Molina

Anno 1973 wordt Spanje nog steeds met ijzeren hand geregeerd door generaal Franco. Politieke oppositie is verboden, vakbonden worden onderdrukt en Baskische nationalisten worden als wilde honden opgejaagd. De leider wordt echter ook ouder en de toekomst van het dictatoriale regime is onduidelijk. Franco acht slechts een man capabel om hem op te volgen: admiraal Carrero Blanco. De ETA is ook op de hoogte van deze 'kroonprins'. In deze film wordt een tak van de ETA gevolgd die als doel heeft gesteld Blanco uit te schakelen.

Gillo Pontecorvo’s oeuvre is dan wel klein, maar zeker niet bescheiden. Hoewel in zijn debuut (met Yves Montand) de sociaal-politieke ondertoon nog vrij mild is (setting: een arm Italiaans vissersdorp) gaat het daarna in Kapò (concentratiekampen), Battaglia di Algeri (kolonialisme) en Queimada! (Caribische guerrilla) en Ogro (Spaanse dictatuur/terreurcellen) over grotere idealen. In alle gevallen is Pontecorvo tamelijk onpartijdig of eigenlijk: toont hij op zijn minst ook de kwetsbaarheden, inconsequenties en nadelen van de underdog die strijdt tegen het establishment.

De spanning, het wantrouwen van Volontè (in wéér een geweldige rol) ten opzichte van zijn collega’s, de spanning in de relatie met hun vrouwen, ze zijn heel goed voelbaar en af te lezen aan de karakters. De kleine oneffenheden in hun samenwerking: claustrofobisch en beklemmend. Ook daarin slaagt Pontecorvo hier weer volledig. Het geeft de film een heel authentiek en relaistisch gevoel mee. Maar...

Wat wél een beetje bizar is dat in een strijd tussen Spanjaarden en Basken in de gehele film Italiaans wordt gesproken. In die zin is de film net zo slecht als Memoirs of a Geisha of Schindler’s List. Maar het bekende procédé van Spaghetti en Giallo werd ook hier gevolgd, iedereen in zijn eigen taal en dan allemaal Italiaanse dub voor de buitenlanders. Dus ik heb voor die kleine ergernis mijn giallo/spaghetti-bril maar even opgezet.

Geweldige muziek van Ennio Morricone ook trouwens en de oplettende kijker zie Ana Torrent nog kort voorbij komen. Vreemd dat haar carrière niet een enorme vlucht heeft genomen. Geweldige uitstraling op het scherm heeft die toch: the camera loves her.

avatar van arno74
Trouwe verfilming van de aanslag op Carrero Blanco, het boek dat een van de helpers van de terroristen schreef vormt de basis voor het script. Dat het in 1979 is opgenomen, slechts 6 jaar na de aanslag, geeft het ook iets authentieks. Mooie beelden trouwens van de bouwkoorts in Madrid waar in de tijd dat deze film werd opgenomen hele wijken uit de grond gestampt werden. De film Deprisa, Deprisa (1981) van twee jaar later toont ook zulke inmiddels wel afgebouwde en bewoonde wijken waarvan de straten nog niet zijn aangelegd. Alleen de stijl van Pontecorvo en de muziek van Morricone geven de film wel een opvallend Italiaanse stijl die nogal botst met het Spaans-Baskisch verhaal wat hier wordt verteld, waardoor de film qua stijl wat aan authenticiteit inlevert.

De geslaagde special effects waren het werk van Emilio Ruiz del Río, hij maakte van de hele straat een schaalmodel waar de aanslag in miniatuur werd gerecreëerd en gefilmd: foto. Emilio Ruiz del Río verzorgde later ook enkele effecten voor Conan The Barbarian (1982) en Dune (1984).

Opvallend de aanwezigheid van Ana Torrent, want jaren later kroop ze in de huid van een mythische ETA-lid: Yoyes (2000). Die film dekt de 12 jaar die op deze aanslag volgden en gaat veel dieper in op de scheiding die zich hier al begon af te tekenen tussen de ETA-leden die voorstander waren van militaire actie/aanslagen en de ETA-leden die voor dialoog kozen.

3 ruime sterretjes voor Operación Ogro.