Nanking (2007)

Documentaire

geregisseerd door Bill Guttentag en Dan Sturman
met Woody Harrelson, Mariel Hemingway en Stephen Dorff

Verhaal over de waargebeurde gebeurtenissen in 1937 in het Chinese Nanking, waar een invasie door de Japanners plaatsvond. Hun soldaten vermoordden 200.000 mensen en verkrachtten er tienduizenden. Tussen alle chaos en ellende wistten enkele Westerse lieden samen honderdduizenden mensen te redden in een vlaag van heroïek. Een verhaal over hoe individuen de geschiedenis kunnen maken.

Toevallig zag ik gisteravond de documentaire The Battle of China (1944) van Capra, waarin deze gruwelijke gebeurtenissen ook worden genoemd en getoond.

avatar van Renfield1976
Wanneer zal deze film uitkomen op regio 2 met nl subs?
Hij heeft volgens mij ook nog niet in de nederlandse bioscopen gedraaid, terwijl hij in amerika al op dvd te koop is?!?

Dit is een must see voor iedereen die interesse heeft voor geschiedenis. de Nanking moorden worden van alle kanten belicht. erg indrukwekkend -

overigens is dit geen film - bekende acteurs spelen weliswaar karakters uit die tijd (zoals dr Wilson, en die duitser die in de safe zone bleef) maar het is geen speelfilm maar een documentaire - als iemand dat zou denken....

avatar van brucecampbell
Enorm aangrijpende documentaire over de verschrikkelijke oorlogsmisdaden die de Japanners gepleegd hebben tijdens de bezetting van China in 1937. Het ergste is eigenlijk dat er nu nog vele Japanners zijn die de veroordeelde leiders van toen eren als oorlogshelden en de gebeurtenissen afdoen als onbestaande.
Sommige beelden zijn echt te erg voor woorden.
Verplichte kost voor de jeugd zou ik zeggen.

Redelijk onding.

Dat de gebeurtenissen onbeschrijflijk erg zijn is geen verrassing, dat Japan moeite heeft om de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden is ook al wel bekend. Vraag is wat deze docu daaraan bijdraagt.

Vooral véél archiefmateriaal en pratende gezichten. Waarvan een deel ingevuld wordt door acteurs, sommige zelfs gewoon echt bekende koppen. Die dan de hele tijd in de camera zitten praten alsof ze iemand anders zijn. Wie dat bedacht heeft weet ik niet, maar het slaat als een tang op een varken.

Verder is het ook weer niet zo dat het zóveel erger is dan oorlogsmistanden elders. Het zijn altijd wel dezelfde verhalen en dezelfde gebeurtenissen. Dat het heel erg is valt niet te ontkennen, maar da's nu eenmaal oorlog.

Na een tijdje wordt het allemaal onnoemelijk saai, het wordt op een compleet onaantrekkelijke wijze gebracht en de kern van deze docu (de Westerlingen die een gebied afbakenen) wordt al snel overschaduwd door het opsommen van oorlogsmisdaden. Als docu echt een complete misstap.