• 10.527 nieuwsartikelen
  • 8.963.250 stemmen

Red Riding: In the Year of Our Lord 1974 (2009)

Misdaad / Thriller | 102 minuten

Genre: Misdaad / Thriller

Alternatieve titel: The Red Riding Trilogy: 1974

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Julian Jarrold

Met onder meer: Andrew Garfield, Rebecca Hall en Sean Bean

Gesproken taal: Engels

Plot Red Riding: In the Year of Our Lord 1974

"An epic tale of murder, corruption and obsession."

Yorkshire, 1974. Corruptie binnen het politiekorps is een groot probleem. De jonge journalist Eddie Dunford is vastbesloten de waarheid te vinden in een politiezaak betreffende kinderontvoeringen. Wanneer de kleine Clare verdwijnt, volgen Eddie en zijn collega Barry de sporen en vergelijkingen met twee eerdere verdwijningszaken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Niet geheel fantastisch begin van deze trilogie. Andrew Garfield (voor mij alleen bekend uit Boy A) doet het wel aardig en de seventies sfeer is oke, maar het script is wel érg chaotisch.

Het lijkt net alsof het een film is die een serie opvolgt of zoiets. Heel veel zaken waarvan het lijkt dat de makers denken dat je dat al weet.

avatar van Albertoo

Albertoo

Prima film/serie.

De maker heeft erg goed een sfeer kunnen neerzetten. Het verhaal is steeds onderhoudend. Goed geacteerd, erg Engels.

Like it!

avatar van Movsin

Movsin

Ondanks de aanwezigheid van een pak goede Britse acteurs, heeft deze film mij niet kunnen overtuigen. Wat verwarrend en enkele gegevens die beter hadden kunnen worden uitgewerkt of niet erg duidelijk waren. Het hoofdpersonage liet mij geen sterke indruk. In zijn geheel wel een zekere spankracht en daar is het in een misdaad/thriller toch om te doen.

avatar van bawimeko

bawimeko

Gedegen start van de trilogie en werkt het beste als je de twee volgende films de avonden erop bekijkt. Sfeervol en claustrofobisch!

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Tegenvaller, vond de film moeilijk te volgen aangezien het plots ook over een andere zaak ging.

avatar van selector60

selector60

Deze trilogy (zie ook 1980 en 1983) vind ik een van de beste ooit gemaakt. Juist mooi dat niet alles direct duidelijk is. Geweldig gefilmd en geacteerd! Gordijnen dicht en de 3 delen achter elkaar zien!

scorsese

Matige opening van de Red Riding-trilogie waarin een jonge journalist onderzoek doet naar de verdwijning van drie jonge meisjes. De film heeft een grimmig karakter, zowel qua look en inhoud. De personages komen helaas niet goed uit de verf, ondanks het goede acteerwerk. Hierdoor komt soms ook de geloofwaardigheid in het gedrang. En een betere introductie in het algemeen was gewenst geweest.

avatar van Decec

Decec

Een redelijke misdaadfilm...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Wel goed camerawerk voor de oud jaartal 1974...

Misdaad is mijn smaak niet...

Veel mishandeld...

Wel mooi HD kwaliteit...

Ben benieuwd of ga ik verder kijken deel 2?

avatar van david bohm

david bohm

Een wat slappe film waar het misdaadgedeelte nauwelijks uit de verf komt. Eigenlijk is niks echt sterk, het is allemaal erg matig en de climax tja, die vind ik wel heel gemakkelijk. Vooruit, het ziet er prima uit in deze film en het acteerwerk is ook niet slecht.

avatar van Ramon K

Ramon K

Ik vind de film achterhaald, onovertuigend (romance, plotwendingen), clichématig, eendimensionaal (lege personages oa!) en irritant. Weinig kans dat ik de andere delen ga zien.

avatar van adso

adso

Matige start inderdaad, ik ga vanavond met 'n beetje tegenzin naar 1980...

avatar van erik1677

erik1677

De 70ies worden mooi sfeervol weergegeven, maar het verhaal komt een beetje hortend en stotend op gang.

Maar verders een redelijk mooi begin van een trilogie.

gauke

Eerste deel van een voor de Britse televisie gemaakte trilogie. Een hard, niets onziend, recht door zee en ingewikkeld verhaal over corruptie bij de politie, pedofilie en de donkere kant van de menselijke aard, dat niet gemakkelijk samen te vatten is en dat je aandacht voortdurend opeist. Sommige momenten oogt de film wat traag, maar vooral dankzij de brutale en duistere sfeer en de uitstekende cast overtuigt de film.

avatar van james_cameron

james_cameron

Middelmatig eerste deel van de trilogie. Sfeer en treffend tijdsbeeld genoeg (geweldig behang!), maar het script is niet boeiend en zwalkt alle kanten op. De film begint als moordmysterie maar verzandt al snel in allerlei politiek geneuzel en vervelende subplots. De degelijke cast weet er sporadisch nog wel iets van te maken, maar al met al is dit een fraai vormgegeven, nogal traag niemendalletje. Hopelijk zijn de twee volgende delen beter.

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

beetje vreemd.......

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

gauke schreef:

dit is misschien wel de beste samenvatting dat ik hier lees over deze trilogie, al was het oorspronkelijk wel 4 boeken - 1974, 1977, 1980 en 1984, maar ze hebben geen film gemaakt over de periode 1977, maar ik heb gehoord dat Ridley Scott de rechten heeft gekocht om alle 4 delen te maken.

Om het helemaal te volgen moet je natuurlijk wel alle 3 films kijken, dat steeds afspelen in en rond een politiebureau in Leeds (in de provincie West Yorkshire) en de verhaal begint in 1974.

de verhaal is
gauke schreef:
..... Een hard, niets onziend, recht door zee en ingewikkeld verhaal over corruptie bij de politie, pedofilie en de donkere kant van de menselijke aard, .....
maar speelt ook af tijdens de waargebeurde verhaal van de Yorkshire Ripper (Peter Sutcliffe)

Peter Sutcliffe - Wikipedia - nl.wikipedia.org

En het verhaallijn over pedofilie is eigenlijk gebaseerd op de waargebeurde verhaal van Stefan Kiszko die in het echt was onterecht veroordeeld tot 16 jaar gevangenis voor o.a. de moord op de 11 jarige Lesley Molseed In deze trilogie is dat dan Michael Myshkin

Murder of Lesley Molseed - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Dus twee echte gebeurtenissen zijn de achtergrond van deze verhaal over corruptie bij de politie in West Yorkshire. En dan de verhaallijn met Sean Bean over de zwanenvleugels en pedofiel kring, en de massacre in die club zijn dan in deze trilogie als fictie verwerkt

ik heb intussen alle drie films gezien, en deel 2 (1980) is het sterkste deel van de drie.

deze deed me trouwens ook een beetje denken aan die miniserie Chiefs uit de jaren 80

Chiefs (1983)

Tarkus

Deze trilogie, waarvan dit het eerste deel is, was me totaal onbekend.

Een schokkend verhaal is het wel, maar toch kon het me maar matig boeien, het is allemaal nogal verwarrend dit eerste deel.

Hoop dat de beide volgende delen (ze zitten alle 3 in één box), toch iets beter zijn.

avatar van TMP

TMP

Dit eerste deel van de Red Riding Trilogy is een behoorlijk zwakke en onsamenhangende film. Het plot is niet al te sterk en springt op punten van de hak op de tak. De personages in deze film hebben erg weinig achtergrond en worden vaak niet al te overtuigend neergezet. De romances van Dunford komen ook totaal niet uit de verf. Ik had toch meer verwacht van de film, vooral met een cast met o.a. Andrew Garfield, Sean Bean en Warren Clarke.

De overige delen van deze trilogie laat ik (voorlopig) aan mij voorbij gaan.

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

Vanavond op ARD TV te zien, samen met de beide volgende delen van de trilogie, > 23:30 uur

Even door deel een heen bijten en het verhaal ontwikkelt zich toch een boeiend geheel.

De delen twee en drie zijn bijzonder sterk.

Het is wel opletten geblazen, omdat sommige aanwijzingen nogal vluchtig aan bod komen.

BBarbie

Eerste deel van een tegenvallende trilogie over corruptie bij de politie in West Yorkshire. Het slordige script laat je met een onbevredigend gevoel achter, omdat het verhaal meer vragen oproept dan er antwoorden gegeven worden.

avatar van henkula

henkula

Viel me tegen, maak me niet op om de rest te gaan bekijken. Ben niet gecharmeerd van series en lange speelfilms, alles gaat me te traag. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze film traag is, er zitten veel vraagtekens die vast worden uitgelicht in de twee vervolg films, maar dat gaat me te lang duren.

avatar van fritsje

fritsje

Alle drie de delen achter elkaar gezien......GOED ! Kon er s'nachts amper van slapen,indringend en retespannend verhaal,geweldig acteerwerk en sfeervolle setting,ga dit zien !!!!

avatar van misterfool

misterfool

Ik snap de negatieve reacties bij deze film niet. Uitstekende, sfeervolle en behoorlijke grimmige misdaadfilm. Slordig is de film allerminst; laat staan onsamenhangend. Het tempo ligt enkel ontzettend hoog en dat vind ik alleen maar positief eigenlijk. Benieuwd naar de andere twee delen.

avatar van Antonev

Antonev

Voor mij was dit toch het minste deel uit de reeks! Ondanks een sfeervolle en grauwe setting, komt het niet helemaal lekker uit de verf. Ik vond het zo nu en dan slordig/verwarrend en er wordt veel aandacht besteed aan randzaken. Net als in het tweede deel transformeert een zijlijn in het verhaal naar de hoofdlijn van het verhaal. Verwacht dus geen misdaad-film die zich richt op het politieonderzoek naar een reeks moorden.

avatar van mrklm

mrklm

Andrew Garfield en Sean Bean schitteren in deze uiterst deprimerende, maar bijzonder goed gemaakte misdaadfilm. In de eerste van drie voor televisie gemaakte films rondom een serie moorden die plaatsvinden gedurende een periode van 15 jaar (de eerste moord is in 1969 gepleegd) speelt Andrew Garfield de rol van Eddie Dunford, een jonge, ambitieuze journalist die voor de Yorkshire Post een artikel dient te schrijven over een serie verdwijningen van jonge meisjes. Hij ontdekt al snel dat zowel de politie als zijn eigen collega's weinig interesse hebben in de waarheid, vooral wanneer de achterlijke Michael [Daniel Mays] wordt 'ontmaskerd' als de moordenaar. Dunford weigert zich bij die uitleg neer te leggen en zijn eigen onderzoek brengt hem in contact met John Dawson [Sean Bean], de man die feitelijk de touwtjes in Yorkshire in handen blijkt te hebben en niet schroomt zijn macht te gebruiken om mensen die hem in de weg staan het zwijgen op te leggen.

Er is prima ondersteunend werk van Rebecca Hall als de moeder van één van de verdwenen meisjes, van Eddie Marsan als Eddies dubieuze collega, Sean Harris als de wrede Bob Craven en Robert Sheehan als de mysterieuze B.J., die in het vervolg van de trilogie een sleutelrol krijgt. Regisseur Julian Jarrold weet de mistroostige sfeer van begin jaren '70 op treffende wijze te reconstrueren en cameraman Rob Hardy versterkt het claustrofobische gevoel in deze spannende film.

avatar van jippie2010

jippie2010

Film heeft op Netflix 106 speelminuten terwijl hier en op IMDb 102 worden vermeldt.

Heeft dat te maken met het feit dat het een tv-movie is en dat daarom de aftiteling niet meegeteld is?

avatar van De wind

De wind

Decec schreef:

Een redelijke misdaadfilm...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Wel goed camerawerk voor de oud jaartal 1974...

Misdaad is mijn smaak niet...

Veel mishandeld...

Wel mooi HD kwaliteit...

Ben benieuwd of ga ik verder kijken deel 2?

Film komt uit 2009